روانشناسی

با خوراکی های اعتیاد آور آشنا شوید !

Rate this post

همه ما در مورد خطرات ناشی از الکل، مواد مخدر و سیگار اطلاع داریم. اما آیا می دانید که شما می توانید به خوراکی های مورد علاقه خود نیز معتاد شوید؟ در این مقاله از مجله سبزینه راه، خوراکی های اعتیاد آور را معرفی خواهیم کرد.

حدودا بیش از ۲۰٪ از افراد در جهان به خوراکی یا غذایی خاص اعتیاد دارند یا رفتارهای اعتیاد آور به غذا از خود نشان می دهند. اعتیاد به غذا همان معتاد بودن به یک ماده غذایی خاص است و به همان روشی که شخص مبتلا به اختلال در مصرف مواد مخدر رفتار می کند، خود را نشان می دهد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

افرادی که اعتیاد به مواد غذایی دارند معمولا می گویند که قادر به کنترل مصرف برخی از غذاها نیستند. در واقع این افراد به مواد غذایی اعتیاد آور معتاد هستند و نمی توانند میزان مصرف خود را کنترل کنند.

البته این افراد در برابر همه غذاها از خود این رفتار را نشان نمی دهند. بلکه آنها نسبت به مواد غذایی اعتیاد آور حساس تر هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می توانید با مواد غذایی اعتیاد آور و موادی که کمترین تاثیر را روی ایجاد اعتیاد دارند آشنا شوید.

خوراکی های اعتیاد آور

محققان دانشگاه میشیگان مصرف مواد غذایی اعتیاد آور را بر روی ۵۱۸ نفر مطالعه کردند. آنها از مقیاس اعتیاد مواد غذایی Yale که با حروف اختصاری YFAS نمایش داده می شود؛ به عنوان مرجع استفاده کردند. این شاخص رایج ترین ابزار برای ارزیابی اعتیاد به مواد غذایی است.

همچنین بخوانید:  مضرات خواندن و تماشای اخبار

همه شرکت کنندگان لیستی از ۳۵ ماده غذایی فرآوری شده و فرآوری نشده را دریافت کردند. سپس به هر کدام از این مواد عددی را به عنوان مقیاس اعتیاد اختصاص دادند. در این مقیاس عدد ۱ به معنای آن است که آن ماده غذایی خاص به هیچ وجه اعتیاد آور نیست و عدد ۷ نشانگر این است که آن خوراکی به شدت اعتیاد آور است.

در این مطالعه مشخص شد که بین ۷ الی ۱۰ درصد از شرکت کنندگان اعتیاد کامل به مواد غذایی دارند. علاوه بر این ۹۲ درصد از شرکت کنندگان رفتار اعتیاد آور به برخی از غذاها از خود نشان دادند. آنها مکرراً تمایل داشتند که از خوردن این مواد غذایی صرف نظر کنند اما قادر به انجام این کار نبودند.

نتایج زیر جزییاتی را در مورد این که کدامیک از این ۳۵ ماده غذایی بیشترین تاثیر را روی ایجاد اعتیاد دارند و کدامیک کمتر اعتیاد آور هستند؛ نشان می دهد.

معرفی ۱۸ خوراکی های اعتیاد آور

جالب است بدانید که اکثر مواد غذایی که به عنوان مواد غذایی اعتیاد آور در این مطالعه معرفی شدند؛ غذاهای فرآوری شده بودند. این غذاها معمولاً قند یا چربی زیادی دارند.

اعداد زیر میانگین نمره ای است که شرکت کنندگان در مطالعه ذکر شده در بالا به عنوان شاخص اعتیاد به غذاهای مختلف اختصاص دادند.

همانطور که گفتیم عدد ۱ در این مقیاس به معنی آن است که ماده غذایی ذکر شده به هیچ وجه اعتیاد آور نیست و عدد ۷ نیز نشان دهنده بسیار اعتیاد آور بودن آن ماده یا غذای خاص است.

همچنین بخوانید:  بهترین مواد غذایی برای مغز

پیتزا (۴٫۰۱)
شکلات (۳٫۷۳)
چیپس (۳٫۷۳)
کوکی (۳٫۷۱)
بستنی (۳٫۶۸)
سیب زمینی سرخ کرده (۳٫۶۰)
چیز برگر (۳٫۵۱)
سودا (غیر رژیمی) (۳٫۲۹)
کیک (۳٫۲۶)
پنیر (۳٫۲۲)
بیکن (۳٫۰۳)
مرغ سرخ شده (۲٫۹۷)
پیراشکی (ساده) (۲٫۷۳)
پاپ کورن (کره ای) (۲٫۶۴)
غلات صبحانه (۲٫۵۹)
آب نبات (۲٫۵۷)
استیک (۲٫۵۴)
مافین (کلوچه) (۲٫۵۰)

 


۱۷ ماده غذایی که کمتر اعتیاد را ایجاد می کنند

نتایج این مطالعه نشان داد که غذاهای کامل و فرآوری نشده کمتر اعتیاد آور هستند. بر اساس مقیاس لحاظ شده این مواد غذایی عبارتند از:

خیار (۱٫۵۳)
هویج (۱٫۶۰)
لوبیا (بدون سس) (۱٫۶۳)
سیب (۱٫۶۶)
برنج قهوه ای (۱٫۷۴)
کلم بروکلی (۱٫۷۴)
موز (۱٫۷۷)
ماهی قزل آلا (۱٫۸۴)
ذرت (بدون کره یا نمک) (۱٫۸۷)
توت فرنگی (۱٫۸۸)
نوار گرانولو (۱٫۹۳)
آب (۱٫۹۴)
کراکر (ساده) (۲٫۰۷)
چوب شور (۲٫۱۳)
سینه مرغ (۲٫۱۶)
تخم مرغ (۲٫۱۸)
آجیل (۲٫۴۷)

 


چه عاملی مواد غذایی فرآوری شده را اعتیاد آور می کند؟

بروز رفتارهای اعتیاد آور در غذا خوردن به چیزی بیشتر از کمبود نیروی اراده وابسته است. زیرا دلایل بیوشیمیایی وجود دارد که باعث می شوند برخی افراد کنترل خود را در برابر خوراکی ها از دست بدهند.

بارها و بارها تحقیقات مختلف نشان داده اند که این رفتارها با مصرف غذاهای فرآوری شده ارتباط دارند. خصوصاً خوراکی هایی که قند و یا چربی زیادی دارند. غذاهای فرآوری شده معمولاً طوری تهیه می شوند که بسیار خوش طعم به نظر برسند. بنابراین لاجرم چربی زیادی به آنها تزریق می شود.

این خوراکی ها حاوی کالری زیادی هستند و همین موضوع باعث ایجاد عدم تعادل در قند خون می شود. این عوامل از جمله عوامل شناخته شده ای هستند که می توانند باعث ایجاد هوس شوند.

با این حال مهمترین عامل کمک کننده به ایجاد رفتارهای اعتیاد آور در خوردن مواد غذایی و خوراکی های مختلف، مغز انسان است. مغز شما دارای یک مرکز پاداش است که هنگام غذا خوردن، دوپامین و سایر مواد شیمیایی ایجاد کننده حس خوب را ترشح می کند. این مرکز پاداش توضیح می دهد که چرا بسیاری از افراد از خوردن غذا لذت می برند. این بخش به بدن اطمینان می دهد که تمام انرژی و مواد مغذی مورد نیاز تامین شده و به اندازه کافی غذا مصرف شده است.

همچنین بخوانید:  چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم؟

خوردن خوراکی های فرآوری شده در مقایسه با غذاهای فرآوری نشده میزان ترشح مواد شیمیایی ایجاد کننده حس خوب را بیشتر افزایش می دهد. این روند پاداش بسیار قدرتمندتری را در مغز به همراه دارد. بنابراین مغز با ایجاد هوس برای این غذاهای پرقدرت، پاداش بیشتری را به بدن می دهد. این روند می تواند منجر به ایجاد چرخه ای شریر به نام اعتیاد به غذا شود.

 


نکته آخر

اعتیاد به مواد غذایی و بروز رفتارهای اعتیاد آور باعث ایجاد مشکلات جدی می شود. محققان معتقدند که خوراکی های خاصی احتمالاً باعث تحریک بیشتر این رفتارها می شوند.

رعایت یک رژیم غذایی سالم که حاوی مواد تازه و طبیعی است؛ می تواند به کاهش احتمال ابتلا به اعتیاد کمک کند. این رژیم غذایی باعث می شود که مغز مقدار مناسبی از مواد شیمیایی ایجاد کننده احساس خوب را آزاد کرده و بدن دچار پرخوری نشود.

توجه داشته باشید که بسیاری از افرادی که اعتیاد به مواد غذایی دارند برای غلبه بر این رفتار به کمک نیاز خواهند داشت. همکاری با یک درمانگر می تواند مشکلات اساسی روانی که منجر به اعتیاد به مواد غذایی می شوند را حل کند.

این در حالی است که یک متخصص تغذیه می تواند بدون محروم کردن بدن از مواد غذایی خاصی، رژیمی را طراحی کند که عاری از مواد غذایی محرک باشد.

منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا