تناسب اندام

۵ فاکتور که باید قبل از شرکت در تمرین پلایومتریک در نظر بگیرید

Rate this post

تمرین پلایومتریک از یک‌سری تمرینات تشکیل شده که قدرت انفجاری را افزایش می‌دهند. این یک برنامه شدید تناسب اندام است که هدفش افزایش قدرت عضله به منظور تحمل کشش است. تمرین پلایومتریک اغلب به همراه سایر تمرینات قدرتی، برای به حداکثر رساندن قدرت و توان در یک برنامه تناسب اندام به کار می‌رود.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

از آنجا که این تمرین به پشتکار جدی نیاز دارد، برای همه مناسب نیست بنابراین قبل از ثبت نام در این برنامه، فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

۱. سن

تمرین پلایومتریک به یک سیستم عضلانی و اسکلتی، قوی و بالغ نیاز دارد. به این ترتیب پلایومتریک برای کودکان زیر ۱۴ سال مناسب نیست. ممکن است نیروهای شدید این تمرین بر سیستم اسکلتی در حال رشد کودک تأثیر بگذارد و باعث مشکلات سلامتی بی‌شماری شود.

این برنامه همچنین برای افراد بالای ۵۰ سال نیز چندان مناسب نیست چرا که با بالا رفتن سن ظرفیت عضلات، مفاصل و اعصاب برای تحمل تمرینات شدید کاهش می‌یابد و هنگامیکه این مسأله اتفاق می‌افتد، تمرینات شدیدی مانند پلایومتریک برای سلامتی شما یک ریسک محسوب می‌شوند. تمرینات پلایومتریک برای افراد منحصر به فردی با سیستم عضلانی و اسکلتی رشد یافته و ظرفیت ریه‌ی زیاد، مناسب است.

۲. محدودیت‌های فیزیکی و سلامتی

بدون شک ورزش بهترین راه برای خوش اندام ماندن است و افزایش قدرت انفجاری به شما امکان می‌دهد که وزن و ترکیب بدنتان را کنترل کنید. با این‌حال، بسیاری از مردم نمی‌توانند وزن یا حرکات‌شان را درهنگامیکه ورزش می‌کنند کنترل کنند و این مسأله می‌تواند بر نتیجه کلی تمرین اثر بگذارد.

همچنین بخوانید:  تمرینات بدنسازی والیبال برای خانم‌ها

تمرین پلایومتریک به سطح مطلوبی از انعطاف پذیری، تعادل، هماهنگی و هم ترازی پوسچر و مفصل نیاز دارد. این نوع تمرین با ستون فقرات یا عضلات به ملایمت رفتار نمی‌کند. یک حرکت اشتباه می‌تواند باعث کشیدگی شدید پشت شود و منجر به آسیب دیدگی گردد. بدتر از آن، تمرین شدید و مستمر ممکن است باعث ترومای بیش از حد به مناطق خاصی از بدن شود که این امر منجر به درد مزمن طولانی مدت می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که یک کارشناس تناسب اندام شما را در حفظ فرم و فرود آمدن صحیح راهنمایی کند. اگر شما درگیر یک تمرین خاص هستید یا یک مشکل سلامتی دارید، مربی‌تان را از آن آگاه کنید. او تمرین شما را طوری تنظیم خواهد کرد که به مشکل مربوطه رسیدگی شده و از آسیب دیدگی جلوگیری شود.

۳. تفاوت‌های جسمی، سلامتی و سابقه خانوادگی

ترکیب ژنتیکی، کارایی و محدودیت‌های فیزیکی علامت خوبی از توانایی یک فرد برای پیشرفت هستند. هر فرد، به هر نوع برنامه تمرینی از جمله پلایومتریک به طور متفاوتی پاسخ می‌دهد. تمرین پلایومتریک روی تمامی افراد تأثیر یکسانی نمی‌گذارد. سلامت فردی و تفاوت فیزیکی شما بر پیشرفت‌تان تاثیر می‌گذارد.

۴. تجربه

ممکن است برخی افراد که تا به حال هیچ سابقه‌ای در ورزش نداشته‌اند، تمرینات پلایومتریک را به خوبی انجام دهند در حالیکه بعضی ورزشکاران در آن ضعیف ظاهر می‌شوند. باز هم تکرار می‌کنیم که المان‌های بسیار زیادی هستند که بر عملکرد یک فرد تأثیر می‌گذارند. تکنیک‌های نادرست، محدودیت‌های فیزیکی و ساختار بدن بر عملکرد شما تأثیرگذار هستند و به همین دلیل است که برخی از افراد به خوبی به یک برنامه تناسب اندام پاسخ می‌دهند اما در برنامه‌ی دیگر عملکرد ضعیفی دارند.

همچنین بخوانید:  چگونه بعد از یک تمرین شدید خواب شبانه خوبی داشته باشید؟

۵. پایه‌ی تمرین قدرتی

تمرین قدرتی، یکی از بهترین تمرینات آماده سازی برای تمرین پلایومتریک است. با این‌حال لازم نیست که تمام روز را در باشگاه وزنه بزنید تا در تمرین پلایومتریک‌تان عملکرد خوبی داشته باشید. تمرینات لانژ و اسکاتی که روزانه انجام می‌دهید، برای تکمیل یک تمرین قدرتی و شوک دهنده کافی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا