تغذیه سالم

خواص قارچ برای لاغری و سلامتی!

Rate this post
قارچ که این روزها آن را جزو سبزیجات مصرف می‌کنیم، در همه فصول قابل کاشت و برداشت است و نیازی به نور خورشید ندارد. قارچ‌ها دارای طبیعت گرم هستند و خواص بسیاری برای بدن دارند. البته ممکن است افرادی طعم ویا بافت قارچ را دوست نداشته باشند؛ با این حال شاید اگر از خواص قارچ برای لاغری ویا خواص قارچ برای کبد چرب اطلاع پیدا کنند؛ تصمیم بگیرند آن را در رژیم غذایی خود جای دهند و حتی مقدار کمی از آن را مصرف کنند. به همین دلیل در این مطلب از سبزینه راه به سراغ خواص قارچ و ارزش غذایی آن رفته‌ایم، پس تا پایان این مطلب با ما باشید تا با این خوشمزه‌ی مقوی آشنا شوید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

ارزش غذایی قارچ

ارزش غذایی قارچ

حاوی مقدار زیادی از انواع ویتامین C، B، A، کلسیم، سلنیوم، پتاسیم، مس، آهن، پروتئین، فیبر، اسید لینولییک و ارگوتیزیون است و همچنین منبع بزرگی از آنتی‌اکسیدان‌ها به حساب می‌آید و درنتیجه برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف مثل بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون، انواع سرطان، پوکی استخوان، بیماری‌های کبدی، بیماری پانکراس و سایر غدد درون‌ریز و همچنین در درمان عفونت بسیار مفید است.

بهتراست قارچ بصورت خام یا کبابی مصرف گردد و چنانچه مایل به پختن آن بودید، بصورت بخارپز یا آب‌پز مصرف کنید؛ زیرا سرخ کردن زیاد آن موجب دیر هضم شدن آن می‌شود .بهتر است چنانچه ماده غذایی با ارزش غذایی به این زیادی مصرف می‌کنید، با دقت در نوع طبخ آن، از مصرف آن بهترین استفاده را ببرید.

همچنین بخوانید:  رژیم ارتشی یا رژیم سه روزه آمریکایی چیست؟!

خواص قارچ

خواص قارچ

همان‌طور که در بخش قبل ارزش غذایی قارچ را گفتیم، باید خواص قارچ که به سبب وجود این مواد مغذی ایجاد می‌شود را بررسی کنیم تا به اهمیت آن در رژیم غذایی پی ببریم. در ادامه چند خاصیت مهم قارچ را آورده‌ایم.

خواص قارچ برای قلب

قارچ سرشار از فیبرهای غذایی به نام کیتین و بتاگلوکان است که هردو پایین آورنده کلسترول بوده و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. همچنین مقدار زیادی پتاسیم دارد که برای افراد دارای فشار خون بالا بسیار مفید است. معمولاً قارچ دارای ۱تا ۶ درصد پروتئین است که ۷۰ تا ۹۰ درصد آن در بدن قابل جذب است. همچنین پایین بودن اسید اوریک در قارچ مورد تایید پزشکان است و به همین جهت مصرف آن را برای سالمندان و مبتلایان به نقرس و بیماری‌های مربوطه لازم گردانده است. بنابراین نه‌تنها کاهش کلسترول و پروتپین موجود در قارچ برای سلامت قلب مفید است؛ بلکه عدم تاثیر آن در بالا رفتن اسید اوریک در خون نیز از دیگر خواص قارچ محسوب می‌شود.

خواص قارچ برای چشم

طبق روایات پزشکی و رساله‌های مختلف، مواد موجود در قارچ بر ای چشم بسیار مفید بوده و به‌خصوص در روایاتی که از حضرت مسیح علیه السلام و امام رضا علیه السلام و حضرت محمد علیه السلام آمده است؛ دیگر خواص قارچ برای چشم این است که آب قارچ اگر با سنگ سرمه به چشم کشیده شود، برای تقویت مژه‌ها و بینایی بسیار موثر است. قارچ حاوی پروتئین زیاد و ویتامین‌های A، E و D است، درنتیجه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت چشم و جلوگیری از بیماری‌های چشم مفید است.

همچنین بخوانید:  رژیم کتوژنیک بهتر است یا رژیم کتو پلاس ؟

خواص قارچ برای مو

قارچ حاوی مقدار زیادی ویتامین D، آهن، سلنیوم، مس و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است. کم‌خونی باعث ریزش مو می‌شود و از آنجایی که یکی از علل مهم و رایج در ایجاد کم‌خونی، کمبود آهن است؛ مصرف قارچ در رفع این کمبود بسیار موثر است. همچنین از خواص قارچ برای مو این است که سلنیوم در تقویت فولیکول مو اثر مستقیم دارد و از آنجایی که به‌جز سلنیوم موجود در انواع گوشت‌ها، این ماده تنها در قارچ موجود است؛ برای داشتن موهای سالم، پرپشت و براق، مصرف کردن قارچ می‌تواند موثر باشد.

 خواص قارچ برای کبد چرب

قارچ گانودرما یکی از انواع قارچ است که در محافظت از کبد و ترمیم سلول‌های کبدی و بازسازی آن‌ها بسیار کمک‌کننده است و خواص ضدالتهابی که در گانودرما وجود دارد باعث کم شدن التهابات کبدی می‌شود. در تحقیقات به دست آمده مصرف انواع دیگر قارچ ها برای کبد چندان تاثیری ندارد؛ اما گانودرما نشاندهنده بالاترین میزان خواص قارچ برای کبد چرب است.

خواص قارچ برای کودکان

از خواص قارچ برای کودکان، این است که سرشار از آهن، ویتامین D و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و پروتئین است، بنابراین در تقویت کبد و تامین پروتئین و ویتامین D مورد نیاز کودکان موثر است. درباره اینکه در چه سنی می‌توان به کودکان قارچ داد، دو عقیده وجود دارد؛ برخی از پزشکان سن ۶ ماهگی و پاره ای ۱۰ ماهگی را سن مناسب کودکان برای شروع مصرف قارچ می‌دانند؛ اما مهم این است که قارچ را به‌صورت خام به کودکان ندهید، می‌توانید بصورت پوره، قارچ پلو یا کبابی به کودکان بدهید. با این‌حال بهتر است پیش از آغاز استفاده از قارچ در تغذیه کودکان، حتما با پزشک آن‌ها مشورت نمایید تا زمان استفاده از آن رسیده باشد.

همچنین بخوانید:  سبزیجاتی برای لاغری که هنگام رژیم باید همیشه در یخچال داشته باشید

توجه به این نکته نیز ضروری است که از نظر پزشکان، در دوران بیماری نباید از قارچ در سوپ ویا غذای کودکان استفاده کنید؛ زیرا سبب طولانی شدن دوران نقاهت آن‌ها می‌شود.

خواص قارچ برای لاغری

خواص قارچ برای لاغری

قارچ دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است که برای بدن خواص بسیاری دارند. قارچ حاوی ۱ تا ۶ درصد پروتئین گیاهی است که این پروتئین در بدن دیر هضم بوده و باعث سیری طولانی مدت می‌گردد و برای هضم آن، بدن به سوخت‌وساز بیشتری نیاز دارد؛ از این رو موجب لاغری می‌گردد. به همین دلیل خواص قارچ برای لاغری بیشتر به دلیل تاثیر آن در احساس سیری طولانی مدت است.

با این حال تنها یک ماده غذایی نمی‌تواند به شما کمک کند به تناسب اندام برسید؛ زیرا با وجود تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارد، نمی‌تواند تمام نیاز بدن را تامین کند و رژیم‌هایی که تک خوراکی هستند، در طولانی‌مدت به بدن آسیب بسیاری وارد می‌کنند. به همین دلیل چنانچه به دنبال یک رژیم اصولی هستید؛ بهتر است از یک مشاور تغذیه حرفه‌ای همچون بهاره غفاری کمک بگیرید؛ زیرا در کنار رسیدن به تناسب اندام، نه‌تنها شما را پیگیری می‌کند، بلکه به سلامت شما نیز اهمیت می‌دهد. همچنین به دلیل کاهش حجم غذای مصرفی، حجم معده شما کم شده و می‌توانید در درازمدت لاغر بمانید. برای استفاده و دریافت رژیم لاغری اختصاصی خود، همچون رژیم لاغری، رژیم چاقی، استپ وزن و… بر روی رژیم آنلاین کلیک نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ورود به سایت اصلی بر روی سبزینه راه کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا