زیبایی

خواص جوانه گندم

Rate this post

از خواص جوانه گندم می توان به تقویت سيستم ایمنی، جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و سرطان اشاره کرد. مهمترین خاصیت آن، ضد پیری بودن است و می تواند بر قدرت ذهن،تقویت ماهیچه ها، استقامت و سرعت ترمیم جراحات تاثیر گذار باشد. مواد مغذی جوانه گندم به گوارش کمک می کند، از آسیب به رگ ها جلوگیری می کند و کاهش وزن بهمراه دارد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

جوانه گندم جزء کدام دسته از مواد است؟

جوانه گندم مرکز کوچک مغذی از دانه گندم است که تنها ۲٫۵درصد وزن دانه را تشکیل می دهد،اما فوایدبسیاری دارد. برخی از مواد غذایی تماما مغذی اند و مصرف هر قسمت آن برای بدن مفید است. دانه گندم از آن دسته از مواد است. جوانه گندم بخشی از گندم است که بیشتر مواد مغذی را شامل می شود. هر دانه گندم شامل پوسته بیرونی(سبوس گندم)، آندوسپرم نشاسته ای(برای آرد کردن) و جوانه گندم (بخش زایا) می باشد.

گندم

جوانه گندم چيست؟

جوانه گندم، بخشی از دانه گندم است که به تولید و باروری گیاه کمک می کند، بنابرين بطور طبیعی، حاوی مواد مغذی لازم برای رشد و نمو ارگانیسم جدید و سالم است. سال های زیادی،عموما از دانه گندم برای تولید آرد استفاده می شد. در این صورت سبوس و جوانه آن دور ریخته می شد و آرد سفید تولید می شد که خواص آن خیلی کم بود یا هیچ گونه ارزش غذایی نداشت. در واقع وقتی ويتامين های سنتز شده و سفید کننده ها به آرد اضافه شود،نه تنها محصول بدست آمده مفید نیست بلکه ضرر هم دارد.
وقتی جوانه گندم از دانه جدا می شود و داخل روغن طبیعی قرار می گیرد یا وقتی دانه بصورت کامل خورده می شود، خواص مغذی جوانه به بدن منتقل می شود. اغلب از جوانه گندم در روغن پخت و پز یا کیک پزی برای اضافه کردن در سالاد یا سس پاستا استفاده می شود، اما نباید از آن برای سرخ کردن استفاده کرد. با قرار دادن روغن در مجاورت شلعه زیاد، بخش زیادی از مواد مغذی آن از بین می رود. از آن می توان بعنوان افزودنی دسر، اسموتی یا حتی بعنوان جایگزین خرده نان یا آرد دستور آشپزی استفاده کرد و از ترکیبات مغذی آن بهره مند شد.
در شرایط فعلی، مردم به سلامت خود بیشتر توجه می کنند، تقریبا تمام مغازه ها، جوانه گندم خام می فروشند. بنابرین خلاق باشید و از جوانه گندم در آشپزی استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  گن لاغری و پاسخ به سوالات متداول درباره استفاده از آن

مواد مغذی جوانه

بااینکه جوانه گندم کوچک است،مواد مغذی آن باور نکردنی و شگفت انگیز است. پوسته بیرونی دانه گندم، (سبوس ) نیز مفید است، اما جوانه گندم مواد مغذی ضروری بیشتری دارد.
جوانه گندم منبع غنی انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات پیچیده است که همگی در سیستم های داخلی بدن نقش دارند. سرشار از ويتامين های مهم روزمره مانند فولات، ويتامين E و ویتامین B است(نیاسین،تیامین و B6) است. از نظر املاح، جوانه گندم مقدار زیادی پتاسیم و آهن دارد و سرشار از روی،کلسیم، پتاسیم، فسفر و سلنیوم است.
از اصلی ترین و مفید ترین اشکال کلسترول يعني اسید چرب امگا ۳دارد و می توانید نیاز بدن را از این طریق تامین کنید.

خواص جوانه گندم

جوانه گندم خواص بسیاری دارد که به شما کمک می کند سبک زندگی سالمی داشته باشید. اجازه دهید نگاهی دقیق تر بیندازیم:

سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی

با افزودن جوانه گندم به رژیم غذایی خود،می توانید سیستم ایمنی خود را برای مبارزه با بیماری های مختلف قلبی و سرطان تقویت کنید. هیدرولیزات پروتئین جوانه گندم می تواند بطور موثری فعالیت آنتی اکسیدان در بدن را افزایش دهد. آنتی اکسیدان ها رادیکالهای آزاد و دیگر میکروارگانیزم های بدن را نابود می کند و احتمال بروز بیماری های جدی را کاهش یا از بین می برد. جوانه گندم بطور طبیعی حاوی مقادیر بالایی از هیدرولیزات است که آنتی اکسیدان های سیستم ایمنی را تحریک می کند.

قلب

تقویت سلامت قلب

مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم دانه گندم و جوانه آن می تواند عوامل احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش دهد و سلامت سیستم قلبی عروقی را بالا برد. کلسترول LDL کلسترول اکسید شده است و بنابرین در عروق تجمع می یابد. این مساله علامت معمول بروز حمله قلبی و سکته مغزی است. با قرار دان جوانه گندم در رژیم غذایی خود مقدار فیبر دریافتی بیشتر می شود و متعاقبا بیماری قلبی کاهش می یابد. وجود اکتاوسانول در جوانه گندم موجب کاهش سطح کلسترول می شود و احتمال بروز سکته مغزی و دیگر ناراحتی های خطرناک را پایین می آورد. مقادیر بالای امگا ۳ جوانه گندم می تواند تاثیرات منفی امگا ۶ را خنثی کند .

همچنین بخوانید:  ۵ خوراکی شگفت انگیز حاوی SPF برای محافظت از پوست

جلوگیری از سرطان

افزودن جوانه گندم یا نوع خاصی از عصاره آن به رژیم غذایی می تواند به کاهش فاکتور های انواع سرطان کمک کند. ترکیبات آن متابولیسم گلوکز را تا حد زیادی قطع می کند و فعالیت آنزیم کیناس(تحریک کننده فعالیت های سرطانی در سلول ها) را مهار می کند. مطالعه نشان می دهد که در افراد مورد آزمايش با عصاره جوانه گندم در رژیم غذایی، این ماده ترشح TNماکروفاژو تحریک فعالیت سلول NK را بالا می برد. هر دو این آنها به مرگ سلول های سرطانی و تومور می انجامد. جوانه کوچک درون گندم ممکن است خیلی شگفت انگیز نباشد،اما تاثیرات آن بسیار قوی است.

ضد پیری

خواص ضد پیری

جوانه گندم سرشار از مواد مغذی و ویتامین است که می تواند نقش مهمی در کاهش عوامل پیری مانند تاثیرات مخرب آفتاب و ریزش مو داشته باشد. بعنوان یک مکمل غذایی،جوانه گندم روشی طبیعی برای دریافت این خواص است. برخی از افراد استفاده آرایشی از آن دارند و عصاره آن را بطور مستقیم یا با ترکیب با مواد ديگر استفاده می کنند. ویتامین E موجود در جوانه گندم زیاد است و مطالعات نشان می دهد کسانی که ویتامین E رادر رژیم غذایی خود قرار می دهند،از فواید متعدد این ويتامين بهره مند می شوند. با مصرف منظم آن ،پروتئین و ویتامین های دریافتی می توانند تاثیر مثبتی بر ناراحتی هايي از جمله صدفک،آفتاب سوختگی، اگزما،چروک،پیری پوست و عقب رفتن سر حد مو داشته باشند.

ورزشکاران

افزایش عملکرد ورزشکاران

مطالعات اخیر نشان می دهد جوانه گندم حاوی درصد بالایی از اکتاوسانول است که انرژی زا است. یعنی با گنجاندن آن در برنامه منظم غذایی،انرژی بدن و درنتیجه استقامت و عملکرد بالا می رود . چنین تاثیراتی بارها تکرار شده است، اما خیلی از عوامل تاثیر گذارند و اثبات کننده شواهد مبنی بر متوسط یا ضعیف بودن تاثیر جوانه گندم بر ارتقا عملکرد می باشند.

کاهش وزن

ارتقا متابولیسم سلولی

ویتامین موثر دیگری که در جوانه گندم وجود دارد،ویتامین B است. رایج ترین نوع این ویتامین در جوانه گندم نیاسین،تیامین و فولات است. این ویتامین ها برای متابولیسم سلولی مهم اند و به تبدیل کربوهیدرات ها ،لیپید ها و گلوکز به انرژی قابل مصرف سلولی و مواد مغذی کمک می کنند. تیامین می تواند علیه ناهنجاری های متابولیسمی مانند چاقی مزمن مبارزه کند. عملکرد قوی تر متابولیسم یعنی ارتقا سطح انرژی طبیعی ،کاهش سریعتر وزن و هوشیاری و استقامت بیشتر. ویتامین B در خیلی از غلات و همچنین جوانه گندم وجود دارد.

همچنین بخوانید:  مهم ترین نکات آرایش در منزل

تقویت ماهیچه

تقویت سلامت ماهیچه

یکی از بهترین منابع پروتئین در رژیم غذایی است. پروتئین در حفظ سلامت ماهیچه ها ،ترمیم بافت آسیب دیده، تنظیم سطح انرژی بدن و کمک به هوموتازیست و تعادل بدن نقش کلیدی دارد. پروتئین یکی از نیاز های اساسی افرادی است که می خواهند خوش اندام باشند و حجم ماهیچه های خود را افزایش دهند.

بارداری

بارداری

جوانه گندم سرشار از فولیک اسید است. این ماده عامل مهمی در تضمین سلامت جنین می باشد. زنانی که به مقدار کافی فولات در سیستم بدن خود دارند،احتمال بروز مشکلات سیستم عصبی فرزاندانشان کمتر است. افزودن آن به رژیم غذایی در دوران بارداری می تواند خیلی مفید باشد و مجموعه ای از مواد مغذی به بدن برساند اما وجود درصد بالایی از فولیک اسید ،جوانه گندم را جذاب و محبوب می کند.

دیابت

جلوگیری از دیابت

وجود مقدار زیادی فولیک اسید در جوانه گندم تاثیر ثانویه بر افراد در معرض ابتلا به دیابت دارد. فولیک اسید با ترکیب هموسیستئین بدن رابطه عکس دارد. آمینو اسید هموسیستئین ارتباط مستقیمی با خیلی از بیماری های خطرناک مانند بیماری عروقی،دیابت و بیماری قلبی دارد. فولیک اسید در اغلب غلات مخصوصا جوانه گندم وجود دارد. بنابرین اگر به مقدار کافی از آن را در برنامه غذایی خود قراردهید،سطح هموسیستئین بدن کاهش می یابد و احتمال ابتلا به جنین بیماری هایی پایین می آید.

جوانه گندم و غذا

تاثیرات جانبی جوانه گندم

فاقد گلوتن: خیلی از افراد نمی توانند گلوتن مصرف کنند که این ماده از ترکیبات اصلی گندم است. افرادی که به گلوتن حساسیت دارند اغلب با مصرف گندم دچار بیماری گوارشی سلیاک می شوند. استفاده از گلوتن می تواند برای دستگاه گوارش دردناک و خطرناک باشد و در برخی موارد مرگبار باشد. باوجود دیگر فواید مغذی جوانه گندم اگر لازم است رژیم بدون گلوتن رعایت کنید،به هیچ وجه جوانه گندم یا عصاره آن را مصرف نکنید.

کالری بالا: بجز بالا بودن مواد مغذی آن، جوانه گندم سرشار از کالری است. اگر از دریافت کالری بالا و افزایش وزن مطرح نیست، مصرف آن بسیار مفید است ، در غیر این صورت سایر خواص آن خنثی می شود.

منبع : rastineh.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا