زیبایی

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

Rate this post

برخی از غذاها می‌توانند در رشد موهایی سالم، بلند و براق معجزه کنند!
موهای بلند، سالم و پرپشت آرزوی همه است که آن را با غذاهایی که برای رشد مو مناسب هستند می‌توانید تقویت کنید. این غذاها سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که برای براق و سالم نگه‌داشتن موهایتان مورد نیاز هستند. این غذاها همچنین به رشد طبیعی مو کمک می‌کنند و در عین حال تارهای مو را از ریشه تا نوک بدون گره و نرم نگه می‌دارند. در این پست می‌خوانید که کدام غذاها می‌توانند به رشد موهای شما کمک کنند و نیمی از مشکلات موهای شما را حل کنند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.


بهترین مواد غذایی برای رشد مو کدامند؟


1. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است و اغلب در ماسک‌های مو و سایر محصولات مراقبت از مو استفاده می‌شود. یک مطالعه نشان داد که زرده‌ی تخم‌مرغ باعث تحریک رشد مو در سلول‌های پاپیلای پوست انسان می‌شود. تخم‌مرغ همچنین سرشار از بیوتین است که برای تولید کراتین (پروتئین مو) ضروری است. بیوتین ممکن است سلامت مو را بهبود بخشد. سلنیوم و روی موجود در تخم‌مرغ نیز ممکن است باعث سلامت مو شود. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که تخم‌مرغ می‌تواند مو را درخشان‌تر و محکم تر کند و از شکنندگی آن جلوگیری کند.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

2. سبزیجات

سبزیجات حاوی مواد مغذی مانند اسید فولیک و بیوتین هستند که به حفظ سلامت مو کمک می‌کنند. اسفناج سرشار از ویتامین C، آهن و فولات است که ممکن است به رشد مو کمک کند. اسفناج همچنین سرشار از ویتامین A است. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین A و مشتقات آن به رشد و نگهداری غدد چربی کمک می‌کند.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

3. آووکادو

آووکادو میوه‌ای غنی از مواد مغذی است. آووکادو سرشار از ویتامین B12، ریبوفلاوین، ویتامین C و A، فولات، آهن، نیاسین و ویتامین B6 است. آن‌ها همچنین حاوی مقادیر کمی روی هستند. همه‌ی این مواد مغذی به رشد مو کمک می‌کنند. آووکادو به لطف پلی‌فنول‌ها، کاروتنوئیدها و ویتامین‌های B و E که به تقویت تارهای مو کمک می‌کند دارای خواص آنتی اکسیدانی است.
این خواص آنتی اکسیدانی به کاهش تولید رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و همچنین می‌تواند از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کند. همچنین، آووکادو می‌تواند به عنوان یک نرم کننده مو استفاده شود. اسید اولئیک موجود در آن ممکن است به تقویت ساقه‌ی مو از داخل و حتی جلوگیری از شکستن مو کمک کند.

همچنین بخوانید:  لیفتینگ با نخ و همه چیز درباره آن

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

4. توت‌ها

توت‌ها دارای محتوای بالایی از ویتامین C هستند. ویتامین C همچنین به جذب آهن کمک می‌کند. این به مبارزه با ریزش مو در افراد مبتلا به کمبود آهن کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که توت‌ها ممکن است به تحریک رشد مو کمک کنند. عصاره‌ی تمشک سیاه همچنین ممکن است در کاهش ریزش مو به دلیل آلوپسی نیز مؤثر باشد.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

5. ماهی

ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌تواند به بهبود سلامت مو کمک کند. اسیدهای امگا 3 می‌توانند به مهار 5 آلفا ردوکتاز کمک کنند که هورمونی را تولید می‌کند که ممکن است باعث ریزش مو شود. مکمل‌های روغن ماهی اغلب برای بهبود کیفیت مو استفاده می‌شود. ماهی‌هایی مانند ماهی تن نیز سرشار از پروتئین هستند و اغلب برای ارتقای سلامت مو به رژیم غذایی اضافه می‌شوند.
ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. همچنین سرشار از ویتامین D است. مکمل ویتامین D ممکن است به درمان ریزش مو در مردان و زنان کمک کند. مصرف منابع غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 ضروری است زیرا بدن شما نمی‌تواند این چربی‌های سالم را تولید کند.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

6. حبوبات

حبوبات سرشار از پروتئین هستند. آن‌ها حاوی جنیستئین هستند که می‌تواند فعالیت 5-آلفا ردوکتاز را مهار کند. حبوبات همچنین حاوی روی هستند. کمبود روی ممکن است مو را شکننده کند. لوبیا منبع خوبی از آهن است. کمبود آهن ممکن است مانع تکثیر سلول‌های ماتریکس فولیکولی شود.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

7. آجیل

آجیل سرشار از سلنیوم است که ممکن است به حفظ سلامت پوست سر و مو کمک کند. آجیل (مانند بادام زمینی) همچنین سرشار از پروتئین، مواد معدنی و سایر ترکیبات مهم فنلی است. این مواد مغذی ممکن است سلامت مو را نیز تقویت کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.
بادام، گردو و بادام هندی نیز سرشار از روی هستند. آن‌ها ممکن است سلامت مو را نیز تقویت کنند.
گردو سرشار از اسید آلفا لینولنیک (یک اسید چرب امگا 3) است و کمبود این ماده مغذی ممکن است منجر به ریزش موی سر شود.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

8. صدف

صدف حاوی ویتامین های A، B و C است. آن‌ها همچنین منابع غنی روی هستند. کمبود روی اغلب با ریزش مو مرتبط است. در یک مطالعه مشخص شد که مکمل روی باعث رشد مو در بیماران مبتلا به آلوپسی می‌شود.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

9. دانه‌ها

دانه‌های شنبلیله برای تحریک رشد مو مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.مشخص شده‌است که روغن دانه‌ی کدو تنبل باعث تحریک رشد مو در مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک می‌شود. روغن بذر کتان نیز تحریک رشد موی قابل توجهی را در خرگوش‌ها نشان داد. شواهد حکایتی نشان می دهد که تخمه آفتابگردان می‌تواند به بهبود کیفیت ساقه‌ی مو کمک کند.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

10. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی آهن، روی و کلسیم است. آن‌ها ممکن است به کاهش ریزش مو ناشی از کمبود مواد مغذی کمک کنند. آن‌ها همچنین به لطف ترکیبات فنلی خود دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. این‌ها ممکن است ریزش مو مرتبط با استرس و آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش دهند.

همچنین بخوانید:  از لیپوماتیک بیشتر بدانید

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

11. میوه‌های گرمسیری

میوه اژدها می‌تواند به بهبود سلامت مو کمک کند. سرشار از ویتامین C است که به عنوان محافظت در برابر پیری نور شناخته شده‌است. خواص ضد پیری ویتامین C روی مو هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته‌است. انبه و گواوا نیز ممکن است به بهبود سلامت مو کمک کنند. آن‌ها سرشار از ویتامین‌های A و C هستند. این ویتامین‌ها به رشد مو کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین به تولید سبوم کمک می‌کنند، که سلامت مو را بهبود می‌بخشد. سایر میوه‌های استوایی مانند گیلاس و انگور نیز می‌توانند به تقویت سلامت مو کمک کنند.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

12. غلات کامل

بیوتین در غلات یافت می‌شود و ممکن است به کاهش ریزش مو به دلیل کمبود بیوتین کمک کند. غلات کامل همچنین حاوی روی، آهن و ویتامین B هستند. این مواد مغذی همچنین ممکن است سلامت مو را تقویت کنند.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

13. گوشت مرغ

پروتئین موجود در مرغ به تقویت فولیکول‌های مو و رشد مو کمک می‌کند. گوشت مرغ سرشار از آهن است که به گلبول‌های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را به تمام قسمت‌های بدن شما برسانند. مرغ حاوی فریتین است که آهن را ذخیره می‌کند. وجود فریتین در گوشت قرمز نیز ممکن است آن را به یک غذای ایده آل برای سلامت مو تبدیل کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

14. ماست

ماست بدون چربی نه تنها سرشار از پروتئین است بلکه سرشار از پروبیوتیک است. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های خوبی هستند که به جذب مواد مغذی در بدن شما کمک می‌کنند. ماست یونانی سرشار از ویتامین B5 است. ویتامین B5 ممکن است به رشد مو کمک کند.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید

15. لوبیا

لوبیا منبع غنی از پروتئین است که برای رشد مو ضروری است. آن‌ها حاوی روی، آهن و بیوتین نیز هستند. دانه‌ی سویا حاوی اسپرمیدین است، ترکیب مهمی که فاز فعال رشد مو را طولانی می‌کند.
چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامت مو ضروری هستند. در بخش بعدی، اهمیت این مواد مغذی را به همراه منابع غذایی آن‌ها خواهید یافت.

بهترین غذاها برای رشد مو که باید روزانه بخورید


مواد مغذی برای رشد مو


  1. ویتامین D 
    ویتامین D نقش عمده‌ای در تولید مو دارد و همچنین ممکن است به ایجاد فولیکول‌های موی جدید کمک کند. بدن شما با قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی خورشید ویتامین D تولید می‌کند. همچنین در ماهی قزل آلا، روغن کبد ماهی، قارچ و برخی غذاهای غنی شده موجود است.
  2. ویتامین E 
    ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. در یک مطالعه، بیماران مبتلا به آلوپسی (ریزش موی سکه‌ای) 34.5 درصد افزایش رشد مو را پس از مصرف مکمل ویتامین E تجربه کردند. آووکادو، تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج، کلم بروکلی، جوانه گندم و فندق سرشار از ویتامین E هستند.
  3. آهن 
    غذاهای حاوی آهن برای حمایت از رشد موی سالم ضروری هستند. آهن به گلبول‌های قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن را به سلول‌های بدن منتقل کنند. کم‌خونی فقر آهن یکی از علل شایع ریزش مو در بسیاری از زنان است. منابع غذایی آهن شامل صدف، تخم‌مرغ، عدس، گوشت قرمز و اسفناج است.
  4. ویتامین C 
    ویتامین C از تولید کلاژن در بدن پشتیبانی می‌کند که در ساختار ساختاری موهای شما نقش دارد. پرتقال، گواوا، انگور فرنگی سیاه، بروکلی، پاپایا، توت فرنگی، زغال اخته، فلفل شیرین، کیوی، نارنگی و سیب زمینی شیرین منابع غنی ویتامین C هستند.
  5. اسیدهای چرب امگا 3 
    اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در رشد مو دارند. آن‌ها همچنین پوست سر و موهای شما را هیدراته نگه می‌دارند. ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل آلا، شاه ماهی، ساردین و ماهی خال مخالی و همچنین دانه کتان، آووکادو، دانه چیا، جو دوسر، گردو و دانه کدو تنبل منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.
  6. بیوتین
    بیوتین یک ویتامین B محلول در آب است که رشد مو را تقویت می‌کند. منابع غذایی بیوتین شامل جگر، زرده‌ی تخم‌مرغ، مخمر و غلات کامل است.
  7. فلز روی
    روی یک ماده‌ی معدنی کمیاب است که به رشد و ترمیم مو کمک می‌کند. کمبود روی می‌تواند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر شود. با این حال، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد روی (بیش از 40 میلی‌گرم در روز) ممکن است باعث ریزش مو شود. غلات کامل، صدف، اسفناج، غلات غنی شده، عدس، تخم مرغ و دانه کدو تنبل منابع غنی روی هستند.
  8. نیاسین 
    این ویتامین B همچنین ممکن است در رشد مو نقش داشته‌باشد. منابع غذایی این ویتامین شامل تخم‌مرغ، آجیل، قارچ، ماهی تن و گوشت گاو است.
    ما غذاهایی را دیدیم که می‌توانند رشد موهای شما را تقویت کنند. همچنین غذاهای خاصی وجود دارند که ممکن است بر رشد موهای شما تأثیر منفی بگذارند. آن‌ها را در بخش زیر بررسی کنید.
همچنین بخوانید:  خواص جوانه گندم

غذاهایی که برای رشد موهای سالم باید از آنها اجتناب کنید


  • الکل 
    مصرف الکل باعث کاهش سطح روی در بدن می‌شود که منجر به کمبود روی می‌‌شود. این ممکن است منجر به ریزش مو شود.
  • قند 
    مصرف متوسط شکر لزوما باعث ریزش مو نمی‌شود. با این حال، مصرف بیش از حد از طریق کیک، نان سفید و پاستا، شیرینی‌ها و سایر نشاسته‌های تصفیه شده ممکن است منجر به ریزش مو شوند.

سایر عوامل موثر بر رشد مو


چند عامل دیگر که ممکن است بر رشد مو تأثیر بگذارد عبارتند از: پیری، استرس، مشکلات تیروئید، زایمان، یائسگی، ژن‌ها، بیماری‌های مزمن و سوء تغذیه.

اگر غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی بخورید موهایتان زیبا و درخشان می‌شوند. در واقع، در بسیاری از موارد، ریزش مو به دلیل کمبود برخی مواد مغذی ایجاد می‌شود که به راحتی قابل رفع است. بهترین غذاها برای رشد مو تخم‌مرغ، سبزیجات، آووکادو، انواع توت‌ها، ماهی، حبوبات، آجیل، صدف، دانه‌ها، سیب زمینی شیرین، میوه‌های استوایی، غلات کامل، مرغ، ماست و لوبیا هستند. همه‌ی این غذاها حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها و سایر مواد مغذی هستند که برای رشد موی سالم ضروری هستند. شما باید از الکل و غذاهای شیرین دوری کنید تا موهایتان شاداب به نظر برسد.

 

منبع : styley.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا