تغذیه سالم

خواص زنجبیل برای لاغری که باید بدانید

Rate this post
زنجبیل نوعی ادویه از ریشه گیاهانZingiber officinale است و به‌عنوان گياه چندساله که حدود یک متر ساقه زيرزمينی خزنده و غده‌ای شكل و برگ‌های بدون دم برگ و فاقد كرک است. به نظر می‌رسد که زنجبیل به‌عنوان داروی با طبیعت گرم و خشک در درمان بسیاری از اختلالات ازجمله رفع سرد مزاجی، فشارخون پایین، دفع سنگ مثانه، کنترل درد و قاعدگی دردناک مؤثر است.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

زنجبیل عموما در بسیاری از غذاهای آسیایی و خاورمیانه و پودر آن به عنوان ادویه مهم در غذا استفاده می‌شود. یکی از خواص زنجبیل تولید داروهای گیاهی است. علت معجزه‌گر بودن این گیاه، اجزای تشکیل‌دهنده آن است که شامل نشاسته، رزین و اسانس‌هاست که بوی خاصی به آن می‌بخشد و به نظر می‌رسد بیشتر ارزش درمانی زنجبیل به علت ترکیبات ادویه‌ای آن، یعنی جینجرول‌هاست که طعم تند و سوزاننده‌ای به این گیاه دارویی می‌دهند.

از زنجبیل برای درمان مشکلات روده و معده برای افرادی که رژیم بدون لکتین دارند تجویز می‌شود. زنجبیل هم‌چنین ممکن است با دارا بودن اثرات ضد میکروبی، آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی به عنوان مسکن و به‌عنوان درمانی برای اختلالات سلامتی مورد استفاده قرار گیرد. خواص زنجبیل به دلیل گیاه داروئی بودنش گوناگون است، از جمله ضد تهوع و استفراغ، درمان کم اشتهایی، مقوی قلب، ضد لخته شدن خون، ضد باکتری، جلوگیری از برونشیت، ضد سرفه، ضد سموم کبدی، ادرارآور، کاهش اسپاسم، محرک سیستم ایمنی، ضد نفخ، افزایش ترشحات روده ای معده‌ای، پایین آورنده کلسترول خون، پیشگیری از روماتیسم، محرک گردش خون مغزی و محرک هضم غذا می‌باشد.

طبق مطالعات آزمایشگاهی مشخص‌شده است که یکی از مهم‌ترین خواص زنجبیل ضد سرطانی بودن آن است. جینجرول، مهم ترین جزء تشکیل‌دهنده زنجبیل که مسئول ایجاد طعم و مزه در این گیاه است، از رشد سلول های سرطانی مخصوصا سرطان روده در انسان جلوگیری می‌کند.

خواص زنجبیل برای زنان

خواص زنجبیل برای زنان

طعم قوی زنجبیل برای اغلب خانم‌ها متفاوت و لذت‌بخش است اما خواص زنجبیل برای زنان آنقدر زیاد و مفید است که اگر این خواص را بشناسند بی‌شک  بیشتر عاشق آن خواهید شد. این خواص شامل:

  1. رشد مو

زنجبیل به دلیل آنتی‌اکسیدان  بودن یکی از مهم‌ترین اجزای محصولات تجاری مربوط به مو است. اگر مقداری زنجبیل را رنده کرده و با آب ترکیب کنید و به کف سرتان اسپری کنید علاوه بر اینکه شوره سر را از بین می‌برد، به دلیل سرعت بخشیدن به گردش خون در فولیکول‌های مو باعث رشد بیشتر موهای شما می‌شود.

  1. کاهش دردهای قاعدگی
همچنین بخوانید:  اصولی‌ترین تغذیه قبل فوتبال برای هتریک حریف

نوشیدن دم‌نوش زنجبیل بهترین انتخاب برای روزهای اول قاعدگی است. برای تهیه آن کافی است یک قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده را در یک لیوان آب بجوشانید و آن را صاف و میل کنید. به دلیل طبع قوی زنجبیل، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری عسل یا یک قطعه کوچک نبات به آن اضافه کنید. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، زنجبیل در بهبود دردهای قاعدگی دردناک مانند ایبوپروفن عمل کرده و درد شما را تسکین می‌بخشد.

  1. لایه‌بردار پوست

یکی دیگر از خواص زنجبیل برای زنان لایه‌بردار بودن آن است که می‌توانید به عنوان یک اسکراب طبیعی در خانه از آن استفاده کنید و از شر پوست‌های مرده سطح بدنتان خلاص شوید. برای ساخت این اسکراپ زنجبیل را با عسل ترکیب  کنید و آن را روی سطح پوست بمالید.

  1. کاهش وزن

زنجبیل چون سوخت‌وساز یا متابولیسم بدن را بالا می‌برد باعث کالری سوزی بالا در بدن و لاغری شما می شود. به همین دلیل است که مربی‌های لاغری توصیه می‌کنند، زنجبیل را به‌صورت دتاکس (آب طعم دار) در بین ورزش یا به‌ شکل ادویه در غذا و حتی به عنوان طعم‌دهنده با چای میل کنید.

خواص زنجبیل برای آقایان

خواص زنجبیل برای آقایان

براساس تحقیقات انجام‌شده بر روی خواص زنجبیل، این گیاه حاوی موادی مانند منیزیم، منگنز، پتاسیم، ویتامین B6  و فیبر است که هر کدام به تنهایی موادی مفید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های بدخیم هستند. منگنز موجود در زنجبیل باعث افزایش تولید هورمون تستوسترون و قدرت باروری مردان می‌شود که همچنین مصرف آن می‌تواند بسیاری از مشکلات عصبی را برطرف کرده و باعث آرامش و بهبود سلامت روانی در آقایان شود. همچنین زنجبیل به دلیل برخورداری از منگنز و منیزیم می‌تواند از بالا رفتن قند خون جلوگیری کند که کارشناسان مصرف آن را به افراد مبتلابه دیابت توصیه می‌کنند.

زنجبیل دارای بو، مزه تند و مطبوعی است که می‌تواند سلول های سرطانی در روده بزرگ را از بین ببرد، از دیگر خواص زنجبیل برای آقایان می‌توان گفت که این خوراکی خوش طعم به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی موثر، از بروز لخته خون و گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند و به این ترتیب افرادی که از آن در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند کمتر دچار بیماری و مشکلات قلبی عروقی می‌شوند. البته باید توجه داشت که برای استفاده از این ماده خوش طعم به‌ویژه افراد با سابقه حساسیت غذایی، برای نخستین بار حتما به میزان کم از آن استفاده کنند زیرا زنجبیل یکی از خوراکی‌هایی است که در برخی افراد باعث تشدید علائم آلرژی می شود.

همچنین بخوانید:  همه چیز درباره انار که باید بدانید!

نحوه مصرف زنجبیل

نحوه مصرف زنجبیل

شاید این سئوال همیشه برای شما مطرح شود که باوجود پرخاصیت بودن این گیاه نحوه مصرف زنجبیل به چه صورت باید باشد. در اینجا باید گفت که می‌توان زنجیل را به برنامه غذایی خود اضافه کرده و از خواص خوب آن به‌درستی استفاده کنید.

 نوشیدن چای زنجبیل آسان ترین راه برای اضافه کردن آن به برنامه غذایی است. برای تهیه چای زنجبیل یک قاشق چای‌خوری زنجبیل خردشده را در یک قوری بریزید و روی آن آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کنار بگذارید سپس زنجبیل را با صافی از آب جدا کنید. هر روز می توانید ۳ الی ۴ فنجان چای زنجبیل بخورید.

یکی دیگر از راه‌های افزودن زنجبیل به برنامه غذایی استفاده از آن به عنوان چاشنی غذاست. در وعده شام می‌توانید ۲ الی ۳ قاشق چای‌خوری زنجبیل خردشده به سوپ یا غذاهای سرخ‌کردنی اضافه کنید. اگر طعم خام زنجبیل را دوست داشته باشید می توانید به عنوان چاشنی سالاد هم از آن استفاده کنید.

 اگر طعم تند زنجبیل را دوست دارید اما بیشتر دلتان می خواهد که شیرین باشد خودتان می‌توانید شکلات زنجبیل درست کنید. به این صورت که یک پیمانه زنجبیل تازه را پوست گرفته و خردکنید. سپس نصف پیمانه آب و نصف پیمانه شکر را باهم مخلوط‌کنید و روی گاز بگذارید تا بجوشد. بعد زنجبیل را به آن اضافه کرده، شعله را کم کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه بجوشد. بعدازاین مدت با یک کف گیر مشبک زنجبیل‌ها را روی یک ظرف توری قرار دهید تا بعد از یک شبانه روز خشک شوند. سپس زنجبیل‌های خشک‌شده را در یک ظرف دردار بدون هوا به مدت ۳ ماه نگه‌دارید.

همچنین می توانید از قرص‌های کپسول زنجبیل برای درمان برخی مشکلات مانند مشکلات شکمی و آرتروز استفاده کرد.

مضرات زنجبیل

مضرات زنجبیل

اگرچه زنجبیل دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری است اما مصرف بیش از حد آن و یا تداخل دارویی، باعث برخی عوارض جانبی خواهد شد.، اگرچه این موارد بسیار نادر است، اما دانستن یک سری مضرات زنجبیل لازم و ضروری است. مضرات زنجبیل شامل حال این افراد می‌شود:

  1. افرادی که در طول دوران قاعدگی ، خونریزی بیش از حد دارند
همچنین بخوانید:  رژیم فیبر چه خاصیتی دارد؟!

زنجبیل گشادکننده عروق است، به همین دلیل مصرف بیش از حد آن در دوران قاعدگی، میزان خونریزی را افزایش می‌دهد.

  1. زنان باردار و شیرده

ریشه زنجبیل حاوی محرک‌هایی است که باعث انقباضات زودرس می شود و همچنین بر روی هورمون‌های جنسی جنین هم تاثیر می‌گذارد، پس از مصرف زنجبیل به خصوص در هفته‌های آخر بارداری پرهیز کنید

  1. افرادی که نیاز به افزایش وزن دارند

افرادی که نیاز به افزایش وزن‌دارند، نباید از زنجبیل استفاده کنند چون زنجبیل یک تسریع‌کننده عالی برای متابولیسم است و به سوزاندن چربی و سرکوب اشتها کمک می‌کند و این ماده یکی از پرکاربردترین مواد تشکیل‌دهنده در هر رژیم کاهش وزن است زیرا با چاقی مبارزه می‌کند و بنابراین اگر می‌خواهید افزایش وزن داشته باشید، هرگز زنجبیل نخورید زیرا روند آن را بسیار کند می کند

  1. افراد مبتلابه هموفیلی

زنجبیل به دلیل افزایش گردش خون برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما با این حال این ماده برای افرادی که به هموفیلی مبتلا هستند توصیه نمی‌شود؛ زیرا هموفیلی نوعی اختلال است که مانع از لخته شدن خون می‌شود و مصرف زنجبیل هم این بیماری را وخیم و بدتر می‌کند. همچنین اگر در زخم بزرگی روی بدنتان دارید و در مرحله بهبودی آن به سر می‌برید نیز نباید زنجبیل مصرف کنید زیرا باعث خونریزی شدید می شود.

  1. افراد مبتلا به بیماری قلبی

همانطور که گفته شد، زنجبیل یک ماده موثر برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی است اما در صورت تشخیص مشکل در شریان ها یا رگ‌های خونی، مصرف بیش از حد زنجبیل یک سری عوارض را به همراه خواهد داشت و اوضاع را وخیم‌تر می‌کند، بنابراین اگر مشکل قلبی دارید زنجبیل را بیش از حد مصرف نکنید.

  1.  افرادی که دارو مصرف می‌کنند

ترکیبات فعالی که در زنجبیل وجود دارد شاید تاثیر برخی داروهای خاص را کاهش داده یا باعث بروز برخی عوارض جانبی شود، به خصوص در مبتلایان به فشارخون، دیابت یا مشکلات هورمونی.

زنجبیل برای لاغری

زنجبیل برای لاغری

همانطور که گفته شد، زنجبیل در افزایش متابولیسم و کاهش وزن تاثیر دارد. با این‌وجود نمی‌توان تنها با اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی و استفاده بیش از حد از آن توقع داشت کاهش وزن زیادی را تجربه کنیم. برای لاغری و کاهش وزن، نیازمند یک رژیم غذایی مناسب در کنار تحرک کافی و مصرف مواد غذایی مفید و لاغرکننده هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا