تناسب اندام

خواب و ریکاوری عضلات

Rate this post

خواب، یک فرایند فیزیولوژیکی فعال است، بدین معنی که بدن شما در آن مشغول انجام فعالیت‌هایی حیاتی است، اما شما از آنها بی خبرید! خوابیدن، بین دو نوع خواب عوض و بدل می‌شود، خواب REM که مشخصه‌ی آن حرکت سریع چشم در خواب است، و خواب Non-REM که چشم‌ها حرکتی ندارند.

این سیکل، سراسر شب چندین بار تکرار می‌شود. در حالی که خواب REM انرژی ساعاتی که بیدار هستید را فراهم می‌آورد و برای بازیابی ذهن ضروری است، مراحل ۳ و ۴ خواب Non-REM که بنام خواب عمیق یا موج آرام شناخته می‌شوند، برای بازیابی و ریکاوری بدن ضروری هستند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

حتی نام‌های این دو خواب، یعنی خواب موج آرام در مقایسه با خواب حرکت سریع چشم، نشان دهنده‌ی طبیعتشان در زمینه‌ی التیام و آرام کنندگی‌شان هستند.


شناخت تغییرات به هنگام خواب

در طول فاز تجدید قوای جسمی خواب عمیق Non-REM، فشار خون شما کاهش پیدا کرده، و تنفستان عمیق‌تر و آرام‌تر می‌شود. مغز شما، با فعالیت بسیار کمی، در حال استراحت است، بنابراین خون تامین شده برای عضلات افزایش پیدا می‌کند، و اکسیژن و مواد مغذی چند برابر خواهد شد، در نتیجه ترمیم و رشد عضلات، سرعت می‌گیرد. در طول این فاز خواب، عضلات و بافت‌ها جوانی‌شان را از سر گرفته، و سلول‌ها مجدد ساخته می‌شوند.

همچنین بخوانید:  راهنمای ورزش در ماه رمضان

مزایای خواب، و هورمون رشد

همین که بدنتان وارد مرحله‌ی خواب عمیق Non-REM می‌شود، غده هیپوفیز شما یک شات هورمون رشد ترشح کرده، که ترمیم عضلات و رشد بافت‌ها را تحریک می‌کند. کمبود خواب، و تغییر در کیفیت خواب، باعث افت شدید ترشح هورمون رشد خواهد شد. و کمبود هورمون رشد هم، با چاقی، عضله سوزی، و کاهش ظرفیت بدن شما در فعالیت‌های ورزشی، رابطه‌ی مستقیمی دارد.


انواع ترمیم عضله

عضلات شما، بعد از خستگی، آسیب، و جراحت، به خواب و زمان ریکاوری بیشتری احتیاج دارند. این بدین معنی است که اگر آسیب دیده‌اید یا اینکه در دوره‌ی نقاهت پس از عمل جراحی هستید، باید بدانید برای اینکه بدنتان کاملا درمان گردد، به خواب بیشتری احتیاج دارد. بعلاوه، ترمیم مورد نیاز عضلات پس از تمرینات شدید، مخصوصا تمرین‌های قدرتی و استقامتی که در آنها عضلات مقداری دچار پارگی می‌شوند نیز مستثنی از این قاعده نیست.


چارچوب زمانی خواب کافی

اگر شب‌ها چهار ساعت یا کمتر بخوابید، جزو دسته‌ای قرار خواهید گرفت که محرومیت از خواب دارند. و هشت ساعت خواب شبانه هم به منزله‌ی خواب نرمال تلقی می‌گردد. راهنمای خواب بنیاد ملی خواب، هفت تا نه ساعت خواب را برای بزرگسالان پیشنهاد می‌کند. یک شب بی‌خوبی آسیب کمی وارد می‌کند، اما انباشت اثرات خواب بی کیفیت و ضعیف، اثرات نامطلوبی در مورد عضلاتتان خواهد داشت.


مشکلات خواب مرتبط با سن

کاهش کیفیت و طول خواب مرتبط با سن و سال، مخصوصا زمان خواب عمیق مربوط به Non-REM، در طول سالیان، منجر به از بین رفتن عضلات و افزایش سرعت سالخوردگی خواهد شد. بنابراین اگر دائما با خواب عمیق، یا با یکسره خوابیدن مشکل دارید، حتما با پزشکتان آنرا در میان بگذارید. عضلات شما همانقدر که به مواد غذایی احتیاج دارند، به خواب، خون، و اکسیژن هم محتاجند.

همچنین بخوانید:  فواید ورزش در فضای باز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا