روانشناسی

مقاله در مورد کیفیت خواب و تاثیر آن بر حافظه

Rate this post

بر اساس یک مطالعه جدید که در مجله “دیدگاه‌های علم روانشناسی” به چاپ رسید، داشتن خواب با کیفیت در دوران جوانی یا میانسالی ممکن است راهی مفید برای داشتن حافظه خوب در سنین بالاتر باشد.

ارتباط بین خواب و عملکرد شناختی بطور گسترده‌ای مورد تحقیق قرار گرفته و کاملا پذیرفته شده که خواب، توانایی یادگیری و حافظه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

در ماه ژوئن سال گذشته، Medical News Today مطالعه‌ای را چاپ کرد که ادعا می‌کند خواب به تقویت حافظه پس از یادگیری کمک می‌کند.

یک تحقیق جدیدتر که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده نشان می‌دهد که ممکن است چرت زدن در طول روز، به بچه‌های کوچک کمک کند تا مهارت‌ها و رفتارهای تازه آموخته شده را به یاد بیاورند.

محققان این مطالعه جدیدتر شامل دکتر مایکل اسکالین از گروه روانشناسی و علم اعصاب در دانشگاه بیلور خاطر نشان می‌کنند که با بالا رفتن سن، تمایل به خواب کمتر می‌شود و “موج آرام خواب” کمتری خواهیم داشت. موج آرام خواب برای حافظه بسیار ضروری است.

دکتر اسکالین و همکارش دونالد بلیوایس از گروه مغز و اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه اموری، شروع کردند به تحقیق راجع به اینکه آیا این تغییرات خواب وابسته به سن، بر عملکرد شناختی تاثیر می‌گذارد یا نه.

خوابیدن

تاثیر خواب با کیفیت بر روی حافظه

به خوابتان بیشتر توجه کنید تا مجبور نشوید بعدا برای جبران آن، تلاش کنید

این محققان یک بررسی جامع روی بیش از ۲۰۰ مطالعه با قدمت بیش از نیم قرن انجام دادند که ارتباط بین خواب و عملکرد شناختی را تجزیه و تحلیل کرده بود.

همچنین بخوانید:  بهترین مواد غذایی برای مغز

شرکت کنندگان در مطالعه به سه گروه سنی تقسیم شدند: جوان(سنین ۱۸ تا ۲۹)، میانسال(سنین ۳۰ تا ۶۰) و پیر(۶۰ سال و بالاتر). اسکالین و بلیوایس در پرسشنامه‌ای از شرکت کنندگان پرسیدند که بطور متوسط چند ساعت در هر شب می‌خوابند، چقدر طول می‌کشد تا به خواب بروند، در طول شب، چند بار از خواب بیدار می‌شوند و میزان خستگی آنها در طول روز چقدر است.

نتایج این بررسی نشان داد که شرکت کنندگان جوان و میانسال معمولا خواب بیشتر و با کیفیت‌تری نسبت به افراد مسن‌تر داشتند و بنظر می‌رسد که این امر به عملکرد شناختی آنها در سال‌های بعد کمک کند.

اسکالین یادآوری می‌کند: ما با تحقیقاتی که نشان داده خواب خوب در میانسالی به عملکرد ذهنی بهتر در ۲۸ سال بعد کمک می‌کند، موافقیم.

به گفته این تیم تحقیقی خواب با کیفیت در میان شرکت کنندگان در دهه‌های ۷، ۸ و ۹ زندگی، تاثیر کمی‌بر حافظه آنها داشته است.

نویسندگان می‌گویند: ما این نوشته را اینطور تفسیر می‌کنیم که داشتن خواب با کیفیت، حداقل در افراد جوان و میانسال، باعث عملکرد شناختی بهتر می‌شود و در برابر زوال عملکرد شناختی مرتبط با سن، از شخص محافظت می‌کند.

اسکالین می‌گوید: اگر خواب به قدرت حافظه و تفکر افراد جوان کمک می‌کند اما کمیت و کیفیت آن با بالا رفتن سن تغییر می‌کند، پس سوال این است که آیا ممکن است بهبود خواب باعث به تاخیر افتادن تغییراتی شود که با بالا رفتن سن در حافظه و تفکر ایجاد می‌شود!

در حالیکه بنظر نمی‌رسد خواب خوب در سنین بالا بر حافظه تاثیر بگذارد اما اسکالین می‌گوید تحقیقات قدیمی نشان داده‌اند که ممکن است باعث افزایش سلامت قلب و عروق و کاهش خطر و شدت بسیاری از اختلالات دیگر شود.

همچنین بخوانید:  ۱۶ فایده گوش دادن به موسیقی برای ذهن و بدن

برخلاف نتیجه این تحقیق، MNT می‌گوید مطالعه‌ای که ماه گذشته در مجله “مغز و اعصاب” به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که خواب بی‌کیفیت در مردان مسن با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در ارتباط است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا