ورزش

آموزش کامل شناور ماندن روی آب

Rate this post

یکی از آرامش بخش ترین حرکات در استخر، شناور ماندن روی آب است. نیاز به هیچ زحمت یا حرکت خاصی ندارید فقط باید تکنیک این حرکت را یاد گرفته و خودتان را فارغ از دغدغه های روزانه به آب بسپارید.

اصلاً کار سختی نیست، همه می توانند با کمی تمرین به راحتی روی آب شناور بمانند.  برای انجام این حرکت کافی است نحوه صحیح، قرارگیری سر، بالاتنه و پایین تنه را از سبزینه راه یاد بگیرید. اما اولین قدم برای اینکه واقعا رویای شناور ماندن روی آب را به حقیقت تبدیل کنید، این است که خودتان را باور داشته باشید و بدانید که می توانید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

چگونه ممکن است که بدن روی آب شناور بماند؟

اگر فرد کنجکاوی باشید احتمالاً این اولین سؤالی است که ذهنتان را مشغول خواهد کرد. چه اتفاقی می افتد که بدن ما روی آب می ماند؟مگر ممکن است؟!

از نظر قوانین فیزیک هرچیزی که چگالی اش کمتر از آب باشد، روی آب شناور می‌شود. در نتیجه اگر بدنتان در حالت خنثی در آب قرار بگیرد بدون شک روی آب خواهید ماند.

از طرف دیگر بدن انسان یک امتیاز نسبت به آب دارد، آن هم شش های پر از هوایی است که مثل یک بالن عمل کرده و شما را راحت تر روی سطح آب نگه می دارد.

همچنین بخوانید:  برجسته کردن باسن با 7 تمرین روزانه

چه عواملی روی شناور ماندن شما تأثیر دارند؟

قطعاً عوامل متعددی روی شناور ماندن شما روی آب تأثیر خواهند داشت که در این بین می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

چربی یکی از عواملی که باعث می شود روی آب بمانید، چربی است. هرچقدر میزان عضلاتتان کمتر بوده و بدنتان چربی بیشتری داشته باشد، راحت تر روی آب باقی خواهید ماند.

شش ها  هرچقدر نسبت و اندازه شش های فرد نسبت به جثه اش بزرگتر باشد، بدون شک مدت زمان بیشتری را روی آب خواهد ماند.

آب نکته مهم دیگر چگالی آب است. هرچقدر آبی که در آن شنا می کنید نمک بیشتری داشته باشد، چگالی بیشتری داشته و در نتیجه مدت زمان بیشتری در آب خواهید ماند. در نتیجه آب شیرین تر باعث می شود تا کمتر روی آب بمانید.

آموزش تصویری شناور ماندن روی آب

تمرین حفظ آرامش داخل آب اولین قدم برای شناور ماندن روی آب حفظ آرامش و خونسرد بودن است. در این مرحله باید روی شل کردن عضلات و آرام نفس کشیدن خود تمرین کنید.

استفاده از ابزارهای شناور ماندن

می توانید از مسئول یا غریق نجات های استخر درخواست دستبندهای مخصوص شناور ماندن یا تخته شنا کنید. این ابزارها حسابی در تمرین های اولیه به کارتان خواهد آمد.

کافی است این ابزارها را به دستهایتان ببندید و شروع به تمرین شناور ماندن روی آب کنید، کارتان فوق العاده راحت تر شده و در همان ابتدای کار اعتماد به نفس تان چندین برابر خواهد شد.

صاف کردن کل بدن روی آب

قبل از این‌که بخواهید بدون هیچ وسیله ای روی آب بمانید. باید تمرین کنید تا بدنتان صاف روی آب بماند. یعنی بدنتان دقیقاً شبیه یک خط صاف روی آب باشد. شاید در ابتدا کار سختی به نظر برسد؛ ولی با تمرین کردن، می توانید خود به خود و بدون فکر کردن این کار را انجام دهید.

همچنین بخوانید:  آموزش ۱۸۰ درجه بازکردن پاها

پیشنهاد می کنیم اول از همه روی کمرتان کار کنید، صاف کردن کمر در حین انجام تمرین روی آب ماندن سخت ترین مرحله بوده و پس از آن می توانید به سراغ صاف کردن دیگر قسمت های بدن بروید.

تنظیم کردن سر داخل آب

بعد از عبور از صاف کردن بدن، می توانیم چند تکنیک برای قرار دادن سر روی آب یادتان بدهیم که از شناور ماندن روی آب لذت بیشتری برده و آرامش بیشتری بگیرید.

گوش هایتان را داخل آب نگه دارید

شاید ابتدا احساس خوبی از فرو بردن گوش هایتان داخل آب نداشته باشید؛ اما این کار به نفعتان خواهد بود. با فرو بدن گوش ها داخل آب غوطه ور شدنتان روی آب آسان تر شده و مدت زمان بیشتری می توانید روی آب شناور بمانید.

چانه خود را بالا بیاورید

مرحله دوم در تنظیم سر، این است که چانه خود را بالا بیاورید. کافی است یکی دو سانت چانه تان را بالا بیاورید. همین حرکت به ظاهر ساده می تواند باعث شود تا راحت تر بدنتان را داخل آب شناور کنید.

از وضعیت قرارگیری گونه هایتان مطمئن شوید

نکته دیگر برای تنظیم سر داخل آب، این است که آب دقیقاً تا روی گونه هایتان باشد و بالاتر نیاید. در نتیجه در حین تمرین سه نکته را در معلق ماندن روی آب در نظر بگیرید:

گوش هایتان زیر آب باشد

چانه تان را چند سانتی بالا بیاورید

آب تا گونه هایتان بالا بیاید

سرتان دقیقاً در مرکز قرار بگیرد

به هیچ وجه سرتان را در حین انجام تمرین نچرخانید، زیرا با اینکار تعادلتان برهم می خورد. سعی کنید سرتان صاف و به سمت بالا باشد.

وضعیت صحیح قراردادن دست‌ها را یاد بگیرید

برای این‌که دست‌هایتان را در حین شناور ماندن روی آب قرار دهید، راه های مختلفی دارید. اگر تازه کار هستید، پیشنهاد می کنیم دستها را خم کرده و مثل زمانی که تلویزیون می بینید زیر سرتان بگذارید. اما راههای دیگری هم برای قراردادن دستهایتان دارید:

همچنین بخوانید:  ورزش سفت کردن سینه در منزل با 7 حرکت فوق‌العاده

اگر کمی در شناور ماندن روی آب حرفه ای شده اید و می توانید تاحدی روی آب بمانید. می توانید با تکان دادن دستها در بالاسر مثل شیرجه زدن در آب حرکت کنید.

در حالت بعدی می توانید دستهای خود را با چند سانت فاصله در کنار بدنتان نگه دارید.

نکته: نکته بسیار بسیار مهم برای دستها این است که بهتر است در حین شناور ماندن روی آب، کف دستهایتان به سمت سقف باشد.

احساس می کنید در آب فرو می روید

هرموقع که در حین شناور ماندن روی آب احساس کردید، در آب فرو می روید. بهتر است کمی فرم بدنی تان را تغییر داده و نهایتاً از دستها و پاها کمک بگیرید.

 

کمی کمرتان را خم کنید

کمرتان را به سمت بالا بکشید و کمرتان را چند سانتی خم کنید.

قفسه سینه‌تان را بالا بیاورید

همزمان که کمرتان را خم می کنید، قفسه سینه خود را به سمت بالا بکشید تا مجدداً بتوانید خود را روی آب نگه دارید.

شکم‌تان را بالا بیاورید

حالا برای اینکه بالاتنه تان بالاتر از سطح آب بیاید و جریان آب را بشکند. بهتر است شکم خود را نیز بالاتر بیاورید تا به تغییر روند روی آب ماندن، کمک کند.

کمی زانوهایتان را خم کنید

کمی زانوهایتان را خم کنید، می دانیم که با صاف بودن پاها بیشتر شناور خواهید ماند ولی گاهی اوقات برای بازگشتن به حالت قبلی و جلوگیری از فرو رفتن در آب، نیاز است تا فرم بدنی تان را به کلی برهم زده و مجدداً بدنتان را صاف کنید.

پا بزنید

اگر حس کردید هرکاری می کنید بازهم پاهایتان به سمت پایین آویزان می شود. بهترین راه پا زدن داخل آب است. با لگدهای کوتاه و کم شدت می توانید پاهایتان را بالا نگه داشته و از فرو رفتن بدن جلوگیری کنید.

سخن پایانی

این تکنیک فوق العاده جذاب و آرامش بخش برای شناور ماندن روی آب را همه افراد حتی کسانی که علاقه ای به شنا ندارند هم باید بیاموزند. زیرا خدایی ناکرده در صورت احتمال غرق شدن، اگر شنا بلد نباشید، بهترین راهکار نگه داشتن بدن روی آب است. با اینکار برای رسیدن نیروهای امداد و نجات زمان بیشتری برای خود خریده و احتمال نجات یافتن تان بیشتر خواهد شد.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا