روانشناسی

معتبرترین تست‌های هوش کدامند؟

Rate this post

تست‌های هوش ابزارهایی برای ارزیابی مهارت افراد در استدلال و سایر توانایی‌های شناختی است. این آزمون‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میزان ضریب هوشی را در اختیار داوطلبان قرار دهند. البته، همه تست‌های هوش نتایج درستی ارائه نمی‌دهند، بنابراین ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم مطمئن‌ترین تست‌های هوش را پیدا کنید. به طور معمول، تست‌های هوشی که توسط معتبرترین موسسان روانشناسی و افراد تحصیل کرده در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته تاییده این افراد را دارند، معتبرترین آنها در نظر گرفته می‌شوند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

با این حال، اگر می‌خواهید بدون صرف هزینه یا زمان زیاد، تخمینی از توانایی فکری خود به دست آورید، چند گزینه معتبر پیش روی خود دارید که به صورت آنلاین می‌توانید آنها را انجام دهید. در این مقاله، ما سه تست قابل اعتماد هوش را معرفی خواهیم کرد.

تست هوش ریون

 

تست هوش ریون توسط دکتر جان سی ریون در سال ۱۹۳۶ طراحی شد. این آزمون چند گزینه‌ای مهارت‌های حل مسئله و استدلال را ارزیابی می‌کند و برای این کار از فرد شرکت کننده می‌خواهد الگوهای اشکال هندسی را شناسایی و قطعه جا افتاده را از میان گزینه‌ها انتخاب کند.

همچنین بخوانید:  ۱۵ اشتباه رایج والدین در تربیت فرزند نوجوان

تست هوش ریون یک آزمون غیرکلامی پیشرو در جهان است و برای تکمیل ارزیابی نیازی به خواندن یا نوشتن نیست.

ریون هم برای نوجوانان و هم برای بزرگسالان با هوش بالاتر از حد متوسط ​​مناسب است و علاوه بر این، در تحقیقات و مطالعات بالینی و روند استخدام در شرکت‌ها کاربرد دارد. این آزمون برای اندازه‌گیری هوش سیال به کار می‌رود که یکی از ابعاد هوش عمومی است. مواردی مانند حل مسئله، استدلال قیاسی، رمز گشایی و استدلال استقرایی از جمله فاکتورهایی است که در این آزمون مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

اعتبار تست هوش ریون

آزمون ریون پیشرفته، یکی از استانداردترین و به‌روزترین آزمون‌های سنجش هوش در دنیا به حساب می‌آید و البته، منطبق بر آخرین مقالات و تحقیقات علمی دنیا می‌باشد. این آزمون به صورت گسترده توسط روانشناسان و همچنین موسسات روان‌شناختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر موارد بالا، آزمون هوش ریون یک آزمون غیروابسته به فرهنگ (غیر کلامی) است که این موضوع باعث می‌شود که نتیجه آن نتیجه‌ای قابل اعتماد در سطح جهان شود.

سوالات و پاسخ‌های آن در این آزمون کاملا ارتباط منطقی با هم دارند و همین موضوع می‌تواند ثابت کند که نتیجه به دست آمده از این آزمون از اعتبار برخوردار است.

کجا تست هوش ریون بدیم؟

تست هوش ریون در سایت ایران تلنت به صورت رایگان است و یکی از به‌روزترین و البته استانداردترین تست‌های ریون به شمار می‌آید. با انجام این تست در ایران تلنت، می‌توانید آن را به رزومه خود در این وب‌سایت اضافه کنید که در زمان کاریابی، کارفرمایان بتوانند میزان ضریب هوشی را نیز بررسی کنند.

همچنین بخوانید:  گیاهانی که کمک می کنند بهتر و راحت تر بخوابید!

تست هوش کتل

 

تست هوش کتل آزمونی است که توسط ریموند کتل در سال ۱۹۹۴ برای سنجش هوش تدوین شد. هدف او از ساخت این پرسشنامه این بود که توانایی شناختی افراد را فارغ از فرهنگ و وابستگی فرهنگی بسنجد. هدف اصلی این آزمون شناسایی و ارزیابی هوش سیال در افراد بود چرا که این هوش برخلاف هوش متبلور، تحت تاثیر آموزش و فرهنگ نیست. سه سطح از افراد می‌تواند از این آزمون برای سنجش هوش خود استفاده کنند که شامل کودکان در دو رده سنی و بزرگسالان می‌شوند.

انجام این آزمون اطلاعات خوبی در مود هوش به شما می‌دهد و خوب است بدانید که شرایط محیطی و ذهنی شما می‌تواند روی نتیجه آن اثر بگذارد، بنابراین حتما قبل از انجام آن شرایط را برای انجام درست آزمون فراهم کنید.

اعتبار تست هوش کتل

تست هوش کتل، آزمونی است که تا آنجا که ممکن است، عاری از تعصب فرهنگی طراحی شده است، به طوری که در آن و نتایج به دست آمده از آن هیچ فرهنگی نسبت به فرهنگ دیگر مزیتی ندارد. این آزمون به گونه‌ای طراحی شده است که تحت تأثیر توانایی کلامی، جو فرهنگی یا سطح تحصیلی قرار نمی‌گیرد.

کجا تست هوش کتل بدیم؟

تست هوش تصویری کتل برای نخستین بار در ایران توسط گروه ای سنج آماده شده است. تست هوش کتل در سایت ایسنج به‌صورت کاملا رایگان و با کامل‌ترین تفسیر ممکن انجام می‌شود. و نتیجه به دست آمده از آن از اعتبار بالایی برخوردار است.

تست هوش گاردنر

 

تست هوش گاردنر یا همان تست هوش چندگانه برای سنجش استعداد و توانایی افراد در هشت هوش به کار می‌رود.

همچنین بخوانید:  بیماری آلزایمر / علائم و نکاتی که باید بدانید

در واقع طراح این تست هوش اعتقاد داشت که هوش افراد به هشت زیرشاخه تقسیم می‌شود و افراد باهوش تنها دارای ضریب هوشی بالا نیستند. این نظریه نشان می‌دهد که دیدگاه‌های روان‌سنجی سنتی از هوش، بسیار محدود است. گاردنر برای اولین بار نظریه خود را در سال ۱۹۸۳ در کتاب Frames of Mind: Theory of Multiple Intelligences بیان کرد، جایی که او پیشنهاد کرد که همه مردم انواع مختلفی از “هوش” دارند.

طبق گفته گاردنر هشت هوش برای افراد وجود دارد که در این آزمون نیز، این هشت هوش ارزیابی می‌شوند:

  • هوش تصویری – فضایی
  • هوش کلامی – زبانی
  • هوش منطقی – ریاضی
  • هوش بدنی – جنبشی
  • هوش موسیقایی
  • هوش درون فردی
  • هوش برون فردی
  • هوش طبیعت گرا

در حالی که یک فرد ممکن است در زمینه خاصی مانند هوش موسیقیایی قوی باشد، به احتمال زیاد دارای طیف وسیعی از دیگر توانایی‌ها نیز است. برای مثال، یک فرد ممکن است در هوش کلامی، موسیقیایی و طبیعت گرایانه قوی باشد.

اعتبار تست هوش گاردنر

نحوه ساده انجام آزمون و همچنین نتیجه‌گیری آن نشان می‌دهد که هیچ پیچیدگی در آن وجود ندارد و در نتیجه می‌توان روی اعتبار نتیجه تست حساب کرد. همچنین، این ابزار در نسخه‌های مختلف خود از سال ۲۰۰۵ تاکنون ده‌ها هزار بار توسط معلمان، مربیان، مدیران، دانشگاهیان و محققان در سراسر جهان استفاده شده است و هیچ شکایت یا انتقادی در مورد قابل اعتماد بودن آن ارائه نشده است.

کجا تست هوش گاردنر بدیم؟

همین حالا می‌توانید به صورت رایگان هوش چندگانه خود را در آزمون گاردنر سایت کاران اندازه بگیرید و نتیجه آن را ببینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا