تغذیه سالم

کلم بروکلی و ارزش غذایی باورنکردنی آن!

Rate this post
کلم بروکلی یکی از اعضای خانواده کلم‌هاست که خاصیت زیادی برای بدن دارد. این کلم ابتدا در اروپا کشت داده شد و امروزه چین و پس آن هندوستان، بیشترین تولید کلم بروکلی در جهان را دارند. کلم بروکلی را می‌توان به صورت خام، تفت داده شده و بخارپز مصرف نمود؛ به همین دلیل می‌توان در اشکال مختلف در رژیم غذایی از آن استفاده کرد. جالب است بدانید بخارپز کردن کلم بروکلی سبب افزایش خاصیت آن در کاهش کلسترول می‌شود. در ادامه به خواص کلم بروکلی و طرز تهیه کلم بروکلی اشاره کرده‌ایم؛ پس تا پایان این مطلب از سبزینه راه با ما همراه باشید.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

کلم بروکلی خواص زیادی برای بدن دارد و به همین دلیل باید آن را در رژیم غذایی خود داشته باشید. کلم بروکلی برای کلیه، بیماری‌های قلبی، سلامت چشم، سلامتی استخوان‌ها و دندان‌ها، تقویت سیستم ایمنی و… اهمیت دارد. دلیل اهمیت کلم بروکلی ارزش غذایی بالای آن است. ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، ویتامین B6، پتاسیم، فسفر، گوگرد، سلنیوم و برخی از آمینواسیدها است؛ به‌همین دلیل در سلامت افراد اهمیت بسیاری دارد.

همچنین بخوانید:  معرفی انواع غذاهای اسیدی و قلیایی

خواص کلم بروکلی برای کلیه

کلم بروکلی به سم‌زدایی از بدن کمک بسیاری می‌کند و می‌تواند اسید اوریک و اوره را از بدن دفع کرده و در درمان جوش، خارش، نقرس، روماتیسم، اگزما و اسکلرودرمی موثر باشد‌. همچنین با دفع مواد سمی از بدن از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل کلم بروکلی برای کلیه بسیار مفید است.

خواص کلم بروکلی برای دستگاه گوارش

کلم بروکلی فیبر بسیار زیادی دارد و به‌همین دلیل از خواص آن می‌توان به پیشگیری از یبوست و همچنین کمک به رفع اختلالات معده اشاره کرد. وجود منیزیم و سایر ویتامین‌ها نیز سبب کاهش التهابات انواع بافت‌ها و همچنین معده می‌شود که به کم شدن اسید معده، تسهیل گوارش و جذب مواد غذایی کمک می‌نماید.

خاصیت سبزیجات

خواص کلم بروکلی کاهش کلسترول و سلامت قلب

کلم بروکلی به‌خصوص در صورتی‌که بخارپز شود، می‌تواند به کاهش کلسترول و دفع صفرا کمک کند. همچنین به‌دلیل ویتامین‌های موجود در کلم بروکلی همچون امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین خاصیت آن در کاهش کلسترول، به سلامت قلب کمک می‌کند و با اتساع عروق در پیشگیری از سکته قلبی و گردش خون بهتر تاثیر می‌گذارد.

خواص کلم بروکلی برای چشم

کلم بروکلی حاوی ویتامین A است که به‌همراه بتاکاروتن و سایر ویتامین‌های موجود در آن، سبب افزایش سلامت چشم و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها، به‌خصوص آب مروارید می‌شود.

خواص کلم بروکلی برای پوست و سرطان

کلم بروکلی حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است که در کنار سایر مواد موجود در آن، به پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها کمک می‌کند و جالب است در روند درمان سرطان نیز می‌تواند یاری‌دهنده باشد، همچون سرطان سینه، سرطان پروستات، رحم و… . خواص آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی مانع از تاثیر مخرب رادیکال‌های آزاد بر بدن و سلول‌ها می‌شود و درنتیجه نه‌تنها تاثیرات مخرب اشعه فرابنفش را از بین می‌برد، بلکه از پیری سلول‌های پوست پیشگیری می‌کند و تخریب و آسیب آن‌ها را به تعویق می‌اندازد.

همچنین بخوانید:  “خواص زالزالک” 9 خاصیتی که سلامت شما را بیمه میکند

خواص کلم بروکلی برای تنظیم فشار خون و کم‌خونی

علاوه‌بر خواص کلم بروکلی برای قلب، این سبزی مقوی، به درمان کم‌خونی کمک می‌کند که به دلیل وجود آهن و همچنین آمینو‌اسید در کلم بروکلی است. علاوه‌بر کنترل کلسترول خون و کمک به کاهش کلسترول بد، کلم بروکلی به‌دلیل وجود کروم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم نه‌تنها در تنظیم میزان قند خون و همچنین عملکرد صحیح انسولین در بدن کمک می‌کند، بلکه به تنظیم جریان خون و درنتیجه فشار خون کمک می‌کند، که نه‌تنها برای سلامت قلب اهمیت دارد؛ بلکه سلامت همه اندام‌های بدن را با خونرسانی صحیح تضمین می‌کند.

خواص کلم بروکلی برای سیستم ایمنی

ویتامین C، بتاکاروتن، کولین، مس، سلنیوم و سایر ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و مصرف آن را به‌خصوص برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ همچون افراد مسن و کودکان، واجب می‌گرداند.

مضرات کلم بروکلی

مضرات کلم بروکلی

همانطور که احتمالا می‌دانید؛ هیچ ماده غذایی کاملا بدون ضرر نیست، به همین دلیل باید به مضرات کلم بروکلی نیز اشاره کنیم. از مضرات کلم بروکلی، تاثیر آن بر روی تیروئید است که اگر مشکل تیروئید و به‌خصوص کم کاری تیروئید دارید؛ از مصرف زیاد بروکلی اجتناب کنید. همچنین ممکن است سبب ایجاد گاز در شکم ویا افزایش تحریک‌پذیری روده شود. برای برخی از افراد، کلم بروکلی ایجاد آلرژی می‌کند که خود را به‌صورت خارش پوستی نیز نشان می‌دهد. همچنین کلم بروکلی حاوی ویتامین K است و به همین دلیل افرادی که مشکل انعقاد خون دارند ویا داروهای انعقادی مصرف می‌کنند، باید مصرف آن را کنترل کنند و چنانچه در برنامه غذایی خود همواره میزان مشخصی از مصرف کلم بروکلی را داشته‌‌اند، آن را به‌طور ناگهانی کم ویا زیاد نکنند. با وجود خواص فوق‌العاده این کلم، باید نسبت به مضرات کلم بروکلی نیز حساسیت به خرج دهید.

همچنین بخوانید:  فواید سویا و میزان پروتئین سویا آجیلی !

طریقه مصرف کلم بروکلی

طریقه مصرف کلم بروکلی

همانطور که پیشتر گفتیم، کلم بروکلی را می‌توان به‌صورت خام در سالاد، بخارپز ویا تفت داده شده در روغن برای پخت غذا، مصرف کرد. در کشورهای اروپایی که کلم بروکلی را به شکل طبیعی و غیرگلخانه‌ای کشت می‌کنند، لازم است پیش از ممصرف کلم بروکلی آن را مدتی در محلول آب و نمک بگذارند تا حشرات ریزی که مخصوص به این گیاه هستند از بین رفته و از آن خارج شوند. با این وجود، در کلم بروکلی گلخانه‌ای این مورد کمتر دیده می‌شود، با این‌حال بهتر است پیش از مصرف کمی آن را در آب نمک بخیسانید یا در آب جوش، بجوشانید تا حشره‌ای در آن وجود نداشته باشد.

در طریقه مصرف کلم بروکلی در غذاهای مختلف می‌توانید آن را در تهیه سوپ سبزیجات استفاده کنید ویا به صورت قطعات کوچک در سالاد خود بریزید. همچنین برای پخت نودل همراه با سبزیجاتی همچون کلم برگ، هویج و کدو سبز می‌توانید آن را بپزید و در کنار نودل خود همراه با سس میل نمایید.

یکی از سبزیجات پرخاصیت کلم بروکلی است و به همین دلیل حتما از پزشک تغذیه خود بخواهید که با توجه به کالری پایین آن، در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا