سلامتی

چگونه بفهمیم به بواسیر یا هموروئید داخلی مبتلا شدیم؟

Rate this post

بواسیر داخلی که به نام هموروئید داخلی نیز شناخته می‌شود، عروق متورم ناحیه داخلی مقعد هستند که می‌توانند مشکلات ناخوشایندی ایجاد کنند، حتی اگر آن‌ها را احساس نکنید.

تشخیص هموروئید داخلی سخت‌تر از هموروئید خارجی است زیرا در داخل راست روده پنهان می‌شوند مگر اینکه پرولاپس رخ دهد. در هر حال راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید بواسیر داخلی را تشخیص دهید خوشبختانه گزینه‌های موثری برای درمان هموروئید داخلی وجود دارد. در این مطلب از مجله سبزینه راه با روش درمان بواسیر داخلی آشنا می‌شوید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

هموروئید داخلی چیست؟

هموروئید ساختارهای عروقی در راست روده شما است، به ویژه در قسمت نهایی روده بزرگ (رکتوم) که بدن شما برای ذخیره و دفع مدفوع از آن استفاده می‌کند. این سیاهرگ‌ها توسط ماهیچه‌ها و بافت دیواره مقعد محافظت می‌شوند. همه افراد به طور طبیعی این عروق را در نواحی مقعد و رکتوم خود دارند، اما فقط زمانی دچار مشکل می‌شوند که این رگ‌ها به دلیل فشار زیاد دچار تورم و پارگی شوند.

وقتی درباره هموروئید صحبت می‌کنیم، معمولا به بواسیرهایی اشاره می‌کنیم که ملتهب شده‌اند. حدود نیمی از بزرگسالان بالای ۵۰ سال این بیماری را تجربه می‌کنند.

بواسیر داخلی در نزدیکی انتهای راست روده تشکیل می‌شود، اما شما احتمالا هیچ چیز غیر عادی را نمی‌بینید یا احساس نمی‌کنید. حتی زمانی که هموروئید متورم می‌شود، زیرا آن‌ها هنوز در داخل بدن قرار دارند.

همچنین بخوانید:  علت پوست مرغی و نحوه درمان آن

شما فقط در صورت پرولاپس، بواسیر داخلی را می‌بینید یا احساس می‌کنید. هموروئید پرولاپس یا بیرون زده با توجه به شدت بیرون زدگی، به چهار درجه مختلف تقسیم بندی می‌شود:

اولین درجه : در شروع بیماری هموروئید خفیف است و عروق داخلی رکتوم فقط متورم می‌شوند، اما تورم به اندازه‌ای نیست که رگ‌ها از مقعد بیرون بزنند.

دومین درجه: در این درجه عروق هموروئیدی با ایجاد فشار و در زمان دفع از مقعد بیرون می‌زنند اما بعد از اجابت مزاج بصورت خود به خود به داخل برمی‌گردند.

سومین درجه: اگر بعد از مدفوع رگ‌های بواسیری از مقعد بیرون بزنند و برای بازگشت به سرجای خود نیاز به نیروی خارجی داشته باشند، هموروئید شما درجه سه است.

چهارمین درجه: اگر رگ‌های بواسیری دچار پرولاپس شوند و به‌طور کامل از مقعد بیرون بزنند، شما به هموروئید داخلی درجه چهار دچار شده‌اید.

بواسیر داخلی معمولا باعث درد نمی‌شود، زیرا در ناحیه ای بدون پایانه عصبی قرار دارد. اگر درد را تجربه می‌کنید، ممکن است از یک بیماری متفاوت باشد، مانند هموروئید خارجی، شقاق مقعد یا اسپاسم.

 

علل هموروئید داخلی

در برخی موارد، هموروئید می‌تواند یک وضعیت اجتناب ناپذیر مرتبط با افزایش سن باشد. هر زمان که فشار بیشتری روی راست روده وارد شود، هموروئید ممکن است ایجاد شود. منابع رایج این سویه عبارتند از:

  • یبوست و اسهال
  • رژیم غذایی ناسالم
  • بارداری و زایمان
  • چاقی
  • نشستن طولانی مدت

علائم هموروئید داخلی

علائم هموروئید داخلی بسته به شدت آن متفاوت است. حتی با بدتر شدن این عارضه، به دلیل فقدان پایانه‌های عصبی در ناحیه تحتانی رکتوم، احتمالا درد را تجربه نمی‌کنید. درد همراه با بواسیر معمولا توسط یک بیماری مرتبط مانند شقاق مقعد یا بواسیر خارجی ایجاد می‌شود.

همچنین بخوانید:  چطور نفخ شکم را درمان کنیم؟

اگر نمی‌توانید بواسیر داخلی را احساس کنید، پس چگونه می‌دانید که وجود دارد؟

در بیشتر موارد، به این دلیل است که اولین نشانه‌ای که متوجه آن می‌شوید، خونریزی است. ممکن است خون در مدفوع خود مشاهده کنید یا هنگام پاک کردن، متوجه آن روی دستمال توالت شوید. از آنجا که این خون مسیر کوتاهی برای حرکت به خارج از بدن دارد، باید قرمز روشن باشد. البته اگر خونریزی کم باشد، ممکن است بلافاصله متوجه آن نشوید.

در حالی که خونریزی شایع‌ترین شاخص هموروئید داخلی است، در صورت افتادگی بواسیر ممکن است علائم دیگری را تجربه کنید. این بیرون زدگی معمولا در حین اجابت مزاج اتفاق می‌افتد و در بسیاری از موارد، بافت به خودی خود به داخل برمی‌گردد.

مهم است توجه داشته باشید که خونریزی همچنین یکی از علائم رایج سرطان کولورکتال و همچنین بواسیر داخلی است. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم اگر خونریزی مقعدی را تجربه کردید، به خصوص اگر با علائم مشکوک دیگری همراه باشد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

هموروئید بیرون زده از مقعد می‌تواند باعث ناراحتی ناشی از خارش و تورم شود. حتی برخی افراد به دلیل بیرون زدگی این عارضه‌ها نمی‌توانند مدفوع را کامل دفع کنند.

تشخیص هموروئید پرولاپس یا بواسیر خارجی بدون نظر پزشک با تجربه می‌تواند دشوار باشد، زیرا ممکن است علائم مشابهی ایجاد کنند. علاوه بر این، داشتن هر دو به طور همزمان غیرمعمول نیست.

راه‌های درمان بواسیر یا هموروئید داخلی

برای درمان بواسیر داخلی قبل از هر چیزی باید به شرایط جسمی بیمار و علائم او توجه داشت. اگر بیمار علائم خفیفی را تجربه کند، خونریزی کم باشد و با درد و خارش روبرو نشود می‌توان این عارضه را با تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی تا حد زیادی بهبود بخشید، البته نه بطور دائم و قطعی.

همچنین بخوانید:  خواص شگفت انگیز این عصاره شما را شوکه می‌کند!

تنها راه درمان قطعی بواسیر داخلی، جراحی و لیزر است و استفاده از روش‌های درمان خانگی و دارویی بطور موقت علائم بیمار را کاهش می‌دهد.

زمانی که این بیماری پیشرفت می‌کند و خونریزی افزایش می‌یابد، واضح است بیمار نیاز به درمان‌های پزشکی دارد. برای درمان بواسیر داخلی پزشکان از روش هایی همچون رابربند یا عمل جراحی استفاده می کنند، ولی در سال های اخیر روش ایمن و کم عارضه تری برای درمان هموروئید داخلی به وجود آمده است.

درمان هموروئید با لیزر یک روش قطعی و موفقیت آمیز برای خلاص شدن از بیماری بواسیر داخلی به شمار می‌آید. این عمل بدون بیهوشی و در عرض نیم ساعت در مطب یا کلینیک انجام می‌شود. در این روش با استفاده از اشعه لیزر، زائده هموروئید داخلی را حذف می کنند و اصلا نیازی به تیغ جراحی نیست.

 

منبع : deltapayam.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا