ورزش

آیا بدنسازی زنان را حجیم و مردانه می کند؟!

Rate this post

باورهای نادرستی در مورد بدنسازی زنان وجود دارد که جنبه علمی نداشته و تنها باعث می‌شود زنان از رفتن به سالن‌های بدنسازی و تمرین با وزنه خودداری کنند. همین موضوع باعث شده است که زنان بیشتر سمت تمرینات هوازی بروند و یا حتی اگر به سالن وزنه می‌روند با تمرینات اشتباه باعث آسیب به خود و نرسیدن به نتیجۀ مطلوب شوند.

با خواندن این مطب در مجله ورزش و تناسب اندام سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

برای شما هم پیش آمده که سر دو راهی برای انتخاب ورزش مانده باشید و با توجه به وقت کمی که دارید از خودتان بپرسید که آیا به باشگاه بدنسازی بروم یا در کلاس‌های ایروبیک یا دو و میدانی و … شرکت کنم؟

آیا بدنسازی زنان را شبیه مردان و حجیم می‌کند؟!

این باور شاید یکی از رایج‌ترین باورهای نادرستی است که باعث ترس خانم ها از رفتن به سالن‌های بدنسازی و انجام تمرین با وزنه شده است. متأسّفانه اکثر خانم‌ها ترجیح می‌دهند که از بارهای بسیار سبک استفاده کنند، چون فکر می‌کنند که تمرین با وزنه سنگین یا در واقع بار تمرینی بالا بدن آن‌ها را حجیم و مردانه می‌کند. شاید این باور نادرست درباره بدنسازی زنان از اینجا شکل گرفته است که ذهن خانم‌ها با شنیدن نام بدنسازی یا کار با وزنه به سمت مردان یا زنان حرفه‌ای پرورش اندام‌کار می‌رود. این در حالی است که تفاوت فیزیولوژیک زیادی بین مردان و زنان وجود دارد. زنان حرفه‌ای پرورش اندام‌کار نیز از استروئید‌های آنابولیک(داروهای استروئیدی) استفاده می‌کنند تا حجم عضلانی بیشتری به دست آورند. قرار نیست شما مثل آنها دارو مصرف کنید. شما قرار است با وزنه زدن به مزایای فوق العاده آن دست پیدا کنید. یکی از این مزایای عالی خوش فرم شدن بدن و تناسب اندام است.

همچنین بخوانید:  ورزش هایی برای کاهش وزن و تناسب اندام آقایان

بدنسازی زنان

چگونه حجم عضلانی افزایش می‌یابد؟

هورمون اصلی برای افزایش حجم عضلانی تستسترون است و به‌طور طبیعی، تستسترون زنان حدود یک دهم تستسترون مردان است. در واقع افزایش حجم عضلانی خانم‌ها با استفاده از مدل‌های تمرینی ویژه هایپرتروفی و کالری دریافتی کافی ممکن است، امّا این افزایش حجم هرگز قابل مقایسه با مردان نیست. بدنسازی زنان بیشتر از اینکه باعث افزایش حجم عضلانی شود به خوش فرم شدن بدن آن‌ها کمک می‌کند.

بدنسازی در زنان سبب سازگاری‌های عصبی در هفته‌های اول و افزایش اندک حجم عضلانی و در نتیجه افزایش قدرت می‌شود. قدرت بیشتر و قوی‌تر بودن به معنی حجیم و مردانه شدن نیست. قدرت عضلانی بیشتر یعنی اجرای راحت‌تر فعالیت‌ها و کارهای روزانه مثل حمل یک ساک دستی یا بلند کردن یک جسم است.

هدف شما از شرکت کردن در برنامه های ورزشی چیست؟

مردم بدون در نظر گرفتن اینکه در کجای جهان زندگی می‌کنند یا چه ملّیتی دارند، با هر نوع زبان و فرهنگ، توجه خاصّی به ظاهر بدنشان دارند و تصویری از بدن خود در ذهنشان مجسّم می‌کنند که تصویر بدنی نامیده می‌شود. زنان نسبت به مردان توجّه بیشتری به بدن خود دارند و همین یکی از اهداف اصلی آن‌ها برای شرکت کردن در برنامه‌های ورزشی و کاهش وزن است.

برخی تحقیقات گزارش کرده‌اند که تمرینات مقاومتی به‌خصوص بدنسازی باعث کاهش چربی بدن زنان شده است و در نتیجه تأثیر مثبتی روی تصویر بدنی افراد شرکت‌کننده در این ورزش داشته است. بنابراین حجیم و مردانه شدن خانم‌ها حتّی با نهایت تلاش از لحاظ فیزیولوژیک ممکن نیست و برنامه بدنسازی زنان اگر با بار مناسب و کافی باشد، باعث می‌شود آنها ظاهر بهتری پیدا کنند و در نتیجه رضایت بیشتری از خود داشته باشند.

همچنین بخوانید:  سفت کردن شکم و باسن با برترین تمرینات ورزشی

 

منبع : fitlady.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا