زیبایی

لیپوساکشن چیست؟ (بررسی 4 روش و مراقبت‌های بعد از عمل)

Rate this post

لیپوساکشن که گاهش لیپوپلاستی نیز گفته می‌شود، نوعی جراحی پلاستیک است که با مکش چربی‌های بدن، باعث خارج کردن چربی‌های اضافی از نواحی مورد نظر مثل شکم، پهلو، باسن و… می‌شود.

با خواندن این مطب در مجله زیبایی و تناسب اندام سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

این موضوع برای زمانی است که ورزش و رژیم‌های غذایی اثر گذار نبوده و افرادی که دچار اضافه وزن هستند به ناچار رو به عمل‌های جراحی موضعی برای لاغری می‌آورند. یکی از قدیمی‌ترین آنها لیپوساکشن است که بهتر است در ادامه متن آن را به طور کامل برایتان توضیح دهیم تا با انواع این روش و همینطور معایب و مزایای آن آشنا شوید.

لیپوساکشن چیست؟

فرآیندی که توسط پزشک و جراح متخصص انجام می‌شود تا چربی‌های اضافی و زائد از بدن توسط ساکشن یا مکش خارج شوند را لیپوساکشن می‌گویند. این روش را با نام‌های لیپوپلاستی، لیپو و یا فرم دهی بدن نیز شناخته می‌شود.

لیپو طرفداران خاص خود را دارد و افراد دچار اضافه وزن، با کمک این روش برای خوش فرم شدن و بهتر شدن ظاهر اندام خود از این روش بهره می‌برند. از لیپوساکشن می‌توان برای برداشتن چربی‌های زائد موجود در قسمت‌های مختلف بدن از جمله ران، شکم، پهلوها، سینه، بازو، کمر، باسن و گردن استفاده لازم را برد.

اکثر اوقات وقتی افراد با کمک داروها، ورزش و انواع رژیم‌های لاغری نتوانند از شر چربی‌های زائد بدن خود خلاص شوند، به عمل‌های زیبایی لاغری یا جراحی لاغری موضعی از جمله لیپوساکشن رو می‌آورند.

همچنین بخوانید:  پاک‌ کردن خالکوبی ؛ چرا و چه کسانی این کار را انجام می‌دهند؟

با همه اینها لازمست این نکته را دانست که لیپوساکشن به عنوان یک درمان صد در صد برای اضافه وزن و چاقی نیست. لیپوساکشن پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و حتی ممکن است سلامت جسمی را با خطرات جدی مواجه کند.

این روش جراحی بیش از دو دهه است که به عنوان روشی برای حذف چربی‌های زائد و موضعی به کار می‌رود و سراسر جهان از این روش برای لاغری بهره می‌برند.

متدها و ابزارهای به کار گرفته شده در این روش بر اثر گذشت چند سال و به تدریج پیشرفت زیادی داشته و پزشکان بسیاری معتقدند که لیپوساکشن روشی برای کاهش وزن نیست و تنها چربی‌ها را توسط مکش از بدن خارج می‌کند.

مزایای تخلیه چربی‌های زائد با لیپوساکشن

  • روشی سریع و موثر
  • از بین بردن چربی در نقاط دشوار بدن مثل غبغب و سینه
  • کوتاه بودن زمان استراحت
  • مناسب برای افراد دچار به بیماری‌های چاقی مثل مشکلات مفصلی
  • موثر در کاهش کلسترول و چربی

نحوه انجام لیپوساکشن چگونه است؟

برای انجام این روش جراحی لوله‌هایی بسیار نازک و کوچک با سر پهن که به اسم کانولا شناخته می‌شوند، توسط برش‌هایی ظریف و کوچک وارد بدن می شوند و در ادامه پزشک جراح لوله را زیر سطح پوست حرکت می‌دهد و چربی در قسمت مورد نظر را از طریق لوله مکش شده و بیرون می‌کشد.

با همه اینها لیپوساکشن بر اساس تکنیک به کار گرفته شده توسط جراح متخصص، متفاوت است. در واقع لیپوساکشن تکنیک‌ها و انواع مختلفی دارد.

بعضی از روش‌های لیپوساکشن هستند که به بی‌حسی موضعی و بعضی روش‌ها به دلیل پیچیدگی، به بی‌هوشی عمومی نیاز دارند. برای انجام عمل جراحی لیپوساکشن ممکن است به بیمار آرام بخش داده شود تا در حین عمل فرد آرام باشد.

تیم جراحی در حین عمل ضربان قلب، فشار خون، سطح هوشیاری و میزان اکسیژن خون را در طول عمل جراحی مانیتور می‌کنند. بیمار باید در این حین اگر احساس درد داشت جراح را با خبر کند.

همچنین بخوانید:  با نازکی لب‌ چه کنیم؟

مدت زمان انجام عمل نیز بستگی به گستردگی سطح چربی‌ها و منطقه‌ای که قرار است تخلیه شود، دارد. پس از اتمام جراحی نیز زخم کوچکی که در ابتدا ایجاد شد، باز می‌ماند تا مایع باقیمانده راحت‌تر تخلیه شود. اگر بیمار با روش بی‌هوشی عمل شده باشد تا چند ساعت در بیمارستان مانده تا سطح هوشیاری خود را بدست آورد.

انواع جراحی لیپوساکشن

1. لیپوساکشن Tumescent

رایج‌ترین نوع لیپوساکشن این نوع است. در این روش جراحی، جراح محلولی استریل را به قسمت مد نظر تزریق می‌کند. این محلول تشکیل شده از آب نمک (کمک به کنده شدن چربی)، مایع بی‌هوشی (لیدوکائین، برای کاهش درد و بی‌حسی) و اپی‌نفرین (برای منقبض کردن رگ‌های خونی) است.

پس از تزریق این مایع قسمت‌های تحت درمان متورم و سفت می‌شود و جراح روی سطح پوست برشی کوچک ایجاد کرده و لوله نازک کانولا را زیر پوست وارد می‌کند. کانولا چربی و مایع تزریق شده را از بدن خارج می‌کند. این مایع از دست رفته از طریق مایع وریدی بدن جبران و تامین می‌شود.

2. لیپوساکشن با کمک سونوگرافی

در این روش جراح با استفاده از میله‌ای فلزی امواج اولتراسونیک را زیر سطح پوست وارد می‌کند. این انرژی وارد شده باعث شکستگی دیواره‌های سلول‌های چربی شده و چربی را به حالت مایع در می‌آورد تا بتوان از این طریق چربی را خارج کرد.

3. لیپوساکشن لیزری

لیزر با شدت بالا برای حل کردن چربی‌ها و تبدیل شدنشان به حالت مایع توسط جراح استفاده می‌شود. در طول لیپوساکشن لیزری جراح فیبر لیزری را با ایجاد برش کوچک وارد بدن می‌کند. بعد از آن چربی‌های رسوب شده در قسمت مورد نظر بدن را معلق کرده و توسط کانولا ساکشن می‌کند.

همچنین بخوانید:  11 غذایی که به رشد مجدد موها کمک می‌کند

4. لیپوساکشن Powered

در این روش از نوعی کانولا استفاده می‌شود که با حرکاتی سریع عقب و جلو می‌شود. با کمک این ارتعاشات جراح می‌تواند چربی‌ها را آسان‌تر خارج کند.

این روش همراه با کمی درد و تورم خواهد بود اما مزیتی که نسبت به سایر روش‌ها دارد این نکته است که این امکان را به جراح می‌دهد تا با دقت و ظرافت بیشتری چربی را خارج کند. از این رو این روش مکانیکی برای قسمت‌هایی چانه، غبغب، زانو و مچ پا مناسب‌تر خواهد بود.

مراقبت‌های بعد از جراحی لیپوساکشن

مراقبت‌هایی پس از این عمل جراحی لازمست تا فرد به حالت قبل باز گردد. تورم‌های ایجاد شده پس از گذشت یک هفته الی ده روز از بین می‌روند. در این مدت قسمت‌هایی که چربیشان تخلیه شده است، تو خالی به نظر می‌رسند.

بعد از گذشت چند ماه این نواحی ظاهری لاغر و ایده آل خواهند داشت. نتایج جراحی لیپوساکشن معمولا پایدار خواهد ماند اما باید این نکته را دانست که همواره وزن خود را باید متعادل نگه داشت و رژیم غذایی سالم را فراموش نکرد. اگر فرد پس از لیپوساکشن چاق شود، توزیع چربی نیز تغییر خواهد کرد.

خطرات احتمالی پس از انجام عمل لیپوساکشن

  •  بهم ریختن فرم و شکل اندام
  • عفونت
  • ایجاد زخم بر سطح پوست
  • به هم خوردن تعادل و توازن مایعات موجود در بدن
  • تغییر در میزان حساسیت پوست و لامسه پس از عمل لیپوساکشن
  • مواج شدن، تورم و شل شدگی پوست
  • لخته شدن چربی
  • آسیب دیدن اعصاب
  • زخم و جراحت برخی اعضای داخلی بدن حین عمل

جمع‌بندی

با توجه با مزایا و معایبی که در مورد لیپوساکشن گفته شد، می‌توان گفت این روش جراحی لاغری مناسب برای افرادی است که از هر نوع رژیم غذایی صحیح لاغری و ورزش کردن نتیجه نگرفته‌اند یا به دلایل مختلف مثل افزایش سن و بروز دردهای مفصلی قادر به کم کردن وزن با ورزش نیستند، یا افرادی که سریعا نیاز به کاهش وزن دارند، خواهد بود.

منبع : quickfit.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا