ورزش

آیا غذا نخوردن پس از ورزش می‌تواند بر کاهش وزن و چربی سوزی موثر باشد؟

Rate this post

اگر شما به طور منظم ورزش می کنید، بسیار مهم است که بهترین زمان غذا خوردن بعد از ورزش را بدانید. اگر شما به غذا نخوردن پس از ورزش برای لاغری اعتقاد دارید باید بدانید که با اینکار چه اتفاقی برای بدنتان می افتد .

با خواندن این مطب در مجله ورزش و پزشکی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

با توجه به سوالات شما دوستان عزیز در این مطلب به این موضوع پاسخی علمی می دهم که “آیا گشنه ماندن بعد از ورزش و ممنوع کردن خودمان از خوردن مواد غذایی بعد از فعالیت می‌تواند بر کاهش وزن یا چربی سوزی موثر باشد یا خیر؟”

شاید دلیل اصلی من برای نوشتن این مطلب پرداختن به این معضل بزرگ در باشگاه‌های بدنسازی بانوان باشد. بیشتر مربیان متاسفانه به دلیل نداشتن آگاهی کافی، زنان را از غذا خوردن بعد از ورزش منع می کنند. در بیشتر مواقع مربیان زنان را به غذا نخوردن پس از ورزش تا ۲ ساعت با هدف لاغری و کاهش وزن تشویق می کنند.

چرا غذا خوردن بعد از ورزش مهم است؟

غذا نخوردن پس از ورزش

در طول ورزش، بدن از سوخت گلیکوژن به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. پس از اتمام تمرین، بدن ذخایر انرژی خود را از دست می دهد. اگر شما برای بازسازی ذخایر انرژی که در ورزش از دست دادید فکری نکنید، بدن‌تان بی انرژی و خسته می شود. حتما اصطلاح خالی کردن بدن را شنیده اید. این اتفاق هم با تغذیه نامناسب و غذا نخوردن پس از ورزش و هم با رژیم های غیر اصولی رخ می دهد.

همچنین بخوانید:  تمرینات تقویت میان تنه و باریک کردن این عضلات

پس از یک جلسه تمرینی بدن شما هم دچار بی آبی و هم خستگی می شود. اهمیت تغذیه مناسب بعد از ورزش این است که شما هم باید آب مورد نیاز بدنتان را تامین کنید و هم ذخایر انرژی از دست رفته را به بدن بازگردانید.

بهترین زمان غذا خوردن بعد از ورزش چه زمانی است؟

۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت بعد از تمرین خوردن  پروتئین و کربوهیدرات می تواند ذخایر انرژی از دست رفته را را دوباره جبران کند. این اتفاق، به بازسازی بافت های عضلانی آسیب دیده کمک می کند. غذا خوردن بعد از ورزش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را در سطح بالا نگه می دارد. هر چه سریع‌تر شما وعدۀ غذایی خود را بعد از ورزش بخورید و یا هرچه زودتر شروع به سوخت گیری کنید بهتر است.

با غذا نخوردن پس از ورزش چه اتفاقی برای شما می افتد؟

تحقیقات نشان می دهد اگر تغذیه بعد از تمرین‌تان را  تا ۲ ساعت به  تاخیر بیندازید، توانایی بدن شما برای جبران ذخایر از دست رفته عضلات، تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق اگر مدام تکرار شود شما به جای از دست دادن چربی عضلات خود را از دست خواهید داد.  این دقیقا بر عکس آن چیزی است که شما تصور می کنید. زیرا با از دست دادن عضلات متابولیسم و یا سوخت و ساز بدن شما پایین می آید که این اصلا اتفاق خوبی نیست.

اتفاق دیگری که با غذا نخوردن پس از ورزش برای شما می افتد این است که شما بسیار بی انرژی و خسته می شوید. اگر تجربه چند ساعت قبل و بعد از ورزش غذا نخوردن را داشته باشید میدانید چه می گویم. همین خستگی و گشنگی باعث می شود ۲ ساعت بعد از ورزش غذایی که میل می کنید خیلی بیشتر از آنچه همیشه می خورید باشد.

همچنین بخوانید:  حرکات شکم برای چربی‌سوزی سریع

آیا تغذیه مناسب بعد از تمرین در همه رشته های ورزشی یکسان است؟

البته تنوع رشته های مختلف ورزشی باعث می شود که نتوانیم یک راهنمایی یا پیشنهاد خاص را  برای همه آنها به کار ببریم. برای آنکه بتوانیم به ورزشکاران هر رشته ورزشی توصیه مناسب بدهیم باید ماهیت آن رشته ورزشی را بدانیم. باید بدانیم رشته ورزشی سرعتی، قدرتی و یا استقامتی است.

با مشخص شدن ماهیت رشته ورزشی و حجم و شدت فعالیت می توانیم به هر ورزشکار توصیه ای مناسب  را بدهیم. مطمئناً تغذیه بعد از بدنسازی با تغذیه بعد از دوی سرعت در مقدار دریافت پروتئین، کربوهیدرات و چربی متفاوت است.

با توجه به مجله انجمن بین المللی پزشکی ورزشی، مصرف پروتئین و کربوهیدرات بلافاصله بعد از تمرین در بیشتر رشته‌های ورزشی بهترین گزینه است.

بعد از ورزش چه بخوریم تا چاق نشویم؟

بعد از ورزش چه بخوریم تا چاق نشویم؟

به شما این تضمین را می دهم که غذا خوردن بعد از ورزش نمی تواند باعث چاقی شما شود. اگر تنها یک میان وعده تا ۱۰۰ کالری پس از فعالیت دریافت کنید، این مقدار کالری به هیچ عنوان چاق کننده نیست. مهم این است که شما کل روزتان چه مقدار کالری دریافت خواهید کرد. همیشه یادتان باشد غذا نخوردن پس از ورزش شما را لاغر نمی کند.

مطلب پیشنهادی: “آیا ورزش کردن در حالت گشنگی می‌تواند در کاهش وزن یا چربی سوزی موثر باشد یا نه؟

در اینجا به برخی از مواد غذایی که می‌توانند گزینه مناسبی برای مصرف بعد از ورزش باشند اشاره می‌کنم. این مواد به ریکاوری سریع تر، حفظ عضلات و به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

همچنین بخوانید:  حرکات پیلاتس با کش برای تناسب اندام

● اسموتی موز با شیر و خرما

● سفیده تخم مرغ با سیب زمینی پخته

● سینه مرغ پخته به همراه سالاد با روغن زیتون و سرکه

● نان غلات بهمراه کره بادام زمینی

شما میتوانید خوراکی مخصوص خودتان را با ترکیبی از پروتئین و مقداری از کربوهیدرات درست کنید. به تغذیه قبل و بعد از ورزش تان اهمیت دهید تا تغییر را در بدنتان احساس کنید.

خلاصه کلام

نکته آخر اینکه دیگر نگران این سوال که آیا غذا خوردن بعد از ورزش باعث چاقی می شود ، نباشید. یادتان باشد گشنه ماندن و غذا نخوردن پس از ورزش تا ۲ ساعت، موجب گشنگی و ضعفِ زیاد می شود. همین دلیل اصلی است که شما به علت گشنگی و خستگی بعد از ۲ ساعت بیشتر از آنچه با ورزش سوزانده اید را با غذا خوردن دریافت خواهید کرد.

پس سعی کنید، قبل از اینکه جلسه تمرینی خود را شروع کنید برای تغذیه بعد از ورزش خود برنامه ریزی کنید. موز، بادام زمینی، سفیده تخم مرغ، انواع آنجیل…  خود را به باشگاه ببرید تا بعد از تمرین بلافاصله میل کنید.

شما می توانید از طریق قسمت نظرات زیر همین مطلب یا از اینستاگرام سبزینه راه با ما در ارتباط باشید.

منبع : fitlady.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا