طب سنتی

آیا سلولیت قابل درمان است؟

Rate this post

سلولیت چیست؟

سلولیت یک مشکل پوستی بسیار شایع و بیضرر است که موجب ایجاد ظاهر و بافتی شبیه به پنیر یا پوست پرتقال بر روی پوست میشود. نشانه های سلولیت اغلب بر روی ران، باسن و شکم به دلیل تجمع بیشتر چربی در این نواحی ایجاد میشود و حدود 80 تا 90 درصد از زنان به سلولیت دچار میشوند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

سلولیت چربی طبیعی در زیر پوست است اما بر اثر فشار بافت همبند بشکل ناهمواری در آمده و سلولیت را ایجاد میکند. به همین دلیل شما چه چاق باشید، چه لاغر دچار ممکن است دچار سلولیت شوید.

آیا سلولیت قابل درمان است؟

علل ایجاد سلولیت

نوع پوست ، چربی ، ماهیچه ها و بافت های دیگر که در لایه های زیر پوست قرار دارند همگی در ایجاد سلولیت نقش دارند. تصور می شود سلولیت هنگامی ایجاد می شود که بندهای فیبری بافت پیوندی که پوست را به عضلات متصل میکند ، تجزیه میشود و به سلولهای چربی اجازه میدهد تا به لایه زیر پوست بیایند. این باعث ایجاد بافت ناهموار و برآمدگی می شود که به سلولیت ظاهری شبیه پنیر یا پوست پرتقال می دهد.
همه انسان ها سلولهای چربی دارند. در حالی که همه ما مستعد سلولیت هستیم ، برخی از افراد نسبت به دیگران بیشتر مستعد آن هستند.

همچنین بخوانید:  دلایل اسهال در نوزادان + علائم و راه های درمان

برخی از عواملی که احتمال ابتلا به سلولیت را در فرد افزایش می دهد عبارتند از:

آقایان دارای بافت همبندی هستند که در یک الگوی متقاطع قرار دارد و در نگه داشتن سلولهای چربی بهتر عمل میکند.
اما در زنان بافت همبندی بصورت عمودی وجود دارد که اجازه میدهد سلولهای چربی به سطح پوست برسند و سلولیت ایجاد شود.

  • رژیم غذایی ناسالم

طبق تحقیقات انجام شده ، یک رژیم غذایی پرچرب (چربی اشباع شده) ، پر نمک و دارای مواد نگهدارنده بالا ممکن است اختلالات متابولیکی ای را ایجاد کند که بوجود آمدن سلولیت را تسریع میکند.

  • کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن

  • عدم فعالیت بدنی

برخی از عوامل مانند عدم ورزش کافی و نوشیدن زیاد الکل و استعمال دخانیات، می تواند بر گردش خون ، التهاب و نحوه شکل گیری و توزیع سلولهای چربی در بدن تأثیر بگذارند.

  • تغییرات هورمونی

به نظر می رسد هورمون ها بخصوص هورمون استروژن در تشکیل سلول های چربی و سلولیت نقش دارند. سلول های چربی با کاهش سطح استروژن بزرگ می شوند. این دلیل دیگری است که زنان نسبت به مردان سلولیت بیشتری دارند. همچنین ممکن است به توضیح اینکه چرا سلولیت در بعضی اوقات در دوران بارداری بدتر می شود ، کمک کند.

هرچه پیرتر می شویم ، پوست کمتر الاستیک می شود و باند های بافت همبند به طور طبیعی تضعیف می شوند.

  • گردش خون ضعیف

  • ژنتیک

ژن ها می توانند سرعت سوخت و ساز بدن، توزیع سلولهای چربی ، خاصیت ارتجاعی پوست و سایر عوامل موثر بر سلولیت را تغییر دهند.

  • کم آبی بدن

  • میزان چربی کل بدن

  • ضخامت و رنگ پوست

سلولیت در پوست های تیره و ضخیم تر کمتر دیده میشود.

راه ها موثر در کاهش سلولیت

ماساژ

یکی از درمان های موثر سلولیت ماساژ است. ماساژ با ایجاد کشش در بافت پوست و افزایش جریان خون در زیر پوست میتواند در کاهش سلولیت به شما کمک کند.
“طبق گفته انجمن جراحی پلاستیک آمریکا ، ماساژ می تواند به تخلیه لنفاوی و کشش بافت پوست کمک کند تا ظاهر سلولیت بهبود یابد.”
غلتک ماساژ چوبی و یا فوم رولر ها به منظور کمک به از بین رفتن چربی های اضافی ناخواسته و احتباس آب که باعث بروز سلولیت می شود ، طراحی شده اند. عمل مکانیکی که با استفاده از غلتک انجام میشود ، گردش خون لنفاوی را برای از بین بردن سموم و چربی ها فعال می کند. به همین دلیل است که غلتک چوبی به طور سنتی در مادروتراپی (ماساژ همراه با چوب) مورد استفاده قرار می گیرد که یک تکنیک کاملاً طبیعی و بسیار مؤثر است که موجب بهبود جریان خون و تخلیه لنفاوی می شود و در نتیجه به از بین بردن سلولیت کمک می کند و در عین حال سلول های چربی را نیز کاهش میدهد.در نتیجه ، پوست شما صاف و یکدست خواهد شد.

همچنین بخوانید:  نسخه های طب سنتی برای لاغری و تناسب اندام

برای اثر بخشی بهتر میتوانید از یک روغن گیاهی مناسب نیز استفاده کنید.

روغن های گیاهی مناسب برای از بین بردن سلولیت :

  • روغن جلبک دریایی

روغن جلبک دریایی با تقویت جریان خون در زیر پوست یکی از روغن های موثر در درمان سلولیت است. ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و اسید های آمینه ای که در روغن جلبک دریایی وجود دارد موجب جوان تر شدن و نرم تر شدن پوست نیز خواهد شد.
این روغن مناسب ماساژ های حرفه ای بوده و برای درمان سلولیت گزینه مناسبی خواهد بود.

روغن های موثر دیگر شامل :

نحوه استفاده از روغنهای اساسی برای سلولیت

روغن های اساسی بهتر است با یک روغن حامل ترکیب شوند. زیرا ممکن است بر روی پوست ایجاد حساسیت کنند.

روغن های حامل شامل :

  • روغن نارگیل

  • روغن زیتون

  • روغن آووکادو

  • روغن بادم شیرین

  • روغن جوجوبا

رقیق سازی به این صورت است که 3 قطره روغن ضروری را با یک قاشق چای خوری روغن حامل ترکیب کرده (مثال : 3 قطره روغن رازیانه + یک قاشق چای خوری روغن نارگیل) و دوبار در روز بر روی پوست تمیز به مدت 15 تا 20 دقیقه بخوبی ماساژ دهید. فوم رولر را فراموش نکنید و صبور باشید.

اسکراب قهوه را برای کاهش سلولیت فراموش نکنید

این اعتقاد وجود دارد که اسکراب قهوه به درمان سلولیت کمک می کند.
کافئین موجود در قهوه می تواند به گشاد شدن رگ های خونی و کاهش ظاهر جوش های پوستی کمک کند. کافئین با بهبود جریان خون و از بین رفتن آب اضافی در زیر پوست موجب سفت تر شدن آن خواهد شد.

آیا سلولیت قابل درمان است؟

مواد مورد نیاز برای تهیه اسکراب قهوه خانگی :

1 پیمانه قهوه آسیاب شده
½ پیمانه شکر قهوه ای
½ پیمانه روغن نارگیل
10 قطره روغن درخت چای

همچنین بخوانید:  درمان كیست تخمدان با طب سنتی

همه مواد را با یکدیگر ترکیب کرده تا به شکل خمیر شود. سپس به آرامی بر روی نواحی که دچار سلولیت شده است به آرامی ماساژ دهید. بعد از 10 تا 15 دقیقه ماساژ پوست را با اب ولرم شست و شو دهید. این عمل را در هفته 2 تا 3 بار انجام دهید. برای دیدن نتایج قابل قبول چند هفته یا بیشتر استفاده منظم از اسکراب قهوه را ادامه دهید.

آب بیشتری بنوشید

نوشیدن آب یکی دیگر از گزینه های کم هزینه است که به رفع سلولیت کمک می کند. آب نه تنها شما را هیدراته نگه می دارد ، بلکه به تشویق گردش خون و جریان لنفاوی و دفع سموم بدن کمک می کند.

کاهش وزن

کاهش وزن به برخی از افراد دارای اضافه وزن در کاهش سلولیت کمک می کند. از دست دادن چربی اضافی بدن به طور طبیعی می تواند ظاهر سلولیت را نیز بهبود بخشد.
با این حال ، هر شخصی با هر وزنی می تواند سلولیت داشته باشد. این امر فقط به افرادی که اضافه وزن دارند محدود نمی شود.

تمرینات ورزشی برای کمک به کاهش سلولیت

برخی از تمرینات پا با کمک به افزایش عضله در آن نواحی موجب افزایش گردش خون و چربی سوزی در آن ناحیه شده و از افتادگی پوست نیز جلوگیری میکند. همین امر موجب کاهش ظاهر سلولیت خواهد شد.

این تمرینات شامل :

ورزش های کاردیو

این نوع ورزش ها با افزایش ضربان قلب و جریان خون موجب افزایش  چربی سوزی شده و سلولیت را نیز کاهش میدهد.
پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری همگی ورزش های کاردیو هستند.

بالا رفتن از پله

آیا سلولیت قابل درمان است؟

بالارفتن از پله در هر دقیقه 10 کالری میسوزاند و تمام عضلات ران و باسن را تحت تاثیر قرار میدهد. به همین دلیل برای کاهش ظاهر سلولیت پیشنهاد میشود از استپ یا پله استفاده کنید.

حرکت اسکوات ( در صورت توان با دمبل)

آیا سلولیت قابل درمان است؟

این تمرین باعث ایجاد عضله در ران و باسن شما می شود که به سوزاندن چربی در کل نواحی بدن کمک میکند زیرا عضلات پا عضلات بزرگی هستند و در سوخت و ساز چربی کل بدن نقش مهمی دارند.

حرکت (Back kicks)

آیا سلولیت قابل درمان است؟

این حرکت همه مناطقی که مستعد سلولیت هستند را هدف قرار میدهد. در حالی که روی دست ها و زانوها هستید ، یک پا را از پشت خود بلند کنید تا زمانی که با زاویه 45 درجه به سمت بالا قرار بگیرد. پا را به آرامی برگردانید و حرکت را با پای دیگر تکرار کنید.

این حرکات را 3 تا 4 ست هر بار 12 تا 15 بار انجام دهید.

راه های دیگر درمان سلولیت :

آکادمی پوست و مو آمریکا تعدادی تکنیک را مرور کرده است که با شکستن بندهای بافت همبند در زیر سطح پوست ، در کاهش ظاهر سلولیت موثر هستند.

این روش ها شامل :

  • لیزر

  • جراحی

  • کربوکسی تراپی

  • رادیوتراپی

  • لیپوساکشن بوسیله لیزر و …

این روش ها ممکن است برای یک سال یا بیشتر شما را از شر سلولیت راحت کنند اما بعد از مدتی سلولیت ها مجدد ظاهر خواهند شد.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا