تغذیه سالم

یک دنیا خواص خرمالو که نمی دانستید!!!

Rate this post

درختان خرمالو که اصالتاً چینی هستند، هزاران سال است که به دلیل میوه‌های خوشمزه و چوب زیبای خود رشد می‌کنند. میوه‌های نارنجی رنگ آن‌ها به نام خرمالو به دلیل طعم شیرین و عسل مانند خود شناخته شده است. در حالی که صدها نوع وجود دارد، انواع هاچیا و فویو از محبوب‌ترین آن‌ها هستند. خرمالو هاچیا به شکل قلب قابض هستند، به این معنی که دارای مواد شیمیایی گیاهی به نام تانن هستند که طعم خشک و تلخی به میوه نارس می‌دهد.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

این نوع خرمالو قبل از مصرف باید کاملا رسیده باشد. خرمالو فویو همچنین حاوی تانن است، اما غیر قابض در نظر گرفته می‌شود. برخلاف خرمالو هاچیا، نوع ترد و گوجه‌فرنگی شکل فویو را می‌توان حتی زمانی که کاملاً نرسیده است، لذت برد. خرمالو را می‌توان به‌صورت تازه، خشک یا پخته مصرف کرد و معمولاً در سراسر دنیا در تهیه ژله، نوشیدنی، پای، کاری و پودینگ استفاده می‌شود. خرمالو نه‌تنها خوشمزه است، بلکه مملو از مواد مغذی است که می‌تواند از چندین جهت برای سلامتی شما مفید باشد.

در این مطلب از سبزینه راه، می‌خواهیم انواع خاصیت خرمالو را بگوییم و فواید خرمالو در طب سنتی و فواید سرکه خرمالو را بررسی کنیم و همچنین با مضرات خرمالو آشنا شویم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فواید خرمالو در طب سنتی

خواص خرمالو در طب سنتی

خرمالو اگرچه اندازه کوچکی دارد، اما سرشار از مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی است و به همین دلیل حتی فواید سرکه خرمالو نیز زیاد است. در واقع، یک خرمالو (۱۶۸ گرم) حاوی مقادیر زیر است:

کالری ۱۱۸
کربوهیدرات ۳۱ گرم
پروتئین ۱ گرم
چربی  ۰.۳ گرم
فیبر ۶ گرم
ویتامین  A ۵۵ درصد از  RDI
ویتامین  C ۲۲ درصد از  RDI
ویتامین  E ۶ درصد از  RDI
ویتامین  K ۵ درصد از  RDI
ویتامین  B6  (پیریدوکسین) ۸ درصد از  RDI
پتاسیم ۸ درصد از  RDI
مس ۹ درصد از  RDI
منگنز ۳۰ درصد از  RDI

خرمالو همچنین منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، فولات، منیزیم و فسفر است. این میوه‌های رنگارنگ کالری کمی دارند و سرشار از فیبر هستند و آن‌ها را به غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل می‌کند. فقط یک خرمالو حاوی بیش از نیمی از میزان مصرف توصیه شده ویتامین A است که یک ویتامین محلول در چربی برای عملکرد سیستم ایمنی، بینایی و رشد جنین حیاتی است.

به غیر از ویتامین‌ها و مواد معدنی، خرمالو حاوی طیف گسترده‌ای از ترکیبات گیاهی از جمله تانن‌ها، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که می‌تواند بر سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد. برگ‌های میوه خرمالو همچنین سرشار از ویتامین C، تانن و فیبر و همچنین یک عنصر رایج در چای‌های درمانی است.

همچنین بخوانید:  مربای رژیمی یا مربا با شکر رژیمی ؟!

فواید خرمالو

1. خواص خرمالو برای سرماخوردگی

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی‌اکسیدان‌ها با مقابله با استرس اکسیداتیو، فرآیندی که توسط مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد آغاز می‌شود، از آسیب سلولی جلوگیری کرده یا آن را کند می‌کنند. استرس اکسیداتیو با بیماری های مزمن خاصی از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است. همچنین خواص خرمالو برای سرماخوردگی مربوط به تقویت سیستم ایمنی ناشی از وجود آنتی‌اکسیدان‌ها است.

خوشبختانه، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می‌تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئیدها، که آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که در غلظت‌های بالا در پوست و گوشت خرمالو یافت می‌شوند، با نرخ پایین‌تر بیماری‌های قلبی، زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و سرطان ریه مرتبط هستند.

خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن است، رنگدانه‌ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن یافت می‌شود. مطالعات رژیم غذایی سرشار از بتاکاروتن را با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری‌های متابولیک مرتبط دانسته‌اند.

 افرادی که رژیم غذایی بالایی از بتاکاروتن دریافت می‌کنند، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند. بنابراین بیشترین ارتباط خواص خرمالو و دیابت مربوط به پیشگیری از این بیماری است.

2. خواص خرمالو برای سلامتی قلب

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و بر زندگی میلیون‌ها نفر تأثیر منفی می‌گذارد. خوشبختانه، بسیاری از انواع بیماری‌های قلبی را می‌توان با کاهش عوامل خطر، مانند رژیم غذایی ناسالم، پیشگیری کرد. ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آن را به انتخابی عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می‌کند.

خرمالو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله کوئرستین و کامفرول است. در چندین مطالعه مصرف رژیم غذایی سرشار از فلاونوئید با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. به‌عنوان مثال، افرادی که بیشترین مصرف فلاونوئیدها را داشتند، ۱۸ درصد کمتر به دلیل مشکلات مربوط به قلب، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را دریافت می‌کردند، داشتند. رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای غنی از فلاونوئید می‌توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد یا LDL و کاهش التهاب از سلامت قلب حمایت کنند.

علاوه‌بر این، تانن‌هایی که به خرمالوی نارس تلخی دهان می‌دهند، ممکن است فشار خون را کاهش دهند. بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که اسید تانیک و اسید گالیک، هر دو در خرمالو یافت می‌شوند، در کاهش فشار خون بالا، که یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی است، موثر هستند.

3. خواص خرمالو برای کاهش التهاب

شرایطی مانند بیماری قلبی، آرتریت، دیابت، سرطان و چاقی همگی با التهاب مزمن مرتبط هستند. خوشبختانه، انتخاب غذاهایی که دارای ترکیبات ضد التهابی بالایی هستند، می‌تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری کمک کند. خرمالو یک منبع عالی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است. در واقع، یک خرمالو حاوی ۲۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده است.

همچنین بخوانید:  تاثیر صبحانه بر کاهش وزن، تحقیقات علمی چه می‌گویند؟

ویتامین C به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و با التهاب در بدن مبارزه می‌کند. ویتامین C با اهدای الکترون به این مولکول‌های ناپایدار آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد، در نتیجه آنها را خنثی می‌کند و از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری می‌کند. پروتئین واکنشی C و اینترلوکین ۶ موادی هستند که بدن در واکنش به التهاب تولید می‌کند. مصرف مکمل با ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C دو بار در روز به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح پروتئین واکنشی C و اینترلوکین ۶ می‌شود.

به‌علاوه، مطالعات بزرگ، مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی را با کاهش خطر بیماری‌های التهابی مانند بیماری‌های قلبی، سرطان پروستات و دیابت مرتبط دانسته‌اند. خرمالو همچنین حاوی کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و ویتامین E است که همگی آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که با التهاب در بدن مبارزه می‌کنند.

4. منبع عالی آنتی اکسیدان های قوی

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

آنتی‌اکسیدان‌ها با مقابله با استرس اکسیداتیو، فرایندی که توسط مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد آغاز می‌شود، از آسیب سلولی جلوگیری کرده یا آن را کند می‌کنند.

استرس اکسیداتیو با بیماری های مزمن خاصی از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است.

خوشبختانه، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد.

رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئیدها، که آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که در غلظت‌های بالا در پوست و گوشت خرمالو یافت می‌شوند، با نرخ پایین‌تر بیماری قلبی، زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و سرطان ریه مرتبط هستند.

خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن است، رنگدانه ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن یافت می شود.

مطالعات رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن را با کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری متابولیک مرتبط دانسته اند.

علاوه بر این، افرادی که رژیم غذایی بالایی از بتاکاروتن دریافت می کنند، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.

5. خواص خرمالو برای سلامت قلب

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و بر زندگی میلیون ها نفر تأثیر منفی می گذارد.

خوشبختانه، بسیاری از انواع بیماری های قلبی را می توان با کاهش عوامل خطر، مانند رژیم غذایی ناسالم، پیشگیری کرد.

ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آن را به انتخابی عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می کند.

خرمالو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله کوئرستین و کامفرول است.

همچنین بخوانید:  رژیم تخم مرغ و فواید تخم مرغ را بشناسید!

در چندین مطالعه مصرف رژیم غذایی سرشار از فلاونوئید با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

افرادی که بیشترین مصرف فلاونوئیدها را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، 18 درصد کمتر به دلیل مشکلات مربوط به قلب مرگ و میر داشتند.

رژیم های غذایی سرشار از غذاهای غنی از فلاونوئید می توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد LDL و کاهش التهاب از سلامت قلب حمایت کنند.

علاوه بر این، تانن هایی که به خرمالوی نارس تلخی دهان می دهند ممکن است فشار خون را کاهش دهند.

بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که اسید تانیک و اسید گالیک، هر دو در خرمالو یافت می‌شوند، در کاهش فشار خون بالا که یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی است، موثر هستند.

6. سرشار از فیبر در خواص خرمالو

داشتن کلسترول بیش از حد، به ویژه کلسترول بد LDL، می تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش دهد.

غذاهای سرشار از فیبر محلول، مانند میوه ها و سبزیجات، می توانند با کمک به بدن در دفع مقادیر اضافی کلسترول، به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کنند.

خرمالو میوه ای با فیبر بالا است که نشان داده است سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد.

بزرگسالانی که سه بار در روز به مدت 12 هفته، کلسترول LDL مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که میله‌های حاوی فیبر خرمالو را نمی‌خوردند، کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL داشتند.

فیبر همچنین برای حرکات منظم روده مهم است و می تواند به کاهش سطح بالای قند خون کمک کند.

غذاهای غنی از فیبر محلول مانند خرمالو هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند می کنند که به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند.

افزایش مصرف فیبر غذایی محلول منجر به بهبود قابل توجهی در سطح قند خون می شود.

به علاوه، فیبرهای «خوب» در ر به سوخت‌رسانی به باکتری‌وده‌ها کمک می‌کند، که می‌تواند تأثیر مثبتی بر گوارش و سلامت کلی شما بگذارد.

یک دنیا خواص خرمالو که نمی دانستید!!!

خواص و مضرات خرمالو در طب سنتی

مضرات خرمالو

❌ با وجود آنکه خرمالو برای معده خوب است؛ اما خوردن میوه نارس برای افرادی که یبوست دارند یا اخیراً در حفره شکم عمل کرده‌اند، اکیدا ممنوع است. همچنین در صورت از دست دادن تون عضلانی روده (اتونی) مصرف خرمالو منع مصرف دارد.

❌ در مقابل، هنگامی که معده ضعیف است، منع مصرف میوه رسیده خرمالو وجود دارد، زیرا آن‌ها تولید اثر ملینی می‌کنند (به خصوص زمانی که با شیر ترکیب شده است). بنابراین با وجود آنکه خرمالو برای معده خوب است، اما باید شرایط مختلف و تفاوت فردی نیز در نظر گرفته شود.

❌ نمونه دیگری از مضرات خرمالو و ارتباط آن مربوط به خرمالو و دیابت است و باید با دقت مصرف شود، زیرا حاوی مقدار زیادی قند است.

❌ همچنین خرمالو بیش از آنکه مفید باشد، برای بیماری های دستگاه ادراری و بیماری‌های کلیوی که در مرحله حاد هستند، ضرر دارد.

❌ مصرف خرمالو در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود، زیرا لازم نیست این غذای لذیذ تا سه سال به کودک برسد، زیرا احتمال واکنش آلرژیک وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا