زیبایی

آیا با روغن نارگیل از شر شپش خلاص می‌شوید؟

Rate this post

آیا به دنبال جایگزین‌های طبیعی برای مبارزه با آلودگی شپش هستید؟ روغن نارگیل را امتحان کنید تا از شر شپش خلاص شوید. شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد این تکنیک به طور مؤثر عمل می‌کند. قبل از اینکه به سراغ شامپوهای دارویی بروید، سعی کنید از روغن نارگیل استفاده کنید زیرا برای پوست ملایم‌تر است. در این مقاله، نحوه‌ی استفاده از روغن نارگیل برای مبارزه با شپش‌های مخرب سر که سلامت پوست سر شما را خراب می‌کنند، به شما آموزش می‌دهیم. به خواندن ادامه دهید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.


علت آلودگی به شپش چیست؟


شپش سر انگلی است که تمایل دارد روی سر افراد ساکن شود. آلودگی به شپش سر از نظر پزشکی به نام پدیکولوزیس شناخته می‌شود که از نام علمی شپش سر، Pediculus humanus capitis گرفته شده‌است.
یک تصور غلط رایج این است که شپش سر می‌تواند از تماس غیرمستقیم با فردی که شپش دارد ایجاد شود. شپش فقط از طریق تماس مستقیم می‌تواند منقبض شود زیرا آن‌ها فقط با تغذیه از خون می‌توانند زنده بمانند. آن‌ها نمی‌توانند روی اشیاء بدون خون زنده بمانند. اما به عنوان یک اقدام احتیاطی، توصیه می‌شود از روسری، شانه و سایر لوازم جانبی موی دیگران استفاده نکنید.
تصور غلط دیگر این است که شپش سر همان شپش بدن است. شپش‌های بدن اغلب از طریق لباس یا تخت به بدن منتقل می‌شوند، برخلاف شپش‌های سر که برای زنده ماندن به خون نیاز دارند.
تماس شخصی نزدیک با فردی که شپش سر دارد می‌تواند باعث انتقال شپش از سر خود به سر شما شود که می‌تواند شامل در آغوش گرفتن، نزدیک نشستن، خوابیدن در کنار او و غیره باشد.
اشتراک‌گذاری لباس‌هایی مانند کلاه، روسری (معمولاً چیزهایی که تقریباً به سر شما نزدیک می‌شوند) یا برس‌های مو با فردی که شپش سر دارد، منجر به ابتلا به آن نمی‌شود. اما اگر یک nit (شپش هچ نشده) از فرد آلوده به آن مورد منتقل شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد، احتمال ابتلا به شپش وجود دارد. بنابراین، برای حفظ امنیت، از استفاده از آن‌ها خودداری کنید.
دراز کشیدن روی تخت، بالش یا مبل که در 24 ساعت گذشته توسط فرد مبتلا به شپش سر استفاده شده‌است ممکن است منجر به آلودگی به شپش شود.
ممکن است خجالت‌آور باشد اگر بزرگسالی هستید که به شپش سر آلوده شده‌اید. و همچنین بسیار آسان است که توسط کسی که آن‌ها را دارد به دست آورید. اما نکته‌ای که باید به خاطر داشته‌باشید این است که داشتن شپش نشانه‌ای از عدم رعایت بهداشت نیست. این برای بهترین ما اتفاق می‌افتد، و بهتر است به جای اتلاف وقت با احساس خجالت یا قضاوت، درمان آن را تا جایی که می‌توانید سریع شروع کنید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار با روغن نارگیل است!

همچنین بخوانید:  رشد دوباره موها با این گیاهان و خوراکی های معجزه گر

چرا باید از روغن نارگیل برای درمان شپش استفاده کنید؟


مطالعاتی انجام شد تا بررسی شود که آیا روغن نارگیل در از بین بردن شپش مؤثر است یا خیر. یک مطالعه‌ی انجام شده در اسرائیل نشان داد که مخلوطی از روغن‌های نارگیل، انیسون و یلانگ یلانگ در درمان هجوم شپش بسیار مؤثر است و هیچ عارضه‌ی جانبی ایجاد نمی‌کند.
مطالعه‌ی دیگری که در بریتانیا انجام شد به این نتیجه رسید که اسپری روغن نارگیل و انیسون می‌تواند درمان بسیار مؤثرتری برای شپش نسبت به محلول پرمترین باشد.
مطالعه‌ی دیگری نشان داد که روغن نارگیل مخلوط با دانه‌های سیب کاستارد 98 درصد شپش‌ها را از بین می‌برد.
اما روغن نارگیل چگونه برای از بین بردن شپش عمل می‌کند؟ سه دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارد.
اول، قوام غلیظ آن به خفگی تخم‌ها و شپش‌ها کمک می‌کند و آن‌ها را برای همیشه از بین می‌برد.
دوم، از آنجایی که روغن نارگیل چسبناک است، از انتقال شپش به لباس و مبلمان جلوگیری می‌کند و در نتیجه از سرایت آن به افراد دیگر جلوگیری می‌کند.
سوم، حاوی اسیدهای چرب مانند اسید کاپریک، اسید لوریک و اسید کاپریلیک است که باعث می‌شود تارهای موی شما لغزنده شده و شپش‌ها را به چالش بکشد و به راحتی آن‌ها را شانه کنید.
اما شاید مهم‌ترین دلیل استفاده از روغن نارگیل برای درمان شپش این واقعیت باشد که این یک درمان کاملا طبیعی است که مزیت اضافه‌تری را ارائه می‌دهد که موهای شما را حالت‌دهنده و صاف‌تر و به طور کلی سالم‌تر می‌کند.
همچنین می‌تواند به ساقه‌ی مو نفوذ کند، موها را از داخل، تا قشر مغز آبرسانی کند و آسیب نوری و از دست دادن پروتئین را کاهش دهد. از سوی دیگر، درمان‌های شیمیایی شپش که در داروخانه‌ها دریافت می‌کنید، ممکن است به موهای شما آسیب برسانند و در صورت مصرف، عوارض جانبی مانند حالت تهوع، اسهال و تاری دید ایجاد کنند.
راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از روغن نارگیل برای از بین بردن شپش استفاده کنید. بیایید به برخی از آن‌ها نگاه کنیم.

همچنین بخوانید:  بهترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو

نحوه‌ی استفاده از روغن نارگیل برای شپش


در حالی که روغن نارگیل به تنهایی برای از بین بردن شپش سر عالی عمل می‌کند، می‌توانید آن را با چند ماده‌ی دیگر مخلوط کنید تا اثربخشی آن را افزایش داده است.

1. روغن نارگیل ساده

آیا با روغن نارگیل از شر شپش خلاص می‌شوید؟

همانطور که قبلاً گفته شد، روغن نارگیل یک درمان قوی برای شپش است و استفاده از آن آسان است.
نحوه‌ی استفاده:
روغن نارگیل را روی تمام موهای خود بمالید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید.
یک حوله دور سرتان بپیچید و بگذارید یک ساعت بماند.
حوله را بردارید و شپش‌ها و تخم‌مرغ‌ها را با شانه‌ی نیش‌دار، شانه کنید.
موهای خود را با شامپو و نرم کننده بشویید.

2. روغن نارگیل و سرکه سیب برای درمان شپش

آیا با روغن نارگیل از شر شپش خلاص می‌شوید؟

روغن نارگیل و سرکه سیب ممکن است ترکیب عجیبی به نظر برسد، اما برای از بین بردن شپش به خوبی با هم کار می‌کنند. ACV حاوی اسید استیک و خواص ضد میکروبی است. این خواص می‌تواند به از بین بردن شپش سر کمک کند.
نحوه‌ی استفاده:
مقادیر مساوی روغن نارگیل و سرکه سیب را با هم مخلوط کنید، مطمئن شوید که به اندازه‌ی کافی از این مخلوط برای استفاده روی موهایتان دارید.
مخلوط را روی تمام موهای خود بمالید و روی پوست سر خود ماساژ دهید.
کلاه دوش بگذارید و بگذارید 15 دقیقه بماند.
شپش‌ها و تخم‌مرغ‌ها را با شانه نیش‌دار شانه کنید.
موهایتان را شامپو بزنید و حالت دهید.

3. روغن درخت چای و روغن نارگیل

آیا با روغن نارگیل از شر شپش خلاص می‌شوید؟

روغن درخت چای یک ماده‌ی طبیعی است که به عنوان یک ضد باکتری و حشره کش قوی عمل می‌کند. یک مطالعه نشان داد که روغن درخت چای 100٪ شپش سر را در عرض 30 دقیقه از بین می‌برد.
نحوه‌ی استفاده:
پنج قطره روغن درخت چای را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.
این مخلوط روغن را روی تمام موهای خود بمالید و روی پوست سر خود ماساژ دهید.
کلاه دوش بگذارید و بگذارید یک شب بماند.
صبح روز بعد موهای خود را روی کلاه دوش سشوار خشک کنید تا شپش خفه شود.
کلاه دوش را بردارید و شپش‌ها و تخم مرغ‌ها را با شانه‌ی نیش‌دار شانه کنید.
موهایتان را شامپو بزنید و حالت دهید.

همچنین بخوانید:  عمل رینوپلاستی بینی چیست؟|خطرات و عوارض احتمالی آن!

4. روغن نارگیل و سیر

آیا با روغن نارگیل از شر شپش خلاص می‌شوید؟

استفاده از روغن‌های ضروری همراه با سیر و روغن نارگیل برای شپش ممکن است برای برخی افراد بسیار بدبو به نظر برسد. با این حال، سیر به عنوان یک عامل ضد انگلی و ضد قارچی فوق‌العاده عمل می‌کند که به خلاص شدن از شر شپش کمک می‌کند، به ویژه هنگامی که با روغن نارگیل مخلوط شود. مطالعه‌ای که در عربستان سعودی انجام شد نشان داد که آب سیر باعث مرگ 100 درصدی شپش سر در عرض 90 دقیقه می‌شود.
نحوه‌ی استفاده:
یک قاشق غذاخوری آب سیر را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.
این مخلوط را به مو و پوست سر خود بمالید.
کلاه دوش بگذارید و بگذارید یک ساعت بماند.
کلاه دوش را بردارید و شپش‌ها و تخم‌مرغ‌ها را با شانه‌ی نیش‌دار شانه کنید.
موهای خود را با شامپو و نرم کننده بشویید.

5. روغن نارگیل، آب لیمو، و چای سبز

آیا با روغن نارگیل از شر شپش خلاص می‌شوید؟

در حالی که روغن نارگیل موهای شما را آنقدر لغزنده می‌کند که شپش نمی‌تواند روی آن بچسبد، اسیدیته آب لیمو محیطی نامناسب را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. چای سبز با خشکی آب لیمو مقابله می‌کند و خاصیت ضد شپش دارد.
نحوه‌ی استفاده:
یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، آب لیمو و چای سبز را با هم مخلوط کنید.
این مخلوط را روی موهای خود بمالید و روی پوست سر خود ماساژ دهید.
کلاه دوش بگذارید و بگذارید یک ساعت بماند.
قبل از شستن موها، شپش‌ها و تخم‌مرغ‌ها را با یک شانه‌ی نیش‌دار شانه کنید.

داشتن شپش سر در بزرگسالی می‌تواند زندگی اجتماعی شما را خجالت زده و مختل کند. خوشبختانه، روغن نارگیل اینجاست تا شما را نجات دهد. قوام غلیظ روغن نارگیل باعث خفه شدن شپش سر و تخم‌های آن می‌شود. همچنین از انتقال شپش به لباس شما جلوگیری می‌کند. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب است که آویزان شدن شپش روی تارهای مو را دشوار می‌کند. جدا از این، سلامت موهای شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و تارها را حالت می‌دهد. می‌توانید از روغن نارگیل ساده برای از بین بردن شپش استفاده کنید یا آن را با مواد دیگری مانند سرکه سیب، روغن درخت چای، سیر، آب لیمو و چای سبز ترکیب کنید.

منبع : styley.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا