طب سنتی

ترش کردن و ریفلاکس معده از نگاه طب سنتی

Rate this post

غذایی که می‌جوید و قورت می‌دهید، از طریق مری پایین رفته و به معده می‌رسد، سپس اسید گوارشی معده و آنزیم‌های گوارشی شروع به هضم و تجزیه‌ غذاها می‌کنند. یک نوع ماهیچه‌ خاص به نام اسفنکتر بین مری و معده است که مثل یک دروازه عمل می‌کند و هنگام ورود غذا به سمت معده باز شده و سپس دوباره بسته می‌شود. بسته شدن این دروازه باعث می‌شود غذا و اسید معده به سمت مری برنگردد. اگر این ماهیچه در عملکرد خود دچار مشکل شده و اشتباهی باز یا بسته شود، غذا و اسید معده به داخل مری برمی‌گردد، همین اتفاق باعث سوزش سردل (ترش کردن) می‌شود.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

ریفلاکس معده وقتی رخ می‌دهد که فشار محتویات معده بر قدرت دریچه‌ فوقانی معده غلبه کند و مواد از معده به سمت دهان خارج شوند. این اسید وقتی به داخل حلق و دهان می‌آید موجب احساس ترشی می‌شود و همچنین علائمی نظیر سوزش و درد سردل ایجاد می‌کند. البته گاهی به دلیل شباهت منطقه‌ درد، این بیماری با حمله‌ قلبی اشتباه می‌شود.

نشانه‌های ریفلاکس معده

سوزش سردل : شایع‌ترین نشانه‌ برگشت اسید معده به مری است که از قفسه‌ سینه‌ شخص شروع شده و به گلو و گردن می‌رسد و معمولا بعد از غذا خوردن اتفاق می‌افتد. سوزش سردل معمولا همراه مزه‌ ترش اسیدی یا تلخ در دهانمی باشد.

خس‌خس سینه و سرفه : وقتی اسید معده به داخل گلو برگشته و از آن‌جا به داخل نای‌ و ریه‌ بریزد، قفسه‌ سینه درد گرفته و ممکن است قورت دادن غذا برای شخص سخت و حتی دردناک شود.

همچنین بخوانید:  13 کاربرد مهم روغن های گیاهی برای بدن شما

باد گلو (آروغ زدن) : باد گلو باعث خروج اسید و گاز معده می‌شود و اگر زیاد اتفاق بیفتد، می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری ریفلاکس معده  باشد. این ناراحتی‌ ممکن است تا دو ساعت طول بکشد.

عوارض ریفلاکس معده :

برگشت اسید معده به مری اگر درمان نشده و مزمن شود، می‌تواند خطراتی برای سلامتی به همراه داشته باشد. این بیماری در طولانی مدت ممکن است باعث بروز انواع بیماری‌های تنفسی مانند آسم و ذات الریه، زخم مری، جهش سلولی و ضایعات پیش سرطانی در سلول‌های مری، تنگی مری (بلع و جویدن سخت غذا) و در نهایت سرطان مری شود.

درمان ریفلاکس معده


نخوردن غذاهای پرادویه، کاکائو، نوشیدنی های کافئین‌دار مثل قهوه و نسکافه، غذاهای چرب و سرخ کردنی، نوشیدن آب و مایعات همراه غذا، ترشیجات، انواع سس ها، نوشیدنی های گاز دار و انرژی زا، انواع ترکیبات حاوی گیاه نعنا، نوشیدنی های الکلی

نکته 1 : پرخوری کردن، بلافاصله بعد از غذا دراز کشیدن، پوشیدن لباس تنگ، خم شدن و انجام فعالیت های سنگین بعد از وعده غذایی، کشیدن سیگار و اضافه وزن زیاد می‌تواند باعث بدتر شدن علائم بیماری شود.

نکته 2 : از نگاه طب سنتی یکی از دلایل ایجاد مشکلات گوارش نزله و ضعف دماغ (مغز) است و سومزاج سرد معده را عامل اصلی ترش کردن می‌داند. همچنین اغلب کسانی که دچار نفخ یا دیگر مشکلات گوارشی هستند، دچار یبوست نیز می‌شوند و تخلیه‌ کامل معده و روده روزانه انجام نمی‌شود.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا