تغذیه سالم

تغذیه بیماران کرونایی و نکات تغذیه ای مهم!

Rate this post
امروز کرونا یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌گردد که به نوعی توانسته است سایر بیماری‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. به دلیل ویروسی بودن این بیماری، انتقال آن با سرعت زیادی صورت گرفته می‌گیرد و افراد به راحتی به آن دچار می‌شوند. یکی از دلایل سخت بودن این بیماری، عدم وجود درمان قطعی برای آن ویا عدم کارایی ۱۰۰ درصدی واکسن‌های تولیدی تا به امروز است؛ همچنین جهش‌هایی که در ویروس اتفاق می‌افتد، تاثیر سیستم ایمنی در مقابله با آن را کاهش می‌دهد.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

در طول بیماری کرونا افراد ممکن است علائم متفاوتی را از خود نشان دهند که از علائم خفیف تا شدید متغیر است؛ برای مثال بسیاری از افراد در صورت ابتلا به کووید ۱۹، علائمی همچون آنفولانزا از خود بروز می‌دهند و برخی دیگر به بیماری‌های قلب و مشکلات تنفسی دچار می‌شوند و بخش زیادی از ریه خود را از دست می‌دهند. حتی در صورت عدم امکان مقابله سیستم ایمنی و درمان‌های دریافتی با ویروس کرونا این بیماری می‌تواند جان افراد را بگیرد. به همین دلیل در هنگام ابتلا به بیماری کرونا باید افراد به نکات تغذیه‌ای زیادی توجه کنند تا بر اثر تغذیه اشتباه، سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف نشده و توان مقابله با ویروس کووید ۱۹ را از دست ندهد. در این مطلب از سبزینه راه می‌خواهیم با نکات مهم در تغذیه بیماران کرونایی آشنا شویم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با نکات مهمی که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند آشنا شوید.

کلیات تغذیه بیماران کرونایی

کلیات تغذیه بیماران کرونایی

بیماران کرونایی تغییراتی در میزان اشتها خواهند داشت و به همین دلیل باید رژیم غذایی آن‌ها تحت نظر مشاوره متخصص تغذیه قرار بگیرد. با این حال برای داشتن یک رژیم غذایی سالم در افرادی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا هستند، باید به تامین انرژی و کالری، پروتئین و انواع ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌ها در رژیم غذایی توجه شود. برخی از افراد نیز به دلیل شرایط خاصی که دارند، ممکن است نیازمند مصرف مکمل‌های کامل تغذیه‌ای باشند که حتماً باید به تجویز مشاور تغذیه مصرف کرد. این مکمل‌های تجاری، جایگزین وعده‌های اصلی و‌یا میان‌وعده‌های غذایی هستند.

همچنین بخوانید:  همه چیز درباره انار که باید بدانید!

بهتر است افرادی که به بیماری کرونا مبتلا هستند، غذای پوره و غذای نرم غنی از پروتئین و کالری استفاده کنند. چنانچه فردی رژیم مایعات صاف و کامل را استفاده می‌نماید، باید پس از یک تا دو روز آن را به رژیم غذایی نرم تغییر دهد و هرچه تحمل فرد برای دریافت غذا افزایش یافت، می‌تواند از رژیم غذایی سفت‌تری استفاده کند.

نکات تغذیه بیماران کرونایی

برخی از مواد غذایی باید از رژیم بیماران کووید ۱۹ حذف شود و به مصرف برخی دیگر از انواع مواد غذایی دقت بیشتری گردد. در ادامه نکاتی مربوط به رژیم غذایی بیمار کرونایی را می‌خوانیم.

  • بهتر است به جای نان‌های تصفیه‌شده، از نان‌های بسته‌بندی سبوس‌دار استفاده شود.
  • به جای استفاده از سبزیجات خام به‌عنوان دورچین، بهتر است از سبزیجات پخته همچون لبو، گل کلم، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، شلغم، هویج و … به میزان حداقل ۶۰ گرم استفاده شود.
  • بهتر است غذاهایی که امکان خام ماندن گوشت و مغز آن‌ها وجود دارد، همچون کوبیده، شنیسل و… حذف شود و از جوجه کباب به‌صورت تکه‌های ریزی که به‌طور کامل پخته شده‌اند، استفاده گردد.
  • صبحانه به‌صورت کامل مصرف شود، از مواد مغذی همچون تخم مرغ آب‌پز کاملاً پخته شده، گردو و عدسی استفاده شود. شیر پاستوریزه برای صبحانه گزینه مناسبی است.
  • حداقل یک‌بار در هفته از ماهی در رژیم غذایی خود استفاده کنند.
  • بهتر است لبنیات را از نوع کم‌چرب و پروبیوتیک مصرف کنند.
  • مصرف سوپ‌های مقوی همچون سوپ کدو حلوایی، سوپ جو، خوراک لوبیا و… در کنار وعده‌های غذایی توصیه می‌شود.
  • انواع آش بر پایه سبزیجات و حبوبات، به‌عنوان میان‌وعده گزینه مناسبی است. در تهیه آش ویا میان‌وعده‌ها و غذاها می‌توان از سبوس‌های بسته‌بندی و پاستوریزه استفاده کرد.
  • افرادی که اشتها ندارند یا ناتوان هستند، می‌توانند غذاها را به‌صورت نرم و پوره استفاده کنند.
  • می‌توان از میان‌وعده‌های سالم و مغذی همچون سیب، پرتقال، لیمو شیرین، شیر کم چرب و شله‌زرد همراه با عسل استفاده نمود.
  • غذاهای سرد همچون الویه باید حذف شوند.
  • میزان دریافت مایعات افزایش پیدا کند و برای تامین مایعات بدن می‌توان از آب و آبمیوه طبیعی، آب گوشت یا مرغ و… استفاده کرد.
  • بهتر است تا حد امکان قند و شکر حذف شده و از کشمش و عسل استفاده شود و چنانچه مجبور هستند از قند یا شکر استفاده کنند، باید از مواد بسته‌بندی و بهداشتی استفاده گردد.
  • خودداری از سرو غذاهای نیم‌پز و عدم استفاده از ادویه‌های محرک همچون فلفل و ادویه کاری
  • سوپ به‌صورت پیش غذا نباید برای بیماران اورمیک سرو شود.
همچنین بخوانید:  ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم | چند صبحانه مناسب برای درمان کبد چرب

وعده های غذایی خاص برای بیماران کووید 19

وعده‌های غذایی خاص برای بیماران کووید ۱۹

برای وعده‌های غذایی می‌توان بر اساس رژیم غذایی که از متخصص تغذیه دریافت می‌شود، از مایعات صاف، مایعات کامل، مواد غذایی نرم و مواد غذایی جامد استفاده کرد که انواع آن را به ترتیب در زیر آورده‌ایم. البته باید به نکاتی که در بخش قبل گفتیم حتما توجه کنید.

مایعات صاف

آبگوشت صاف شده، فرنی، شیر، آب‌میوه طبیعی، آب هویج، ماست رقیق شده، ژله، سوپ صاف شده، چای، عسل و…

مایعات کامل

شیر، چای و عسل، فرنی، عدسی، انواع‌ سوپ، شله‌زرد، ژله، شیر برنج رقیق، شیر بادام و…. برای وعده صبحانه

سوپ پر پروتئین و ماست پروبیوتیک یا سوپ سبزیجات و مرغ و روغن زیتون و ماست یا پروبیوتیک برای وعده ناهار و شام

غذای نرم

شیربرنج، حلیم، پوره سیب‌زمینی، تخم مرغ آب‌پز، مسقطی، فرنی، پوره سبزیجات، پنیر، شله‌زرد، ژله، شیر، چای و عسل، انواع سوپ و… برای وعده صبحانه

کته نرم، پوره مرغ یا بوقلمون ویا گوشت، سیب‌زمینی آب‌پز یا پوره، آب گوشت یا مرغ کم چربی، هویج یا کدو حلوایی پخته، ماست پروبیوتیک، سوپ پر پروتئین، پوره سبزیجات، پوره مرغ یا گوشت، حلیم، نان تست بدون دور نان، خوراک لوبیا چیتی با گوشت یا مرغ چرخ‌کرده، خوراک عدسی با گوشت یا مرغ چرخ کرده برای وعده ناهار و شام

غذای جامد

نان معمولی و سبوس‌دار، پنیر، شیربرنج، حلیم، سیب‌زمینی و تخم مرغ آب‌پز، حلوا شکری، فرنی، سبزیجات، شله‌زرد، ژله، شیر، چای و عسل، عدسی، انواع سوپ‌ها و… برای وعده صبحانه

انواع غذاهایی که در بخش نکات تغذیه‌ای ذکر شد می‌تواند برای وعده ناهار و شام مصرف گردد.

همچنین بخوانید:  برنامه غذایی بدنسازی؛ بهترین برنامه غذایی برای عضله سازی

پیشگیری از کرونا

پیشگیری از کرونا

برای پیشگیری از ابتلا به کرونا تنها می‌توان از تغذیه مناسب برای افزایش سیستم ایمنی بدن و همچنین رعایت نکات بهداشتی استفاده کرد. نکات بهداشتی همچون عدم تجمع در فضاهای سربسته، استفاده از تهویه مناسب، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن مکرر دست‌ها و عدم تماس دست با چشم‌ها، گوش‌ها، بینی و دهان در صورت وجود آلودگی، درکنار دریافت واکسن به افراد کمک می‌کنند از کرونا پیشگیری کنند. البته تغذیه مناسب نیز سبب می‌شود، با دریافت مواد مغذی سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و سلامتی خود را ارتقا دهید. بهتر است از مصرف قند و شکر و چربی به میزان زیاد پرهیز کنید، زیرا این مواد سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند. افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، مشکلات قلبی، مشکلات تنفسی و همچنین چاقی مبتلا هستند، استعداد بیشتری برای آلودگی با ویروس کرونا دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا