طب سنتی

وزوز گوش چیست؟

Rate this post

وزوز گوش چیست ؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی صدای وزوزی را در گوش‌تان شنیده باشید. تحقیقات نشان می‌دهد از هر پنج نفر، یک نفر دچار این عارضه است. شنیدن صدایی غیر طبیعی در گوش یا درک آن در مغز در غیاب صدای خارجی را وزوز گوش می‌گویند که معمولا به صورت شنیدن صدای زنگ است. این حالت می‌تواند موقت یا همیشگی باشد اما آزاردهنده است و برخلاف تصور، به تنهایی بیماری محسوب نمی‌شود بلکه نشانه‌ مهم کاهش شنوایی یا ابتلا به بیماری‌های مختلف و مشکلاتی مانند آسیب دیدن گوش، وجود جسم خارجی در گوش و مشکلات سیستم گردش خون است. درصد بالایی از افرادی که به وزوز گوش مبتلا هستند کمبود ویتامین B12 یا مشکلات معده دارند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

انواع وزوز گوش

وزوز گوش دو نوع است؛ در نوع اول وزوز گوش فقط توسط بیمار شنیده می‌شود و در نوع دوم توسط پزشک نیز قابل شنیدن است. وزوز گوش به دو نوع نبض‌دار و بدون نبض نیز تقسیم می‌شود. انواع نبض‌دار اصولا دلایل عروقی دارند و شامل ناهنجاری‌های شریانی و وریدی درون مغز، گوش و انقباضات مکرر عضلات اطراف گوش، صداهای اضافی دریچه‌ی قلب، انسداد عروق بزرگ گردن و کم خونی می‌شوند. وزوز گوش بدون نبض شایع‌تر و معمولا همراه با کاهش شنوایی است ولی می‌تواند با شنوایی طبیعی نیز رخ دهد.

همچنین بخوانید:  13 کاربرد مهم روغن های گیاهی برای بدن شما

دلایل و علت وزوز گوش

در طب سنتی ایران بسیاری از بیماری‌های گوش ناشی از غلبه سودا یا بلغم است و صدا و وزوز گوش می‌تواند نشانه‌ ابتلا به کاهش شنوایی (به خصوص پیرگوشی)، عفونت گوش، بیماری منیر، عارضه‌ی جانبی داروها و افزایش فشار خون باشد. آب‌رفتگی، وجود جرم در گوش، سرماخوردگی، قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند، بعضی از انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های خونی و مصرف بعضی دارو‌ها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای درمان سرطان، ضد افسردگی، آسپرین و… از دیگر دلایل وزوز گوش هستند. افراد سیگاری و مسن، بیماران قلبی و مردان بیشتر از زنان دچار این مشکل می‌شوند.

علائم وزوز گوش

کاهش شنوایی، سرگیجه، گوش درد و ترشح گوش از نشانه‌های شایع همراه وزوز گوش هستند. البته برای تشخیص باید یک شرح حال کامل از نظر مسایل مغز و اعصاب گرفته شود هم‌چنین شغل بیمار، سابقه‌ ضربه به سر، سابقه‌ عفونت‌های مغزی، تاریخچه‌ی خانوادگی و عمل‌های جراحی باید سوال شود.

معاینه‌ بیمار

سر و گردن، مغز و اعصاب و گوش‌ها باید به دقت معاینه شوند. در مواردی که وزوز نبض‌دار است، سمع کانال گوش، اطراف گوش‌ها و چشم و گردن لازم است و نبض شنیده شده در این نواحی باید با نبض دست بیمار مقایسه شود.

نحوه درمان وزوز گوش در طب سنتی

در طب سنتی درمان‌هایی هستند که عارضه وزوز گوش را کاهش می‌دهند و از روند صعودی آن جلوگیری می‌‌‌کنند ولی همان‌طور که گفته شد وزوز گوش مي‌‌تواند نشانه‌ یک بیماری دیگر در بدن باشد که برای درمان قطعی وزوز گوش باید بیماری اصلی ایجاد کننده‌ آن بررسی شود. اگر شما دچار این عارضه شده ‌اید، این توصیه‌های طب سنتی را انجام دهید :

همچنین بخوانید:  معجزه جلبک های دریایی

1- هر شب هنگام خواب عطر گل محمدی را جلوی بینی خود بگیرید.

2- اگر دچار یبوست هستید باید آن را درمان کنید. مصرف روزی هفت عدد انجیر یا زیتون و همچنین غذاهای فیبردار توصیه می‌شود.

3-  در هفته، چهار وعده مصرف ارده و شیره را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

4-  روزانه ۲۱ عدد مویز و ۱۴عدد بادام درختی میل کنید.

5-  مصرف غذاهای حاوی سودا مانند عدس، بادمجان، گوشت گاو، ماهی و هم‌چنین سرخ‌کردنی‌ها و غذاهای پرادویه و سوسیس و کالباس را کاهش دهید.

6- غذا‌های تر و کمی گرم مانند نخودآب، گوشت بره، گوشت مرغ، گندم، بادام شیرین، كشمش، آلوشیرین، شیر گوسفند، فندق، شلغم، ترب و آب نارگیل مصرف کنید.

7-  مصرف کنجد، لوبیا، جو پرک شده، انگور، چغندر، هویج، کنگر و لیمو بسیار مفید است.

8- از مصرف قهوه، چای و نوشیدنی‌های کافیین‌دار بپرهیزید.

9- از مصرف گوشت، تخم‌مرغ و پیاز خودداری کنید زیرا معده هر چه سبک‌ تر باشد بهتر است.

10-  استفاده از روغن هسته‌ی هلو، روغن بادام یا آب بابونه نیز برای رفع وزوز گوش موثر است.

11- مکمل‌های غذایی که ویتامینA ،B ،E  دارند نیز برای درمان وزوز گوش توصیه می‌شود. روغن ماهی، سبزیجات فیبردار و میوه‌هایی مانند پرتقال، زردآلو، طالبی و هویج سرشار از ویتامینA هستند که برای رفع این عارضه توصیه می‌شوند.

12- مصرف روزی هفت عدد عناب برای درمان مفید است.

13-  روزی دو لیوان شربت سرکنگبین یا یک لیوان عرق شاهتره بنوشید.

14- حجامت عام (زیر نظر پزشک طب سنتی) توصیه می‌شود.

عوارض وزوز گوش

خستگی، استرس، بی‌خوابی یا خواب ناآرام، عدم تمرکز، مشکلات حافظه، افسردگی، اضطراب و نگرانی از عوارض وزوز گوش هستند که می‌توانند بر کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارند.

همچنین بخوانید:  همه چیز درباره هلیکوباکترپیلوری

پیشگیری از وزوز گوش

راه‌های ساده ‌تری نیز برای دچار نشدن به این عارضه وجود دارد. پیشگیری همیشه مهم‌تر از درمان است. برای مثال اصلاح روش تغذیه یا عدم استفاده از گوش پاک کن یکی از این روش‌هاست چون گوش پاک‌ کن باعث فشرده شدن واکس گوش و فرو رفتن آن می‌شود. این واکس‌های فشرده و فرو رفته در گذر زمان ممکن است باعث وزوز گوش شوند. کاهش صدا یا دور بودن از منبع صوت نیز مفید است. هم‌چنین هنگام استفاده از تلفن همراه باید حتما از هندزفری استفاده کنید.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا