سبک زندگی

چگونه به کودکان غذای سالم بدهیم؟

Rate this post

غذا خوردن کودکان

همه‌ی مادرها دوست دارند که فرزندشان سبزیجاتش را بخورد. اکثر بچه‌ها در مورد غذا خوردن خیلی ادا ادفاری هستند. هنگام غذا خوردن همه‌ی انرژی مادرشان را می‌گیرند. و وقتی هم غذاهای سالم و سبز در بشقابشان هست، مشکل دو چندان خواهد شد!

مادران چگونه می‌توانند زمان غذا خوردن را هیجان انگیز کنند؟ در این مطلب با چند راه جالب و خلاقانه آشنا خواهید شد که چطور کودکتان را به خوردن غذاهای سالم وا دارید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی برای شما در نظر گرفته ایم.

۱. زود شروع کنید

اگر فرزند کوچکتان تازه قوت گرفته، این نکته مخصوص شماست. از آنجایی که کودکان با طعم و مزه‌های مختلفی آشنا می‌شوند و بدین ترتیب در بزرگسالی عاداتی کسب می‌کنند، زود شروع کردن کلیدی است که غذاهای سالم را به کودکتان معرفی کنید.

شاید کودکتان با چند غذای خاص مخالفت کند، اما با اینکه هر روز غذای سالم بخورد مشکلی نخواهد داشت.

۲. یک شخصیت با نفوذ را همراه کنید

کودکان معمولا کسی را در زندگی شان دارند که عاشقش هستند و می‌خواهند از آن تقلید کنند. این شخص می‌تواند پدر یا برادرشان، و یا حتی یک شخصیت تلویزیونی باشد. اما به طور عجیب و تاسف باری، این شخصیت معمولا مادر نیست.

همچنین بخوانید:  همه چیز در مورد مزوتراپی؛ عوارض و مزایا

وقتی که کودکان ببینند این شخصیت با نفوذ غذاهای سالم می‌خورد، آنها هم همین عادت را بر می‌گزینند. ملوان زبل که به خوردن اسفناج شهرت دارد، بهترین مثال برای این مورد است. میلیون‌ها کودک در سراسر دنیا با الهام از این کارتون، اسفناج می‌خوردند تا قوی شوند و رشد کنند.

۳. آنها را در کیک یا غذا پختن دخیل کنید

صرفنظر از اینکه فرزند شما چقدر بچه یا چقدر جوان باشد، وقتی پخت و پز می‌کنید او را هم در کار شریک کنید. از هم زدن تا افزودن چاشنی،  آنها کثیف کاری می‌کنند اما در آخر از نتیجه‌ی کار بسیار لذت خواهند برد.

۴. باهم به خرید بروید

هنگامی که به خرید سبزیجات می‌روید، کودکتان را نیز با خود ببرید. هر سبزی یا میوه‌ای را به وی نشان دهید و درباره‌اش صحبت کنید و بگویید که چه فوایدی دارد.

از آنها بخواهید تا یک تازه‌اش را بردارند و به شما بدهند تا آنها را حساب کنید. بدین ترتیب به فرزندتان فرصت می‌دهید تا سبزیجات و میوه‌ ها را کشف کند و درباره‌ی آنها آموزش ببیند. اینکار نه تنها دانش آنها را زیاد خواهد کرد، بلکه با دنیای خوراکی‌های سالم نیز آشنا می‌شوند.

۵. از انتخاب‌های سالم تعریف کنید یا برایش جایزه بگذارید

هیچکس در دنیا نیست که از جایزه خوشش نیاید! کودک شما هم از این قاعده مستثنا نیست. هر بار که وی یک انتخاب سالم می‌کند، جایزه‌ی مناسبی به او بدهید.  این راهی که برای جایزه گرفتن باز می‌کنید، به تدریج باعث خواهد شد در او عادات سالمی شکوفه بزنند.

همچنین بخوانید:  بهترین روشهای شاد زیستن

۶. از زور کردن یا نق زدن بپرهیزید

برای سالم غذا خوردن نباید دائما روی اعصاب کودکتان یا حتی همسرتان راه بروید. با این کار تنها باعث می‌شوید که آنها با تمام غذاهایی که برچسب سالم دارند، مخالفت کنند!

بجای اینکار از طریق واسطه‌هایی که برای کودکتان جذاب است، به او فرصت یک انتخاب طبیعی بدهید. تنبیه کردن یا سرزنش کردن نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

۷. باهم بخورید

خانواده‌ای که دور هم غذا می‌خورند، در هر کاری باهم می‌مانند. و این موضوع مدیریت تغذیه‌ی سالم را هم شامل می‌شود. هنگامی که همه کنار هم نشسته‌اید تا غذا بخورید، کودکان بطور طبیعی غذایی را انتخاب می‌کنند که والدینش انتخاب می‌کنند. فرزندان شما به شما نگاه کرده و دقیقا از شما تقلید می‌کنند.

۸. رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف را تست کنید

حتما دلیلی وجود دارد که کودکان در مدرسه با رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌ها آشنا می‌شوند. کودکان مجذوب شکل و رنگ و اندازه‌اند. با استفاده از ابزارها و تجهیزات مختلف آشپزی، سبزیجات و خوراکی‌های سالم را به اشکال جذاب و داستانی در بیاورید.

اوایل کودکان بخاطر حس کنجکاوی‌شان شروع به خوردن این غذاهای سالم می‌کنند اما به تدریج برایشان به یک عادت تبدیل خواهد شد. غذا، باید حس‌های مختلفی را ارضا کند. هنگامی که شما تمام حواستان را قلقلک دهید، با خوراندن غذاهای سالم به فرزندتان هیچ مشکلی نخواهید داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا