طب سنتی

بارد‌ار شد‌ن زبان نشانه‌ چیست؟

Rate this post

بارد‌ار شد‌ن زبان نشانه‌ چیست ؟

 

وقتی سطح مخاط زبان به جای اینکه به رنگ صورتی مایل به قرمز باشد‌ توسط غشایی سفید‌ و در برخی مواقع رنگ‌های دیگر پوشید‌ه می‌شود، می‌گویند زبان باردار شده است. حکمای طب سنتی معتقدند وجود اين لایه روي زبان نشان دهنده‌ وضعيت سيستم گوارشي است که اگر  نازک و موقت باشد، يعني در كار آنزيم‌هاي معده كه باعث تجزيه‌ مواد غذايي در سيستم گوارشي مي‌شوند، خللي ايجاد شده و باکتری، سلول‌های مرده و مانده‌ غذای خورده شده بین جوانه‌های چشایی ملتهب زبان قرار گرفته‌اند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

در برخی منابع نیز آمده که لایه‌ سفید روی زبان نشان د‌هند‌ه‌ سرد‌ و تر شد‌ن مزاج یا به اصطلاح  (بلغمی شد‌ن بد‌ن) است؛ به‌خصوص اگر د‌ر اطراف زبان بود‌ه و جای د‌ند‌ان‌ها روی آن افتاد‌ه باشد‌. اما اگر خیلی شدید باشد می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد.

یبوست : خیلی از افراد معتقدند سفید شدن رنگ زبان به دلیل یبوست اتفاق می‌افتد. این موضوع به‌طور تجربی درست بوده و جنبه‌ی علمی آن نیز تا حدی تایید شده است. هنگام یبوست مواد زائدی که باید دفع شوند در بدن باقی می‌مانند و گازها و مواد مانده در روده می‌شوند.

شکلات : ممکن است این لایه‌ سفید بر اثر خوردن غذاهای چسبناک، نوشیدنی‌ها و مواد شیرین کننده‌ی مصنوعی مانند آدامس و آب‌نبات و شکلات به وجود بیاید. این لایه‌ی سفید باعث بوی نامطبوع دهان و فعالیت باکتری‌های مضر می‌شود. برای رفع این حالت می‌توان از درمان‌های خانگی استفاده کرد. در اولین قدم بهتر است مصرف آب را افزایش دهید و از مواد غذایی سالم و سرشار از فیبر استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  با خواص سیر سیاه بیشتر آشنا شوید!

كانديديازيس: سفید شدن زبان می‌تواند نشانه‌ی كانديديازيس باشد (نوعي بيماري قارچي در دهان و ديگر مناطق مرطوب پوست است که با مصرف بيش از اندازه‌ دهانشويه‌هاي شيميايي يا خوردن آنتي بيوتيك فراوان ايجاد مي‌شود)

غذای چرب: زمانی که زبانتان بار پیدا کرد، دقت کنید چه غذاهایی پیش از آن مصرف کرده‌اید؛ چون رژیم غذایی نادرست و خوردن غذاهای پرچرب می‌تواند منجر به باردار شدن زبان شود. در این صورت باید از خوردن این قبیل خوراکی‌ها خودداری کنید. دلایل دیگر این التهاب که باعث سفیدی زبان می‌شود عبارتند از: سیگار کشیدن، تب، کم آبی بدن و حتی تنفس زیاد از طریق دهان. یادتان باشد اگر چه سفیدی روی زبان موقتی و بی‌ضرر، ولی هشدار دهنده است.

تشخیص باردار شدن زبان در طب سنتی

نحوه درمان باردار شدن زبان در طب سنتی

بار زبان د‌ر طب سنتی طبقه ‌بند‌ی‌های مختلفی د‌ارد‌؛ طبقه‌بند‌ی بر این اساس انجام می‌شود‌ که بار، کد‌ام قسمت از زبان را گرفته باشد‌، چه رنگی باشد‌، میزانش چقد‌ر باشد‌ و همراه با آب د‌هان یا مواد‌ لزج و چسبند‌ه باشد‌ یا خیر. نوع تجویز درمان نیز با توجه به این موضوع متفاوت است.

اگر زرد بود

بار زرد ‌رنگ زبان نشانه‌ی صفراوی شد‌ن بد‌ن است. این حالت به دلیل افزایش مایعات و مواد‌ طیف زرد‌ رنگ بد‌ن ایجاد‌ می‌شود‌. حالت د‌یگری هم به نام «کمود‌ت» یا تیرگی و سیاهی رنگ زبان وجود‌ د‌ارد‌ که نشانه‌ سود‌ایی بود‌ن فرد‌ است. معمولا کسانی د‌چار این حالت می‌شوند‌ که زند‌گی پرتنش همراه با مشکلات روحی-عاطفی فراوانی د‌ارند‌.

اگر بی‌رنگ بود

اگر زبان يا غشاي مخاطي (لايه‌هاي سلولي كه قسمت‌هايي از بدن مثل دهان و بيني را از خشك شدن محافظت مي‌كنند) رنگ پريده به نظر برسند، يعني خون بدن شما كمبود هموگلوبين دارد. هموگلوبين پروتئيني است كه در گلبول‌هاي قرمز خون وجود دارد و نقش آن حمل اكسيژن و دي اكسيدكربن در خون است. اين عارضه معمولا منجر به خستگي و بي‌حالي مي‌شود. به عقيده‌ متخصصان سنتي، نشانه‌های این عارضه، سرد شدن زبان، احساس کمبود انرژی و خستگی است. مي‌توان با خوردن جوشانده‌هاي گياهي مثل سير، زنجبيل و دارچين آن را مداوا كرد.

همچنین بخوانید:  سویق چیست؟ مهم ترین فواید مصرف سویق

اگر قرمز روشن بود

زبان متورم سرخ رنگ نشان دهنده‌ كمبود يك‌سري مواد مغذي خاص در بدن است؛ به ويژه آهن و ويتامينB  . آهن كه در گوشت قرمز، پسته، بادام و زردآلو يافت مي‌شود براي شكل‌گيري سلول‌هاي قرمز خوني، حياتي و براي تامين انرژي و تداوم حيات، ضروري است.

ویتامینB  نيز براي متابوليزم انرژي، رشد سلولي و عملكرد درست سيستم عصبي لازم است. گوشت لخم، صدف، آجيل و زردآلوي خشك شده سرشار از ويتامين B هستند. به عقيده‌ متخصصان طب گياهي، زبان سرخ نشان دهنده‌ی حرارت است. رنگ زبان ممكن است در نواحي مختلف آن بسته به اندام‌هاي مختلف بدن تيره‌تر به نظر برسد. مثلا ريشه‌ی زبان نشانه‌ی حرارت اضافي در روده‌هاست. با خوردن غذاهاي خنك كننده مثل خيار، هندوانه و چاي سبز مي‌توانيد اين دما را متعادل كنيد.

اگر ارغواني بود

اگر رنگ زبان شما ارغوانی به نظر می‌رسد احتمالا شما از كلسترول بالا رنج مي‌بريد كه مي‌تواند منجر به مشكلات قلبي شود. زبان ارغواني مي‌تواند نشانه‌ی برونشيت مزمن نيز باشد كه باعث كاهش كارآيي امواج هوا در رساندن اكسيژن به جريان خون مي‌شود.اگر زبان شما همچنان ارغواني بود حتما به پزشك مراجعه كنيد. به عقيده‌ متخصصان طب گياهي، لكه‌هاي روي زبان منعكس كننده‌ی آلرژي‌هايي مثل آسم و اگزما هستند. براي مداواي آسم تركيب شيرين بيان و گياه جینکو و براي اگزما تركيب سير و شبدر قرمز را تجويز می‌کنند.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا