زیبایی

عمل بای پس معده چیست؟ بررسی معایب و مزایای این روش لاغری

Rate this post

عمل بای پس معده (Gastric bypass surgery) امروزه به عنوان یکی از روش‌های جراحی و سریع برای کاهش وزن و کاهش سایز به شمار می‌رود.

با خواندن این مطب در مجله زیبایی و پزشکی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

هنگامی که کاهش وزن با راهکارهایی مانند ورزش و پیروی از رژیم‌های غذایی مختلف ممکن نیست، اغلب افراد مبتلا به اضافه وزن، رو به کاهش وزن سریع با روش‌های مختلف جراحی می‌آوردند. این روش یکی از آنهاست که در این متن به بررسی کامل و بیان معایب و مزایای آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

عمل جراحی بای پس معده چیست؟

این عمل جراحی روشی برای جمع کردن و کوچک کردن معده است. در این روش جراحی حدود 5 الی 10 درصد معده جدا می‌شود و به روده کوچک وصل می‌شود.

البته باید در نظر داشت که طی عمل، حدود نیمی از روده را نیز جدا خواهند کرد و به معده وصل می‌کنند. هدف مهم این کار توسط جراحان، جذب کمتر مواد غذایی و کاهش میل به غذا خوردن به شمار می‌رود.

روش‌های مختلف عمل جراحی بای پس معده

این عمل جراحی به هدف کوچک کردن معده و در نهایت رسیدن به وزن متناسب بدن با دو روش انجام می‌شود. بعد از انجام این عمل با هر دو روش، بیمار تنها دو شب در بیمارستان بستری شده و سپس ترخیص خواهد شد. فرد تنها بعد از گذشت دو هفته می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد.

همچنین بخوانید:  ۱۰ حمام سم‌زدایی معجزه گر برای آرامش و جوان‌سازی

1. عمل باز بای پس معده: در این روش برشی بزرگ و عمیق روی شکم توسط پزشک ایجاد می‌شود. بعد از آن جراح با باز کردن معده عمل جراحی را آغاز می‌کند.

2. لاپاراسکوپی: در این روش تنها با ایجاد چند سوراخ کوچک و وارد کردن چند میله و دوربینی برای مشاهده داخل شکم توسط جراح، عمل کوچک کردن معده شکل می‌گیرد. این عمل جراحی مجهز، نسبت به روش باز آن به دلیل کوچک بودن زخم‌ها و بهبود سریع‌تر، بسیار بهتر نتیجه می‌دهد.

عمل جراحی بای پس معده مفید است یا مضر؟

برای سنجیدن و دانستن اینکه این روش جراحی برای دست یافتن به وزن ایده‌آل بدن مناسب است یا نه باید از مزایا و معایب این روش با خبر شد.

بالاخره هر روشی برای جراحی معایب و مزایایی دارد که گاهی لازم است تا معایب آنرا نادیده گرفت و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها رو به روش‌های درست و مناسب‌تری برای لاغر شدن و رسیدن تناسب اندام رفت.

مزایای عمل جراحی بای پس معده

  • بهبود و ریکاوری سریع بعد از عمل ایجاد خواهد شد.
  • کاهش وزن سریع تا 70 درصد از وزن اضافی بدن در عرض 18 ماه حاصل خواهد شد.
  • روشی امن و معمول در کشورهای توسعه یافته به شمار می‌رود.
  • مناسب برای افرادی که از شاخص توده بدنی زیادی برخوردار هستند.
  • کاهش میزان غذای مصرفی بعد از عمل جراحی که گام اصلی این عمل برای کاهش وزن به شمار می‌رود.
  • احتمال برگشت پذیری در این روش بسیار کمتر نسبت به برخی از روش‌های دیگر است.
  • با کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده امکان ورزش و فعالیت‌های بدنی لازم برای افرادی که به علت چاقی از آنها دور بودند، فراهم می‌شود.
  • درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون و چربی خون بالا که ممکن است بر اثر اضافه وزن ایجاد شده باشند.

معایب عمل جراحی بای پس معده

  • با ورود مستقیم چربی‌های زیاد غذا به روده ممکن است مشکلاتی مانند رفلاکس، تهوع، اسهال و سندرم دامپینگ ایجاد شود.
  • عدم جذب برخی از مواد غذایی توسط روده و احتمال دچار شدن به سوء تغذیه بسیار زیاد است.
  • بروز کم خونی به دلیل جذب نشدن آهن مورد نیاز بدن توسط روده‌ها که باید برای پیشگیری از ابتلا به آن از مکمل‌های قرص آهن طبق تجویز پزشک و با توجه به دوز مورد نیاز بدن استفاده کرد.
  • کاهش جذب کلسیم که ممکن است پوکی و نرمی استخوان را به همراه داشته باشد.
  • بزرگ شدن و کشش معده بر اثر غذا خوردن در گذر زمان ایجاد خواهد شد.
همچنین بخوانید:  اثرات جانبی رژیم لاغری سریع

عمل بای پس معده مناسب چه کسانی است؟

  1. مناسب برای افرادی که به هر دلیلی عاجز از ورزش و فعالیت‌های بدنی برای کاهش وزن هستند
  2. بیماران دیابتی
  3. بیماران قلبی
  4. بیمارانی که هر چه سریعتر باید وزن خود را کاهش دهند، مانند بیماران مبتلا به فشار خون
  5. افرادی که قبلا عمل باندینگ (حلقه گذاری معده) انجام داده‌اند و عوارض ناشی از آن مانند رفلاکس معده، برایشان اذیت کننده است
  6. مناسب برای افرادی که عادت به ریزه خواری دارند، که این عمل موجب ایجاد احساس سیری و جا نداشتن در معده می‌شود

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی بای پس معده برای لاغری

بعد از انجام عمل بای پس معده لازم است تا مراقبت‌های نگهدارنده‌ای برای لاغری و رسیدن به وزن ایده‌آل در کنار حفظ سلامت معده پیش گرفته شود.

بر اساس تغییراتی که بر دستگاه گوارشی ایجاد می‌شود، باید غذاها و نوشیدنی‌ها حتما از نوع سلامت و به مقدار متعادل طبق تجویز پزشک معالج و جراح مصرف شوند. طبیعی است که بعد از این عمل جراحی به هدف کاهش وزن، باید حجم غذای مصرفی کاهش یابد.

به دلیل تغییرات ایجاد شده در روده و معده باید از خوردن غذاهای پرحجم، چرب و سنگین اکیدا پرهیز شود. زیرا ممکن است موجب بزرگ شدن معده و همینطور بازگشت به حالت قبل شود.

انواع غذاها را باید آرام و کاملا جویده شده به معده رساند. همینطور بهتر است نوشیدنی‌ها نیز آرام آرام به معده وارد شوند و هرگز بین غذا مصرف نشوند.

اگر رژیم غذایی متعادل و فعالیت‌های ورزشی منظم بعد از عمل بای پس معده انجام شوند، کاهش وزنی ایده آل و مناسب حاصل خواهد شد. بهتر است برای رسیدن به نتیجه بهتر از خوردن خوراکی‌هایی مثل تنقلات که حاوی ویتامین و مواد مغذی مفیدی نیستند پرهیز کنید.

همچنین بخوانید:  جراحی زیبایی فک پایین

سخن پایانی

روش عمل بای پس معده که در این مطلب برای کاهش وزن ارائه شد، جزء یکی از ایمن‌ترین روش‌ها در دنیا به شمار می‌رود. افرادی که به دلایل مختلف مثل زانو درد یا آرتروز نمی‌توانند اقدام به ورزش برای لاغری داشته باشند، می‌توانند از این شیوه جراحی برای لاغری و تناسب اندام بهره گیرند. مراقبت‌های بعد از عمل جراحی را باید جدی گرفت تا از بازگشت و رسیدن به اضافه وزن مجدد جلوگیری شود.

اما افرادی که سلامت جسمی نرمال و خوبی برخوردار هستند، بهتر است با پیش گرفتن یک رژیم غذایی متعادل و مناسب که حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است، در کنار فعالیت بدنی منظم و استاندارد، وزن خود را کاهش دهند.

منبع : quickfit.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا