زیبایی

12 دلیل برای اینکه رشد موهای شما متوقف می‌شود

Rate this post

آیا نمی‌دانید که چرا رشد موهای شما متوقف شده است؟ و متوجه می‌شوید که موهایتان شروع به نازک شدن کرده و حجم عادی موهای شما از دست رفته است. اگرچه این امر با افزایش سن اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند به یک بیماری جدی زمینه‌ای نیز اشاره کند. درک علل مختلف ریزش مو برای اطمینان از درمان به موقع مهم است. انتخاب نامناسب سبک زندگی، آلودگی، استرس و رژیم غذایی نامتعادل از دلایل اصلی توقف رشد موهای شما هستند. این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید که چه تغییراتی باید برای داشتن موهای سالم ایجاد کنید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.


موها در یک سال چقدر رشد می‌کنند؟


موی هر فرد از نظر ژنتیکی طوری برنامه ریزی شده است که پس از رسیدن به یک طول خاص، رشد خود را متوقف کند، پس از آن، قبل از رشد مجدد، مراحل کاتاژن، تلوژن و اگزوژن را طی می‌کند.
موهای یک فرد به طور متوسط با سرعت 6 اینچ در سال رشد می‌کند و معمولاً فاز آناژن (مرحله رشد) بین 2 تا 6 سال طول می‌کشد. با این حال، افراد مختلف چرخه‌های رشد موی متفاوتی دارند که تحت تأثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.


چرا موهای من رشد نمی‌کند؟


12 دلیل برای اینکه رشد موهای شما متوقف می‌شود

فولیکول‌های مو یک چرخه رشد را طی می‌کنند که دارای چهار مرحله است: 1. فاز آناژن (مرحله رشد) 2. فاز کاتاژن (مرحله انتقال) 3. فاز تلوژن (مرحله استراحت) و 4. فاز اگزوژن (مرحله ریزش مو).
هر فولیکول مو این چرخه را طی می‌کند، که طول و حجم تارهای فرد را تعیین می‌کند. اگر این چرخه به دلیل هر عاملی مختل شود، رشد طبیعی مو تحت تأثیر قرار می‌گیرد. رایج‌ترین دلایلی که رشد موهای شما متوقف می‌شود به شرح زیر است:

1. ژنتیک

آیا می‌دانستید که طول، رنگ، حجم و استحکام قفل‌های شما توسط ژن‌های شما تعیین می‌شود؟ بله، ژن‌ها نقش مهمی در تأثیرگذاری بر چرخه رشد موی شما دارند.
اگر موهای بلند، سالم، براق و پرپشتی دارید علیرغم عدم مراقبت زیاد از آن‌ها، از ژن‌های خود تشکر کنید. در غیر این صورت، باید تلاش بیشتری برای جلوگیری از نازک شدن موهای خود و افزایش رشد آن انجام دهید.

همچنین بخوانید:  چگونه موهای وز شده در رطوبت را درمان کنیم؟

2. سطح استرس

از نظر پزشکی ثابت شده است که هر نوع استرس فیزیکی یا روانی برای رشد مو مضر است. استرس شرایطی به نام تلوژن افلوویوم را ایجاد می‌کند که در آن موهای شما زودتر از موعد وارد فاز تلوژن (مرحله استراحت) می‌شود و در نتیجه 30 درصد رشد آن را به طور کامل محدود می‌کند. اگرچه این بیماری نیازی به درمان دارویی ندارد و بیش از شش ماه طول نمی‌کشد، اما بر چرخه رشد مو تأثیر می‌گذارد و باعث ریزش مو می‌شود.

3. سن

12 دلیل برای اینکه رشد موهای شما متوقف می‌شود

افزایش سن نه تنها باعث خاکستری شدن موهای شما می‌شود، بلکه بر رشد آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد زیرا مشخص است که فاز آناژن با افزایش سن کوتاه‌تر می‌شود. همچنین، سلامت جسمانی و عادات غذایی شما، علاوه‌بر طول عمر آزمایش‌هایی که در مورد حالت دادن، پردازش، رنگ کردن، سفید کردن و درمان موهای شما انجام می‌شود بر چرخه رشد مو تأثیر می‌گذارد.

4.شکستگی مو

به طور معمول، موهای یک فرد به طور متوسط حدود 6 اینچ در سال رشد می‌کند. اگر مشاهده کردید که موهای شما حتی پس از یک دوره مشخص به همان اندازه است، ممکن است در واقع در حال شکستن باشد.
شکستگی مو می‌تواند ناشی از مراقبت ناکافی یا بیش از حد باشد. فرآوری بیش از حد موها و حالت دادن بیش از حد گرما ممکن است منجر به از دست دادن رطوبت و قابلیت ارتجاعی مو شود و باعث خشک و شکننده شدن موها و شکستگی آن‌ها شود.

5. Split Ends

افرادی که موهای خشک دارند معمولاً موهایشان دوشاخه می‌شود. اگر موهای شما مواد مغذی کافی برای متعادل کردن سطوح رطوبت دریافت نکند، انتهای آن شروع به شکافتن می‌کند و در نتیجه شکسته می‌شود. شما نمی‌توانید نوک‌های شکاف شده را باز کنید و تنها راه برای جلوگیری از شکستگی بیشتر موها، کوتاه کردن آن‌هاست. شما باید به اندازه کافی از موهای خود مراقبت کنید تا از موخوره و شکستگی جلوگیری کنید.

6. مدل مو و محصولات شیمیایی

12 دلیل برای اینکه رشد موهای شما متوقف می‌شود

درمان‌های شیمیایی، محصولات و فرآیندهای مورد استفاده برای حالت دادن به موهای شما تأثیر زیادی بر سلامت و رشد آن دارند. تجمع روغن‌ها و محصولات روی پوست سر می‌تواند فولیکول‌ها را مسدود کرده و رشد مو را مختل کند.
مدل موی پیچیده که شامل شانه کردن زیاد، سفت کردن موها و استفاده از سرم می‌شود نیز می‌تواند منجر به آسیب مو شود. حالت دادن بیش از حد و استفاده از محصولات شیمیایی نه تنها رشد موهای شما را متوقف می‌کند بلکه باعث بیماری‌های پوست سر می‌شود که می‌تواند منجر به ریزش دائمی مو شود.

همچنین بخوانید:  تاثیر استرس بر لیکن پلان

7. آلوپسی آرئاتا

آلوپسی آره آتا یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های فولیکول‌های مو آسیب می‌زند و باعث می‌شود موهای شما به صورت تکه‌ای بریزند.
دانشمندان بر این باورند که این بیماری ممکن است به صورت ژنتیکی به ارث برسد و افرادی که مبتلا به تب یونجه، ویتیلیگو، سندرم داون، کم خونی خطرناک، آسم و مشکلات تیروئید تشخیص داده می‌شوند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند. با این حال، دارو درمانی مناسب و فتوتراپی می‌تواند این بیماری را درمان کند.

8. ورزش نکردن و رژیم غذایی سالم

ما مطمئن هستیم که این عبارت را شنیده‌اید: “شما همان چیزی هستید که می‌خورید.” رژیم غذایی سالم و ورزش روتین برای رشد مو بسیار مهم است. درست مانند بدن شما، موهای شما نیز برای رشد به ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی کافی نیاز دارند.
در واقع، پزشکان به افراد پیشنهاد می‌کنند که برای تقویت رشد مو علاوه‌بر رژیم غذایی سالم، مولتی ویتامین‌های خاصی مصرف کنند. کمبود آهن، پروتئین، روی، ویتامین A یا بیوتین می‌تواند موهای شما را ضعیف کرده و در معرض آسیب و ریزش مو قرار دهد.
با این حال، اگر ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی کافی برای تغذیه فولیکول‌های مو و تقویت موهای خود مصرف کنید، می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد موی سالم را تقویت کنید. همچنین، حفظ سلامت ذهن شما به اندازه بدنتان معجزه‌های بزرگی برای موهایتان ایجاد می‌کند.

9. خشکی مو و پوست سر

12 دلیل برای اینکه رشد موهای شما متوقف می‌شود

خشکی پوست سر و موهای شکننده از نشانه‌های موهای ناسالم هستند. کمبود رطوبت یا عدم تعادل در سطوح رطوبت پوست سر، موهای شما را خشک می‌کند و منجر به شکستگی و محدود شدن رشد آن می‌شود.
خشکی طولانی مدت پوست سر شما همچنین منجر به ایجاد عفونت‌هایی می‌شود که باعث ریزش مو می‌شود. بنابراین، شما باید موهای خود را با محصولات و روش‌های طبیعی برای تقویت رشد موهای سالم مرطوب کنید.

همچنین بخوانید:  17 گیاه دارویی برای ریزش مو که رشد مو را تحریک می‌کنند

10. مشکلات تیروئید

بی‌نظمی در تولید هورمون‌ها توسط غده تیروئید نیز می‌تواند تأثیر منفی بر موهای شما داشته باشد. هم کم کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید می‌توانند روی رشد مو تأثیر بگذارند زیرا بر عملکرد و متابولیسم بدن شما تأثیر می‌گذارند و در نتیجه باعث نازک شدن مو و ریزش مو می‌شوند.

11. زایمان و شیردهی

عدم تعادل هورمونی پس از زایمان اغلب منجر به چیزی می‌شود که به عنوان ریزش مو پس از زایمان شناخته می‌شود. یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مصرف مکمل‌های غذایی اضافی برای به حداقل رساندن ریزش مو پس از زایمان ضروری است.

12. رژیم ضعیف مراقبت از مو

12 دلیل برای اینکه رشد موهای شما متوقف می‌شود

یک رژیم نامناسب مراقبت از مو می‌تواند تأثیر منفی عمده‌ای بر رشد موهای شما داشته باشد. حالت دهی بیش از حد، شستشو و حالت دهنده ناکافی، استفاده از محصولات شیمیایی، ابزارهای ناکارآمد مراقبت از مو و لوازم جانبی آسیب رسان مو، نشان‌دهنده یک روال مراقبت از موی نامرغوب است که اگر می‌خواهید موهای پرپشت، بلند و سالمی داشته باشید، باید هر چه سریع‌تر تغییر دهید.
اگر موهای شما رشد نمی‌کند چه کاری می‌توان انجام داد؟
وقتی متوجه شدید که موهایتان دیگر رشد نمی‌کنند، زمان آن فرارسیده است که از آن مراقبت کنید تا ریزش و آسیب مو به حداقل برسد. هنگامی که دلیل کاهش رشد موهای خود را فهمیدید، می‌توانید راه‌های مختلفی را برای جلوگیری از ریزش موهای زائد امتحان کنید.
یک روال مراقبت از مو مناسب، رژیم غذایی مناسب و تمرینات منظم برای حفظ سلامت بدن و ذهن، پیروی از داروهای تجویز شده برای درمان مشکلات پیچیده سلامتی، اجتناب از حالت دادن بیش از حد به موهای خود و جایگزینی محصولات شیمیایی با محصولات طبیعی و دوستدار محیط زیست هستند. چند راه برای حفظ سلامت مو و محافظت از آن در برابر آسیب و ریزش بیشتر.
به طور متوسط، موهای شما هر سال 6 اینچ رشد می‌کند. به دلیل اختلال در چرخه رشد مو، رشد موهای شما ممکن است متوقف شود. عوامل متعددی مانند ژنتیک، استرس، سن، رژیم غذایی نامناسب یا حالت دادن تهاجمی مو می‌تواند منجر به ریزش مو شود. همچنین ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. یک رژیم غذایی متعادل، ورزش بدنی و یک روال مناسب مراقبت از مو می‌تواند از موهای شما در برابر آسیب بیشتر محافظت کند. با این حال، اگر همچنان به ریزش موی شدید خود ادامه می‌دهید، برای تشخیص مناسب و درمان بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع : styley.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا