زیبایی

تخلخل مو: انواع، علل، و نحوه‌ی تعیین سطح آن

Rate this post

ممکن است متوجه شوید که موهایتان بعد از شستن خیلی طول می‌کشد تا خشک شوند. گاهی اوقات حتی محصولات موی رده بالا آنطور که شما انتظار دارید کار نمی‌کنند. این ممکن است به میزان تخلخل موهای شما مرتبط باشد. تخلخل نقش مهمی در نحوه‌ی واکنش موهای شما به محصولات حالت دهنده دارد.
شما می‌توانید با تعیین سطح تخلخل موهای خود برای مبارزه با گره خوردن، موخوره و خشکی موهای خود را سالم نگه دارید. این مقاله روش‌های جالبی برای بررسی سطوح تخلخل مو ارائه می‌کند و دلیل اهمیت آن‌ها را بررسی می‌کند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.


تخلخل مو چیست؟


تخلخل مو معمولاً به عنوان توانایی موهای شما برای جذب و حفظ رطوبت گفته می‌شود، اما بسیار پیچیده‌تر از آن است. مهمتر از آن، نتیجه‌ی مستقیم نحوه‌ی ساخت مو است (تغذیه نامناسب می‌تواند عواقبی بر نحوه‌ی رشد موهای ما داشته باشد)، و همچنین به دلیل آسیب‌های حرارتی، شیمیایی، مکانیکی و محیطی. هر نوع مو با توجه به سبک زندگی، رژیم غذایی، نگهداری و محل زندگی شما می‌تواند خشک و کدر شود. با این حال، تارهای موی آسیب دیده بسیار متخلخل هستند. دانستن سطح تخلخل موهایتان به شما کمک می‌کند تا محصولات مراقبت از مو و درمان‌های مناسب را برای موهایتان انتخاب کنید. در بخش بعدی، بیایید نگاهی به سطوح مختلف تخلخل مو بیندازیم.


انواع تخلخل مو


1. تخلخل کم

کوتیکول‌های مو با تخلخل کم محکم بسته می‌شوند و در برابر جذب رطوبت در ساقه‌های مو مقاومت می‌کنند. این نوع مو برای جذب رطوبت به زمان نیاز دارد و آن را مستعد تجمع چربی اضافی روی پوست سر می‌کند. موی با تخلخل کم می‌تواند رطوبت را برای مدت طولانی حفظ کند و سالم و براق به نظر برسد. با این حال، شما باید مراقب باشید و رژیم نگهداری مناسب را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:  آیا هایفوتراپی جایگزین مناسبی برای عمل لیفت صورت است؟

2. تخلخل معمولی یا متوسط

کوتیکول‌ها در موهای با تخلخل معمولی کمی بالاتر هستند اما خیلی باز نیستند. در نتیجه، این نوع مو به میزان مناسبی رطوبت را جذب و حفظ می‌کند و سالم، براق و حجیم به نظر می‌رسد. موهای معمولی یا متوسط به کمترین میزان نگهداری نیاز دارند. این به شما امکان می‌دهد مدل موهای مختلف و فرآیندهای رنگ آمیزی را آزمایش کنید.

3. تخلخل بالا

کوتیکول‌ها در موهای بسیار متخلخل به طور گسترده‌ای قرار گرفته و باز هستند. در نتیجه، چنین موهایی می‌توانند به راحتی رطوبت را جذب کنند و نمی‌توانند آن را حفظ کنند. این باعث خشکی و شکننده شدن آن می‌شود. موهای بسیار متخلخل مستعد گره خوردن، موخوره و شکستگی هستند.
به دلایل متعددی می‌توانید موهای کم، معمولی یا زیاد داشته باشید. بیایید بفهمیم آن‌ها چه هستند.


علل موی کم یا با تخلخل زیاد


تخلخل مو: انواع، علل، و نحوه‌ی تعیین سطح آن

موی با تخلخل کم و زیاد می‌تواند ژنتیکی باشد. با این حال، دلایل متعددی می‌تواند موهای شما را بسیار متخلخل کند. این موارد عبارتند از:

  • آسیب حرارتی: به دلیل استفاده‌ی مکرر از دستگاه‌های حرارتی و گرمایی
  • آسیب شیمیایی: به دلیل پردازش بیش از حد (درمان‌ و رنگ‌های شیمیایی متعدد)
  • آسیب محیطی: قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش، آب سخت، گرما یا سرمای بیش از حد
  • آسیب مکانیکی: کشش (کشیدن بیش از حد مو در مدل موها)، با استفاده از برس که باعث موهای خم شده یا آسیب دیده می‌شود.
  • تغذیه نامناسب: رژیم های غذایی نامناسب، خوردن تنها یک وعده غذایی در روز، ننوشیدن مقدار کافی آب در طول شبانه روز.

راه‌هایی برای مدیریت تخلخل موهایتان وجود دارد (که در ادامه مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت). اما، قبل از آن، باید میزان تخلخل موهای خود را بدانید. در اینجا چند راه برای تعیین آن وجود دارد.


چگونه سطوح تخلخل مو را تعیین کنیم؟


1. تست شناور

چند تار مو را در یک کاسه آب با دمای اتاق قرار دهید.
اطمینان حاصل کنید که تارهای موی شما تمیز هستند.
حدود 2-4 دقیقه آن‌ها را مشاهده کنید.
اگر تارها بلافاصله به پایین فرو روند، موهای شما بسیار متخلخل هستند. اگر به آرامی فرو می‌روند، به این معنی است که شما دارای تخلخل طبیعی مو هستید. اگر موهای شما روی سطح یا درست زیر سطح آب شناور است، به این معنی است که تخلخل کمی دارد.

همچنین بخوانید:  از لیپوماتیک بیشتر بدانید

2. آزمایش بطری اسپری

یک تار مو را انتخاب کنید و روی آن آب بپاشید.
اگر قطرات آب روی سطح نشسته و دانه‌هایی را تشکیل می‌دهند، تخلخل مو کم است. اگر آب به سرعت جذب شود، تخلخل موی شما بالاست. اگر آب برای مدتی روی سطح بماند و جذب شود، شما دارای تخلخل طبیعی مو هستید.
به غیر از این تست‌های محبوب، می‌توانید تست‌های زیر را برای تأیید نتایج انجام دهید. آن‌ها را در زیر بررسی کنید!

3. تست محصولات

به سرعت جذب محصولات مو در موهایتان توجه کنید. اگر محصولات با سرعت بسیار سریع جذب شوند، تخلخل موی شما بالاست. اگر برای مدت طولانی روی سطح بنشینند، تخلخل مو کم است. اگر جذب محصول بین این دو اتفاق می‌افتد، شما دارای تخلخل طبیعی مو هستید.
در حین انجام این تست، نوع موهای خود (فرفری، موج دار، صاف) را در نظر بگیرید. این به این دلیل است که فرها ممکن است تمایل به جذب سریع محصولات مو داشته باشند (به دلیل تخلخل زیاد)، در حالی که موهای صاف ممکن است زمان بیشتری برای جذب آن‌ها نیاز داشته باشد.

4. تست خشک کردن مو

موهایتان را مرطوب کنید و ببینید چقدر طول می‌کشد تا خشک شوند. موهای با تخلخل بالا به سرعت خشک می‌شوند، در حالی که موهای با تخلخل کم مدت زیادی طول می‌کشد تا خشک شوند. اگر موهای شما با سرعت متوسط خشک می‌شود، شما دارای تخلخل طبیعی مو هستید. با این حال، زمان خشک کردن نیز ممکن است بسته به ضخامت مو متفاوت باشد. به عنوان مثال، موهای نازک سریع‌تر خشک می‌شوند.

5. تست براق

تخلخل مو: انواع، علل، و نحوه‌ی تعیین سطح آن

موهای با تخلخل کم معمولاً براق هستند و نور را منعکس می‌کنند، در حالی که موهای بسیار متخلخل کدر به نظر می‌رسند. اگر موهای شما نسبتاً براق است، شما دارای تخلخل طبیعی مو هستید.

6. تست گره زدن

اگر موهای شما به راحتی گره می‌خورد، شما دارای تخلخل موی بالایی هستید. اگر موهای شما به راحتی قابل کنترل است، تخلخل موی شما کم است. اگر موهای شما جایی در این بین است، دارای تخلخل طبیعی مو هستید.

7. تست پروتئین

موهای با تخلخل بالا پذیرای درمان‌های پروتئینی هستند و نتایج سریعی را نشان می‌دهند. اگر موهای شما پذیرای درمان‌های پروتئینی نیستند، تخلخل موی شما کم است. مو با تخلخل معمولی به چنین درمان‌هایی به طور متعادل پاسخ می‌دهد.
هنگامی که میزان تخلخل موهای خود را تعیین کردید، قدم بعدی این است که نحوه‌ی مراقبت از آن را بیابید. بیایید ببینیم که چگونه از انواع موهای کم، معمولی و پر تخلخل مراقبت کنیم.

همچنین بخوانید:  خواص جوانه گندم

از موهای خود با توجه به میزان تخلخل آن مراقبت کنید


موی با تخلخل کم:

از آنجایی که موهای با تخلخل کم در برابر رطوبت مقاوم هستند، کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است:
از روغن های آرگان، نارگیل و جوجوبا برای مرطوب کردن موهای خود استفاده کنید. برای بهترین نتیجه، روغن را چند ثانیه قبل از ماساژ روی مو و پوست سر خود حرارت دهید.
یک بار در هفته از شامپوی شفاف کننده استفاده کنید تا تمام تجمعات محصول روی موها و پوست سرتان پاک شود.
هر دو هفته یک بار در هفته موهای خود را با ماسک‌های حالت دهنده‌ی موی حاوی آووکادو، موز و روغن زیتون نوازش کنید.
سعی کنید دو بار در هفته موهای خود را با استفاده از شامپو و نرم کننده بشویید.
مقدار زیادی از محصول را روی موهای خود استفاده نکنید و آن را به طور یکنواخت در سراسر مو پخش کنید.

موی با تخلخل متوسط:

موهای با تخلخل معمولی/متوسط مقدار مناسبی از رطوبت را دریافت می‌کنند. می‌توانید از هر شامپوی مغذی و حالت دهنده و ماسک مو برای آن استفاده کنید. این نوع مو به خوبی به همه‌ی حالت دادن، رنگ کردن و سایر درمان‌های شیمیایی پاسخ می‌دهد. با این حال، از درمان‌های شیمیایی و سفید کردن مکرر خودداری کنید زیرا ممکن است به مو آسیب برساند.

موی با تخلخل بالا:

تخلخل مو: انواع، علل، و نحوه‌ی تعیین سطح آن

موهای با تخلخل بالا نیاز به مراقبت بیشتری دارند زیرا مستعد شکستن، آسیب، خشکی، موخوره و گره خوردن هستند. در اینجا آنچه می‌توانید برای تغذیه و محافظت از آن انجام دهید، آمده است:

  • برای حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی هر روز از نرم کننده  استفاده کنید.
  • موها و پوست سر خود را با روغن جوجوبا، زیتون، آووکادو یا نارگیل به طور مرتب ماساژ دهید تا آن‌ها را تغذیه و مرطوب کنید.
  • از استفاده از ابزارهای حالت دهنده‌ی حرارتی و اسپری مو خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از موخوره، موهایتان را با آب سرد بشویید.

دانستن تخلخل موهایتان به شما کمک می‌کند تا روتین مراقبت از مو را تنظیم کنید و آن را برای موهایتان مناسب کنید. این بهترین راه برای مقابله با مشکلات مو مانند شکستگی و تیرگی است. تست‌های ذکر شده در مقاله را امتحان کنید تا میزان تخلخل موهای خود را مشخص کنید و موهای خود را سالم نگه دارید.

منبع : styley.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا