زیبایی

انواع ملانین در مو و نحوه افزایش آن

Rate this post

ملانین موجود در تارهای مو رنگ موهای شما را تعیین می‌کند. بسته به ساختارهای شیمیایی مختلف رنگدانه و ترکیب آن، ممکن است قرمز، قهوه‌ای یا سیاه به نظر برسد. با افزایش سن، سطح ملانین تغییر می‌کند و موهای شما قهوه‌ای، قرمز یا سایه‌های خاکستری می‌شوند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

در حالی که سفیدی بیشتر با سن مرتبط است، ممکن است در اواخر دهه 20 یا اوایل 30 سالگی متوجه تغییراتی در رنگ مو شوید. به این دلیل است که عوامل متعددی مانند اشعه ماوراء بنفش و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می‌توانند رنگ مو را محو کنند. بنابراین، آیا می‌توان از آن جلوگیری کرد یا محتوای ملانین در مو را افزایش داد؟ این مقاله هر آنچه را که باید در مورد ملانین مو بدانید، عوامل مؤثر بر سطح آن و راه‌های جلوگیری از تخریب آن را توضیح می‌دهد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


ملانین چیست؟


ملانین رنگدانه‌ای است که توسط ملانوسیت‌ها تولید می‌شود و مسئول رنگ طبیعی موهای شماست. با گذشت زمان، ملانوسیت‌ها کمتر فعال می‌شوند و تولید ملانین را متوقف می‌کنند که منجر به سفیدی مو می‌شود. با این حال، چندین عامل دیگر (که بعداً در مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت) نیز ممکن است بر محتوای ملانین در موهای شما تأثیر بگذارد و بر رنگ طبیعی آن تأثیر بگذارد. ملانین سه نوع است:

  • اوملانین (به دو شکل سیاه و قهوه‌ای تقسیم می‌شود)
  • فئوملانین
  • نوروملانین

از این سه مورد، اوملانین و فئوملانین در اپیدرم وجود دارند و مسئول رنگ طبیعی پوست و مو هستند. در بخش بعدی به بررسی نقش این دو نوع ملانین می‌پردازیم.
رمزگشایی دو نوع ملانین
ژن‌های شما تعیین می‌کنند که با کدام نوع ملانین متولد شوید. ممکن است یکی از دو نوع ملانین یا ترکیبی از هر دو را داشته باشید.
به غیر از ژنتیک، عوامل زیادی می‌توانند بر محتوای ملانین در موهای شما تأثیر بگذارند.
عوامل مؤثر بر محتوای ملانین در مو

  • تجمع پراکسید هیدروژن در ساقه مو می‌تواند بر محتوای ملانین تأثیر بگذارد و باعث سفیدی مو شود.
  • هورمون‌های تیروئید در نگهداری مو نقش دارند و ممکن است بر چرخه مو و رنگدانه مو تأثیر بگذارند.
  • استرس اکسیداتیو ناشی از قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش، آلودگی، دلایل التهابی و استرس روانی می‌تواند بر رنگدانه مو تأثیر بگذارد و باعث سفیدی زودرس شود. استرس بر سلول‌های بنیادی مسئول بازسازی رنگدانه مو تأثیر می‌گذارد.
  • کمبودهای تغذیه‌ای نیز می‌تواند بر رنگدانه‌های مو تأثیر بگذارد. کمبود مواد مغذی مانند آهن، روی، مس، کلسیم و ویتامین‌های B12 و D3 می‌تواند بر ملانوژنز تأثیر بگذارد.
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن، حالت دادن به حرارت بیش از حد، و سفید کردن نیز ممکن است بر رنگدانه‌های مو تأثیر بگذارد.
همچنین بخوانید:  کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز چیست؟

هر یک از عوامل می‌تواند مسئول کاهش سطح ملانین در موهای شما باشد. آیا راهی برای معکوس کردن آن وجود دارد؟ بیایید بفهمیم!!


آیا افزایش سطح ملانین ممکن است؟


هیچ شواهد علمی برای حمایت از اثربخشی داروهای طبیعی و مکمل‌ها در افزایش سطح ملانین در مو وجود ندارد. با این حال، اگر یک بیماری زمینه‌ای یا کمبود مواد مغذی باعث بی‌رنگ شدن موهای شما شده است، درمان آن ممکن است به رنگدانه مجدد موهای شما کمک کند. می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید:


1.از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید


انواع ملانین در مو و نحوه افزایش آن

قبلاً بحث کرده‌ایم که کمبود مواد مغذی می‌تواند بر رنگدانه‌های مو تأثیر بگذارد. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل سرشار از مس، آهن، ویتامین‌های B12 و D3، کلسیم و روی ممکن است کمک کند.
غذاهایی مانند آجیل، انواع توت‌ها، لوبیا، مرکبات، سبزیجات برگ‌دار، غذاهای دریایی، لبنیات و گوشت را مصرف کنید. این‌ها سرشار از ویتامین‌های ضروری و آنتی اکسیدان‌ها هستند. همچنین، خود را برای هرگونه نقص آزمایش کنید. با پزشک مشورت کنید و از مکمل‌های ویتامین برای متعادل کردن کمبود استفاده کنید.


2.عدم تعادل هورمونی را بررسی کنید


عدم تعادل در هورمون‌های تیروئید می‌تواند بر سلامت کلی مو و سطح رنگدانه تأثیر بگذارد. آزمایش دهید، با پزشک مشورت کنید و داروهای تجویز شده را مصرف کنید.


3.از استرس دوری کنید


انواع ملانین در مو و نحوه افزایش آن

استرس روانی می‌تواند یکی از عوامل از بین رفتن رنگدانه‌ها و سفید شدن زودرس باشد. اگر در شرایط استرس‌زا قرار گرفته‌اید، سعی کنید آرام باشید. اگر نمی‌توانید با استرس کنار بیایید، کمک بگیرید و با درمانگر تماس بگیرید. زمانی را با خانواده و دوستان خود بگذرانید و به فعالیت‌هایی مانند مسافرت، موسیقی، یوگا، مدیتیشن، ورزش یا هر نوع سرگرمی بپردازید تا ذهن خود را آرام کنید.

همچنین بخوانید:  ۱۰ حمام سم‌زدایی معجزه گر برای آرامش و جوان‌سازی

4.از قرار گرفتن در معرض بیش از حد UV اجتناب کنید


قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث استرس اکسیداتیو می‌شود و رنگدانه‌های مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خودداری کنید. هنگام بیرون رفتن سعی کنید تا حد امکان در سایه باشید. برای محافظت از موهایتان از کلاه یا شال لبه پهن استفاده کنید یا یک چتر حمل کنید.


5.از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی اجتناب کنید


انواع ملانین در مو و نحوه افزایش آن

بسیاری از محصولات مراقبت از مو حاوی مواد خشک کننده مانند SLS و الکل هستند. استفاده بیش از حد از چنین مواد شیمیایی خشن می‌تواند مو را خشک کرده و رنگدانه‌ها را محو کند. اگر اغلب موهای خود را رنگ و دکلره می‌کنید، این می‌تواند بیشتر شود و باعث تجمع پراکسید هیدروژن در ساقه مو می‌شود. همچنین از یک ظاهر طراحی بیش از حد گرما خودداری کنید.


6.مکمل ملانین مصرف کنید


اثربخشی مکمل‌های ملانین ثابت نشده است. با این حال، مردم اغلب مکمل‌ها را برای افزایش محتوای ملانین مصرف می‌کنند. قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید زیرا مصرف بی‌رویه مکمل‌های ملانین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.
علاوه‌بر این، استفاده از ملیتین موضعی و سایر پپتیدهای بیومیمتیک در موارد سفید شدن زودرس کمک می‌کند.
عوارض جانبی مکمل‌های ملانین
مصرف بیش از حد هیچ مکملی توصیه نمی‌شود. همیشه احتمال خطرات سلامتی و تداخل دارویی وجود دارد. مصرف بیش از حد مکمل‌های ملانین ممکن است باعث شود:

  • واکنش‌های آلرژیک
  • سردرد
  • حالت تهوع

علاوه‌بر این، احتمال تداخل دارویی وجود دارد، به خصوص اگر داروهایی مانند:

  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد انعقاد
  • داروهای دیابت
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • داروهای ضد بارداری
  • داروهای ضد پلاکت
همچنین بخوانید:  راجع به کاربردهای برنج چه می دانید؟ خواص برنج

به دلیل کمبود اطلاعات مناسب، ایمنی کلی چنین مکمل‌هایی هنوز نامشخص است. بهتر است از مکمل‌های ملانین برای موارد زیر اجتناب کنید:

  • زنان باردار و شیرده
  • افراد مسن‌تر

اینفوگرافیک: ماسک مو برای موهای خاکستری
ملانین رنگدانه‌ای است که مسئول رنگ موهای شماست. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استرس و عدم تعادل هورمونی می‌تواند بر محتوای ملانین تأثیر بگذارد و موهای شما را خاکستری کند. شما می‌توانید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و استرس را به طور مؤثر مدیریت کنید تا سفیدی زودرس را کاهش دهید. علاوه‌بر این، می‌توانید ماسک‌های مو را در روتین موهای خود بگنجانید تا موهای خود را سالم نگه دارید.
ملانین موجود در موهای شما رنگ طبیعی موهای شما را تعیین می‌کند. با افزایش سن، ملانوسیت‌های موی شما از تولید ملانین جلوگیری می‌کنند و رنگ آن خاکستری می‌شود. عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند برملانین شما تأثیر بگذارند، مانند عملکرد تیروئید و کمبودهای تغذیه‌ای هیچ راه اثبات شده‌ای برای افزایش ملانین در مو وجود ندارد. می‌توانید مکمل‌های ملانین را امتحان کنید، اما حتماً در مورد دوز توصیه شده با پزشک مشورت کنید زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به عوارض جانبی مانند سردرد، حالت تهوع، واکنش‌های آلرژیک و تداخل دارویی شود.


سوالات متداول


آیا ویتامین D ملانین را افزایش می‌دهد؟
بله، ویتامین D باعث تحریک تولید ملانین (ملانوژنز) می‌شود. سطوح پایین ویتامین D با ویتیلیگو مرتبط است. این یک اختلال پوستی است که با از دست دادن رنگ پوست و موهای روشن مشخص می‌شود.
آیا ویتامین C می‌تواند ملانین را کاهش دهد؟
بله، مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین C با کاهش فعالیت آنزیم تیروزیناز در کاهش تولید ملانین نقش دارد. معمولاً برای درمان هایپرپیگمانتاسیون استفاده می‌شود.
آیا زردچوبه می تواند ملانین را کاهش دهد؟
بله، کورکومین، ترکیب فعال زردچوبه، ممکن است سنتز ملانین را با مهار فعالیت تیروزیناز کاهش دهد.
آیا تخم مرغ ملانین را کاهش می‌دهد؟
بله، تحقیقات نشان می‌دهد که فسویتین، ترکیبی که در زرده تخم مرغ وجود دارد، ممکن است تولید ملانین را مهار کند.
آیا سیب زمینی ملانین را کاهش می‌دهد؟
بله، اسید آزلائیک موجود در سیب زمینی ممکن است رنگدانه را کاهش دهد.

منبع : styley.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا