تغذیه سالم

تقویت پوست و مو و راهکارهای آن!

Rate this post
تقویت پوست و مو ازجمله دغدغه‌هایی است که ذهن افراد زیادی را به خود معطوف ساخته است. امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که بیش‌ازپیش در معرض مواد شیمیایی، آلودگی‌ها، مواد مضر دست‌ساز بشر و مواردی از این قبیل هستیم. ازاین‌رو پوست و مو که بیشتر از سایر قسمت‌های بدن با این موارد در تماس هستند، بیشتر نیاز به مراقبت دارند.
ازآنجایی‌که نمی‌توانیم زندگی شهری و مدرن را رها کرده و از این موارد آسیب‌زننده و سبک زندگی پرتنش و استرس‌زا دوری‌کنیم، بهتر است به فکر استفاده از لوازم، داروها، محصولات و موارد تقویت‌کننده‌ای برای پوست و موی خود باشیم.
در ادامه برخی از راهکارهایی که ما را در داشتن پوست و موی سالم حمایت می‌کند معرفی کرده و نسبت به بافت پوست و موی سالم اطلاعاتی را ارائه می‌دهیم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

تقویت پوست و مو و راهکارهای آن!

چگونه موی خود را تقویت کنیم

احتمالاً شما هم‌بارها متوجه ایجاد تغییراتی در موی خود شده‌اید. ممکن است از آن دسته افرادی باشید که با ریزش مو درگیر هستند و یا دچار تار موهای نازکی شده‌اند.

برای آنکه موی سالمی داشته باشیم بهتر است بدانیم چگونه موی خود را تقویت کنیم.

سبک زندگی اولین تأثیر خود را بر پوست و موی ما می‌گذارد.

ساعت خواب نامشخص و نامنظم

استعمال دخانیات

مصرف زیاد فست فود

عدم صرف صبحانه

ساعات غذایی نامرتب و نامشخص

وعده‌غذایی‌های کم یا زیاد و نامتعادل

همچنین بخوانید:  تغذیه قبل مسابقه ورزشکاران و قهرمان‌ها

مصرف زیاد نمک

مصرف زیاد چربی

زندگی پرتنش و استرس‌زا

جای خواب نامنظم یا آلوده

استحمام زیاد

استحمام کم

بیش‌ازحد در معرض آفتاب بودن

بیش‌ازحد در محیط‌های آلوده بودن

قرارگرفته در معرض مواد شیمیایی

و بسیاری دیگر از این عادات و اتفاقات، تأثیر بسزایی بر روی سلامت پوست و مو دارد.

لذا لازم است ابتدا سبک زندگی را موردبررسی قرارداد و سنجید که کدام قسمت‌های آن سلامت پوست و موی ما را تهدید می‌کند.

سپس با توجه به آن قسمت تهدیدکننده به فکر راه چاره برای در امان نگاه‌داشتن پوست و مو بود.

در غیر این صورت، یعنی اگر سبک زندگی ما آن‌چنان آسیب‌زننده و قابل‌تأمل نبود، لازم است تحت نظارت یک پزشک یا متخصص، به آزمایش‌های گوناگون پرداخت تا سلامت سیستم‌های داخلی بدن را موردسنجش قرارداد.

پس از انجام کلیه این بررسی‌ها بار دیگر در مقابل این سؤال‌ها قرار می‌گیریم:

چگونه موی خود را تقویت کنیم

چگونه ریشه مو را تقویت کنیم

در پاسخ به این سؤالات می‌توان یک یا چندین راه زیر را در نظر گرفت:

–  استفاده از وسایل حرارتی مو را کاهش دهید؛ از اتوی مو و سشوار کمتر استفاده کرده و یا درجه حرارت آن‌ها را کاهش دهید.

–  مطمئن شوید که همه ویتامین‌های لازم بدن را دریافت می‌کنید. برای این منظور می‌توانید از مولتی‌ویتامین‌های موجود در داروخانه‌ها استفاده نمایید.

–  در صورت امکان تعداد دفعات استحمام خود را به هفته‌ای دو بار محدودسازید، اگر این امکان مهیا نیست، در هر بار استحمام موهای خود را با شامپو نشویید و صرفاً آن را آبشویی نمایید.

همچنین بخوانید:  دانه کینوا چیست و چگونه مصرف می‌شود؟!

–  پوست کف سرخود را به‌آرامی ماساژ دهید. می‌توانید این کار را با داروهای تقویت‌کننده ریشه مو انجام دهید.

– . هفته‌ای یک‌بار از ماسک‌های خانگی تقویت ریشه مو استفاده نمایید، طرز تهیه اکثر این ماسک‌ها در اینترنت موجود است.

تقویت پوست و مو و راهکارهای آن!

داروی تقویت مو

داروی تقویت مو انواع مختلفی دارد که هرکدام با اهداف گوناگونی تهیه‌شده‌اند. برای مثال زمانی که ریشه موها سالم است و موها تا مقطع مشخصی به‌خوبی رشد می‌کنند اما پس‌ازآن دچار موخوره، شکستگی، خشکی یا مشکلات دیگر می‌شوند، می‌توانیم صرفاً ساقه مو را تقویت کرده و با دارو آن را زنده نگه‌داریم.

اما درصورتی‌که ریشه مو ضعیف است و‌ به‌طورکلی موهای آسیب‌دیده‌ای را حاصل‌شده است، می‌توانیم از داروی تقویت ریشه موی سر استفاده نماییم.

مصرف زینک به اشکال مختلف تحت نظارت پزشک می‌تواند پوست و موی سلامتی را برای ما به ارمغان آورد. اگرچه زینک عوارض جانبی مختص به خود را دارد که الزامی است برای مشورت با پزشک جهت اقدام به مصرف این دارو.

مولتی‌ویتامین‌ها و داروهای دست‌ساز یا شیمیایی و کارخانه‌ای مختص تقویت مو را نیز می‌توان با تحقیق، دریافت مشورت از پزشکان و توجه به تجربه کاربری مصرف‌کنندگان آن‌ها تهیه‌کرده و مصرف نمود.

تقویت موهای نازک

استفاده از روغن بادام و روغن نارگیل بر روی ساقه موها و ماساژ آن‌ها سبب تقویت موهای نازک‌می‌شود.

به‌علاوه توجه داشته باشید افرادی که موهای نازکی دارند نباید از اتوی مو یا سشوار بیش‌ازاندازه استفاده نمایند. چراکه این لوازم از طریق کشیدن آب مو ساقه موها را خشک و‌ شکننده کرده و تار موها را نازک می‌کند.

روغن تقویت مو تهیه‌شده در کارخانه‌های محصولات بهداشتی و مراقبت از مو نیز اکثراً حاوی آلئورا، بادام، نارگیل و مواردی ازاین‌دست هستند.

همچنین بخوانید:  کاهش وزن بدون محاسبه کالری مواد غذایی مختلف !

تقویت پوست و مو و راهکارهای آن!

تقویت پوست صورت

پوست صورت بافت حساس‌تر و ظریف‌تری نسبت به پوست نواحی دیگر بدن دارد.

ازاین‌رو لازم است در مراقبت از آن کوشا بوده و نسبت به آن با دقت بیشتری رفتار کرد. آلودگی‌های روزمره در منافذ باز پوست جمع شده و‌ سبب پیدایش جوش‌های سرسیاه می‌شود.

ازاین‌رو نظافت پوست صورت باید به‌طور مرتب رعایت شود.

روغن‌های حاوی آرگان، ماسک‌های حاوی عصاره توت‌فرنگی و آلئورا و بسیاری از ترکیبات آنتی‌اکسیدان دیگر، ازجمله محصولات بهداشتی هستند که در حفظ سلامت پوست ما را یاری می‌دهند.

اسپری کردن گلاب بر روی پوست از دیگر راه‌ها مراقبتی است که ضمن نظافت آن، به شادابی و لطافت پوست نیز کمک می‌کند.

ماساژ پوست صورت به‌خصوص نواحی نازک آن مانند اطراف چشم‌ها با یخ، پوست خیار و ماسک‌های خانگی تهیه‌شده از هلو یا توت‌فرنگی نیز می‌توانند به حفظ سلامت، لطافت و شادابی پوست کمک کنند.

بدیهی است پوست‌های چرب نباید با روغن‌های چرب ماساژ داده شوند و پوست‌های خشک نباید صرفاً با آب‌رسان یا کرم‌های فاقد چربی درمان شوند.

لازم است کلیه ویتامین‌ها و مواد موردنیاز پوست را از طریق تغذیه، خواب کافی، آرامش روحی، ماسک‌ها و لوسیون‌های خانگی یا شرکتی و استفاده از محصولات آرایشی استاندارد، برای آن مهیا کرده و نسبت به حفظ سلامت پوست صورت خود هوشیار و متمرکز باشیم. لیموترش تازه، ماست خنک، آلئوورا و کلیه مواد حاوی آنتی‌اکسیدان یا باکتری‌های سالم همگی در حفظ پوست سالم مؤثر هستند.

همان‌طور که می‌دانید برای داشتن موهایی قوی و پرپشت مصرف مواد غذایی مغذی بی‌تأثیر نیست و دانستن اینکه کدام ماده غذایی تأثیر بیشتری دارد هم مهم است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا