ورزش

آیا راهی برای رفع سلولیت در بدن زنان وجود دارد؟

Rate this post

امروز قصد داریم راجع به “سلولیت” صحبت کنیم. سلولیت چیست؟ چرا بعضی از ما در بدنمان سلولیت داریم؟ برای رفع سلولیت در بدنمان باید چه کنیم؟ بگذارید قبل از اینکه تمام این اطلاعات را درباره سلولیت در اختیار شما بگذاریم به شما این نکته ی مهم را بگوییم که “سلولیت کاملا عادی و شایع است.”

با خواندن این مطب در مجله ورزش و تناسب اندام سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

داشتن سلولیت در بدن منزجرکننده نیست و اندام شما به دلیل وجود سلولیت بد فرم نشده است و و در واقع اصلاً مشکل بزرگی نیست.

دلیل نوشتن این مطلب در سایت، سوالهایی است که اکثر خانم ها در مورد رفع سلولیت از ما می پرسند. ما می خواهیم شما اطلاعات لازم را از یک سایت معتبر که مطالب آن بر اساس اصول پزشکی-ورزشی نوشته می شود دریافت کنید و نه از طرف کسانی که قصد دارند محصولات زیبایی خود را با توجیهی علمی به شما بفروشند و با شعار “بیایید از شر این چربی های زشت خلاص شوید” به سراغ شما بیایند.

شما حق دارید هر تصوری که می خواهید از بدنتان داشته باشید. از قضاوت های اطرافیان نهراسید و به خاطر داشته باشید که به خودتان و بدنتان در هر سایز وشکلی عشق بورزید تا با روحیه سالم تری زندگی کنید. اگر نتوانید بدنتان را در وضعیت فعلی اش دوست بدارید هیچ تضمینی وجود ندارد که وقتی فرم بدنتان در وضعیت بهتری قرار گرفت نیز آن را دوست داشته باشید و شاید حتی وقتی به وضعیت مطلوبی می رسید باز هم از خودتان ناراضی باشید.

حال به بحث اصلی می پردازیم. سلولیت چیست؟ چرا بیشتر زنان به آن دچار می شوند؟ و آیا راهی برای تغییر شکل یا کوچکتر کردن و رفع سلولیت وجود دارد؟

همچنین بخوانید:  فواید ورزش صبحگاهی

سلولیت یک حالتی است که در پوست اتفاق می افتد و در بالاتنه ی۹۰% از زنان تمام دنیا مشاهده می شود. البته مردانی هم هستند که سلولیت دارند ولی به طور کلی در زنان شایع تر است و اگر بخواهیم واضح تر بگوییم تمام زنان در هر سایز و وزن و قدی در بدنشان سلولیت دارند حتی بسیاری از هنرپیشگان خوش اندام هم سلولیت دارند ولی با انتخاب درست لباس و یا طرز ایستادن یا با استفاده از نرم افزار فتوشاپ ما آن را نمی بینیم! اگر درمان سلولیت خیلی ساده بود هنرپیشگنان معروف زودتر به سراغ آن رفته بودند.

سلولیت چیست؟

سلولیت شامل چند تغیر در ساختار طبیعی پوست و سلول های چربی است که با کمی مشکلات گردش خون ترکیب شده است. زیرا گردش خون در قسمت هایی از بدن که چربی وجود دارد کمتر است و اگر لمس شوند نیز سردتر از دیگر قسمت های بدن هستند.

اگر شما سلولیت دارید نمی توانید به طور کامل آن را از بین ببرید اما احتمالا می توانید از میزان آن بکاهید و یا به آن شکل ظاهری بهتری ببخشید.

حتی کودکان هم سلولیت دارند.پس سلولیت مثل چروک پوست با افزایش سن به جود نمی آید. این مسئله به میزان بالایی به ژنتیک مربوط است و جنگ با سلولیت تا حدود خیلی زیادی خارج از کنترل ما است. خانم ها به دلیل وجود هورمون های زنانه و ساختار بدنشان محکوم به داشتن سلولیت هستند.

در حالت طبیعی تولید سلول چربی از زمانی که کودک در رحم مادر است آغاز می شود و تا ۱۸ ماهگی ادامه می یابد و سپس در زمان بلوغ دوباره شروع می شود. در جوامع امروز با تغذیه نادرستی که وجود دارد همه ی ما در سطح ثابتی از رشد و تولید بافت چربی هستیم.

همچنین بخوانید:  به جای جراحی، با ورزش های مناسب دیسک کمر آشنا شوید!

سلولیت چگونه ایجاد می شود؟

بافت چربی نزدیک پوست از دو لایه تشکیل می شود که با یک غلاف از هم جدا می شوند. لایه ی بیرونی از دسته های بزرگ و گرد سلول های چربی که به صورت عمودی روی هم هستند تشکیل شده و در این لایه رگ های خونی کمی وجود دارد. لایه ی داخلی سلول های چربی به شکل دوکی فرم کنار هم و به صورت افقی قرار دارند. در زنان لایه ی بیرونی کلفت تر و پوستی که روی آن قرار دارد نازک تر است.

زمانی که بدن دچار اضافه وزن می شود لایه ی داخلی بافت چربی است که با زیاد شدن حجم سلول های چربی به لایه ی بیرونی فشار می آورد و آن را به پوست نزدیک تر می کند. با ادامه پیدا کردن روند زیاد شدن وزن لایه ی بیرونی هم رشد کرده و پوست به صورت قابل مشاهده ایی چاق تر به نظر می رسد.

زمانی که خانم ها به سن بلوغ خود می رسند مبارزه آنها با سلولیت شروع می شود. در خانم ها قسمتهایی از بدنشان نسبت به سطح هورمونهای زنانه آنها تغییر می کند. هورمون استروژن باعث افزایش فعالیت سلول های چربی و جلوگیری از سوختن و از دست دادن بافت چربی می شود. این هورمون همچنین باعث ترشح آنزیمی به نام لیپوپروتئین لیپاز (LPL) می شود که مسئول تولید و رشد چربی است. این اتفاق در قسمت شکم و باسن و بیشتر در ناحیه پشت پا اتفاق می افتد.

هورمون پرولاکتین(هورمون مربوط به سینه زنان) نیز باعث نمایان شدن سلولیت می شود. زیرا باعث جذب آب در بافت چربی و بزرگتر شدن هر سلول می شود. بنابراین بسیاری از زنان سلولیت دارند فقط به این دلیل که زن هستند و میزان ان بستگی به رده ی سنی یا چگونگی روش زندگی آنها دارد.

همچنین بخوانید:  آمادگی برای زایمان طبیعی با ۵ حرکت استثنایی

یکی از موثرترین هورمونها، هورمون انسولین (هورمون تنظیم کننده ی قند خون) است. هر زمان بدن غذایی با درصد بالایی از کربوهیدرات دریافت می کند انسولین ترشح می کند تا گلوکز خون را تنظیم کند. در حالت ایده آل عضلات باید انسولین را شناخته و با کمک آن کربوهیدرات های دریافتی را به عنوان سوخت جذب کنند اما با سبک زندگی امروزی که افراد فعالیت بدنی کمی دارند انسولین بدن آنها کربوهیدرات های دریافتی را به سلول های چربی می فرستد و به عنوان تری گلیسیرید ذخیره می شوند. این روند باعث ضخیم تر شدن لایه های چربی که پیشتر راجع به آن صحبت شد و همچنین فشار وارد آمدن به لایه ی چربی نزدیک پوست می شود.

با توجه به این اطلاعات خبر بد برای کسانی که تحرک کمی دارند این است که اگر رژیم غذایی پر کربوهیدرات داشته باشند روند تولید سلول های چربی ادامه پیدا می کند و خبر خوب این است تنظیم رژیم غذایی در دست خود ماست و می توان با برنامه ریزی صحیح و داشتن یک رژیم غذایی درست روند ترشح انسولین و تولید بافت چربی را مختل کرد. ورزش نیز باعث پایین آمدن سطح انسولین در بدن می شود و نباید از نقش آن غافل شد.

 

منبع : fitlady.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا