ورزش

تاثیر ورزش بر پریود بانوان و دختران چگونه است ؟

Rate this post

قاعدگی یا پریود بخشی طبیعی از بدن هر خانمی است. مانند تمام سیستم های بدن که در طول ورزش درگیر می شوند، پریود خانم ها نیز می تواند تحت تأثیر ورزش قرار بگیرد. بسیاری از خانم ها هستند که ادعا دارند تأثیر ورش بر پریود آنها منفی بوده، در حالی که بسیاری دیگر باور دارند تاثیر بدنسازی بر پریود آنها اتفاقا کاملا مثبت است. خانم ها باید در هنگام انتخاب تمرینات بدنسازی، زمان بدنسازی و حتی خرید مکمل بدنسازی به نکته های مهمی توجه داشته باشند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

پریود چیست ؟

بدن خانم ها در دوره های منظم ماهانه آماده بارداری می شود. در این دوره چند روزه یک یا چند تخمک آزاد می شوند و به سمت رحم حرکت می کنند تا در بستری مناسب برای پذیرش اسپرم و شکل دادن به نطفه قرار گیرند. با آزادسازی تخمک ها رحم هر بار دچار تغییراتی می شود تا بتواند آماده لقاح باشد. در این شرایط بافت قبلی دیواره داخلی رحم تخریب می شود تا فرد آماده باروری شود. این اتفاق با درد و خونریزی همراه است. اما آیا بدنسازی روی پریود تاثیر دارد؟

تاثیر بدنسازی روی پریود چطور است ؟

اصولا بدنسازی و به طور کلی ورزش می تواند هورمون های بدن را دچار تغییر کند. و از آنجایی که هورمون ها عامل اصلی عادت ماهانه هستند، بدنسازی می تواند تأثیرات مختلفی روی پریود داشته باشد.

همچنین بخوانید:  شنا سوئدی و انواع شنا در بدنسازی

از جمله تأثیر بدنسازی بر پریود می تواند به ایجاد تغییر در روند نرمال عادت ماهانه اشاره کرد. ورزش بدنسازی، بسته به سطح حرفه ای آن می تواند موجب عقب افتادن پریود، قطع پریود، افزایش یا کاهش خونریزی، کاهش درد پریود، تغییر در روند منظم قاعدگی و غیره شود. بسته به اینکه در چه سطحی بدنسازی می کنید، این ورزش می تواند تأثیرات گوناگون و اغلب مثبتی روی عادت ماهانه شما داشته باشد.

رویه exercise and menstrual cycle مکمن است برای تمامی دختران و بانوانی در وهله اول اذیت کننده باشد اما بهتر است بدانید ، فعالیت های بدنی در چرخه قاعدگی قطعا تاثیرات مثبت دارند

فواید ورزش برای عادت ماهانه

ورزش منظم در کنار تغذیه مناسب علاوه بر اینکه فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد، می تواند برای کمک به تسهیل قاعدگی هم سودمند باشد. مهمترین تاثیر ورزش بر رحم و عادت ماهانه این است که می تواند باعث کاهش خونریزی پریود شود. به این صورت که ورزش با کاهش سطح استروژن موجب نازک تر شدن دیوار رحم و کم تر شدن میزان خونریزی های ماهانه می شود.

علاوه بر آن، بدنسازی با تقویت عضلات داخلی بدن و کاهش درد و گرفتگی آنها می تواند به شما کمک کند تا در طول عادت ماهانه درد کمتری را تجربه کنید. با این وجود مهمترین تأثیر ورزش بر پریود خلق و خوی خوب و مثبتی است که برای شما به ارمغان می آورد.

نحوه کاهش درد قاعدگی و تاثیر ورزش روی فیبروم بانوان

ورزش به واسطه اثرگذاری که روی پروستاگلاندین ها دارد، می تواند موجب کاهش درد قاعدگی شود. اما در مورد فیبروم موضوع کمی پیچیده تر است. فیبروم ها توده های خوش خیمی هستند که در دیواره رحم ایجاد می شوند و به سرعت عروق خونی در اطراف خود ایجاد می کنند تا بتوانند با تغذیه مناسب به حیات خود ادامه دهند.

همچنین بخوانید:  تمرینات قدرتی و نمونه برنامه قدرتی

مهمترین تاثیر ورزش بر قاعدگی و بلوغ این است که جریان خون را به سمت اندام های حیاتی مانند قلب و ریه ها هدایت می کند و منابع غذایی فیبروم ها را خالی می کند. به همین خاطر افرادی که به فیبروم دچار هستند در طول قاعدگی خونریزی کمتری را تجربه می کنند. اما اگر فیبروم دارید، ورزش می کنید و خونریزی ماهانه شما به شدت کم شده است، احتمالا به بیماری ایسکمی دچار شده اید که باعث افزایش درد و گرفتگی رحم می شود.

عقب افتادن پریود با ورزش و بدنسازی

این یک سوال رایج است که آیا بدنسازی باعث عقب افتادن پریود میشود ؟

در پاسخ باید بدانید که اگر تمرینات ورزشی، مخصوصا در دوره قاعدگی سبک و راحت باشند، تأثیری در عقب انداختن یا قطع پریود نخواهند داشت. اما اگر در طول تمرینات فشار فیزیولوژیکی زیادی را به بدن خود وارد کنید، یا ناگهان ورزن کم کنید، نظم هورمونی بدن به هم خورده و موجب قطع روند تخمک گذاری می شود. در چنین شرایطی پریود خود را از دست می دهید. این اتفاقی رایج در میان خانم های ورزشکار حرفه ای، به خصوص قبل از مسابقات است.

مصرف مکمل بدنسازی در دوره عادت ماهانه

این یک حقیقت است که اکثر مکمل های بدنسازی متناسب با بدن آقایان طراحی شده اند. اما خانم ها نیز می توانند از مزیت های این مکمل ها بهره ببرند. مصرف مکمل بدنسازی، به خصوص برای ورزشکاران حرفه ای یک امر اجتناب ناپذیر است. اما خانم هایی که در دوران قاعدگی قرار دارند، به دلیل بالاتر رفتن میزان کالری سوزی بدن در این دوره، بهتر است به جای کربوهیدارت، بیشتر از مکمل های پروتئین دار و پر چربی استفاده کنند.

همچنین بخوانید:  بهترین ورزش برای پوکی استخوان کدام است؟

البته بهتر است ، اگر قصد استفاده از مکمل های همچون پروتئین وی را دارید مقاله آموزشی پروتئین وی برای بانوان را حتما مطالعه کنید.

 

منبع : banidaroo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا