تناسب اندام

اهمیت پوسچر خوب (وضعیت قرارگیری بدن)

Rate this post

هنگامیکه مادرتان به شما می‌گفت صاف بنشینید، خیر شما را می‌خواست. پوسچر بد می‌تواند بر عضلات بدن و همچنین اندام‌های داخلی تاثیر بگذارد. پوسچر شما چیزهای زیادی در مورد نگرش‌تان و اینکه چه احساسی در مورد خودتان دارید را بازگو می‌کند!

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

پوسچر بد بر بدن تاثیر می‌گذارد

عضلات خاصی در بدن وجود دارند که همیشه فعالند. آنها بدن را راست نگه می‌دارند و به عضلات پوسچرال معروفند. اگر پوسچرتان بد باشد، این عضلات باید سخت‌تر کار کنند. گروهی از عضلات ممکن است بیش از اندازه کشیده شوند، در حالیکه عضلات مخالف آنها، سفت و منقبض هستند. هنگامیکه این امر اتفاق می‌افتد، هیچ یک از این دو گروه بطور موثر کار نمی‌کنند. این انحراف و عدم تعادل می‌تواند به درد و تیر کشیدن و آسیب مفاصل منجر شود.

چطور بدانید که پوسچر خوبی دارید؟

به ته کفش‌هایتان نگاه کنید. آیا کف کفش‌های شما در جاهای خاصی ساییده می‌شوند؟ آیا در پشت یا گردنتان، احساس درد یا تیر کشیدن دارید؟ در آینه نگاه کنید. آیا شانه‌های شما گرد هستند؟ پاسخ این سوال‌ها تعیین کننده‌ی این است که آیا پوسچر شما خوب است یا نه.

مزایای پوسچر خوب

پوسچر خوب بر سلامتی جسمی و همچنین سلامتی عاطفی و روانی شما تاثیر مستقیم دارد! داشتن پوسچر خوب، مزایای زیادی دارد. با قرارگیری صحیح بدن در زمان نشستن و ایستادن، هنوز هم بر ستون فقرات و عضلات و رباط‌های آن فشار وارد می‌شود. اما داشتن پوسچر خوب می‌تواند فشار فیزیکی بر بدن را کاهش دهد.

همچنین بخوانید:  چگونه زانوی خود را تقویت کنیم؟

هنگامیکه بدن، وضعیت نشسته‌ی درستی داشته باشد، سر درد، گردن درد و پشت درد می‌تواند کاهش یابد. اگر در هنگام نشستن پشت میز بمدت طولانی قوز کنید، شاید متوجه شوید که پشت و گردنتان پس از مدتی درد می‌گیرند. با پوسچر درست، نشستن راحت‌تر می‌شود.

پوسچر خوب می‌تواند بر مصرف اکسیژن شما تاثیر بگذارد. اگر شما خمیده باشید، ممکن است ریه‌هایتان با حداکثر ظرفیتشان کار نکنند. اگر مستقیم بایستید و فضای زیادی در سینه برای تنفس فراهم کنید، انرژی بیشتری خواهید داشت و اغلب احساس بهتری دارید.

پوسچر شما به بقیه چه می‌گوید

پوسچر شما، چیزهای زیادی را در موردتان آشکار می‌کند. اگر سینه‌هایتان را به جلو دهید و راه بروید، با اعتماد بنفس‌تر بنظر می‌رسید. اگر شانه‌هایتان را گرد کرده و به زمین نگاه کنید، شاید غمگین، دلسرد و بدون اعتماد بنفس بنظر برسید.

اگر غمگین هستید، در آینه نگاه کنید. شما به احتمال زیاد، متوجه پوسچر بدتان می‌شوید و وضعیت‌تان را بهتر می‌کنید. نباید افراط یا تفریط کنید، در موقعیت طبیعی و آرام یک پوسچر خوب است، که شما با اعتماد بنفس بنظر می‌رسید و احساس مثبتی به دیگران می‌دهید. اصلاح کردن پوسچرتان در زمانیکه غمگین هستید، در واقع می‌تواند حال شما را بهتر کند.

چطور پوسچرتان را بهبود ببخشید

داشتن یک پوسچر خوب به معنی ایستادن خبردار با یک بدن راست و سفت نیست. در واقع هنگامیکه به درستی می‌ایستیم، عضلات بدن باید شل و قابل انعطاف (نرم) باشند. داشتن پوسچر خوب به معنای ایستادن به نحوی است که عضلات در یک موقعیت طبیعی و خنثی نگه داشته شوند.

اولین کاری که باید انجام دهید، نگاه کردن به پاهایتان است. هدف این است که وزن بدن را بطور مساوی در کف پاهایتان پخش کنید. طوری بایستید که پاهایتان موازی با هم باشند و حدود ۱۰ تا ۲۰ سانت با هم فاصله داشته باشند. ببینید که وزن بدنتان بطور مساوی در کف پاهایتان پخش می‌شود.

همچنین بخوانید:  روش انجام صحیح تمرین جلو بازو دمبل

توجه داشته باشید که اگر زانوهایتان را قفل کنید، چه اتفاقی می‌افتد. آنها ممکن است کمی بیش از اندازه کشیده شوند و باعث جلو آمدن شکمتان شوند. در آن هنگام پوسچر شما صحیح نیست. زانوهای شما باید مستقیم باشند اما نباید در یک وضعیت قفل شده قرار بگیرند. پایین تنه‌ی شما باید کمی سفت باشد تا ستون فقرات‌تان در انحنای طبیعی‌اش قرار بگیرد. ترکیب این حالت با حالت قرارگیری صحیح زانوها باعث می‌شود که شکمتان به داخل برود.

سپس دنده‌هایتان را به سمت بالا ببرید، بطوریکه احساس کنید قد بلندتر هستید. تیغه‌های شانه‌هایتان را به سمت پشت و پایین بیاورید و پشت‌تان را شل کنید. نباید در این حالت زیاده روی کنید تا احساس ناراحتی به شما دست بدهد. شانه‌ها در یک وضعیت راحت خواهند بود و بازوها آزادانه در دو طرفتان آویزان هستند.

حالا تصور کنید که از بالای سرتان بوسیله بالن‌های هلیوم که ستون فقراتتان را به سمت بالا می‌کشند، بلند می‌شوید. تصور کنید که بین هر مهره در ستون فقراتتان، فضا بوجود می‌آید. گردن، بدون احساس هرگونه فشاری در سر و گردن، کشیده می‌شود.

بسیار خب، مقابل یک آینه بایستید و پوسچرتان را بررسی کنید. باید از بالای سرتان به سمت باسن و مچ‌ها، یک خط فرضی وجود داشته باشد. هنگامیکه بدن متعادل است و در یک خط مستقیم قرار دارد، حرکات شما موثرتر هستند، ضربه‌ای که در فعالیت روزانه توسط استخوان‌های مهره جذب می‌شود، شدت کمتری خواهد داشت، تنفس راحت تر است، و بنابراین انرژی شما هم افزایش می‌یابد.

پوسچر خوب و زندگی روزمره

کفش‌های پاشنه بلند، بدترین چیز برای پاهای شما هستند و به پوسچر شما کمکی نمی‌کنند. اگر از پوشیدن کفش پاشنه بلند لذت می‌برید، سعی کنید کمتر آنها را بپوشید. برای پیاده روی، یک جفت کفش پاشنه کوتاه‌تر همراه داشته باشید.

همچنین بخوانید:  چگونه به سرعت لاغر و عضلانی شویم؟

وقتی بمدت طولانی برای انجام کاری می‌نشینید، احتمالا از پوسچرتان غفلت می‌کنید. این کار می‌تواند منجر به گردن درد، سر درد، شانه درد و پشت درد شود. هنگام نشستن پشت کامپیوتر، مطمئن شوید که صفحه نمایش با چشم شما در یک سطح قرار دارد. ارتفاع صندلی شما باید طوری باشد که در زمانیکه انگشتانتان روی صفحه کلید است، ساعدهایتان با سطح زمین موازی باشند. پوسچر خوب در زمان نشستن پشت کامپیوتر، فشار بر پشت و گردن شما را کاهش خواهد داد.

هنگام نشستن در ماشین می‌توانید با قرار دادن یک بالشتک سفت در پشتتان، موقعیت بدنتان را تنظیم کنید. در پشت صندلی بطور مستقیم بنشینید، بطوریکه بتوانید با کمی خم کردن زانوها براحتی با پدال کار کنید.

هنگام انجام کارهای خانه، میز اتو را طوری قرار دهید که روی آن خم نشوید. هنگام کار کردن در سطح شانه‌هایتان بایستید. در حالت مستقیم و بدون خم شدن، جاروبرقی بکشید.

تکنیک‌های نادرست بلند کردن اجسام هم می‌تواند خطرناک باشد. هنگام بلند کردن اشیای سنگین، زانوهایتان را خم کنید و با استفاده از قدرت پاهایتان آن جسم را بلند کنید. هنگام بلند شدن، هر دو پا را صاف روی زمین نگه دارید، جسم را نزدیک بدنتان بگیرید و پشت‌تان را راست نگه دارید.

پارو کردن برف می‌تواند برای بدن بسیار سخت باشد. بسیار مهم است که برای بلند کردن یک پاروی پر از برف سنگین، از پاهایتان استفاده کنید، نه پشت‌تان.

برای داشتن یک بدن سالم و کاهش خطر آسیب دیدگی، اصول پوسچر خوب را همیشه به خاطر داشته باشید. وقتی مستقیم می‌ایستید، اعتماد بنفس‌تان افزایش می‌یابد. لاغرتر و جذاب‌تر هم بنظر خواهید رسید. داشتن یک پوسچر خوب می‌تواند تفاوت زیادی در سلامت، راحتی، خلق و خو و ظاهر شما ایجاد کند. پس معطل چه هستید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا