سلامتی

تخم شربتی، بمب کوچک کلسیم!

Rate this post

تخم شربتی همه را به‌ یاد گرمای تابستان می‌اندازد، به‌ یاد شربت خنک آلبالو و زعفران. تخم شربتی ماده‌ای ارزشمند است که آشنایی با خواص آن خالی از لطف نیست.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

تخم شربتی، نام دانه ریحان و گیاهی یک‌ساله است. اکثر ما از تخم شربتی فقط در ماه‌های گرم سال استفاده می‌کنیم. این دانه‌ سیاه شفاف، کاربردهایی فراتر از رفع عطش و تشنگی دارد. در واقع تخم شربتی به دلیل ارزش غذایی بسیار بالایی که دارد، می‌تواند بخش مهمی از نیازهای تغذیه‌ای ما را برآورده سازد. با ما در مجله سبزینه راه همراه باشید تا به سوال خواص تخم شربتی چیست پاسخ دهیم.

فواید تخم شربتی

مفید برای استخوان‌ها

خوشبختانه تخم شربتی می‌تواند یک جایگزین شگفت‌انگیز برای شیر باشد چون تقریبا به اندازه‌ شیر کلسیم دارد. یعنی تخم شربتی برای استخوان‌های شما فوق‌العاده مفید است و بدن شما خیلی راحت‌تر می‌تواند آن را هضم کند!

به کاهش وزن کمک می‌کند

تخم‌ شربتی، مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ دارد. درنتیجه، غنی از آلفا لینولنیک اسید است. این اسیدها به افزایش متابولیسم چربی‌سوزی در بدن کمک می‌کنند. این دانه‌ها سرشار از فیبر نیز هستند. بنابراین شما را به‌مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند.

همچنین بخوانید:  چگونه با عسل خوردن لاغر شویم؟

حرارت بدن را کاهش می‌دهد

تخم‌ شربتی، یکی از بهترین خنک‌کننده‌های بدن است. این ماده ارزشمند حرارت بدن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که مردم معمولا آن‌ها را به نوشیدنی‌های طراوت‌بخش اضافه می‌کنند.

مضرات تخم شربتی

سطح قند خون را کنترل می‌کند

یکی دیگر از خواص تخم شربتی کنترل سطح قند خون است. تخم‌ شربتی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید می‌باشد. چون می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند. تخم شربتی متابولیسم بدن شما را کند می‌سازد. بنابراین تبدیل کربوهیدرات به گلوکز را کنترل می‌کند.

یبوست و نفخ را از بین می‌برد

تخم‌ شربتی، بدن را به‌طور طبیعی سم‌زدایی می‌کند و باعث تنظیم حرکات روده می‌شود. برای رفع یبوست می‌توانید به‌مدت چند شب، قبل از رفتن به رختخواب، یک لیوان شیر مخلوط‌شده با تخم شربتی را بنوشید. این نوشیدنی به‌عنوان یک پاک‌کننده‌ معده عمل می‌کند. تخم‌ شربتی حاوی روغن‌های فراری است که به از بین‌ بردن گاز و نفخ دستگاه گوارش کمک می‌کند و برای هضم غذا نیز مفید است.

کاهش وزن

به داشتن پوست و مویی سالم کمک می‌کند

له کردن تخم‌ شربتی در روغن نارگیل و مالیدن آن روی نواحی مشکل‌دار پوست به درمان چندین عفونت پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند. تخم‌ شربتی را بدون خیساندن بکوبید، در یک فنجان روغن نارگیل بریزید و قبل از استفاده چند دقیقه گرم کنید.

خوردن دانه‌های ریحان به‌طور منظم به بدن شما کمک می‌کند که کلاژن ترشح کند. کلاژن برای ساخت سلول‌های جدید پوست و ترمیم سلول‌هایی که به‌خاطر فرسایش طبیعی آسیب دیده‌اند، ضروری است. تخم‌های شربتی سرشار از آهن، ویتامین K و پروتئین هستند. این مواد معدنی برای داشتن موهایی بلند و قوی، حیاتی هستند.

همچنین بخوانید:  تأثیر رابطه جنسی بر بدنسازی و عضله سازی

سرفه و آنفلوانزا را درمان می‌کند

تخم‌ شربتی خاصیت ضدانقباضی دارد، یعنی میزان سفتی در عضلات‌ را گرفته و انقباض را کاهش داده و آن‌ها را شل می‌کند. تخم شربتی به این طریق به کنترل سیاه‌سرفه کمک می‌کند. همچنین این ماده، ایمنی بدن را نیز افزایش می‌دهد.

 

منبع : deltapayam.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا