سلامتی

ادویه‌ای برای کنترل دیابت

Rate this post

گرام ماسالا ادویه نسبتا تندی است که از ترکیب دانه‌های گشنیز، زیره، دارچین، میخک، جوزهندی، هل و فلفل سیاه به‌دست می‌آید. البته مقدار این ادویه‌ها یکسان نیست و در مناطق مختلف به نسبت متفاوتی استفاده می‌شود.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

گرام‌ماسالا، یکی از ادویه‌های پرکاربرد در آشپزی شرقی به‌خصوص هندوستان است که طعم خاصی به غذا می‌دهد. البته این ادویه از نظر ارزش تغذیه‌ای نیز مفید است و از آن‌جا که متخصصان تغذیه مصرف ادویه‌ها را توصیه می‌کنند، شناخت خواص آن‌ها در تمایل به استفاده در انواع غذاها موثر خواهد بود. در این مطلب از مجله سبزینه راه با فواید گرام ماسالا برای دیابت آشنا شوید.

فواید گرام ماسالا

در وهله اول باید اشاره کرد که گرام ماسالا ادویه‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که عملکرد رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و مانع از تجمع آن‌ها در بافت‌های بدن می‌شود. این مکانیسم از بروز و پیشرفت بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

مزیت دیگر گرام ماسالا وجود دارچین در ترکیب آن است که در پیشگیری و کنترل دیابت نقش دارد. دارچین سطح گلوکز خون را پایین می‌آورد و نیاز به ترشح انسولین و مقاومت سلول‌ها به انسولین را کاهش می‌دهد. طعم تند گرام‌ماسالا به‌دلیل ترکیبی به‌نام کپسایسین در فلفل است. این ترکیب دمای بدن و سوخت‌وساز انرژی را افزایش می‌دهد و مطالعات نشان می‌دهد که این روند به تحریک اکسیداسیون چربی‌ها کمک می‌کند. مطلب بهترین منبع خوراکی ویتامین E را از دست ندهید.

 

همچنین بخوانید:  همه چیز درباره ویتامین ب کمپلکس

چطور گرام ماسالا را در منزل آماده کنیم؟

گرچه گرام ماسالا امروزه در فروشگاه‌های موادغذایی به‌فروش می‌رسد اما در صورت عدم‌اطمینان از محصول آماده و برای در اختیار داشتن ادویه باکیفیت می‌توان در منزل تهیه کرد. نسبت ادویه‌های گرام‌ماسالا مرغوب به‌ این ترتیب است:

  • یک قاشق مرباخوری زیره
  • یک قاشق مرباخوری دانه گشنیز
  • یک قاشق مرباخوری دانه فلفل سیاه
  • ۲/۱ قاشق مرباخوری هل
  • ۲/۱ قاشق مرباخوری پودر دارچین
  • ۴/۱ قاشق مرباخوری میخک
  • ۲/۱ قاشق مرباخوری جوز هندی
  • یک تکه فلفل قرمز خشک

برای تهیه این ادویه بی‌نظیر، تابه را روی حرارت ملایم بگذارید تا گرم شود. تمام ادویه‌ها را در تابه بریزید و ۵ تا ۱۰ دقیقه حرارت دهید تا عطر و طعم آن بهتر حس شود. البته باید حرارت ملایم باشد و مرتب هم‌زده شود تا نسوزد. پس از اینکه کمی خنک شد، با دستگاه خردکن کاملا پودر کنید. برای اینکه ادویه کاملا یکسان باشد، بهتر است از صافی‌ریز نیز استفاده کنید.

به‌طور کلی، ادویه‌ها را نباید مدت طولانی نگهداری کرد زیرا عطر و طعم آن تغییر می‌کند. همچنین، ادویه باید در ظرف شیشه‌ای درب‌دار و دور از نور و گرما باشد. ادویه گرام‌ماسالا را می‌توان در انواع غذا و سس استفاده کرد که همراه با ادویه کاری بسیار عالی خواهد بود. نکته دیگر اینکه برخلاف دیگر ادویه‌ها، گرام‌ماسالا را انتهای پخت غذا باید اضافه کرد.

 

 

منبع : deltapayam.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا