طب سنتی

با گندم سیاه و خواص آن آشنا شوید

گندم سیاه ماده ای مغذی و انرژی بخش بوده و در حالی که بسیاری از مردم بر این باورهستند که از خانواده دانه های غلات می باشد ولی در واقع دانه یک میوه بنام Buckwheat می باشد که بومی اروپای شمالی و همچنین آسیا است.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

گندم سیاه فاقد گلوتن بوده و سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین، فیبر، زینک، فسفر، کلسیم، آهن، سری ویتامین های B، کربوهیدرات، امگا 3، منیزیم، اسید های آمینه ضروری برای بدن و آنتی اکسیدان ها می باشد. گندم سیاه برای افرادی که رژیم  خام خواری دارند بسیار مناسب است و می توان از آن برای وعده صبحانه، تهیه انواع سالاد، خوراک، نان، کوکو، پنکیک، آش ، سوپ و یا جایگزین کردن بجای برنج استفاده کرد.

خواص گندم سیاه :

1- کاهش وزن :

گندم سیاه سرشار از فیبر است و فیبر آن حاوی مقادیر زیادی پلی ساکاریدهای غیر سلولزی می باشد که ظرفیت زیادی برای اتصال به آب دارد و خیلی سریع احساس پرشدن معده را ایجاد کرده و همچنین همچنین حاوی کربوهیدرات های پیچیده و فیبرهای محلول در آب مانند پکتین می باشد که زمان بیشتری شما را سیر نگه می دارد.

همچنین بخوانید:  ترش کردن و ریفلاکس معده از نگاه طب سنتی

2- جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا:

مصرف مواد غذایی سرشار از فیبرهای غیرمحلول، از تشکیل سنگهای صفراوی به ویژه در خانمها پیشگیری می نماید. این امر به علت سرعت بخشیدن به حرکت غذا در روده، کاهش ترشح اسیدهای صفراوی (که خود منجر به ایجاد سنگهای صفرا میشوند) و افزایش حساسیت به انسولین و کاهش تری گلیسریدها می شود.

3- کاهش خطر دیابت نوع 2:

گندم سیاه و سایر غلات کامل (جو دوسر، کینوا) سرشار از منیزیم هستند (ماده ای معدنی که برای 300 آنزیم عامل کمکی محسوب میشود و شامل آنزیم های درگیر در مصرف گلوکز و ترشح انسولین نیز می شوند) ، همچنین فیبر بالای آن باعث کاهش سرعت هضم و تبدیل کربوهیدرات به قند می شود.

4- رفع یبوست و سلامت روده ها:

فیبر موجود در گندم سیاه با اتصال به سموم داخل روده بزرگ و دفع آنها و نیز اتصال به مواد شیمیایی سرطان زا باعث کاهش آسیب به سلولهای روده و جلوگیری از ایجاد سرطان روده بزرگ شده و همچنین از خشک شدن روده ها و ایجاد یبوست پیشگیری می کند.

5- کمک به سلامت قلب و عروق :

گندم سیاه منبع بسیار خوبی از منیزیم است که این ماده معدنی باعث بهبود عملکرد رگ های خونی، تقویت جریان خون و انتقال مواد مغذی به تمام نقاط بدن هنگامی که فشارخون پایین است، می شود.

مصرف مرتب گندم سیاه باعث کاهش کلسترول ، کاهش سرعت روند تصلب شرائین و نیز کاهش سرعت تشکیل پلاک های تنگ کننده و انسداد عروق تغذیه کننده قلب و مغز می گردند.

6- منبع پروتئین :

این ماده غذایی تمام اسید آمینه ها را دارا می باشد. به همین دلیل برای گیاه خوارها یک ماده غذایی مفید است و از بروز کمبود پروتئین جلوگیری می کند. یک پیمانه از گندم سیاه پخته شده  روزانه 22 گرم از پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم می کند و بسیار مغذی و انرژی زاست.

همچنین بخوانید:  آشپزی در طب سنتی؛ طرز تهیه انواع حلیم

7- سرشار از آنتی اکسیدان : 

گندم سیاه در مقایسه با گندم یا جو میزان بیشتری آنتی اکسیدان دارد. این ماده حاوی اسیدفنولیک و همچنین فلاوونوئیدها است که اثرات ضدالتهابی دارند و سلامت قلب و عروق را تقویت می کنند. این ترکیبات همچنین از ابتلا به برخی سرطان ها جلوگیری می کنند.

8- منبع ویتامین ها و مواد معدنی :

گندم سیاه منبع مس، فسفر، زینک ، آهن ، منیزیم ، کلسیم و همچنین ویتامین های گروه B و غیره می باشد. گفتنی است که ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گندم سیاه بیشتر از غلات دیگر بوده و باعث تحریک رشد باکتری های خوب روده ها شده و به هضم غذا کمک می کند.

9- پاكسازی عميق پوست و ضد لكههای سياه :

ماسك تهیه شده از دانههای آسیاب شده گندم سیاه میتواند جريان خون و لنف داخل پوست را سرعت بخشيده و از چرب شدن بيش از حد پوست جلوگيری كند.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا