طب سنتی

جوانه گندم و خواص بی نظیر آن را بهتر بشناسیم

Rate this post

خواص جوانه گندم :

1- حفظ سلامت پوست و مو

خواص جوانه‌ گندم برای پوست بیشمار است زیرا سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی بوده و برای درمان مشکلات پوستی تاثیر بسیاری دارد و می توان از آن در غذا و سالاد بصورت خوراکی و از پودر آن به شکل ماسک استفاده کرد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

برای درست کردن ماسک، مقداری از پودر جوانه‌ گندم را همراه مقداری شیر کم‌چرب روی صورت قرار دهید و قبل از خشک شدن آن را بشویید. این روش باعث پیشگیری از پیری و چروک زودرس پوست می شود. جوانه‌ گندم همچنین در جلوگیری از ریزش مو و در ترمیم موهای آسیب ‌دیده همچنین رفع شوره موی سر نقش موثری دارد.

2- چاق یا لاغر شوید

از جوانه گندم برای چاقی و یا لاغری میتوان استفاده کرد .جوانه‌ گندم مواد مغذی فراوانی دارد. برای لاغری و کاهش چربی های پهلو و شکم، پودر جوانه‌ گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا و اگر می‌خواهید چاق شوید، آن را ۱۰ دقیقه بعد از غذا میل کنید.

3- رفع بی‌خوابی و تقویت حافظه

استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان در هوش و تقویت حافظه موثر است. موادی مانند سبزی‌های تازه با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، حالت ارتجاعی رگ‌ها را حفظ کرده و باعث خون‌رسانی بهتر به مغز و اعصاب شده و بطور غیرمستقیم از کاهش توانایی فکری جلوگیری می‌کنند. مصرف روزانه و مرتب جوانه‌ گندم، به رفع کم خوابی و تقویت حافظه کمک می‌‌کند.

همچنین بخوانید:  بهترین صابون های طبیعی مناسب پوست

4- درمان یبوست و پیشگیری از سرطان روده

جوانه گندم حاوی مقدار زیادی فیبر بوده که باعث رفع یبوست ، دفع کامل مدفوع و مانع از سرطان روده می‌شود؛ بنابراین، مصرف آن یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ سلامت بدن است.

5- درمان ضعف تخمک‌گذاری

جوانه‌ گندم منبع غنی ویتامین E است که برای اختلالات قاعدگی و ضعف تخمک‌گذاری زنان موثر است و باید برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن، آن را در رژیم غذایی گنجاند.

6- تقویت عمومی بدن و رفع خستگی

جوانه‌ گندم به دلیل داشتن ویتامین  ‌E، سلنیوم و منیزیم باعث حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی و فعالیت‌های مغز کمک می‌کند. در سنین بالا که بدن نیاز کمتری به انرژی داشته و پروتئین‌ و ویتامین‌های بیشتری می‌خواهد، می‌توان از جوانه‌ گندم در تهیه‌ سالاد، غذاهای روزمره و حتی نوشیدنی‌ها استفاده کرد.‌

اگر طی روز احساس خستگی و ضعف جسمانی دارید، روزانه کنار هر وعده‌ غذایی جوانه‌ گندم مصرف کنید. ویتامین B1  موجود در این جوانه موجب رفع خستگی مفرط، ضعف و بی‌حالی می‌شود.

7- تقویت بینایی

از آن جایی که جذب ویتامین A در روده انجام می‌شود، جوانه‌ گندم هضم غذا را در معده و روده آسان می‌کند و باعث جذب بهتر ویتامین A در روده می‌شود. همچنین ویتامین A موجود در آن به سلامت سیستم بینایی کمک فراوانی می‌کند.

8- تقویت نیروی جنسی

ویتامین E موجود در جوانه‌ گندم به عنوان معجزه‌ گر و اکسیر جوانی معرفی می‌شود و برای درمان ضعف جنسی مردان کاربرد دارد.

9- قلب و عروق

جوانه‌ گندم به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم باعث کاهش فشارخون بالا شده و برای کاهش کلسترول بسیار مفید می باشد. همچنین برای خون ‌سازی بسیار مفید است.

همچنین بخوانید:  برنج سیاه، برنج ضد سرطان + خواص و روش های پخت برنج سیاه

مقدار مصرف جوانه گندم در روز : روزانه 2 قاشق غذاخوری جوانه گندم تازه یا 1 قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم به همراه غذا یا سالاد میل شود.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا