طب سنتی

تغذیه مناسب برای افراد با مزاج سرد و تر

Rate this post

تغذیه مناسب برای افزاد با مزاج سرد و تر

تغذیه با توجه به نوع مزاج بدن امری مهم و اساسی در طب سنتی است. در واقع طب سنتی عامل هر نوع بیماری را عدم تعادل مزاج می داند که بخش اعظم آن مربوط به رژیم غذایی فرد است. هر مزاج با توجه به خصوصیاتی که دارد، نیازمند یک نوع رژیم غذایی است. درواقع برای هر مزاج، برخی غذا ها مفید و برخی غذا ها نیز مضر هستند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

در ادامه این مطلب قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • خصوصیات جسمی مزاج سرد و تر چیست؟

  • خصوصیات روانی مزاج سرد و مرطوب چیست؟

  • تغذیه مناسب برای افراد با مزاج سرد و تر چیست؟

  • پرهیزات غذایی برای افراد با مزاج سرد و تر چیست؟

طبیعت بدن انسان در طب سنتی به 4 گروه گرم و خشک، گرم و تر، سرد و تر و سرد و خشک تقسیم می شود. به همین دلیل مواد غذایی که برای یک شخص مفید است، ممکن است برای افراد دیگر با طبع متفاوت، مضر باشد.
به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل خصوصیات جسمی و روانی افراد با مزاج سرد و تر و مواد غذایی مفید و مضر برای آن ها بپردازیم.

همچنین بخوانید:  بهترین مواد غذایی برای عضله سازی

تغذیه مناسب برای افراد با مزاج سرد و تر

ویژگی و خصوصیات جسمی مزاج سرد و تر

افراد با مزاج سرد و تر دارای اندام پرچرب یا به اصطلاح چاق هستند. این افراد دارای پوست روشن و سفید و موهایی کم پشت اند. کسانی که مزاج بدنشان سرد و تر است به ندرت دچار تشنگی می شوند و دهانشان مرطوب است. همچنین علاقه زیادی به خوابیدن دارند و خوراکی های گرم مانند ادویه های تند و تیز و شیرینی جاتی چون خرما، عسل و … آن ها را به خود جذب می کند. این افراد معمولا به خوردن سردیجاتی مثل ترشی علاقه ندارند و فصل مطلوب برای آن ها فصل تابستان است.

خصوصیات شخصیتی مزاج سرد و تر

افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند، معمولا به عنوان افراد کم انرژی و آرام شناخته می شوند. آن ها به ندرت عصبانی می شوند و بر خلاف افراد با مزاج گرم و خشک، بسیار آرام و صبور هستند. سرد و تر بودن مزاج موجب می شود فرد در کار هایی که نیاز به صبر و حوصله زیاد دارد موفق باشد و از طرفی مخالف سفت و سخت فعالیت های بدنی زیاد و سریع باشد.

تغذیه مناسب برای افراد با مزاج سرد و تر

توصیه های مهم برای افراد با مزاج سرد و تر

به دلیل ضعف و کم توانی دستگاه گوارش افراد با مزاج سرد و تر، طب سنتی به این افراد توصیه می کند که در روز تنها دو وعده غذایی میل کنند (صبحانه و شام) و در صورت احساس گرسنگی بین دو وعده غذایی، مقداری سالاد، میوه و مغزیجات مصرف کنند.
این افراد باید روزانه بین 30 تا 45 دقیقه فعالیت بدنی که ضربان قلب را بالا می برد داشته باشند، مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و …

همچنین بخوانید:  خوراکی های خطرناک در دوران بارداری

این افراد باید بعد از میل کردن هر وعده غذایی، بین 10 تا 15 دقیقه راه بروند.
میزان خواب توصیه شده برای این افراد 8 ساعت در شبانه روز است و باید از خواب ظهر نیز پرهیز کنند.
افراد با مزاج سرد و تر باید قبل از طلوع خورشید از خواب برخیزند و خود را از محیط مرطوب، خواب و استراحت بیش از حد که موجب افزایش سردی و تری در بدن می شود دور کنند.
گرما و پوشیدن لباس مناسب برای افراد با مزاج سر و تر توصیه می شود.

غذا های مضر برای مزاج سرد و تر

پرخوری دشمن اصلی مزاج سرد و تر است. خوردن مواد غذایی با طبع سرد و تر مانند لبنیات، سرکه، ترشی جات، برنج، عدس، سیب زمینی، سوپ جو، مرکبات، خیار، هندوانه، تخم کاهو، کاسنی، گوشت گاو، قارچ، گوشت مرغ، گوجه فرنگی، آلو و آلبالو، سماق، غوره، کاهو، اسفناج، کدو سبز، نشاسته، کیوی، نارنگی، میوه های کال و … بدون مصلح همگی برای مزاج سرد و تر مضر هستند.
افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند باید از تمامی مواد غذایی و نوشیدنی هایی که دارای مزاج سرد و تر هستند پرهیز کنند و در صورت نیاز حتما این مواد غذایی را همراه با مصلح استفاده کنند.

غذا های مفید برای مزاج سرد و مرطوب

گوشت های مفید برای مزاج سرد و تر شامل گوشت شتر، مرغ محلی، گوشت بوقلمون کبابی، کبوتر، گنجشک، سار، گوسفند و .. هستند.
میوه های مفید برای مزاج سرد و مرطوب شامل میوه های رسیده و شیرین، گلابی، خربزه، نارگیل، طالبی، سیب، انجیر، انگور و خرما است.
ادویه های مفید برای مزاج سرد و تر شامل دارچین، هل، زعفران، زنجبیل، فلفل قرمز، فلفل سیاه، آویشن، رازیانه، سیر، دانه خردل و موسیر است.
سبزیجات مفید برای مزاج سرد و مرطوب شامل ساقه کرفس، شنبلیله، ترخون، مرزه، شوید، تره، ریحان، جعفری و نعناع است.

همچنین بخوانید:  دلایل اسهال در نوزادان + علائم و راه های درمان

تغذیه مناسب برای افراد با مزاج سرد و تر

حبوبات مفید برای مزاج سرد و تر شامل نخود، لوبیا چیتی، لپه و گندم است.
دمنوش های مفید برای مزاج سرد و تر شامل دم کرده دارچین و زنجبیل، گل گاوزبان، اسطوخودوس و سنبل الطیب است.
تخم و بذر های مفید برای مزاج سرد و تر شامل تخم ریحان یا تخم شربتی، خاکشیر و مرو است.

خشکبار مفید برای مزاج سرد و تر شامل گردو، بادام، فندق، پسته، کنجد، مویز، شیره خرما و انگور، ارده و عسل است.
افراد با مزاج سرد و تر در صورتی که در وعده های غذایی خود از برنج، حبوبات و غلات استفاده می کنند باید از ادویه های با مزاج گرم ماننده فلفل سیاه، زیره سبز و سیاه، دارچین، زنجبیل، زعفران، هل و زردچوبه استفاده کنند.

افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند با رعایت نکات گفته شده می توانند تا حد زیادی از بروز بسیاری از بیماری ها و افزایش وزن پیشگیری کنند.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا