زیبایی

زردی دندان ها نشانه چیست ؟

Rate this post

تغییر رنگ دندان ها به دو عامل خارجی و داخلی بستگی دارد . عوامل خارجی که موجب زردی دندان می شوند ناشی از رسوب مواد شیمیایی روی سطح دندان است اما عوامل داخلی ، علل دیگری دارند . ممکن است فرد در دوران جنینی و کودکی با ماده ای به طور مستقیم یا غیر مستقیم تماس داشته باشد . مثلا مادر باردار داروی تتراسایکلین مصرف کرده باشد یا فرد به مدت طولانی آب حاوی فلوراید زیاد مصرف کرده باشد . بنابراین برای درمان تغییر رنگ دندان حتما باید علت آن پیدا شود . با مجله سبزینه راه همراه شوید .

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

 

علل خارجی تغییر رنگ دندان ها یا زردی دندان ها کدامند ؟

یکی از علل مهم تغییر رنگ خارجی دندان استعمال سیگار است که باعث پوسیدگی دندان نیز می شود . افراد سیگاری دندان های زردی دارند . در این مواقع می توان از ماده جویدنی به نام ناس استفاده کرد . این ماده می تواند تا حدود زیادی تغییر رنگ ایجاد شده را اصلاح کند و دندان ها سفید تر به نظر برسند . مطلب چگونگی سفید کردن دندان ها در خانه را مرور کنید و فراموش نکنید که تا قبل ترک سیگار ، زردی دندان ها ادامه خواهد داشت . البته برخی از پزشکان ، روش های خانگی و سنتی را تایید نمی کنند مثل استفاده از جوش شیرین یا زغال و مانند آن را … زیرا ممکن است که باعث سایش دندانی شوند . سایش دندان باعث حساسیت دندان می شود . بهتر است موادی که برای سفید کردن استفاده می شوند از داروخانه ها تهیه شوند و سازمان غذا و دارو آنها را تایید کرده باشد .
بعضی از بیماران به دلیل بیماری ، جراحی و … از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده می کنند . دهانشویه تغییرات رنگی زیادی روی دندان ایجاد می کند ، حتی گاهی ممکن است دندان سیاه رنگ هم شود .

همچنین بخوانید:  50 مدل موی ساده و محبوب در بین هالیوودی‌ها (قسمت دوم)

استفاده از دهانشویه نباید به مدت طولانی ادامه یابد زیرا تداوم مصرف آن باعث زردی دندان ها می شود . دستور مصرف مجاز روی بطری دهانشویه ۳ بار در روز است ولی بهتر است همه افراد شب ها و بعد از مسواک زدن یکبار از این مایع استفاده کنند . معمولا دندانپزشکان با بروساژ و پرو فیلاکسی سطح دندان ها را تمیز می کنند .
مجله سلامتی سبزینه راه ، در مطالب حقایقی درباره سفید کننده های دندان و همچنین دلایل ، راه های پیشگیری و درمان تغییر رنگ دندان به نکات دیگری اشاره دارد .

 

نکته : قطره آهنی که برای کودکان تجویز می شود هم ممکن است سطح دندان را سیاه کند . به همین دلیل همیشه به مادران توصیه می شود قطره اهن را طوری داخل دهان کودک بریزند که با دندان های کودک تماس پیدا نکند .دادن آب به کودک و تمیز کردن سطح دندان با پارچه نرم و تمیز می تواند از سیاه شدن دندان ها جلوگیری کند . دندانپزشک می تواند با استفاده از برس های مخصوصی تغییر رنگ ایجاد شده را از بین ببرد .

 

علل داخلی تغییر رنگ دندان ها یا زردی دندان ها کدامند ؟

بیماری های سیستمیک در دوران جنینی یا بعد از تولد می توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند . گاهی به آب آشامیدنی بعضی از مناطق فلوراید زیادی اضافه می شود . فلوراید زیاد برای دندان کودکان در ۵ تا ۶ سالگی می تواند مضر باشد و ساختار دندان را تغییر دهد و این تغییر باعث زردی بیش از حد دندان شود .

 

نوجوانانی که از داروهای گروه تتراسایکلین برای درمان بیماری های پوستی مانند جوش استفاده می کنند ممکن است رنگ دندان های شان زرد شود که علت آن رسوب مواد شیمیایی ناشی از دارو است که روی عاج رسوب می کند و کمپلکس کلسیمی تشکیل می دهد و باعث زردی کمرنگ ، قهوه ای تیره و سیاه دندان می شود . یکی از سوالاتی که دندانپزشکان برای یافتن علت زردی دندان ها از بیمار می پرسند این است که آیا قبلا مشکلات پوستی داشته است ؟

همچنین بخوانید:  30 مدل موهای دم اسبی بافته شده در 2022 (قسمت اول)

 

درمان تغییر رنگ دندان را توضیح بفرمایید ؟

بدیهی است که علل داخلی تغییر رنگ دندان درمان طولانی تری هم دارد . بهترین راه برای سفید کردن دندان ها در این مواقع بلیچینگ است . این کار حتما باید تحت نظارت دندانپزشک باشد . دندانپزشک ماده ای به نام اکسیژن آزاد را به دندان بیمار می زند . ماده وارد ساختار دندان می شود ، مواد آلی موجود در دندان را اکسید می کند و باعث سفید شدن آنها می شود .
گاهی افراد خودشان بلیچینگ دندان را انجام می دهند . اگر این کار حساب شده و دقیق نباشد ، احتمال عوارض برگشت ناپذیر وجود دارد .

 

منبع : rastineh.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا