تغذیه سالم

خواص عرق کاسنی ، از سیستم ایمنی تا درمان جوش!

Rate this post
یکی از گیاهان معروف در طب سنتی کاسنی است که عرقی که از آن تهیه می‌کنند خواص درمانی بسیاری دارد و به همین دلیل در ایران کمتر خانه‌ای را می‌توان پیدا کرد که عرق کاسنی نداشته باشد. یکی از نکات جالب در ارتباط با گیاهی که عرق کاسنی را از آن می‌گیرند، رشد آسان آن در اغلب انواع آب‌وهوا است؛ ینابراین کشت آن بسیار ساده است، به‌طوری که می‌توان گیاه آن را که در اطراف جاده رشد کرده نیز پیدا کرد.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

از آنجایی که عرق کاسنی در طب سنتی خواص بسیاری دارد، در این مطلب از سبزینه راه به سراغ خواص عرق کاسنی برای مردان و نکاتی درباره اینکه عرق کاسنی را کی بخوریم، رفته‌ایم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خواص عرق کاسنی

خواص عرق کاسنی و ارزش غذایی آن

احتمالا براتون سوال پیش آمده که عرق کاسنی برای چی خوبه؟ با وجود آن‌که بیشتر حجم عرق کاسنی را آب تشکیل می‌دهد؛ ارزش غذایی عرق کاسنی به‌قدری زیاد است که می‌توان در در همان حجم، ویتامین‌هایی همچون ویتامین K، ویتامین E، ویتامین B6، ویتامین C و ویتامین A را یافت. همچنین مواد معدنی همچون منگنز، کلسیم، منیزیم، آهن، اسید فولیک، روی و پتاسیم نیز در این عرق گیاهی به مقدار فراوان وجود دارند. البته کالری عرق کاسنی نیز در حدود ۷۲ است که به ما این اجازه را می‌دهد تا به راحتی در رژیم لاغری و  رژیم غذایی خود از آن استفاده کنیم نگران اضافه وزن و چاقی نباشیم.

همچنین بخوانید:  جالب ترین ویژگی های انواع شیر خشک !

خواص عرق کاسنی برای مردان

فواید عرق کاسنی بسیار زیاد است و به‌جز خواص خاص آن برای خانم‌ها، سایر خواص عرق کاسنی برای مردان و زنان، هر دو، تاثیر دارد. به همین دلیل همه افراد می‌توانند از این عرق گیاهی پرخاصیت استفاده کنند. به دلیل بالاتز بودن احتمال سکته‌های قلبی در آقایان، از خواص عرق کاسنی برای مردان می‌توان به افزایش سلامت قلب اشاره کرد که با کاهش کلسترول بد در خون، از رسوب آن در رگ‌ها و درنتیجه ایجاد سکته، جلوگیری می‌کند و این به دلیل وجود انولین در عرق کاسنی است. همچنین وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون فنل‌های گیاهی، از آریتمی قلب و ایجاد لخته و ترومبوز جلوگیری می‌کند که در نتیجه‌ی آن، از بروز سکته قلبی پیشگیری می‌شود.

خواص عرق کاسنی برای قند خون

انولین موجود در ریشه کاسنی می‌تواند به تجزیه کربوهیدرات‌ها در روده و رشد باکتری های مفید در آن ناحیه کمک کند. همچنین از خواص عرق کاسنی برای قند خون که به دلیل انولین ایجاد می‌شود، افزایش حساسیت بافت‌ها و به‌خصوص عضلات در جذب قند از خون است که در نتیجه‌ی آن قند از خون جذب شده و نیاز به انسولین کاهش می‌یابد.

خواص عرق کاسنی در سیستم ایمنی

ویتامین‌های موجود رد عرق کاسنی، همچون ویتامین C سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین طی تحقیقاتی، تاثیر عرق کاسنی در کاهش چند گونه خطرناک باکتری به اثبات رسیده است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عرق کاسنی نیز می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌ها و همچنین پیری و تخریب سلول در اثر آسیب رادیکال‌های آزاد را به‌شدت کاهش دهند. در کنار خاصیت ضدسرطان بودن، عرق کاسنی به درمان و کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند، که در نتیجه‌ی آن بسیاری از بیماری‌ها همچون آرتروز که درنتیجه التهاب بافت‌ها به وجود می‌آیند درمان می‌شوند.

فواید عرق کاسنی در پاکسازی بدن

عرق کاسنی می‌تواند به بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک کند که به دلیل خاصیت ادرارآوری عرق کاسنی است. با افزایش ادرار نه‌تنها ایجاد بیماری‌هایی همچون سنگ کلیه به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، بلکه عفونت‌های خفیف دستگاه تناسلی، به‌خصوص در خانم‌ها به‌شدت کاهش یافته و حتی درمان می‌شود. از دیگر فواید عرق کاسنی، کمک به درمان یبوست است. فیبر موجود در کاسنی، به هضم غذا و کارکرد بهتر باکتری‌های روده کمک می‌کند که در نتیجه‌ی آن یبوست و بسیاری از بیماری‌های گوارشی از بین می‌روند.

همچنین بخوانید:  خواص عناب خشک و تازه برای سلامتی!

خواص عرق کاسنی برای زنان

یکی از مهم‌ترین فواید عرق کاسنی، بهبود چربی و گرمای کبد است که در طب سنتی نیز به آن اشاره شده و طبع عرق کاسنی را طبع خنک می‌شناسند. بسیاری از خواص عرق کاسنی برای زنان به دلیل فواید آن در بهبود عملکرد کبد است. با بهبود عملکرد کبد که یکی از اعضای مهم در تولید هورمون‌های بدن است، ارتباط عرق کاسنی و قاعدگی اثبات می‌شود. عرق کاسنی می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها کمک کند و درنتیجه در تنظیم سیکل‌های ماهانه خانم‌ها اهمیت داشته باشد.

البته تنها عرق کاسنی و قاعدگی با هم در ارتباط نیستند؛ بلکه افرادی که به دلیل گرم شدن کبد چرب، به جوش صورت و آکنه مبتلا شده‌اند، نه‌تنها به کمک طبع خنک عرق کاسنی به کاهش جوش صورت کمک می‌کنند؛ بلکه می‌توانند از خاصیت کاهش التهاب عرق کاسنی برای جوش نیز استفاده کنند. خاصیت عرق کاسنی برای جوش به‌قدری زیاد است که از آن در تهیه ماسک‌های خانگی نیز استفاده می‌کنند.

خواص عرق کاسنی برای دیابت

مطالعات نشان داده اند که عصاره ریشه کاسنی می تواند سطح آدیپونکتین، پروتئینی که سطح گلوکز خون را تنظیم می کند، افزایش دهد. این می تواند به تاخیر یا جلوگیری از شروع زودهنگام دیابت کمک کند.

کمک به کاهش استرس

اینکه آیا ریشه کاسنی به طور مستقیم استرس را کاهش می دهد یا خیر هنوز مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، به دلیل طعم آن، اغلب از آن برای تهیه نوشیدنی استفاده می شود که می تواند جایگزین قهوه شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد قهوه (کافئین) می تواند استرس را تشدید کند. مصرف مکرر کافئین، همراه با استرس، می تواند سطح کورتیزول فرد را افزایش دهد و بیشتر باعث مشکلاتی شود.

همچنین بخوانید:  خواص مارچوبه و نحوه مصرف مارچوبه !

عرق کاسنی را کی بخوریم

عرق کاسنی را کی بخوریم ؟

زمان مشخصی برای میل کردن عرق کاسنی وجود ندارد؛ با این وجود چنانچه فردی هستید که طبع گرمی دارید ویا با خوردن برخی از مواد غذایی کورک می‌زنید، در پاسخ عرق کاسنی را کی بخوریم؟! باید بگوییم بهترین زمان آن پس از میل کردن غذاهای گرم است که می‌تواند به‌عنوان مصلح عرق کاسنی عمل کنند. همچنین برای استفاده از آن برای پوست نیز می‌توانید در روزهای گرم سال، مقداری عرق کاسنی و گلاب را در یک اسپری کوچک به همراه داشته باشید و در صورت التهاب صورت خود، بر روی پوست اسپری کنید.

عوارض عرق کاسنی

عوارض عرق کاسنی

با وجود تعدد خواص عرق کاسنی، هیچ ماده غذایی کاملا بی‌ضرر نیست. برای اشاره به عوارض عرق کاسنی باید بگوییم، در زمان بارداری و شیردهی به هیچ‌وجه از آن استفاده نکنید و در صورت تمایل بالا به مصرف آن، حتما اب پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا در زمان بارداری می‌تواند احتمال خونریزی و سقط جنین را افزایش دهد. همچنین چنانچه به گل محمدی، گل مروارید ویا گل همیشه بهار آلرژی دارید، ممکن است به عرق کاسنی نیز واکنش‌های آلرژیک بروز دهید. درگز عوارض عرق کاسنی مربوط به مصرف آن در صورت ابتلا به سنگ کیسه صفرا است؛ چنانچه به مشکلات صفراوی و کیسه صفرا دچار هستید ویا سابقه آن را دارید، برای طریقه مصرف عرق کاسنی با پزشک مشورت نمایید.

کاهش وزن

فواید عرق کاسنی برای کاهش وزن

عرق کاسنی خواص بسیاری برای سلامتی دارد که به آن‌ها اشاره شد؛ ولی جالب است بدانید یکی از فواید عرق کاسنی برای کاهش وزن سریع است. موارد موجود در عرق کاسنی و به‌خصوص الیگوفروکتوزها، به کاهش ترشح هورمون گرلین کمک می‌کند. هورمون گرلین، هورمون مربوط به احساس گرسنگی است که با کاهش آن، فرد احساس سیری و عدم میل به غذا پیدا می‌کند و این موضوع سبب کاهش وزن افراد می‌شود. با این وجود نمی‌توان تنها با مصرف یک ماده غذایی، بدون ایجاد تغییر کلی در غذای رژیمی و همچنین افزایش تحرک انتظار کاهش وزن قابل توجه و رسیدن به وزن ایده‌آل را داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا