روانشناسی

برای کنترل خشم کودکان چه باید کرد

Rate this post

هیچ پدر یا مادری دوست ندارد که ناراحتی و آزردگی کودک خود را ببیند. خشمگین‌شدن کودک می‌تواند باعث خشمگین‌شدن متقابل والدین شود یا به ابزاری تبدیل شود تا کودک به آنچه می‌خواهد دست یابد. در این مطلب از مقاله های روانشناسی سایت سبزینه راه می‌بینیم که برای کنترل خشم کودکان چه باید کرد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

چرا کودک عصبانی می‌شود؟

دلایل زیادی برای عصبانی‌شدن کودک شما می‌تواند وجود داشته باشد ازجمله:

  • عصبانی‌بودن و مشاجرۀ سایر اعضای خانواده خصوصاً پدر و مادر؛
  • مشکلات کودک با دوستان خود؛
  • اذیت و آزار کودک توسط کودکان قلدر در مدرسه؛
  • تکالیف و امتحانات مدرسه؛
  • احساس ترس و اضطراب درمورد چیزی؛
  • تغییرات هورمونی در دوران بلوغ و نزدیک به آن؛
  • و…‌.

گاهی ممکن است دلیل عصبانی‌بودن کودک به‌وضوح مشخص نباشد، بنابراین لازم است که، با او صحبت کنید تا بتوانید بفهمید که چه چیزی باعث شده است که کودک شما تا این حد عصبانی و خشمگین باشد. در ادامه به بررسی راهکارهای کنترل خشم کودک می‌پردازیم.

 

از تنبیه فیزیکی خودداری کنید!!

در بیشتر موارد کودک در کنترل فوران عصبانیت مشکل دارد. درحقیقت، هنگامی که موردی تنش‌زا پیش می‌آید کودک غرق در احساسات می‌شود و این احساسات به شکل خشم بروز پیدا می‌کنند.

یکی از راهکارهای کنترل خشم کودک اصلاحِ رفتاری است که موجب بروز تنش و فوران عصبانیت شده است. باید توجه داشت که، والدین همگام با کودک عصبانی نشوند و این عصبانیت به تنبیه فیزیکی منجر نشود.

همچنین بخوانید:  اختلال استرسی پس از حادثه (قسمت اول)

کارشناسان توصیه می‌کنند، به‌جای تنبیه که باعث ایجاد احساس شرم و درد می‌شود، با آموزش‌دادن، پیامد اعمال کودک را به او نشان دهید.

در این حالت سخت‌گیر باشید اما سعی کنید فریاد نزنید و خشمگین نشوید. بهتر است کودک را به اتاقش بفرستید و به او بگویید که بعد درمورد اتفاقی که افتاده است با او صحبت خواهید کرد.

اجازه ندهید عصبانیت کودک به وسیله‌ای برای به دست آوردن چیزی که می‌خواهد تبدیل شود.

شاید دیدن اینکه فرزندتان بسیار عصبانی است باعث ناراحت‌شدن شما شود و ازآنجایی‌که او برایتان بسیار عزیز است، برای رفع این حالتش، هرچه سریع‌تر آنچه می‌خواهد را در اختیارش قرار دهید.

اینکه آیا فرزندتان برای به دست آوردن چیزی که می‌خواهد (مثلاً یک اسباب‌بازی) عصبانی می‌شود یا اینکه واقعاً کنترل خشم خود را از دست می‌دهد در این مورد مهم نیست. یکی از راهکارهای کنترل خشم کودک حفظ اقتدار در برخورد با اوست.

درصورتی‌که، کودک بفهمد که با عصبانی‌شدن می‌تواند به هرچه می‌خواهد برسد دردسرهای زیادی خواهید داشت.

راه‌های مؤثری برای آرام‌کردن کودکتان ایجاد کنید!

کودک باید یاد بگیرد هنگامی که عصبانی می‌شود با این عصبانیت کنار بیاید و بتواند آرام شود. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای اینکه چگونه خشم کودک را کنترل کنیم، این است که هنگام عصبانیت کودک را در موقعیت متفاوتی قرار دهید.

در واقع جداکردن کودک از محیط و آن چیزی که باعث بروز تنش در او شده است باعث دورشدن او از آن احساس عصبانیت نیز می‌شود.

شما می‌توانید وقتی کودک عصبانی شد او را به انجام فعالیتی خاص موظف کنید یا اجازه دهید که در اتاقش یک فعالیت آرام مانند نقاشی‌کشیدن انجام دهد.

در واقع برای اینکه چگونه خشم کودک را کنترل کنیم، باید در وهلۀ اول کودک خود را بشناسیم. ممکن است کارهایی که موجب آرام‌شدن یک کودک شود در کودک دیگر اثری نداشته باشد.

همچنین بخوانید:  نشانه های عجیب بیماری زوال عقل

سعی کنید با کودک خود درمورد اینکه چه چیزی او را آرام می‌کند صحبت کنید. هنگام عصبانی‌شدن و پیش از طغیان عصبانیت، هرچه زودتر، بتوانید کودک را آرام کنید نتیجه بهتر خواهد بود.

الگوی کودک باشید.

اینکه برای کنترل خشم کودکان چه باید کرد، صرفاً به هنگام عصبانیت او خلاصه نمی‌شود. شما باید الگوی کودک خود باشید. اگر کودکتان شما را در حال عصبانیت و خشم بینید، نباید انتظار داشته باشید که هنگام عصبانیتش به توصیه‌های شما توجه زیادی کند.

وجود تنش در زندگی یک چیز عادی است و همۀ ما گاهی روزهای بدی را می‌گذرانیم حتی ممکن است اختلافاتی با همسر خود داشته باشید که این موجب به‌هم‌ریختگی افکار و احساسات شما شده باشد. باید توجه داشته باشید که، همواره باید رفتار سالمی را به کودک خود ارائه کنید و نگذارید که این فراز و نشیب زندگی موجب تأثیرگذاری منفی روی کودکتان شود که درحال رشد روانی است.

درمورد احساسات صحبت کنید.

یک راهکار مؤثر برای اینکه چگونه خشم کودک را کنترل کنیم این است، که درمورد احساسات خود و کودک صحبت کنید. گاهی پیش می‌آید که کودک به‌علت ناتوانی در بیان احساساتش عصبانی می‌شود.

باید سعی کنید که در خانواده فضایی را ایجاد کنید که کودک بتواند به‌سادگی درمورد احساساتش با شما صحبت کند و شما باید با آرامش درمورد آن با او صحبت کنید.

کودکانی که می‌توانند درمورد احساسات خود صحبت کنند توانایی مدیریت بسیار بیشتری در مواجهه با احساسات مختلف خواهند داشت.

یک ‌راه آموزش کنترل خشم به کودک این است که، الگوی کودک باشید و با صحبت دربارۀ احساسات خود به کودک آموزش دهید که چگونه می‌تواند احساسات خود را درمورد موضوعات مختلف بیان کند.

 

بازی و کنترل خشم کودک

بازی‌‌ها هم روشی برای آرام کردن کودک و هم کنترل خشم در کودک هستند. با کمک بازی می‌توان مفاهیمی مثل صبر، آینده‌نگری، افزایش تمرکز و تلاش را به کودک آموخت.

همچنین بخوانید:  آیا شما تیپ شخصیتی نوع D هستید؟

با کمک بازی، کودک در محیطی امن با دیگر کودکان و بزرگسالان ارتباط برقرار می‌کند و درصورتی‌که بازی و کنترل خشم کودک هدفمند برنامه‌ریزی ‌شده باشند می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند.

سعی کنید از بازی‌هایی استفاده کنید که هم ذهن کودک را وادار به فعالیت و استنتاج کند و هم با فعالیت فیزیکی که دارد نشاط را در کودک افزایش دهد و به آرام‌شدن روان او کمک کند.

انیمیشن‌ها و کتاب‌های مخصوص کودکان نیز می‌توانند با جذابیتی که برای کودکان دارند، ضمن سرگرم‌کردن آن‌ها، مهارت‌های کنترل خشم را نیز به آن‌ها آموزش دهند.

تعداد زیادی انیمیشن کنترل خشم برای کودکان و کتاب کنترل خشم برای کودکان وجود دارد که می‌توانید باتوجه‌به سن کودک از آن‌ها استفاده کنید.

مراجعه به متخصص را در نظر داشته باشید!!

احساس عصبانیت و خشم تقریباً در همۀ ما وجود دارند و این یک امر طبیعی است. اما گاهی پیش می‌آید که، موارد طغیان خشم بسیار تکرار می‌شوند و هر بار نیز بسیار شدید هستند. در این گونه موارد ممکن است نیاز به مشورت با یک متخصص روان‌شناس یا روان‌پزشک باشد.

برخی از کودکان ممکن است شرایط روانی و عاطفی خاصی مانند اختلالات اضطرابی، نقص توجه و… داشته باشند که منجر به عصبانیت و عدم کنترل آن می‌شود.

یک متخصص با بررسی دقیق کودک، درصورتی‌که نیاز باشد، ممکن است از درمان‌های شناختی‌ـ‌‌‌رفتاری یا درمان‌های دارویی استفاده کند.

در درمان شناختی‌ـ‌رفتاری، محرک‌های ایجاد عصبانیت در کودک شناسایی می‌شوند؛ سپس، با آموزش رفتارهایی که باعث کنترل آن می‌شوند به بهبود این شرایط کمک می‌کنند.

پرسش‌وپاسخ درباره بازی و کنترل خشم کودک

چگونه خشم کودک را کنترل کنیم؟

در وهلۀ اول باید دلیل عصبانیت کودک خود را بیابید؛ سپس، به او یاد دهید دربارۀ احساسات خود صحبت کند و مهارت‌های کنترل خشم را به او بیاموزید.

آیا برای کنترل خشم کودک نیاز به مراجعه به روان‌پزشک است؟

اگر کودک شما دفعات زیاد و با شدت زیاد عصبانی می‌شود و علی‌رغم تلاش‌های شما بهبودی در وضعیت عصبانیتش حاصل نشده است، بهتر است به یک متخصص روان‌شناس یا روان‌پزشک مراجعه کنید.

چه بازی‌هایی برای کنترل خشم کودک مفیداند؟

بازی‌هایی که بتوانند در کنار وادارکردن کودک به تفکر شامل فعالیت فیزیکی باشند، درعین‌حال، مفاهیمی مانند صبر را به کودک آموزش دهند در کنترل خشم کودک بسیار مفیداند.

 

منبع : seebmagazine.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا