تغذیه سالم

خواص چای سیاه برای لاغری ، پوست و مو!

Rate this post
چای سیاه یکی از نوشیدنی‌های محبوب و رایج در بسیاری از کشورها، به‌خصوص همسایگان ایران است. این نوشیدنی جایگاه خاصی در بین ایرانیان دارد، به‌طوری‌که در گرمای تابستان نیز از این نوشیدنی نمی‌توانند دل بکنند! در سبزینه راه می‌خواهیم در ارتباط با خواص چای سیاه صحبت کنیم و ببینیم آیا نوشیدن آن تاثیر منفی ندارد؟!

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

خواص چای سیاه

چای سیاه

چای سیاه دارای مقداری از تانن‌ها است و رنگ تیره چای به خاطر وجود همین تانن‌ها است که در آب انگور و آب سیب نیز وجود دارد و می‌تواند برای محافظت از بدن در برابر تاثیرات زیان‌بخش محیطی تاثیرگذار باشد و از پوست محافظت کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و در از بین بردن باکتری‌ها به بدن کمک می‌کند و به بازسازی پوست نیز سرعت می‌بخشد.

چای سیاه می‌تواند به داشتن پوست سالم کمک کند. خواص چای سیاه برای پوست شامل :

  • مبارزه با عفونت های پوستی
  • تاخیر در پیری زودرس
  • از بین بردن پف زیر چشم
  • از بین بردن لکه های قهوه ای پوست
  • درخشان نمودن پوست

است.

پوست بزرگترین اندام بدن است و به دلیل ظریف و حساس بودن نیاز به مراقبت‌های مناسب و مداوم دارد. عفونت‌های پوستی ناشی از تجمع میکروب‌ها است. فلاونوییدهای موجود در چای به جلوگیری از عفونت‌های پوستی کمک می‌کند. اگر از این نوع بیماری رنج می‌برید، غیر از مصرف دارو می‌توانید برای افزایش روند بهبودی، چای سیاه بنوشید.

خانم‌ها و آقایان ممکن است از پف زیرچشم رنج ببرند. پف زیرچشم باعث می‌شود که سن شما بیشتر و چهره شما خسته‌تر به‌نظر بیاید. می‌توانید با قرار دادن کیسه‌های چای سیاه ویا حتی با خیس کردن یک تکه پنبه درون چای سیاه و قرار دادن آن به مدت ۲۰ دقیقه روی چشم‌هایتان و تکرار این عمل در طی چند هفته به کاهش قابل توجهی از پف زیرچشمتان دست یابید.

همچنین چای سیاه سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است که در مبارزه با انواع  سرطان پوست تاثیرگذار هستند.

چای سیاه می‌تواند در تنظیم چربی پوست و بستن منافذ باز و جلوگیری از جوش‌ها نیز موثر باشد. برای کم کردن چربی پوست، می‌توانید یک قاشق چای خوری چای سیاه را در یک لیوان آب داغ اضافه کنید و سپس آن را صاف کنید؛ یک پارچه نرم را در آن خیس کرده و روی صورت خودتان بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس با آب گرم بشویید و یک مرطوب کننده ساده به صورتتان بزنید. این کار را هر دو سه روز یک بار انجام دهید؛ به زودی شاهد شفاف‌تر شدن و بسته شدن منافذ پوست‌تان خواهید بود. برای از بین بردن جوش‌ها نیز می‌توانید چای را که به همین ترتیب حاضر کرده‌اید، در قالب‌های یخ بریزید و درون یخچال بگذارید تا بسته شود؛ سپس این قالب‌ها را روی جوش‌ها قرار دهید تا زمانی که کاملا آب شود. از بین رفتن جوش ها را به خوبی مشاهده خواهید کرد.

همچنین بخوانید:  برای عضله سازی چه بخوریم؟

 شما می‌توانید به همین ترتیب ۴ قاشق غذاخوری چای سیاه را به یک لیتر آب جوش بیفزاید و بعد اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. محلول را صاف کرده و درون وان حمام بریزید و بعد بدنتان را در آن قرار دهید. این کار را هفته‌ای دوبار تکرار کنید تا باعث از بین رفتن سلولیت‌ها به طور طبیعی ‌شود. همچنین باعث می‌شود که پوست شما شفاف و بدون لکه گردد.

خواص چای سیاه برای مو

چای سیاه یکی از نوشیدنی‌هایی است که بیشترین طرفدار را پس از آب، در روی کره زمین بین افراد دارد. چای سیاه به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی باعث حذف استرس اکسیداتیو می‌شود که یکی از عوامل ریزش مو است که به دلیل وجود رادیکال‌های آزاد در بدن به وجود می‌آید. همچنین چای سیاه با داشتن کافئین، هورمون‌هایی را که باعث ریزش موی افراد می‌شوند، کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده که چای می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و همچنین خواص چای سیاه برای مو، تحریک رشد و درخشندگی مو است. برای استفاده از خواص چای سیاه برای مو کافی است ۶ تا ۸ کیسه چای یا معادل آن، چای خشک را در ۳ فنجان آب داغ خیس کنید و بگذارید یک شب تا صبح دم بکشد و خنک شود؛ سپس این چای را به یک بطری منتقل کنید. بهتر است درب بطری اسپری‌دار باشد. پس از شستن مو و پوست سر با شامپوهای معمولی، موهای خود را قسمت بندی کرده و از این محلول به کف سر و موها اسپری کنید تا تمام سر آغشته شود و سپس موهای خود را با یک پلاستیک بپوشانید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن‌ها را بشویید و خشک کنید؛ خواهید دید که پس از چند هفته ریزش موهای شما متوقف شده و موها درخشندگی و رشد بسیار خوبی پیدا می‌کنند.

اگر برای رنگ کردن موهای خود از رنگ‌های طبیعی مثل حنا استفاده می‌کنید، می‌توانید آن خود را با چای خیس کنید؛ خواهید دید که رنگ حنا تیره‌تر و موها براق‌تر می‌شود. استفاده از محلول چای بر روی سر و کف آن در طی تابستان، باعث خنک شدن پوست سر و کاهش ریزش تابستانی مو می‌شود.

خواص چای سیاه برای چشم

نوشیدن چای سیاه به علت داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهای بسیاری که دارد و همچنین داشتن کافئین می‌تواند در سلامت چشم و کاهش التهاب چشم موثر باشد. استفاده از چای برای شستشوی چشم و خارج نمودن اجسام خارجی از آن در زمانی که هیچ محلول استریل دیگری نباشد، در صورتی که فقط چای تمیز را در ظرفی تمیز ریخته و بگذارید خنک شود و فقط در آن چشم‌های خود را باز و بسته کنید؛ می‌تواند تا رسیدن به پزشک و دسترسی به محلول‌های استریل کمک کننده باشد.

همچنین بخوانید:  بهترین شیر گیاهی و انواع شیر خشک گیاهی که باید بشناسید!

از انواع چای‌های کیسه‌ای ویا حتی چای معمولی می‌توانید برای استفاده از خواص چای سیاه برای چشم استفاده کنید؛ به این صورت که دو عدد پنبه را در آن خیس کرده و روی چشم بگذارید. می‌توانید خستگی، پف  و چروک‌های دور چشم را کاهش دهید. توجه کنید که این چای نباید داغ باشد.

کاهش کلسترول بد

بدن حاوی دو لیپوپروتئین است که کلسترول را در سراسر بدن منتقل می کند.یکی لیپوپروتئین با چگالی کم  و دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا  است.LDL به عنوان لیپوپروتئین “بد” در نظر گرفته می شود زیرا کلسترول را به سلول های بدن منتقل می کند. در همین حال، HDL به عنوان لیپوپروتئین “خوب” در نظر گرفته می شود زیرا کلسترول را از سلول های شما دور می کند و به کبد می برد تا از جریان خون خارج شود.هنگامی که LDL بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، می تواند در شریان ها رسوب کند و باعث ایجاد رسوبات مومی به نام پلاک شود. این می تواند منجر به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا سکته شود.خوشبختانه، برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف چای ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کند.یک بررسی از مطالعات به خوبی طراحی شده نشان داد که نوشیدن چای سیاه به طور قابل توجهی کلسترول LDL را تا 4.64 میلی گرم در دسی لیتر کاهش می دهد. این اثر در افرادی که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی بالاتری داشتند، بارزتر بود.با این حال، در یک مطالعه خوب طراحی شده دیگر، نوشیدن روزانه پنج فنجان چای سیاه به طور قابل توجهی سطح کلسترول کل، HDL یا LDL را در افراد مبتلا به کلسترول بالا در مقایسه با دارونما تغییر نداد.

بهبود سلامت روده

مطالعات نشان داده اند که نوع باکتری موجود در روده شما ممکن است نقش مهمی در سلامت شما ایفا کند.در حالی که برخی از باکتری های موجود در روده شما برای سلامتی شما مفید هستند، برخی دیگر اینطور نیستند.در واقع، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نوع باکتری موجود در روده شما ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر برخی بیماری‌های سلامتی مانند بیماری التهابی روده، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان داشته باشد.پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکن است با تقویت رشد باکتری های خوب و مهار رشد باکتری های بد به حفظ روده سالم کمک کند.علاوه بر این، چای سیاه ممکن است حاوی خواص ضد میکروبی باشد که مواد مضر را از بین می برد و با کمک به ترمیم پوشش داخلی دستگاه گوارش، باکتری های روده و ایمنی را بهبود می بخشد.با این حال، قبل از اینکه بتوان در مورد نقش چای سیاه و عملکرد سیستم ایمنی به یک نتیجه‌گیری قوی دست یافت، تحقیقات بیشتری لازم است.

کمک به کاهش فشار خون

فشار خون بالا می تواند خطر نارسایی قلبی و کلیوی، سکته مغزی، کاهش بینایی و حملات قلبی را افزایش دهد. خوشبختانه، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما می تواند فشار خون شما را کاهش دهد.یک مرور از مطالعات به خوبی طراحی شده به اثرات نوشیدن چای بر فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا فشار خون بالا پرداخته است.این بررسی نشان داد که مصرف منظم چای به کاهش فشار خون سیستولیک تا 4.81 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک تا 1.98 میلی‌متر جیوه در افراد مبتلا به فشار خون کمک می‌کند. بعلاوه، افرادی که بیش از سه ماه به طور منظم چای می‌نوشیدند، کاهش شدیدتری در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک داشتند.بررسی دیگری از مطالعاتی که به بررسی اثرات چای سیاه بر فشار خون می‌پردازد، نشان می‌دهد که نوشیدن چای سیاه به طور قابل‌توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در مقایسه با کنترل کاهش می‌دهد (منبع معتبر ۱۹). این اثرات برای مردان و افرادی که بیش از هفت روز چای سیاه می‌نوشیدند، آشکارتر بود.نوشیدن چای سیاه به صورت روزانه، و همچنین ترکیب سایر اصلاحات سبک زندگی مانند استراتژی های مدیریت استرس، ممکن است برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید باشد.

همچنین بخوانید:  تغذیه قبل مسابقه ورزشکاران و قهرمان‌ها

مضرات چای سیاه

مضرات چای سیاه

تحقیقات نشان داده است که چای سیاه دارای ترکیباتی است که نقش مهمی در کاهش چاقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی دارد؛ اما این نوشیدنی به دلیل داشتن کافئین اثرات جانبی مثل: بی خواب ، مشکلات تنفسی و افزایش ضربان قلب را نیز دارد که با توجه به وضع جسمانی خود، می‌توانید مقدار چای مصرفی را کنترل کنید. نوشیدن سه یا چهار فنجان چای در روز برای افراد عادی و سالم هیچ مشکلی ندارد؛ اما توجه داشته باشید که چای در بدن از جذب آهن جلوگیری می‌کند، بنابراین یک ساعت قبل از غذا و دو ساعت پس از صرف غذا از نوشیدن چای خودداری نمایید.

خواص چای برای لاغری

گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها بر پایه گیاهی به نام فلاونوییدها یا پلی‌فنل‌ها، مزایای بسیاری درحفظ سلامتی دارند. انواع چای از برگ‌های گیاهی یکسان تولید می‌شوند و حاوی گروهی از فلاونوئیدها است که به نام کاتچین معروف هستند.

فلاونوئیدهای چای سیاه باعث می‌شود که آنزیم گوارشی لیپاز در بدن مهار شود. کار آنزیم لیپاز هضم چربی‌ها در بدن است. چنانچه مقدار این آنزیم در بدن کم باشد، چربی‌ها بدون اینکه جذب شوندريال از بدن حذف می‌شوند.

همچنین چای دارای مقدار زیادی کافئین است که اثر کافئین در افزایش میزان متابولیسم ثابت شده است. کافئین می‌تواند لیپولیز را که عمل تخریب چربی‌های ذخیره شده و متابولیزه کردن آن‌ها است را تسریع کند. مصرف چای سیاه به جای نوشیدنی‌های پرکالری، به علت داشتن کالری بسیار کم کالری در هر لیوان می‌تواند در کاهش وزن  موثر باشد.

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب سرد ویا حتی گرم قبل از غذا می‌تواند به احساس سیری و سوزاندن بیشتر کالری غذا کمک کند؛ بنابراین اگر به جای آب از چای استفاده کنیم، خود چای نیز در سوزاندن کالری موثر بوده و به کاهش وزن بیشتری منجر می‌شود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا