طب سنتی

انواع خارش های پوستی و دلایل آن

Rate this post

پوست بزرگترين عضو بدن و يكي از بهترين شاخص‌ها برای تشخیص سلامت عمومي است.

لایه‌ خارجی پوست مدام در حال تکثیر است و به طور نامحسوس نیز ریزش می‌کند. این ریزش دائمی است و هیچ گاه قطع نمی‌شود. این لایه‌ خارجی نسبتا خشک است، به همین دلیل از پوست محافظت می‌کند، زیرا رطوبت، مکان مناسبی برای میکروب ‌هاست و اگر این لایه، رطوبت زیادی داشته باشد دیگر قادر به محافظت از لایه‌های زیرین نخواهد بود. اما به دلایل مختلف ممکن است پوست بیش از حد استاندارد خشک شود و مشکلاتی برای شما به وجود بیاورد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

عوامل خشکی پوست را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ یکی بیماری‌های پوستی که به خشکی پوست منجر می‌شود و دوم عوامل محیطی که تغییراتی را در پوست به وجود می ‌آورد. مهم ‌ترین عامل خشکی پوست درماتیت آتوپیت یا اگزامای سرشتی است که فرد به شکل ذاتی فاکتور مرطوب کننده‌ پوست را ندارد یا این فاکتور به خوبی عمل نمی‌کند. این افراد قبل از بلوغ، خشکی پوست شدیدتری دارند، ولی بعد از آن پوست ‌شان بهتر می‌شود. یک بیماری ژنتیکی به نام اکتیوز نیز موجب خشکی پوست (مانند پولک) می‌شود. خشکی‌های پوستی ژنتیکی درمان قطعی ندارد و درمان‌ها موقتی است، اما نوع دیگری از خشکی پوست که تقریبا همه‌ ما تجربه می‌کنیم، خشکی اکتسابی است.

طب سنتی چه می‌گوید ؟

از ديدگاه طب سنتي، حساسيت‌هاي پوستي بازتاب شرايط داخلي بدن است. در واقع پوست در حکم سطل زباله‌اي براي کل بدن است و از آنجا که عوارض پوستي به سرعت قابل تشخيص است، سيستم بدن به گونه‌اي طراحي شده که مواد زائد را به پوست بريزد و آن‌ها را از ارگان‌هاي حياتي مانند قلب، کبد و مغز دور نگه دارد. اگر فردي دچار مشکلات پوستي مي‌شود، اين احتمال وجود دارد در عملکرد دستگاه‌هاي بدن او، اختلالاتي ايجاد شده و مواد زائد زيادي داخل بدنش انباشته شده باشد.

همچنین بخوانید:  آشنایی با انواع سرکنگبین و خواص آن

همچنین از جمله موارد موثر در بروز بيماري‌هاي پوستي، ترشحات سر است که از طريق حلق وارد دستگاه تنفس و دستگاه گوارش مي‌شود و در نهايت به عضلات رباط و پوست سرايت مي‌کند. از طرفی مرکز تنظیم خشکی‌ها در بدن، کبد است. یعنی خشکی پوست و خارش‌های آن در اغلب موارد با افزایش رطوبت کبد از بین می‌رود یا تا حد زیادی تسکین می‌یابد.

به اعتقاد طب سنتی، خشکی پوست در افرادی با مزاج‌های «گرم و خشک» و «سرد و خشک» شایع ‌تر است. غلبه گرمی و خشکی یا‌ سردی و خشکی در این افراد باعث خشکی بیشتر پوست و در نتیجه حساسیت وخارش خواهد شد. ضمن این ‌که مصرف خوراکی‌هایی با مزاج‌های گرم و خشک و سرد و خشک هم می‌تواند خشکی و خارش پوست را تشدید کند.

از خارش‌های پوستی ساده تا پسوریازیس :

پوست برخی افراد نه ‌تنها خشک، بلکه حساس است. در این افراد حتی تغییرات کم دما و رطوبت محیط باعث التهاب و قرمزی پوست می‌شود و ضایعاتی شبیه جوش در صورت را بروز می‌دهد. در افرادی که پوست حساس دارند، شروع فصل سرد با التهاب و قرمزی بیشتری در صورت همراه است. معمولا سرد شدن هوا در افراد مسن ایجاد خارش می‌کند، زیرا این افراد پوست خشکی دارند و در زمستان با خارش عمومی بدن که ناشی از افزایش خشکی پوست است مواجه می‌شوند. خشکی و سردی هوا فقط اگزما را بدتر نمی‌کند، بلکه پسوریازیس را نیز تشدید خواهد کرد.

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی مزمن خود ایمنی است که باعث افزایش بیش از حد سلول‌های پوستی می‌شود و با قرمزی و ایجاد پوسته روی بعضی مفاصل مثل آرنج و زانو یا شوره والتهاب شدید در سر خود را نشان می‌دهد و در پاییز و زمستان شدیدتر است.

همچنین بخوانید:  پوکی استخوان را جدی بگیریم!

برخي خارش ها در حيطه بيماري هاي پوست و مو مي تواند ريشه عصبي داشته باشد و بسيار مرتبط با مسايل روحي و رواني هستند و به همين علت به آن ها درماتيتهاي عصبي ( نورو درماتيت ) مي گويند.

اگزما و کهیر :

اگزما نوعی التهاب پوستی است که علائم آن شامل قرمزی، خشکی، پوسته ‌ریزی و تاول‌های ریز می‌شود. همچنین با خارش و سوزش همراه است و می‌تواند باعث عفونت باکتریال ثانویه شود. پوست افراد مستعد به اگزما خشک و تحریک‌پذیر است و قرمزی و التهاب درلایه‌ اصلی پوست شکل می‌گیرد و از بین نمی‌رود. وضعیت آب و هوا در تشدید این بیماری موثر است، به‌طوری که در فصل بهار و پاییز بیشتر دیده می‌شود.

در کهیر، قرمزی و برجستگی پوست وجود دارد ولی لایه‌ اولیه‌ پوست سالم است و علائم موقت و گذراست و مدام دچار جابه‌جایی می‌شود. یعنی ضایعه‌ای که الان مشاهده می‌شود ممکن است از بین رفته و تغییر مکان دهد و در یک جای جدید ظاهر شود. علت اصلي خارش در این مورد ماده هيستامين است. کهير مي تواند به دليل مصرف يک دارو يا غذاي خاص يا به دليل برخي عفونت ها و یا نور آفتاب يا تماس با آب يا تماس با سرما يا ارتعاش موجب کهير شود.

دلایل خارش عمومی بدن :

1- انواع عفونت ها :

 عفونت های آبله مرغان، زونا، سرخک، شپش ها، کرمک وگال باعث خارش می شوند. همچنین عفونت های دستگاه تناسلی مانند بیماری های مقاربتی نیز سبب خارش می شوند.

2- عوامل تحریک کننده پوست :

حیوانات خانگی، گیاهان مانند پیچک سمی و بلوط و حشرات مانند پشه می توانند باعث خارش شوند، بعضی از مردم در تماس با پشم، عطر،برخی محصولات آرایشی، صابون، رنگ، پشم شیشه و مواد شیمیایی خارش پیدا میکنند، حساسیت های غذایی نیز می تواند سبب خارش شود.

همچنین بخوانید:  فواید عرق کاسنی و تاثیرات آن بر بدن :

3- داروهای شیمیایی :

 داروهای ضد قارچ، آنتی بیوتیک ها و مسکن ها اغلب باعث خارش گسترده می شوند.

 4- بیماری های داخلی :

اختلالات کبد، آلرژی فصلی، وقفه در جریان صفرا، کم خونی، سرطان خون، بیماری تیروئید، نارسایی مزمن کلیه، دیابت و … می توانند باعث خارش شوند.

 عوامل تشدید خارش :

بيشتر خارشها با گرما تشديد مي شوند. همچنين استرس ، اضطراب و ترس نيز مي تواند خارش را تشديد نمايند. اکثر خارشها ، شب هنگام ، زماني که فرد از کار و فعاليت روزانه فارغ مي شود ، تشديد مي شوند. کانال گوش خارجي ، سوراخ بيني و ناحيه اطراف مقعد و ناحيه تناسلي ، نواحي مستعد خارش محسوب مي شوند.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا