طب سنتی

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی

Rate this post

بهداشت دهان و دندان در زندگی افراد چه نقشی دارد ؟

بهداشت دهان و دندان چیست ؟

بهداشت دهان و دندان برای داشتن دندان ها و لثه ای سالم ضروری است. سلامت دهان و دندان با سلامت کلی فرد رابطه مستقیم دارد. پوسیدگی دندان و یا مشکلات لثه میتواند منجر به درد ، خراب شدن و یا از دست دادن دندان شود.

با خواندن این مطب در مجله تغذیه سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

این مسائل میتواند منجر به سوء تغذیه ، مشکلات گفتاری و .. شود. افراد میتوانند با مراقبت از دندان های خود در منزل و مراجعه مرتب به دندان پزشک ( هر 6 ماه یکبار ) از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری کنند. در ادامه چند نکته ساده و ضروری را برای داشتن دندان و لثه سالم به شما خواهیم گفت .

با سبزینه راه همراه باشید.

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی

  • دوبار در روز مسواک بزنید اما نه بصورت تحاجمی

مسواک زدن بیش از حد یا استفاده از مسواک سفت و سخت میتواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند. و حتی ممکن است موجب فرسایش لثه شود. پزشکان استفاده از مسواک با موهای نرم را توصیه کرده و اظهار دارند که افراد هر 3 ماه یکبار باید مسواک خود را عوض کنند.

  • از نخ دندان استفاده کنید

این کار به خارج کردن باکتری و تکه های غذا از میان دندان های شما بسیار کمک میکند.

  • مرتبا به دندانپزشک مراجعه کنید

این کار به جلوگیری از آسیب های دندانی بسیار کمک میکند.

  • از خوردن غداهای قندی و نشاسته ای پرهیز کنید.

مصرف قند موجب ایجاد حفره در دندان ها میشود پس بهتر است خوردن مواد قندی را به حداقل برسانید.

  • بجای خوردن نوشیدنی قندی آب بنوشید.

بهداشت دهان و دندان در کودکان

به این نکته توجه داشته باشید که آموزش درست بهداشت دهان و دندان به کودکان میتواند به سالم  ماندن لثه و دندان کودک تا حد زیادی کمک کند.
دندان های شیری کودک به اندازه دندان های دائمی او اهمیت دارند. دندان های شیری به کودک کمک میکند تا غذا را درست بجود و صحبت کند. دندان های شیری محل نگهداری دندان های دائمی او خواهند بود پس نگهداری از آن ها بسیار مهم است.

همچنین بخوانید:  سویق چیست؟ مهم ترین فواید مصرف سویق

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی

درمان بیماری های دهان و دندان و بهداشت دهان و دندان در طب سنتی

اهمیت گیاهان دارویی در درمان مشکلات دهان و دندان

داروهای گیاهی با گیرنده های شیمیایی خاصی در بدن ارتباط برقرار میکنند و در مقایسه با داروهای شیمیایی نیز عوارض کمتری دارند. از گیاهان دارویی به عنوان داروی ضد باکتری ، ضد التهاب ، آرامبخش و ضد اضطراب استفاده میشود. از داروهای گیاهی و عصاره گیاهان دارویی میتوان در درمان بیماری های دهانی استفاده کرد.
باکتری های دهان و دندان در برابر آنتی بیوتیک هایی مانند پنیسیلین ، آزیترومایسین و … مقاوت نشان میدهند. این دارو ها همچنین میکروبهای دهان و دندان را تغییر داده و عوارض جانبی نامطلوبی از جمله استفراغ، اسهال و تغییر رنگ دندان هارا در بر دارند. اما محصولات گیاهی این عوارض را نداشته و پاسخ بهتر و ایمن تری را برای درمان بیماری های دهان و دندان ارائه میدهند.

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی

گیاهان دارویی موثر در سلامت دهان و دندان

چای سبز حاوی پلی فنول است. پلی فنول دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی میباشد. طبق تحقیقات انجام شده دهان شویه حاوی عصاره پلی فنول چای سبز موجب کاهش چشمگیر پوسیدگی دندانی شده است.

  • آلوئه ورا یک درمان خانگی خونریزی لثه

قرن هاست که در طب سنتی و مصر باستان از گیاه آلوئه ورا برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده میشده است. اثر فارماکولوژی گیاه آلوئه ورا شامل ضد آرتروز و ضد التهاب ، ضد باکتری و کاهش قند خون میباشد. طبق تحقیقات انجام شده خونریزی و التهاب لثه با استفاده از آلوئه ورا تا حد زیادی کاهش می یابد. خواص ضد باکتریایی آلوئه ورا نیز به دلیل وجود ترکیبات فنول و سالیسیلیک اسید در آن میباشد که از پوسیدگی و عفونت های دهان و دندان در دراز مدت جلوگیری میکند.

همچنین بخوانید:  درمان زانو درد با روش های طب سنتی

زردچوبه نیز دارای خواص ضد التهاب ، ضد باکتری ، ضد عفونی کننده و .. میباشد. دهان شویه حاوی زردچوبه در کاهش التهابات لثه و از بین رفتن باکتری های دهان بسیار موثر بوده و مهم تر از همه در مقایسه با دهانشویه های شیمیایی هیچ گونه عوارض جانبی در بر ندارد.

گیاه مسواک یا چوب مسواک ( salvadora parsica ) در مناطقی چون کشور ایران ، عراق ، عربستان و هند رشد میکند. این گیاه در کاهش پلاک های میکروبی و التهاب و خونریزی لثه بسیار موثر عمل کرده و ویتامین C موجود در آن به تقویت مویرگ های لثه کمک میکند.

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی

همچنین فلوراید موجود در گیاه مسواک به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک میکند.

بابونه دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی میباشد. همچنین عصاره گیاه بابونه در برابر قارچ کاندیدا موثر است.  دهان شویه حاوی عصاره بابونه به از بین رفتن میکروب های دهان و التهابات لثه کمک خواهد کرد.

پلی استیلن های گیاه اکیناسه دارای خواص ضد التهابی هستند و به از بین رفتن التهابات لثه کمک میکنند. همچنین گیاه اکیناسه همانند دهانشویه دارای کلرهگزیدین در بهبود بهداشت دهان و دندان موثر خواهد بود.

هلیله سیاه دارای خواص ضد باکتریایی چشمگیری میباشد و حتی از کلرهگزیدین هم موثر تر عمل میکند. هلیله سیاه به عنوان دهان شویه میتواند بسیاری از مشکلات دهان و دندان مانند بوی بد دهان ، زخم های دهانی و خونریزی لثه را درمان کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

  • ریشه شیرین بیان

از ریشه شیرین بیان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده میشود و مهارکننده قوی استریتوکوکوس موتانس (عامل اصلی پوسیدگی دندان) است.

همچنین بخوانید:  تسکین دردهای زنانه با رایحه درمانی و 3 گل

از عصاره میخک در زمان های قدیم به عنوان خوشبو کننده دهان استفاده میشده است. در زمان ابن سینا نیز از روغن میخک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان عفونت های لثه استفاده میشده است. عصاره میخک دارای مولکولی بنام اوژنول است که ضد درد ، ضد عفونی کننده و مهار کننده رشد باکتری های بیماری زا میباشد.

  • خمیر دندان گیاهی

این خمیردندان با ترکیب چندین گیاه دارویی علاوه بر تمیز کردن دندان های شما، از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و موجب سفید شدن دندان ها میشود. خمیر دندان گیاهی موجود در فروشگاه سبزینه راه محصول موسسه تحقیقات حجامت ایران بوده و هیچ گونه عوارض جانبی در بر ندارد.

  • محلول مامیران

محلول مامیران فراورده شرکت بوعلی دارو ، محلولی کاملا گیاهی است که برای درمان آفت دهان و ضد عفونی کردن دهان و لثه ، تقویت و سفت کردن لثه و پیشگیری از خونریزی لثه مورد استفاده قرار میگیرد.

چرا باید به بهداشت دهان و دندان اهمیت داد ؟

بیماری های دهان و دندان از مهم ترین مشکلات بهداشتی در سطح جهان هستند و بر روی بشر تاثیر گذار خواهند بود. حفره هایی که در دهان ایجاد میشوند محل تجمع میکروب ها هستند. در واقع باکتری های دهانی در جریان خون قرار میگیرند و با بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی در ارتباط هستند. به همین دلیل سلامت دهان و دندان نقش اساسی در سلامت کلی بدن فرد دارد.

 

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا