تغذیه سالم

آقای سیب زمینی!

Rate this post
ما دوست داریم که غذاها را از یکدیگر تقسیم کنیم خوب و بد. کلم پیچ ، خوب است. آب نبات ، بد است. کینوا خوب است پیتزا ، بد است حالا نوبت به سیب زمینی رسیده است ، او در کجای این دسته بندی قرار میگیرد؟

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

سیب زمینی یکی از محبوب ترین سبزیجات است. در واقع ، آنها یکی از متنوع ترین سبزیجات موجود در بازار هستند. می توان آنها را پوره کنید، آب‌پز نمایید و یا به شکل خلال، سرخ کرده در خورش بریزید با این حال ، این ماده غذایی با افرادی که روی  وزن خود حساس هستند ، رابطه بدی دارد و مصرف آنها مانع کاهش وزن می شود. این امر به ویژه در مورد افرادی که رژیم لاغری دارند و کربوهیدرات کمی مصرف میکنند ، صادق است. نه تنها این ، سیب زمینی همچنین به دلیل تعدادی از مشکلات برای افرادی که قند خون بالا یا فشار خون بالا دارند مضر است . که اگر به هر یک از این بیماری ها مبتلا هستید ، متخصص تغذیه یا پزشک به شما توصیه می کنند از مصرف سیب زمینی دور بمانید. با این حال ، واقعیت آنطور که به نظر می رسد ترسناک نیست.آقای سیب زمینی!

سیب‌زمینی در حوالی سال ۱۵۷۰ توسط فاتحان اسپانیایی از آمریکای جنوبی به اسپانیا منتقل شد و کشت آن در سراسر اروپا رواج یافت. سیب زمینی بعداً توسط مستعمره نشین‌های بریتانیایی به آمریکای شمالی منتقل شد.

سیب‌زمینی نخستین بار توسط جان ملکم در اواسط پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار به ایران آورده شده‌است، برای همین در ابتدا به آن «آلوی مَلکَم» می‌گفتند. نخستین جایی که در ایران سیب‌زمینی کاشته شد، روستای پشند در استان البرز بوده‌است.به همین دلیل همچنان سیب زمینی پشندی در ایران معروف است.

سیب زمینی سرشار از مواد مغذی متنوع است

آقای سیب زمینی!

کانادایی ها به طور متوسط ​​71 کیلوگرم سیب زمینی در سال می خورند ، اما آیا نیازی به ترس از سیب زمینی (یا به طور کلی کربوهیدرات ) است؟

همچنین بخوانید:  روغن سبوس ‌برنج و هرآنچه باید از این معجزه بدانید!

کربوهیدرات ها دشمن نیستند. کربوهیدرات ها باعث چاقی ما نمی شوند ، و کاهش

 کربوهیدرات ها باعث  لاغری نیستند. تحقیقات نشان می دهد که رژیم های کم کربوهیدراته در مقایسه با رژیم های غذایی با کربوهیدرات بالا در کاهش وزن موفق نیستند. (البته این نکته قابل ذکر است که که هیچ رژیم غذایی در طولانی مدت موفقیت آمیز نیست )

محققان ، که نتایج خود را در در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر کردند ، اعلام کردند که نوع پخته سیب زمینی باعث  تاثیر مثبت آن میشود و چیپس سیب زمینی  و سیب زمینی سرخ کرده بیشترین تاثیر منفی را دارد.

-یک اندازه متوسط ​​سیب زمینی سرخ کرده دارای 380 کالری ، 19 گرم چربی و 48 گرم کربوهیدرات است.

– سیب زمینی پخته شده حدود 160 کالری ، کمتر از 1 گرم چربی و حدود 37 گرم کربوهیدرات دارد. این بدون تزئینات است – و بله ، کره به عنوان یک تزئین محسوب می شود ، نه یک ضرورت پس بهتر است از استفاده آن بکاهید.

آقای سیب زمینی!

آیا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟

مطالعات مربوط به رژیم سیب زمینی به طور خاص در دسترس نیست ، اما ممکن است به شما کمک کند وزن خود را کاهش دهید ، به این دلیل که بسیار کم کالری است.

تحقیقات نشان می دهد رژیم هایی که کالری را محدود می کنند احتمالاً منجر به کاهش وزن

 می شوند – تا زمانی که بتوانید به آنها پایبند باشید .

گرچه هر روز 2/5 پوند (0.9–2.3 کیلوگرم) سیب زمینی زیاد به نظر می رسد ، اما فقط 530–1،300 کالری است – بسیار کمتر از میزان متوسط ​​دریافتی روزانه بزرگسالان.

جالب اینجاست که سیب زمینی حاوی ترکیب مهار کننده پروتئیناز  است که با کاهش هضم غذا ممکن است به کاهش گرسنگی کمک کند.

همچنین بخوانید:  کراتین در بدنسازی چه میزان کارایی دارد؟!

یک مطالعه نشان داد موش های تحت درمان با این ترکیب سیب زمینی به طور قابل توجهی کمتر غذا می خورند و وزن بیشتری نسبت به موش های درمان نشده از دست می دهند. با این حال ، این تأثیرات هنوز در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اگرچه رژیم سیب زمینی ممکن است برای کاهش وزن کوتاه مدت موثر باشد ، اما این یک راه حل طولانی مدت نیست. سیب زمینی مقوی است اما حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی مطلوب نیست.

بعلاوه ، نشان داده شده است که رژیم های غذایی کم کالری باعث کاهش سرعت متابولیسم و ​​کاهش توده عضلانی می شوند. همچنین ، هنگام بازگشت به رژیم غذایی معمول ، احتمالاً دوباره وزن خود را افزایش خواهید داد.

اگرچه دلایل زیادی برای انتقاد از رژیم سیب زمینی وجود دارد ، اما دارای مزایای بالقوه ای است:

  • سیب زمینی بسیار مقوی است
  • سیب زمینی منبع بسیار خوبی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین C ، پتاسیم ، فولات و آهن است.

    این مدل رژیم پیچیده نیست اگرچه محدود کننده است ، اما درک رژیم غذایی سیب زمینی نسبتاً آسان است. به راحتی سه تا پنج روز سیب زمینی ساده میتوانید بخورید.

    • مقرون به صرفه است

    سیب زمینی یکی از ارزان ترین غذاهای موجود است که باعث می شود این رژیم نسبتاً ارزان باشد.

    • فیبر بالایی دارد

    مطالعات نشان می دهد که رژیم های پر فیبر سلامت روده را تقویت می کنند و ممکن است در جلوگیری از چاقی ، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 نقشی داشته باشند.

    با وجود این مزایا ، سیب زمینی تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را تأمین نمی کند – هیچ غذایی به تنهایی نمی تواند. به عنوان مثال ، سیب زمینی فاقد ویتامین B12 ، کلسیم و روی است – که همگی برای سلامتی ضروری هستند .

    پیروی از یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع میوه ها و سبزیجات باشد ، غلات کامل ، چربی های سالم و پروتئین بدون چربی برای سلامتی شما بهتر است و باعث کاهش وزن پایدار می شود.

    آنچه باید بخورید

    اگرچه سیب زمینی تنها ماده غذایی مجاز در رژیم سیب زمینی است ، اما می توان آن را به روش های مختلفی تهیه کرد ، از جمله:

    سیب زمینی پخته، سیب زمینی آب پز، سیب زمینی بخارپز

    نمک تنها چاشنی مجاز در ابتدایی ترین نسخه رژیم غذایی است. با این حال ، سایر ادویه و چاشنی های بدون چربی مشکلی ایجاد نمیکند.

    بعلاوه ، برخی از رژیم های غذایی از آب مرغ یا سبزیجات برای تهیه سیب زمینی له شده یا سیب زمینی ساده استفاده می کنند.

    آیا می تواند به شما درافزایش وزن کمک کند؟

    برخی مطالعات ارتباط مثبت بین خوردن انواع خاصی از سیب زمینی و محصولات تهیه شده با سیب زمینی با افزایش وزن را نشان داده اند.یک مطالعه در سال 2009 که روی 42696 شرکت کننده در یک دوره 5 ساله انجام شده است نشان داد که خوردن سیب زمینی با افزایش دور کمر در زنان همراه بوده است.
    مطالعه ای دیگر روی الگوی رژیم غذایی 120 هزار شرکت کننده بوده است.این مطالعه نشان داد که سیب زمینی و چیپس سیب زمینی فراوری شده دو تا از بزرگترین عوامل افزایش وزن هستند، هر وعده از آن ها در روز به ترتیب و به طور متوسط باعث افزایش وزن  0.58 و 0.77 کیلویی

    می شوندبا این حال مهم این است که اغلب آن ها را به چه شکلی استفاده می کنید، این که چه مقدار در یک وعده مصرف می کنید و به چه شکلی آماده شان نموده اید.

همچنین بخوانید:  6 خواص چای سبز برای سلامتی و لاغری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا