تناسب اندام

تاثیر ویتامین های گروه ب در بهبود عملکرد ورزشی

Rate this post

بنظر می‌رسد که ویتامینهای گروه B، روز به روز بیشتر در مکمل‌هایی بکار می‌روند که برای بهبود عملکرد ورزشی و تمرینی طراحی شده‌اند. ویتامین‌های گروه B، محلول در آب هستند.  ویتامینهای B6 و B12 بطور عمده در کبد و عضلات ذخیره می‌شوند، اما هرگونه مقدار اضافه معمولا از طریق ادرار دفع می‌شود. برای آنکه ویتامین‌های B کافی داشته باشید، باید آنها را به هر روشی از طریق رژیم غذایی‌تان دریافت کنید. و مطابق نتایج تحقیقات، معلوم شده که این کار، خیلی هم مهم است.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

ویتامینهای گروه B، نقش مهمی در سوخت و ساز انرژی و تجزیه مواد مغذی برای تامین انرژی ایفا می‌کنند. هر نوع ویتامین B، وظیفه خاصی دارد:

ویتامین B1 (تیامین) برای تجزیه کربوهیدرات‌ها به منظور تولید انرژی ضروری است. همچنین به عملکرد عصبی مناسب کمک می‌کند.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و B3 (نیاسین) به سوخت و ساز کربوهیدرات، اسیدهای آمینه (پروتیئن) و چربی کمک می‌کنند.

ویتامین B6، وظایف متعددی دارد. از جمله تولید سلول‌های قرمز خون و سوخت و ساز اسید آمینه و کربوهیدرات.

ویتامین B12، عملکرد سلول‌ها را در دستگاه گوارش، مغز استخوان، و بافت عصبی تنظیم می‌کند.

مصرف نکردن مقدار کافی ویتامین B می‌تواند منجر به کمبود این ویتامین گردد، و در نتیجه ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. با اینحال، مگر در مواردی که شما دچار کمبود یک یا چند مورد از ویتامینهای گروه B باشید، مصرف کردن ویتامین‌های این گروه درمقادیر زیاد، لزوما توانایی بدن را برای تولید انرژی اضافه از کربوهیدارت‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها افزایش نمی‌دهد.

همچنین بخوانید:  ۱۵ راه آسان برای افزایش سرعت سوخت و ساز

انتظار نداشته باشید که با مصرف یک مکمل ویتامین B، مانند زمانی که یک فنجان قهوه یا یک نوشیدنی انرژی‌زا می‌خورید (که برای ورزشکاران توصیه نمی‌شود) دچار افزایش ناگهانی انرژی شوید. به همین دلیل، محصولاتی که وعده می‌دهند با مصرف دوزهای بسیار بالای ویتامین B، انرژی‌تان بطور قابل توجهی افزایش می‌یابد، در بهترین حالت در حال مبالغه کردن هستند، و در بدترین حالت باعث بروز مشکلاتی می‌شوند، بخصوص اگر این دوز در طول یک دوره‌ی زمانی طولانی بطور قابل ملاحظه‌ای بالا باقی بماند.

موسسه‌های پزشکی توصیه می‌کنند که ویتامین B6 مصرفی شما، بهتر است بین ۱.۳ تا ۱.۷ میلی‌گرم در روز باشد. یک وعده نوشیدنی انرژی زای معمولی حاوی حدود ۴۰ میلی گرم ویتامین B است! مصرف نوشابه انرژی زا به همراه ویتامین‌هایی که شما از طریق رژیم غذایی‌تان دریافت می‌کنید، می‌تواند در آینده خطرناک باشد، و همچنین نوعی هدر دادن پول است، چون هر چیزی بیشتر از ظرفیت بدن شما، از طریق ادرار دفع می‌شود.

از سوی دیگر، حفظ سطوح کافی ویتامین B برای ورزشکاران بسیار مهم است. اگر کمبود ویتامین B داشته باشید، ممکن است تمام سوختی که با دقت تمام وارد بدنتان می‌کنید، بطور کامل مورد استفاده قرار نگیرد.

ویتامین‌های گروهB تضمین می‌کنند که شما بتوانید از آخرین قطره‌ی سوختتان استفاده کنید تا شما را تا آخر بازی یا مسابقات‌تان، پر انرژی نگه دارد.

بجای تکیه بر مکمل‌ها، بهتر است بر مصرف یک رژیم غذایی سالم و متنوع تمرکز کنید. اگر قطع مصرف ویتامین باعث می‌شود نگران شوید، شاید لازم باشد برای افزایش مواد مغذی مصرفی‌تان، مصرف یک مکمل مولتی ویتامین را امتحان کنید. مواد غذایی سرشار از ویتامین B عبارتند از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، لوبیا، موز، بادام، مرغ، ماهی و غلات غنی شده.

همچنین بخوانید:  سرد كردن بدن بعد از ورزش

توجه: شما برای دریافت ویتامین B12 بطور طبیعی از طریق رژیم غذایی‌تان، باید مقداری گوشت، مرغ یا غذاهای دریایی بخورید. در غیر اینصورت باید غذاهای غنی شده پیدا کنید یا از یک مکمل استفاده نمایید. همیشه در مورد مکملی که قصد مصرفش را دارید، تحقیقات لازم را انجام دهید. صرف پول اضافی برای خرید مکمل‌ها بمنظور افزایش انرژی، به نفع شما نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا