تغذیه سالم

همه چیز درباره خواص چای سبز برای لاغری

Rate this post

چای سبز “Green tea” به علت خواص بسیارش، طرفدارن زیادی دارد. اما چای سبز برای لاغری چقدر موثر است؟ این چای یکی از دمنوش‌های سنتی و محبوب برای لاغری و سلامتی است. همچنین به‌عنوان یک نوشیدنی مخصوص جوانسازی و زیبایی پوست هم کارکرد دارد.

حتما شما هم موارد زیادی درباره لاغری با چای سبز شنیده‌اید، در این مطلب از سبزینه راه با خواص فوق‌العاده این دمنوش و بهترین روش دم‌کردنِ آن برای لاغری آشنا خواهید شد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

خواص چای سبز بیشتر است یا چای سیاه؟

پیش از این‌که به موضوع اصلی‌مان یعنی چای سبز برای لاغری بپردازیم، ابتدا خواص چای‌ها را باهم مقایسه می‌کنیم. چای سبز هزاران سال است که به‌عنوان دارو برای تسکین درد و آرامش مصرف می‌شود.

خواستگاه آن در چین است، اما در سراسر دنیا هم طرفداران زیادی دارد. این دمنوش دارای مزایای بی‌شماری از کاهش فشارخون گرفته تا جلوگیری از سرطان است.

دلیل این‌که مزایای بیشتری نسبت به چای سیاه دارد، به مراحل تولید آن برمی‌گردد. چای سیاه به شکلی فرآوری می‌شود که تخمیر را امکان‌پذیر می‌کند، در حالی‌که فرآیند تولید این نوشیدنی با حداقل میزان اکسایش گلبرگ‌های آن همراه است. در نتیجه حداکثر مقدار آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی فنل‌ها را حفظ می‌کند.

چای سبز برای کاهش وزن

چای سبز با چه داروهایی تداخل دارد؟

اگر مصرف چای سبز برای لاغری یا هر هدف دیگر شروع کرده‌اید لازم است بدانید که اگر داروهای رقیق‌کننده خون یا داروهای هورمونی مصرف می‌کنید، قبل از این‌که دمنوش را میل کنید، از پزشک خود مشورت بگیرید. چون با برخی داروها تداخل دارد و اثر درمانی آن‌ها را خنثی می‌کند.

نوشیدن چای سبز برای چه افرادی ممنوع است؟

اگر به کافئین حساسیت دارید باید مصرف این دمنوش را به حداقل برسانید. افراد مبتلا به کم‌خونی، فشارخون بالا، فشار چشم، مشکلات کبدی و کلیوی، زخم معده و اختلالات روانی، کسانی‌که به میگرن و سردرد دچارند یا زنان باردار و شیرده باید در مصرف آن احتیاط کنند.

آشنایی با خواص شگفت‌انگیز چای سبز

در این‌جا لیستی از مزایای شگفت‌انگیز این دمنوش را معرفی می‌کنیم، که شاید تا به‌حال هیچ‌کدامشان را نشنیده باشید. برخی از این خواص هنوز هم مورد بحث است. پس اگر می‌خواهید از این دمنوش به‌عنوان دارو استفاده کنید، حتما ابتدا از پزشک مشورت بخواهید.

موثر در لاغری

در ادامه موضوع چای سبز برای لاغری باید بگوییم که این نوشیدنی سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد. پلی‌ فنل موجود در آن برای تشدید سطح اکسیداسیون چربی و بالابردنِ سرعت سوخت‌وساز بدن را بیشتر کرده و در کنار استفاده از رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می‌کند. یکی دیگر از خواص این نوشیدنی پرطرفدار این است که مصرف مداوم این دمنوش، کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید:  برای عضله سازی چه بخوریم؟

طبق تحقیقات انجام‌شده این دمنوش، شدت بیماری ناشی از آلزایمر و پارکینسون را کم می‌کند. مطالعات انجام‌شده بر روی موش‌ها نشان داد که این چای سلول‌های مغزی موش را از مرگ محافظت می‌کند و سلول‌های آسیب‌دیده مغزی را ترمیم می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدانِ شیمیاییِ “کاتچینِ” موجود در این دمنوش، باکتری‌ها و ویروس‌هایی را که باعث عفونت گلو، و پوسیدگیِ دندان می‌شوند را از بین می‌برد و بوی بد دهان را تا حد زیادی رفع می‌کند.

موثر بر کنترل دیابت

این دمنوش به تنظیم سطح گلوکز خون کمک می‌کند و سرعت بالارفتن قند خون بعد از غذا را کند می‌کند. در نتیجه از انسداد زیاد انسولین و ذخیره چربی بدن جلوگیری می‌شود.

دانشمندان معتقدند که چای سبز باعث تقویت سیستم قلبی-عروقی می‌شود و به مقاومت رگ‌های خونی در مقابل فشارخون کمک می‌کند. همچنین از تشکیل لخته خون در عروق اصلی که عامل حمله قلبی است نیز پیشگیری می‌کند.

این دمنوش می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مری را کم کند. همچنین نوشیدن این چای در نابودی سلول‌های سرطانی مؤثر است.

لاغری با چای سبز

پیشگیری از فشار خون

مصرف منظم این دمنوش خطر فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. همچنین با کنترل عملکرد و محافظت از ساختار دیواره رگ‌ها، از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

کاهش اضطراب و افسردگی

تیانین یک اسیدآمینه ضداضطراب است و به‌طور طبیعی در برگ‌های چای یافت می‌شود. این ماده ترکیب اصلیِ چای سبز را تشکیل می‌دهد. این ماده که خاصیت آرامش‌بخش و ضدافسردگی دارد، چای سبز را به یک نوشیدنیِ سحرآمیز تبدیل کرده است! کاتچین یک نوع آنتی‌اکسیدان طبیعی است که در این دمنوش به‌طور قابل ملاحظه‌ای یافت می‌شود.

کاتچین خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد. از آن برای درمان خیلی از امراض، از آنفلوانزا گرفته تا سرطان استفاده می‌کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدنِ کاتچین مانع شیوع بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

موثر بر زیبایی پوست صورت

به جز مصرف چای سبز برای لاغری دلایل دیگر مثل زیبایی پوست نیز تاثیر دارد. این دمنوش می‌تواند در پیشگیری از چین‌وچروک و علائم پیری مؤثر باشد.

دلیل آن هم فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن‌هاست که روند پیرشدنِ سلول‌ها را به تأخیر می‌اندازد. همچنین نوشیدنِ ‌آن از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد که یکی از عوامل سرطان و آسیب‌های پوستی است محافظت می‌کند.

خواص چای سبز برای پوست

خواص چای سبز برای لاغری

معروف‌ترین ویژگی این دمنوش در میان مردم، تاثیر آن بر لاغری و کاهش وزن است. در این قسمت می‌خواهیم ببینیم، چرا خوردن چای سبز برای لاغری مفید است؟

1. دارای کافئین و آنتی اکسیدن فراوان

برگ چای سبز حاوی موادی است که می‌تواند به کاهش چربی بدن کمک کند، به همین خاطر نوشیدن چای سبز برای لاغری پرطرفدار است. یکی از ترکیبات آن کافئین است. اگرچه یک فنجان چای سبز بسیار کمتر از یک فنجان قهوه کافئین دارد، اما هنوز حاوی مقدار کافی کافئین است و اثر ملایمش را دارد.

کافئین یک محرک معروف برای چربی‌سوزی و بهبود عملکرد ورزشی است؛ این موضوع در ژورنال‌های مختلفی هم تائید شده است.

غیر از این، چای سبز از نظر محتوای آنتی اکسیدانی واقعاً شگفت‌انگیز است. مطالعات نشان می‌دهد که فقط نوشیدن یک فنجان از این دمنوش، میزان آنتی اکسیدان‌ها را تا حد زیادی در خون شما افزایش می‌دهد.

چای سبز حاوی نوعی آنتی اکسیدان قوی به نام کاتچین است. مهم‌ترین آن epigallocatechin gallate (EGCG) است، ماده‌ای که می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد. بالا رفتن متابولیسم بدن هم به معنای افزایش کالری‌سوزی کلی بدن شما و کاهش وزن‌تان است.

2. خاصیت چربی سوزی چای سبز برای لاغری

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که ترکیبات فعال موجود در چای سبز می‌تواند با افزایش تأثیر برخی از هورمون‌های چربی‌سوز، مانند نوراپی نفرین (نورآدرنالین) به این فرآیند کمک کند. آنتی اکسیدان اصلی چای EGCG، می‌تواند به مهار آنزیم تجزیه‌کننده هورمون نوراپی نفرین، کمک کند.

همچنین بخوانید:  کلم بروکلی و ارزش غذایی باورنکردنی آن!

هنگامی‌که این آنزیم مهار می‌شود، میزان نوراپی نفرین افزایش می‌یابد و باعث تجزیه چربی می‌شود. در حقیقت، کافئین و EGCG – که هر دو به‌طور طبیعی در چای سبز یافت می‌شوند – می‌توانند باهم یک اثر مضاعف و هم افزایی داشته باشند.

در نهایت، سلول‌های چربی بدن شما، چربی بیشتری را تجزیه می‌کنند، که برای استفاده به‌عنوان انرژی توسط سلول‌هایی مانند سلول‌های ماهیچه‌ای در جریان خون شما آزاد می‌شود.

اگر به‌طور ساده و خلاصه بخواهیم بگوییم، ترکیبات موجود در چای سبز باعث افزایش سطح هورمون‌های مربوط به فرایند چربی سوزی می‌شود. این امر چربی را در جریان خون آزاد کرده و به‌عنوان انرژی در دسترس قرار می‌دهد.

3. کالری سوزی بیشتر در حین ورزش و تمرین

پژوهشگران متوجه شدند عصاره این دمنوش، می‌تواند چربی سوزی را افزایش دهد. این اثر به‌خصوص در حین ورزش قوی‌تر و بیشتر خواهد شد.

تاثیر چای سبز برای لاغری همیشه یک نوشیدنی محبوب برای ورزشکاران بوده است؛ چون نه‌تنها یک نوشیدنی با کالری خیلی ناچیز و انرژی‌زا است؛ بلکه می‌تواند چربی‌سوزی را به هنگام ورزش، بالاتر هم ببرد.

در یک مطالعه تخصصی که در کتابخانه ملی پزشکی وابسته به مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری ایالات متحده آمریکا منتشر شد، مشخص شد که مردانی که قبل از ورزش عصاره چای سبز مصرف کردند، 17 درصد بیشتر از مردانی که چای سبز ننوشیده بودند، چربی سوزی داشتند. این مطالعه به‌طور کامل و مفصل نشان می‌دهد که این چای با داشتن کاتچین می‌تواند اثر چربی سوزیِ ورزش را افزایش دهد.

چندین مطالعه دیگر این یافته‌ها را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که EGCG باعث افزایش چربی‌سوزی می‌شود که در دراز مدت منجربه کاهش چربی بدن خواهد شد.

هوازی

4. افزایش متابولیسم بدن

بدن شما همیشه در حال مصرف کالری است، حتی زمانی‌که شما خوابیده یا نشسته‌اید سلول‌های بدن‌تان، میلیون‌ها کار انجام می‌دهند که به انرژی نیاز دارند.

چندین مطالعه نشان می‌دهد که مصرف این نوشیدنی یا مکمل‌های EGCG می‌تواند متابولیسم پایه بدن را بالا ببرد. یعنی حتی وقتی در حالت استراحت هستید کالری بیشتری بسوزانید.

غالبا با مصرف چای سبز برای لاغری متابولیسم بدن حدود 3 تا 4 درصد افزایش می‌یابد، اگرچه برخی مواقع افزایش تا 8 درصد هم ممکن است.

برای فردی که روزانه 2000 کالری می‌سوزاند، 3 تا 4 درصد به 60 تا 80 کالری اضافی در روز می‌رسد- که معادل یک تکه شیرینی کوچک است.

اگرچه اکثر این مطالعات از نظر طول مدت بسیار کوتاه بودند، اما برخی شواهد نشان می‌دهد که اثر افزایش متابولیسم در درازمدت ادامه دارد.

با انجام مطالعه بر روی 60 فرد چاق، مشخص شد؛ افرادی که این چای را مصرف می‌کردند، 183 کالری بیشتر در روز سوزاندند و پس از سه ماه نسبت به افرادی که عصاره مصرف نمی‌کردند، 3.3 کیلوگرم، وزن بیش‌تری کم کردند. با این حال، گاهی برای برخی از افراد لاغری با این عصاره ممکن نیست. بنابراین این تأثیر ممکن است به فرد هم بستگی داشته باشد.

متابولیسم پایه (BMR) خود را حساب کنید

5. کاهش اشتها و کم کردن میل به پرخوری

یکی از ویژگی‌های این دمنوش، کاهش اشتها و موضع این مطلب یعنی چای سبز برای لاغری است. این امر به لحاظ نظری، باعث می‌شود که شما کالری کمتری به‌طور‌ خودکار – و بدون هیچ تلاشی – دریافت کنید. اما این موضوع از لحاظ علمی ثابت نشده است و ممکن است برای برخی افراد چنین اثری نداشته باشد.

نکته مهم: همراه این چای، قند و شکر یا کیک میل نکنید؛ بلکه با طعم‌دهنده‌های طبیعی مثل هل، دارچین و زعفران آن را خوش‌طعم کنید و بنوشید.

همچنین بخوانید:  چگونه یک برنامه غذایی لاغری مناسب را تشخیص دهیم؟

6. کاهش چربی شکمی

در واقع می‌توان گفت چای سبز برای لاغری بی‌تاثیر نیست، اما معجزه‌گر هم نیست؛ بلکه تاثیر متوسطی دارد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که چای سبز نوشیدند یا مکمل‌های حاوی این عصاره را مصرف کردند، به‌طور متوسط 1.3 کیلوگرم وزن کم کردند.

اما باید بدانیدکه همه چربی‌ها یکسان نیستند. چربی زیر جلدی، زیر پوست شما قرار می‌گیرد و چربی احشایی یا چربی شکمی هم وجود دارد.

چندین مطالعه روی کاتچین چای سبز نشان می‌دهد که اگرچه اثرات کاهش وزن اندک است، اما درصد قابل توجهی از چربی ازدست‌رفته، چربی احشایی (مضر) است.

بنابراین، شما با چای سبز به یک‌باره و خیلی زیاد لاغر نخواهید شد؛ اما می‌توانید با مصرف آن، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهید، و زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشید. این موضوع از کاهش وزن هم مهم‌تر است.

چای سبز به تنهایی باعث لاغری می‌شود؟

راستش هیچ نوشیدنی، غذا یا ورزش خاصی وجود ندارد که بتواند به‌تنهایی شما را لاغر کند. کاهش وزن مربوط به سبک زندگی شماست و همه چیز از تغذیه و تحرک تا خواب و روحیه شما روی آن تاثیرگذار است.

چای سبز برای لاغری به‌عنوان یک نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان، می‌تواند یک محرک خوب برای چربی سوزی باشد، اما معجزه‌ای در کار نیست. اگر نوشیدن چای سبز را با سایر روش‌های موثر بر کاهش وزن، مانند مصرف پروتئین بیشتر و کاهش کربوهیدرات‌ها همراه کنید، حتما به نتایج بهتری خواهید رسید.

البته فراموش نکنید که مزایای چای سبز فراتر از کاهش وزن است. فواید فراوان آن برای سلامتی بسیار ارزشمند است و دلیل کافی برای جایگزینی آن با قهوه یا چای سیاه است.

لاغری با دمنوش

نوشیدن چند فنجان چای سبز برای لاغری لازم است؟

مواردی که ذکر شد تعدادی از فواید این دمنوش پرطرفدار بود، ولی فقط با نوشیدن یک فنجان در روز از همه خواص آن بهره‌مند نمی‌شوید، بلکه لازم است بیشتر مصرف کنید.

این نکته را فراموش نکنید که این دمنوش حاوی کافئین است. اگر به کافئین حساسیت دارید، نوشیدنِ یک فنجان در روز حداکثر میزان مصرف شماست. همچنین درباره نظریه “چهار تا پنج لیوان در روز می‌خورم تا خیلی لاغر شوم” باید بگوییم که این نظریه اشتباه است.

مصرف این نوشیدنیِ پرخاصیت به همراه رعایت برنامه غذایی و برنامه ورزشی مناسب می‌تواند شما را به کاهش وزن برساند؛ اما مصرف این دمنوش به‌تنهایی نه!

 

بهترین زمان نوشیدن چای سبز برای لاغری

زمان ایده‌آل برای مصرف چای سبز، قبل از جلسه تمرین ورزشی است. چای سبز حاوی کافئین است که روی کیفیت تمرین شما می‌تواند تاثیر بگذارد.

همچنین وجود تئانین در آن باعث بهبود روحیه و افزایش تمرکز شما می‌شود. کسانی‌که قصد کاهش وزن دارند، باید هر روز یک فنجان چای سبز برای لاغری قبل از شروع ورزش بنوشند تا چربی سوزی موثرتری داشته باشند.

یک زمان عالی دیگر مصرف چای سبز برای لاغری صبح و پس از بیدار شدن است. روز خود را با یک فنجان از این نوشیدنی گیاهی به جای قهوه یا چای غنی از قند شروع کنید. اگر برای شما خیلی تلخ است می‌توانید مقداری برگ نعنا، عسل و آب لیمو را به چای سبز اضافه کنید.

کم کردن وزن با چای سبز

بدترین زمان نوشیدن چای سبز برای لاغری

هرگز نباید چای سبز را بعد از صرف غذا یا شب میل کنید. به این دلیل که برخی ترکیبات موجود در آن می‌توانند جذب مواد معدنی مانند آهن، مس و کرومِ موجود در غذا شود و اثر آن‌ها را مختل کند.

از سوی دیگر، مصرف یک فنجان از این دمنوش می‌تواند خواب شما را به‌هم بریزد. کافئین موجود در چای همچنین می‌تواند باعث اضطراب ، عصبی شدن و فشار خون بالا شود.

آموزش دم‌ کردن چای سبز برای لاغری

دم کردن چای سبز خیلی ساده و آسان است و با دم کردن چای سیاه تفاوتی ندارد. در زیر به‌ترتیب مراحل دم کردنش را آوردیم:

  • برگ‌های را در قوری چینی بریزید؛
  • سپس آب جوش را به میزان یک فنجان برای هر نفر اضافه کنید؛
  • همچنین می‌توانید به این دمنوش مقداری هل هم اضافه کنید؛
  • حالا چند دقیقه‌ای صبر کنید تا چای دم بکشد و سپس چای سبز برای لاغری را نوش جان کنید.

سخن پایانی

چای سبز برای لاغری چقدر موثر است؟ این چای یک نوشیدنی معروف و پرخاصیت است و افراد بسیاری به صورت روتین آن را مصرف می‌کنند. در این مقاله به‌طور مفصل به این نوشیدنی و خواصش پرداختیم. همچنین از چگونگی لاغری با چای سبز نیز گفتیم.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا