سلامتی

تشخیص مکمل تقلبی از اصل؛ تشخیص کراتین و گین اپ تقلبی

Rate this post

تشخیص مکمل تقلبی از اصل بسیار مهم و در عین حال سخت است. آیا تابه حال، در فروشگاه‌های بدنسازی، مکمل ارزان‌قیمت دیده‌اید؟ یا مکملی مصرف کردید که حال شما را بد کند؟

مکمل فیک و تقلبی غیر از این‌که پول‌تان را دور می‌ریزد، برای سلامتی شما بسیار خطرناک است و ممکن آسیب‌های جبران ناپذیری به جا بگذارد. در این مقاله چند شگرد طلایی و بسیار موثر را برای تشخیص مکمل اصل از تقلبی برایتان نام می‌بریم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

آموزش تشخیص مکمل تقلبی از اصل

شاید با خودتان بگویید که خب قطعاً با خرید از سایت یا توزیع‌کنندگانِ معتبر، دیگر هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. اما بهتر است که با یادگیری شیوه تشخیص مکمل اصل از تقلبی، خیال خود را برای همیشه راحت کنید. می‌توانید مانند یک ورزشکار و بدنساز حرفه‌ای، اصالت مکمل خریداری‌شده را شخصاً کنترل کنید.

از همه مهم‌تر این است که گاهی مکمل تقلبی با سلامتی و جان انسان‌ها بازی می‌کند. زیرا مکمل بدنسازی همانند غذا در ارتباط مستقیم با فیزیولوژی و سلامت انسان است و اگر کوچک‌ترین مشکلی در کیفیت محصول وجود داشته باشد، خسارت‌های جانی جبران ناپذیری را بر جای خواهد گذاشت. در زیر موارد تشخیص مکمل اصل را برمی‌شماریم.

1. برچسب مکمل

اولین و بهترین روش تشخیص مکمل اصل از مکمل تقلبی چک کردن اطلاعات محصول با کد 16 رقمی روی برچسب مکمل است. اگر این کد را به شماره 20008822 بفرستید اطلاعات کامل محصول را به‌دست می‌آورید. اگر اطلاعات با ویژگی‌های مکملی که خریده‌اید مطابقت داشت، مکمل مورد تائید است.

2. درپوش محصول

یکی از روش‌های مهم برای تشخیص مکمل تقلبی از اصل دقت به درپوش محصول است. اگر درپوش به‌شکل نامرتبی روی لبه‌های محفظه مکمل قرارگرفته‌بود و یا پد مخصوص نداشت، محصول تقلبی است.

در مکمل اصلی، باید درپوش به‌شکل یکپارچه روی آن قرارگرفته باشد، به‌طوری‌که هیچ روزنه‌ای به داخل وجود نداشته باشد. چنان‌چه دیدید قسمتی‌ از این درپوش باز است، بدون شک باید به اصالت کالای خریداری‌شده شک کنید.

اگر هم درپوش مکمل را باز کردید و پد مخصوص داخل آن بود، حالا باید به شکل ظاهریِ آن دقت کنید. در مدل‌های تقلبی، قسمت داخلی درپوشِ مکمل، مقوای معمولی چسبانده شده، اما در مکمل‌های اصلی جنس آن، حالت پنبه‌ای دارد و دارای ساختار شبکه‌ای است.

نکته بعدی که باید به آن دقت داشته باشید، پوشش آلومینیومی درپوش مکمل‌هاست. حتماً به فرم لبه‌های آلومینیومی آن دقت کنید که بسیار تمیز و شکیل بسته‌بندی شده‌باشد.

همچنین بخوانید:  بدترین میان‌‌وعده‌ برای فرزندم چیست؟

معمولاً پوشش آلومینیومی، دارای نام برند و شرکتی است که محصول مرتبط با آن را خریداری کرده‌اید؛ اگر این شرایط را نداشت، بدانید که یا کیفیت پایینی دارد و یا کاملاً تقلبی است.

3. هولوگرام و لوگوی شرکت Optimum Nutrition

قانون شماره سه برای کنترل اصالت محصولِ خریداری‌شده، کنترل‌کردن لوگو یا همان آرم تجاری شرکت و هولوگرام محصول است. بسیاری از برندهای مشهور مکمل، هولوگرام را به نحوی طراحی می‌کنند که غیرقابل تقلید و کپی‌کردن باشد.

در ادامه نمونه‌ای از هولوگرام یک مکمل اصلی و همچنین نمونه‌ای از لوگوی تقلبی‌ که برای مارک Optimum Nutrition طراحی و روانه بازار شده‌است را می‌آوریم.

4. برچسب شبنم

قانون بعدی برای تشخیص مکمل اصل، کنترلِ برچسب شبنمِ محصول است. باید به این برچسب دقت نمایید و اصلی‌بودن آن را کنترل کنید. راحت‌ترین راه برای کنترل برچسب شبنم، استفاده از اپلیکیشن بارکدخوانِ راهبر است.

برای استفاده از این اپلیکیشن، ابتدا نرم‌افزار را نصب کرده و سپس کُد روی برچسب شبنم را داخل نرم‌افزار اسکن کنید تا اطلاعات مربوط به واردات محصول، برروی صفحه گوشیِ شما ظاهر شود.

5. کد شناسایی محصول یا LOT

یکی‌دیگر از راه‌های تشخیص مکمل اصل از فیک، این است که عدد LOT یا همان کد شناسایی درج‌شده در رو یا زیر محصول را چک کنید. بسیاری از شرکت‌های معتبر عرضه‌کننده مکمل‌های بدنسازی، سرویسی دارند که به‌صورت آنلاین می‌توانید عدد روی محصول را کنترل کرده و از اصالت کالای خریداری‌شده اطمینان حاصل کنید.

6. کیفیت بسته‌بندی و نام درج‌شده روی آن

مکمل‌های تقلبی، معمولاً بسته‌بندی مناسبی ندارند و حتی نام درج‌شده برروی محصول دارای غلط‌های املایی است. در تصویر زیر مثال‌هایی از این اشتباهات که بیانگر تقلبی‌بودنِ مکمل است را به شما نشان خواهیم داد:

7. عکس

جدای از قوانینی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، راه‌های دیگری نیز برای کنترل اصالت محصول و تشخیص مکمل تقلبی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. یکی از آن‌ها مطابقت عکس روی محصول با عکس اصلی آن است.

8. طعم بو و رنگ محصول

اگر مشتری پروپاقرصِ مکمل‌ها هستید و همیشه نوع خاصی را مصرف می‌کنید، لازم است که به طعم، بو، بافت و رنگ محصول دقت داشته باشید.

همچنین بخوانید:  تأثیر دوش آب سرد بعد از تمرین

اگر حس کردید که چیزی در طعم یا بوی محصول تغییر کرده، باید بیشتر هوشیار باشید و از اصالت کالا اطمینان حاصل کنید. البته شاید این تغییر از سمت کارخانه سازنده هم باشد، اما با این حال با مشاهده هرگونه تغییر، بهتر است حواس‌تان را بیشتر جمع کنید و کمی بیشتر در مورد مکمل خریداری‌شده پرس‌وجو کنید.

9. تفاوت قیمت محصول

مکمل بدنسازی محصول گرانی است و همین قیمت بالای محصولات، معمولا باعث می‌شود نوع ارزان آن طرفدار پیدا کند. اگر مکملی که قصد خرید آن را دارید تفاوت قیمت فاحش و زیادی با قیمت بازار دارد، پس بهتر است در خرید این مکمل تجدید نظر کنید.

نکته: در حال حاضر حدوداً ۶۰ درصد از مکمل‌های موجود در بازار ایران تقلبی بوده و این زنگ خطری است که نشان می‌دهد، مشتری باید با هوشیاری بیشتری مکمل خود را انتخاب کند.

چطور کراتین اصل را تشخیص دهم؟

اکنون که به‌طور کلی راه‌های تشخیص مکمل اصل را گفتیم، بهتر است با ذکر مثال، به دو محصول پرطرفدار بپردازیم و روش تشخیص اصل از کپی آن‌ها را برشماریم. اولین محصول کراتین است که استفاده زیادی هم در بین ورزشکاران دارد.

آیا در آب حل می‌شود؟

یک راه ساده برای تشخیص مکمل تقلبی یا اصل کراتین، حل کردنِ آن در آب است. کراتین درحقیقت محلول در آب نیست. اما برای بالابردن میزان جذب و اثرگذاری هرچه بیشتر، در کارخانه میکرونیزه می‌شود.

میکرونیزه‌شدن کراتین باعث می‌شود که ذرات کراتین آنقدر ریز شوند که قادر باشند در آب حل شوند. با توجه به این نکته می‌توانید کراتین خود را تست کنید. یک پیمانه 5 گرمی پودر کراتین را با 300 میلی گرم آب مخلوط کنید و خوب هم بزنید.

اگر کراتین کامل در آب حل شد و تبدیل به یک محلول شفاف و یک دست شد، پس به احتمال خیلی زیاد کراتین شما اصل است. اما اگر نتیجه یک محلول شیری‌رنگ شد یا حتی بدتر از آن، ذرات کراتین قابل‌مشاهده بود، پس این یک کراتین فیک و تقلبی است که باید دور ریخته شود.

چه مزه و طعمی دارد؟

در حقیقت مکمل کراتین واقعی طعم و مزه‌ای ندارد. سعی کنید کراتین بدون اسانس تهیه کنید که بتوانید از مزه‌اش هم، اصل بودن آن را تشخیص دهید.

همچنین بخوانید:  ورزش را با کتونی انجام دهیم یا بدون کتونی؟

اگر روی قوطی مکمل شما اسانس و طعمی نوشته نشده، اما کراتین مزه شیرینی دارد پس متاسفانه محصولی تقلبی است. مکمل کراتین واقعی به هیچ وجه نباید شیرین باشد.

چه شکلی است؟

حتی با نگاه هم ممکن است متوجه شوید کراتین اصل گرفته‌اید یا تقلبی. با دقت به پودر کراتین نگاه کنید. آیا دانه‌های رنگی دارد؟ آیا برق دانه‌های درشتی دارد؟ پس تقلبی است. پودر کراتین بدون هیچ رنگی است و یک دست است. دانه‌های ریز و درشت، یا رنگی، یا کِدِر خبر از یک اشکال و ایراد مهم می‌دهند.

یک راه دیگر این است که کمی کراتین کف دست بریزید و خیس کنید، سعی کنید آن را به شکل یک گوله درآورید. آیا بهم می‌چسبد؟ پس احتمال زیاد اصل است! هرچه چسبندگی پودر کراتین بیشتر باشد، پس احتمال اصلی و مرغوب بودن آن بیشتر است.

چه قیمتی است؟

متاسفانه فروشندگان مکمل های تقلبی این مورد را می‌دانند و طوری قیمت‌گزاری می‌کنند که شما شک نکنید. پس احتمالش کم است از قیمت بتوانید تقلبی بودن محصول را حدس بزنید. در کل بدانید که قیمت مکمل کراتین باید با قیمت رایج در داروخانه نزدیک باشد و اگر خیلی زیاد ارزان بود، پس قطعا مشکلی دارد.

پلمپ محصول چگونه است؟

بسیار مهم است محصولی که گرفته‌اید پلمپ و دست‌نخورده باشد. نه فقط کراتین بلکه این قانون برای همه مکمل‌ها صدق می‌کند. اگر درب محصول باز شده‌بود یا پلمپ آلومنیومی سوراخ بود از خرید منصرف شوید.

تشخیص قرص گین آپ اصلی

مورد دومی که به مشخصات مکمل تقلبی یا اصلی بودن آن می‌پردازیم، قرص گین آپ است. در زیر راه‌های تشخیص اصل بودن این قرص را خواهیم گفت.

چه شکلی است؟

در این محصول نام کشور سازنده و کارخانه به‌صورت اختصاصی و برجسته در انتهای قوطی حک شده؛ به طوری‌که اگر انتهای قوطی را لمس کنید کاملا برجستگی را حس خواهید کرد.

دقت کنید که نام کشور سازنده در تشخیص مکمل تقلبی و اصل کارخانه مرتب و تمیز حک شده‌ باشد، اگر نامرتب بود، پس با یک محصول تقلبی مواجه‌اید. همچنین نام شرکت سازنده روی کاغذ قوطی به‌صورت برجسته تایپ شده‌است که با لمس متوجه آن خواهید شد.

شماره سریال و بارکد دارد؟

بسیار مهم است محصولی که به دست‌تان رسیده، نام و نشان و شماره بارکد داشته باشد که بتوانید آن را پیگیری کنید. می‌توانید به راحتی اپلیکشین بارکدخوان را روی گوشی همراه خود نصب کنید و بارکد آن را اسکن کنید. سپس تمام اطلاعات کامل محصول برای شما نمایش داده‌ خواهدشد.

سخن پایانی

مکمل تقلبی هم ضرر مالی و هم در مواردی ضرر جانی در پی خواهد داشت. از طرفی بازار از مکمل‌های تقلبی و واردکننده‌های مختلف، اشباع شده و تشخیص مکمل اصل سخت است.

در این مطلب راه‌های مختلف تشخیص مکمل اصل از تقلبی را معرفی کردیم و درباره هریک توضیح داده‌ایم. همچنین برای نمونه روش تشخیص دو مکمل اصلی را آوردیم.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا