سلامتی

پیشگیری از ناباروری مردان

Rate this post

این مطلب بر اساس مصاحبه اختصاصی با دکتر بهار اشجعی، فوق تخصص جراحی کودکان، در زمینه ناباروری مردان تهیه شده است.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

طبق مصاحبه اختصاصی انجام شده با فوق تخصص جراحی کودکان، مشکل ناباروری مردان در بیشتر موارد ریشه در بیماری‌های دوران کودکی مردان دارد. به منظور پیشگیری از این مشکل، والدین باید نسبت به درمان بیماری‌های کودک در سنین پایین حساس‌تر باشند. مشکل ناباروری نیز از جمله مشکلاتی است که می‌تواند ریشه در بیماری‌های دوران کودکی باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه مجله سبزینه راه باشید.

به طور طبیعی در مراحل رشد جنین، بیضه‌ها باید در طول فرآیند رشد، در جای اصلی خود قرار بگیرند. ولی در بعضی مواقع، عدم نزول بیضه (cryptorchidism) صورت گرفته و در شکم باقی خواهند ماند.

به این ترتیب برای جلوگیری از بروز ناباروری پسران در بزرگسالی، باید زمانی که کودکان در سن شش ماهگی تا یک سالگی قرار دارند، برای درمان اقدام گردد. در غیر این صورت اگر این وضعیت در نوزادان اصلاح نشود، دیگر برگشت پذیر نخواهد بود.

عدم نزول بیضه چیست؟

عدم نزول در بیضه‌ها یا کریپتورکیدیسم به حالتی گفته می‌شود که در آن بیضه در مرحله رشد خود پایین نمی‌آید و به مکان عادی خود یعنی کیسه بیضه نمی‌رسد. این مشکل به راحتی توسط پزشک در یک معاینه عادی تشخیص داده خواهد شد. در این عارضه معمولا تا سه ماهگی کودک، می‌توانید شاهد برطرف شدن این مشکل باشید که البته حل شدن آن در نوزاد نارس کمتر است.

همچنین بخوانید:  فشار خون را با این گیاه ضربه فنی کنید

درصورتی‌که که پس از تولد بیضه از داخل شکم وارد کیسه بیضه نشده باشد اصطلاحا به آن بیضه نزول نکرده (Undescended Testis) گفته می‌شودپس از انجام معاینات دقیق بالینی این بیماری با جراحی قابل درمان است و هدف از این جراحی حفظ باروری، کاهش خطر سرطان بیضه در بزرگ‌سالی، بستن پروسسوس واژینالیس و قرار دادن بیضه در کیسه بیضه ستاین جراحی بهتر است توسط ارولوژیست یا متخصص اطفال انجام شود.

در برخی مواقع نیز، علل این عارضه می‌تواند به دلیل مشکل عملکردی باشد که همان‌طور که ذکر شد، بیضه رشد کرده ولی به کیسه نمی‌رسد. در بعضی مواقع نیز بیضه‌ها نزول می‌کنند ولی به بخش تحتانی کیسه متصل نمی‌شوند. این عارضه می‌تواند باعث بروز سرطان بیضه در بزرگسالی، پیچ خوردگی بیضه و ایجاد فتق کشاله ران شود.

بیضه نزول نکرده چگونه می‌تواند بر باروری تاثیر گذار باشد؟

زمانی که نوزاد به سن بعد از شش ماهگی می‌رسد و در سرما قرار می‌گیرد و احساس ترس می‌کند، در اثر یک واکنش طبیعی بیضه‌ها به صورت موقت بالا کشیده می‌شوند تا از آن‌ها حفاظت شود. در این حالت بیضه‌ها باید دو تا سه درجه از دمای عادی بدن خنک‌تر باشند تا بتوانند برای تولید اسپرم اقدام کنند. با این وجود، بیضه نزول نکرده، نمی‌تواند عملکرد صحیح و عادی داشته باشد.

در این صورت، احتمال بلوغ عادی اسپرم‌های درون بیضه، در زمانی که بیضه مدت طولانی گرم بماند کمتر می‌شود و این مشکل به دلیل کاهش تعداد و کیفیت اسپرم، باعث بروز مشکلات ناباروری می‌شود. بنابراین باید در کودکی برای درمان آن اقدام کرد.

همچنین بخوانید:  روش‌های مقابله با حساسیت‌های پاییزی چیست

بیضه نزول نکرده چقدر بر باروری تاثیر می‌گذارد؟

لازم به ذکر است که آقایانی که به عدم نزول پیدا کردن یکی از بیضه‌ها دچار هستند، قادر به باروری و بچه‌دار شدن هستند. اما قدرت باروری در آن‌ها کمتر است. اگر جراحی در سن پایین انجام شود، می‌تواند به بهبودی این وضعیت کمک کند.

 

چرا درمان و جراحی عدم نزول بیضه را در سنین کودکی باید انجام دهیم؟

در زمان گذشته انجام درمان و جراحی مشکل حالت نهفته بیضه در دوران بلوغ توصیه می‌شد. ولی امروزه این درمان در سن ۶ تا ۱۲ ماهگی نوزادان پسر، توصیه می‌شود. چرا که باعث شده پزشکان به این نتیجه برسند که تغییرات مهمی در بیضه‌ها در اوایل زندگی رخ می‌دهند که یکی از آن‌ها از دست دادن سلول‌های اسپرم ساز در سن ۱ سالگی در صورت عدم درمان است.

درمان عدم نزول بیضه در بزرگسالی می‌تواند بر ناباروری تاثیر گذار باشد؟

با توجه به اینکه درمان عدم نزول بیضه در سن پایین و کودکی توصیه می‌شود، درمان در سن بزرگسالی هیچ تغییری در سطح باروری ایجاد نمی‌کند. اما از آنجایی که ممکن است فرد به سرطان بیضه دچار شود، باید در این زمینه با دکتر متخصص مشورت کند.

از شایع‌ترین علت ناباروری مردان که معمولا بعد از دوران بلوغ پسران خودش را نشان می‌دهد می‌توان به عدم نزول بیضه‌ها اشاره کرد که اگر در کودکی و زمان مناسب تشخیص داده شود و اقدامات درست و به موقع انجام شود می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی بر کاهش ریسک ناباروری آقایان داشته باشد.

 

منبع : deltapayam.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا