تغذیه سالم

خواص انبه و هرآنچه که باید بدانیم!

Rate this post
میوه انبه میوه‌ی شیرین و خوش‌طعمی است و از خواص انبه می‌توان به وجود ویتامین C و A و انواع مختلف کاروتنوئیدها اشاره کرد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. انبه از پرمصرف‌ترین میوه‌ها در جهان است که در مناطق گرمسیری می‌روید و قدمتی 4000 ساله دارد.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

انبه در هند رشد کرده و با پسته و بادام‌هندی هم‌خانواده است و انواع مختلف دارد. این میوه‌ی هسته‌دار از دو بخش تشکیل‌شده است: قسمت گوشتی بیرونی و هسته انبه. قسمت گوشتی، هسته را دربرمی گیرد و در داخل هسته نیز، دانه‌ی انبه قرار دارد. نارگیل، گیلاس، آلو، هلو، زیتون و خرما نیز میوه‌هایی از همین دسته‌اند. درخت انبه ازجمله درختان همیشه‌سبز است که تقریباً فقط در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. انبه، میوه‌ی ملی هند، پاکستان و فیلیپین و همچنین درخت ملی بنگلادش است. از میوه و برگ‌های آن برای تزئین مراسم مذهبی، جشنواره‌ها، جشن‌ها و همچنین مراسم عروسی استفاده می‌شود.

خواص انبه

خواص انبه و مضرات آن چیست؟

خواص انبه چیست؟

انبه‌ در زمره پرمصرف‌ترین میوه‌های سراسر جهان لقب گرفته است. از خواص انبه می‌توان به کاهش ابتلا به مرض چاقی و بیماری‌های منجر به مرگ، دیابت، بیماری‌های قلبی نام برد همچنین پوست و مویی سالم را برایتان به ارمغان آورده، انرژی بدن را افزایش داده و در کل منجر به کاهش وزن سریع خواهد شد. از خواص انبه موارد دیگری را هم باید نام برد که شامل:

  1. جلوگیری از زوال شبکیه ناشی از افزایش سن: آنتی‌اکسیدان موجود در انبه موسوم به زیاکسانتین، مانعی در برابر تشعشات نورهای آبی مضر بوده و نقش محافظ را برای حفظ سلامت چشم ایفا می‌کند.
  2. خواص انبه برای پیشگیری از آسم: خطر پیشرفت آسم در افرادی که مقدار فراوانی از مواد مغذی ویژه‌ای مصرف می‌کنند بسیار پایین است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتین است که در انبه، پاپایا، زردآلو، بروکلی، طالبی، کدوحلوایی و هویج یافت می‌شود.
  3. سرطان و خواص انبه: برنامه غذایی سرشار از بتاکاروتین، نقش یک مدافع را در برابر ابتلا به سرطان پروستات ایفا می‌کند و همچنین مصرف بتاکاروتین نتایج معکوسی را در پیشرفت سرطان روده و سینه حاصل می‌کند.
  4. سلامت استخوان‌ها: جذب ویتامین K ناکافی خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. جذب ویتامین K به میزان کافی با مصرف به‌موقع میوه‌ها و سبزی‌ها تأمین می‌شود و برای بهبود جذب کلسیم بدن برای سلامت کامل استخوان‌ها ضروری است.
  5. خواص درمانی انبه برای دیابت: میزان گلوکز خونِ افراد مبتلابه دیابت نوع ۱ که از برنامه غذایی حاوی فیبر فراوان پیروی می‌کنند، پایین‌تر بوده و مصرف فیبر فراوان، شاخص قند خون، چربی و میزان انسولین را در افراد دارای دیابت نوع ۲ بهبود می‌بخشد.
  6. تأثیر بر گوارش: ازآنجایی‌که انبه حاوی مقادیر فراوانی فیبر و آب هست، به پیشگیری از یبوست کمک شایانی کرده، موجب دفع منظم شده و دستگاه گوارشی سالم را برایتان به ارمغان می‌آورد.
  7. خاصیت انبه بر بیماری‌های قلبی: فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های موجود در انبه مدافعی در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. افزایش جذب پتاسیم و کاهش جذب سدیم از مهم‌ترین تغییرات در برنامه غذایی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در فرد کاهش می‌دهد.
  8. انبه و پوست و مو: یکی از خواص انبه تقویت مو است چراکه حاوی ویتامین A یعنی ماده مغذی موردنیاز در تأمین چربی پوست بوده که رطوبت موها را نیز تأمین می‌کند. همچنین ویتامین برای رشد نسوج بدن ازجمله پوست و مو حیاتی است.
همچنین بخوانید:  خواص قرص جینسینگ برای چاقی

اگرچه این میوه به‌عنوان پرخاصیت‌ترین میوه‌های گرمسیری شناخته‌شده اما مضرات انبه نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

  • قبل از خوردن انبه پوست آن را جدا کنید، زیرا پوست و عصاره انبه باعث حساسیت می‌شود.
  • افرادی که طبع گرم دارند، در مصرف انبه نباید زیاده‌روی کنند.
  • مصرف انبه به‌خصوص ترشی آن با معده خالی، ایجاد ناراحتی معده می‌کند؛ بنابراین بهتر است آن را بعد از غذا و ترشی آن را همراه با غذا میل کرد.
  • این میوه در افراد دیابتی بااحتیاط مصرف شود زیرا با خوردن این میوه نیاز به انسولین افزایش پیدا می‌کند.
  • برای رسیده کردن انبه برخی از فروشندگان از کاربرد کلسیم استفاده می‌کنند که باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود به همین علت استفاده از انبه ارگانیک بهتر است.
  • ازآنجاکه انبه از خانواده‌ی پسته یا بادام‌هندی است، اگر به پسته یا بادام‌هندی آلرژی دارید، احتمالاً باید از انبه اجتناب کنید.
  • انبه همچنین حاوی مقادیر بسیار کمی اوروشیول است که ممکن است باعث بروز درماتیت در افراد حساس شود.
  • یکی از مضرات انبه این است که پتاسیم زیادی دارد. اگر کلیه‌هایتان به‌خوبی کار نمی‌کنند، بهتر است مراقب باشید. پتاسیم بیش‌ازحد اگر کشنده نباشد، ممکن است خطرناک باشد، چون کلیه‌ها ممکن است در خارج کردن پتاسیم اضافی از خون دچار مشکل شوند.
  • انبه در تأثیر قرص‌های وارفارین اختلال ایجاد می‌کند، اگر در حال مصرف این دارو هستید در مصرف این میوه احتیاط کنید.

خواص انبه و مضرات آن چیست؟

انواع انبه

بعد از بررسی مضرات انبه و البته خواص انبه، نگاهی به انواع آن می‌اندازیم. انواع انبه در جهان وجود دارد که هرکدام شیرین‌تر از قبلی است. انواع محبوب انبه شامل

  1. انبه آلفونسو: انبه آلفونسو یکی از انواع انبه از هند است و آن‌ها شاه انبه» نامیده می‌شوند. دلیل این توضیح این است که انبه آلفونسو بسیار شیرین و آبدار است.
  2.  انبه فرانسیس: انبه فرانسیس نوعی انبه هائیتی است که نسبتاً بزرگ بوده و دارای رنگ‌های مختلف از زرد تا نارنجی و سبز روشن است.
  3.  انبه کیت: انبه‌ای گرد بزرگ دارای پوست سبز تیره با جزمی قرمز سرخ‌شده است. پالپ انبه زرد دارای طعم شیرین است و حاوی برخی از الیاف است.
  4.  انبه کنزینگتون: کنزینگتون پراید یک نوع انبه بزرگ از استرالیاست که دارای پوست زرد و سبز می‌باشند با گوشت زرد شیرین.
  5. انبه پالمر: این نوع انبه بزرگ دارای شکل مستطیل بلند است که دارای سایه‌های سبز و قرمز است. وقتی انبه رسیده باشد روی پوست ضخیم باید زرد شود.
  6.  انبه تامی اتکینز: این نوع انبه نسبتاً بزرگ و دارای شکل بیضی است. گوشت زرد گوشتی رشته‌ای و فیبری است. این انبه از فلوریدا می‌آید.
  7.  انبه گلن: انبه گلن هم در فلوریدا یافت می‌شود و دارای یک‌شکل بیضوی یا مستطیل در یک انتها و از طرف دیگر گرد شده است. در مقایسه با دیگر انبه‌ها، پوست نازک دارد و زمانی که به‌طور کامل رسیده است به رنگ زرد و نارنجی‌رنگ است
  8.  انبه ایروین: انبه ایروین یک نوع انبه انعطاف‌پذیر است که دارای پوست پرزرق‌وبرق قرمز است که کاملاً رسیده است. این نوع انبه یکی دیگر از گونه‌های فلوریدا و یکی از انواع محبوب انبه است.
  9.  انبه هادن: یکی از ویژگی‌های متمایز این نوع انبه، غنی، پوست قرمز عمیق و عطر معطر است. هنگامی‌که به بافت آن نگاه کنید گوشت انبه دارای الیاف کوچک است که به حفظ گوشت زرد نازک کمک می‌کند.
  10. و انواع مختلف دیگر
همچنین بخوانید:  کدو و ماست، یک میان‌وعده رژیمی!

انواع انبه

در رابطه بااینکه انبه و لاغری با یکدیگر مرتبط هستند باید گفت همانند هر ماده غذایی دیگری که موجب افزایش وزن می‌شود، استفاده بی‌رویه از انبه هم باعث به هم خوردن تناسب‌اندام می‌شود ولی در کنار رژیم کتوژنیک میتوان نتیجه خوبی را گرفت البته باید گفت که این تصور غلطی است که مصرف انبه موجب افزایش وزن می‌شود در صورتی مصرف آن کنترل‌شده باشد هیچ مشکلی که پیش نمی‌آورد بلکه به رژیم لاغری هم کمک می‌کند. انبه حاوی ویتامین A، C، آهن، مس و مقدار زیادی پتاسیم است که برای بدن بسیار مفید می‌باشند همچنین قند خون را بالابرده باعث می‌شود در طول روز سرحال و پرانرژی باشید. البته مصرف نادرست آن موجب نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود. انبه حاوی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات، پروتئین و چربی است. استفاده از انبه به دلیل حس تازگی و سرحالی که ایجاد می‌کند، نیم ساعت قبل از کار توصیه می‌شود.

انبه و لاغری

جمع‌بندی مضرات، انواع و خواص انبه

در این مقاله با سبزینه راه همراه بودید تا با انواع، خواص و مضرات انبه آشنا شدید. بهترین زمان مصرف انبه پیش از ظهر و یا هنگام غروب به‌عنوان میان وعده است. انبه به دلیل وجود فیبر احساس سیری ایجاد می‌کند و جذب مواد مضر مانند کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را کاهش می‌دهد. هر وعده انبه 6/2 گرم فیبر دارد یعنی حدود 10 درصد از نیاز روزانه را شامل می‌شود. با مصرف انبه به‌تنهایی نمی‌توانید انتظار کاهش وزن را داشته باشید، بلکه باید در کنار آن غذای خود را کم و فعالیتتان را زیاد کنید. استفاده از انبه و سبزی‌ها با چگالی انرژی کم فقط می‌تواند با القای احساس سیری به کاهش وزن شما کمک کند پس درواقع خوردن انبه به دلیل ایجاد حس سیری و کاهش مصرف غذا راهی است برای تسریع کاهش وزن شما، درصورتی‌که همراه با ورزش و رعایت نکات رژیم غذایی باشد.

همچنین بخوانید:  خواص شکلات و عوارض شکلات را بدانید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا