تغذیه سالم

“خواص زالزالک” 9 خاصیتی که سلامت شما را بیمه میکند

Rate this post

زالزالک چیست؟
میوه زالزالک با اندازه‌ی کوچک و در طیف رنگی زرد تا قرمز و حتی سیاه قرار داد. طعم زالزالک بین ترش و شیرین است. از زالزالک قرن‌ها است که در پزشکی سنتی استفاده می‌شود و خواص و فواید فراوانی برای سلامت بدن دارد. در ادامه به بررسی خواص و فواید بی نظیر زالزالک برای سلامتی می‌پردازیم.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

در این مطلب از سبزینه راه که در رابطه با زالزالک است به بررسی مواردی از جمله خواص زالزالک، زالزالک و خواص آن برای تقویت بینایی، زالزالک برای جلوگیری از سرطان، زالزالک بهبود دهنده سیستم گوارش، زالزالک منبعی غنی از آنتی اکسیدان، زالزالک برای تنظیم سطح کلسترول خون، زالزالک برای سلامت قلب، زالزالک و درمان فشار خون بالا، زالزالک برای معده، زالزالک برای مو، زالزالک و کمک به کاهش وزن سریع ، فصل زالزالک، طرز استفاده از زالزالک و در نهایت به مضرات زالزالک می‌پردازیم.

خواص زالزالک

خواص زالزالک

زالزالک حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است و خواص و فواید درمانی فراوانی دارد. از جمله خواص زالزالک می‌توان به مواردی مانند کاهش کلسترول بد، کاهش وزن، بهبود گوارش، جلوگیری از ریزش مو، کاهش درد قفسه سینه، رفع استرس و اضطراب، افزایش متابولیسم، خاصیت ضد پیری، جلوگیری از سرطان، درمان بی خوابی، کاهش علائم یائسگی، اثرات ضد التهابی و پیشگیری از بیماری‌های کبدی اشاره کرد در ادامه به بررسی برخی از خواص زالزالک می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:  خواص عسل طبیعی و همه آ‌نچه باید از این معجره بدانید!

فصل زالزالک

درخت‌های زالزالک از اوایل فصل بهار سبز می‌شوند و میوه درخت زالزالک در اواخر شهریور به بار می‌نشیند. زالزالک در اوایل فصل پاییز برداشت می‌شود و در واقع یک میوه پاییزی است.

✅ زالزالک و خواص آن برای تقویت بینایی

زالزالک سرشار از ویتامین A بوده که این ویتامین موجب حفظ سلامت بینایی می‌شود. زالزالک همچنین می‌تواند از رشد آب مروارید جلوگیری کند.

✅  زالزالک برای جلوگیری از سرطان

زالزالک حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است که به مبارزه با تمام سرطان‌هایی که در بدن وجود دارند، می‌پردازد. زالزالک خون را سم زدایی کرده و موجب دفع سموم از بدن می‌شود.

✅ زالزالک بهبود دهنده سیستم گوارش

یک گزینه گیاهی درمانی مناسب برای حفظ سلامت دستگاه گوارش زالزالک است. زالزالک می‌تواند یبوست، نفخ و حرکات روده را به موقع کنترل و درمان کند.

✅ زالزالک منبعی غنی از آنتی اکسیدان

زالزالک‌ها منبعی غنی آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن از ابتلا به بیماری‌های خطرناک جلوگیری می‌کنند. مصرف زالزالک می‌تواند موجب حفظ سلامت و افزایش جذابیت پوست شما شود. در واقع آنتی اکسیدان‌ها به زالزالک خواص ضد پیری که موجب رفع چین و چروک و خطوط موجود بر روی صورت می‌شود را می‌دهند.

✅ زالزالک برای تنظیم سطح کلسترول

از دیگر خواص زالزالک این است که می‌تواند موجب از بین رفتن کلسترول بد یعنی LDL و افزایش کلسترول خوب یعنی HDL شود. زالزالک حاوی فلانوئیدها هستند که از قلب محافظت کرده و موجب درمان مشکلاتی مانند درد قفسه سینه و شریان‌های مسدود شده می‌شود.

✅ زالزالک برای سلامت قلب

زالزالک منبعی غنی از  فلانوئیدها استه که به طور قابل توجهی به سلامت قلب کمک می‌کند. علاوه بر این آنتی اکسیدان‌های مومود در میوه زالزالک خواص ضد التهابی دارند و در جلوگیری از لخته شدن خون در شریان‌ها تیز موثر و مفید هستند.

همچنین بخوانید:  نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟

✅ زالزالک و درمان فشار خون بالا

یک گزینه درنانی مناسب برای درمان فشار خون بالا مصرف چای زالزالک است.

✅ زالزالک برای معده

یکی از گزینه‌های درمانی توصیه شده برای درمان سوءهاضمه و معده درد زالزالک است. زالزالک حاوی فیبر است است که نقشی مانند پری بیوتیک‌ها ایفا کرده و موجب درنان یبوست، حفظ سلامت دستگاه گوارش و هضم غذا می‌شود. از دیگر خواص زالزالک برای معده درمان زخم معده است.

✅ زالزالک برای مو

زالزالک موجب تقویت مو شده و از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. مصرف عصاره زالزالک کوهی موجب تحریک رشد موها شده تعداد و اندازه فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهد.

طرز استفاده از زالزالک

طرز استفاده از زالزالک

“خواص زالزالک” 9 خاصیتی که سلامت شما را بیمه میکند

استفاده از زالزالک به صورت خام

زالزالک خام مزه‌ای ترش و تا حدی شیرین دارد که می‌توان از زالزالک به عنوان یک میان وعده سالم و مفید استفاده کرد.

مربا و دسر

از میوه زالزالک می‌توانید در تهیهرمربا و دسر استفاده کرده و از خواص آن بهره مند شوید.

سرکه و ترشی

تخمیر زالزالک به شما سرکه‌ای بسیار خوشمزه می‌دهد که می‌توانید از آن در تهیه سالاد و به عنوان چاشنی استفاده کنید

چای زالزالک

با خشک کردن میوه، گل‌ها و برگ‌های زالزالک می‌توانید چای زالزالک تهیه کنید.

برای اینکه بتوانید از حداکثر خواص زالزالک استفاده کنید، باید ابتدا آب را برای مدت زمان دو دقیقه روی گاز بگذارید و بعد از اینکه آب به جوش آمد، سه یا چهار عدد زالزالک را به آب در حال جدش اضافه کرده و برای مدت زمان هشت تا ده دقیقه صبر کنید. بعد از گذشت این مدت زمان زالزالک‌ها را از آب خارج کرده و درون یک فنجان بریزید و از چای خود لذت ببرید.

همچنین بخوانید:  خواص عرق کاسنی ، از سیستم ایمنی تا درمان جوش!

مضرات زالزالک

مضرات زالزالک

زالزالک در کنار خواص و فواید فراوانی که برای سلامتی دارد، در صورت زیاده روی در مصرف این  میوه همراه گل و برگ‌های آن به صورت دارو، دمنوش یا عصاره منجر به بروز علائم و نشانه‌هایی مانند تپش قلب، لکه‌های پوستی خفیف، سردرد، میگرن، خستگی، تهوع، علائم بیماری‌های روده و معده‌ای و خواب آلودگی و غیره می‌شود. زیاده روی در مصرف زالزالک برای خانم‌های باردار و مادران شیرده مضر است. افرادی که مبتلا به بیماری قلبی هستند و برای آن دارو مصرف می‌کنند نباید بدون مشورت با پزشک متخصص از زالزالک استفاده کنند زیرا ممکن است با دارو‌های قلبی تداخل دارویی داشته باشد و مشکلاتی را به وجود آورد.

زالزالک و کمک به کاهش وزن

زالزالک و کمک به کاهش وزن

زالزالک از جمله غذا‌هایی است که کالری کمی دارد. زالزالک می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند. زالزالک می‌تواند به سوزاندن چربی بدن کمک کند. زالزالک موجب افزایش متابولیسم بدن شده و از این طریق به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. با مصرف زالزالک و قرار دادن این گزینه سالم در رژیم غذایی خود وزن اضافه خود را از دست داده و به وزن و اندام ایده‌آل خود برسید.

با وجود آن‌که زالزالک برای کاهش وزن تاثیر دارد، اما به تنهایی نمی‌تواند شما را به وزن ایده آل برساند؛ به همین دلیل لازم است برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری، از یک رژیم غذایی سالم و اصولی پیروی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا