طب سنتی

خواص برگ استویا (شیرین کننده طبیعی)

Rate this post

  برگ استویا چیست ؟

استویا  (Stevia) گیاه بومی آمریکای جنوبی است که صدها سال از آن به عنوان شیرین کننده استفاده می شود. امروزه برگ استویا به عنوان شیرین کننده طبیعی دمنوش های گیاهی و یا به عنوان عصاره با خلوص بالا و کالری صفر، برای کاهش انرژی و افزودن قند در غذاها و نوشیدنی ها، دراغلب کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. عصاره استویا، از طریق حرارت دادن برگ های گیاه و استخراج ترکیبات شیرین آن تهیه می شود.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

استویا دارای اهداف پزشکی به عنوان یک ضد میکروب ، ضد اسهال ، ضد تومور ، ادرارآور، ضد التهاب و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و شواهد علمی استفاده از آن را برای کنترل قند خون  و فشار خون بالا بسیار سودمند می داند.

خواص برگ استویا از نگاه طب سنتی :

 

جایگزین شکر :

از استویا به عنوان شیرین کننده و به عنوان جایگزینی برای ساکارز یا شکرمی توان استفاده کرد و برای افرادی که استفاده ازغذاها و نوشیدنی های طبیعی را ترجیح می دهند، منافع قابل توجهی برای سلامتی  به همراه دارد.

لاغری :

استویا با کالری بسیار کم که حتی می توان آن را صفر محسوب کرد ، به این معنی که کمتر از پنج گرم کربوهیدرات دارد، برای لاغری بسیار سودمند می باشد.

همچنین بخوانید:  نسخه های طب سنتی برای تقویت نعوظ

استویا و دیابت :

استویا یک شیرین کننده طبیعی است ومطالعات نشان می دهند که مصرف استویا برای افراد مبتلا به دیابت, موجب کاهش قابل توجه قند خون و پاسخ گلوکاگون پس از وعده غذایی می شود.

فشار خون :

درعصاره استویا گلیکوزیدهای خاصی برای گشاد شدن رگ های خونی یافت شده است و همچنین آن ها می توانند دفع سدیم را افزایش دهند. تحقیقات نشان داده اند که گیاه استویا دارای کاردیوتونیک است که باعث کاهش فشار خون و تنظیم ضربان قلب می گردد.

سرطان پانکراس :

استویا حاوی بسیاری از استرول ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله کائمپفرول است ، مطالعات نشان داده اند که کائمپفرول می تواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا 23 درصد کاهش دهد.

غذای کودکان :

غذاها و نوشیدنی های حاوی استویا می توانند نقش مهمی در کاهش کالری شیرین کننده های ناخواسته در رژیم های غذایی کودکان داشته باشند. با افزودن استویا به وعده های غذایی  کودکان، این امکان به وجود می آید تا ضمن انتقال به رژیم غذایی با قند کمتر، غذاهای شیرین و نوشیدنی هایی را بدون کالری اضافی مصرف کنند.

 

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا